Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2.5TDI versus T5 2.0

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Anno »

Een paar weken geleden heb ik een T5 2.0 140 PK DSG gekocht. Met nog geen 80.000 km op de teller. Uiteindelijk ga ik deze met CamperfiXX campermeubels ombouwen tot een camper om mijn T5 2.5 TDI camper af te lossen. Maar eerst moet de BPM wat minder worden. Hier mijn eerste ervaringen. Bedenk wel, beide zijn getuned, beide hebben een korte wielbasis maar de ene heeft een handbak en de andere een automaat. Het was mij om die automaat te doen. Ik heb wel eens gereden in een T5 met Aisin automaat maar ik vond de combinatie bak - motor niet echt gelukkig.

Rijgedrag, lomp versus wendbaar
De 2.5 TDI rijdt vergeleken met de 2.0 versie stug en lomp in de stad. Je moet de eerst genoemde dwingen een bocht in te gaan en over verkeersdrempels kan je niet snel rijden. Op de buitenweg komt de 2.5 versie wel goed tot zijn recht. De 2.0 voelt veel wendbaarder en is minder stug afgeveerd. Je gaat door dat ander rijgedrag met de 2.0 vaak veel sneller rijden. Veel bezitters van een 2.5 vinden die duw in de rug heerlijk bij stevig optrekken. Bedenk, de T5 voorzien van een gechipte 2.0 trekt gewoon sneller op.

Comfort, flink verschil
De 2.0 is in de stad, mede door de DSG, veel stiller. De DSG voel je nagenoeg niet schakelen en zorgt voor een veel constantere toonhoogte en geluid. Dat werkt zeer rustgevend. Daarnaast begint de 2.5 bij wat hogere toeren, vanaf pakweg 2.200 RPM, wat nichterig te klinken. Dat geluid heeft de 2.0 in het geheel niet. De 2.0 stoel vind ik iets fijner zitten, kippeleer in plaats van stof. De stoelverwarming van de 2.5 mis ik.

Verbruik, klein verschil
Bij gelijk rijgedrag heb ik een route van 600 km met beide T5's afgelegd. Ik noteerde 1/12 voor de 2.5 en 1/12,5 voor de 2.0. Niet verkeerd omdat de 2.0 versie voorzien is van een autobak.

Diversen, misser bij 2.0
Beide auto's zijn voorzien van een dashboard van hard plastic zoals ik ook in een Skoda Fabia gezien heb. Een misser bij de 2.0 is de afwezigheid van een waterthermometer. Mijn 2.0 is heeft een optie in de vorm van een linker schuifdeur. Ik begrijp niet dat er maar zo weinig busjes zijn met linker schuifdeur zo handig is dat. (Ik heb namelijk de gewoonte om aan de linker kant uit te stappen.)
Anno Huidekoper T5 GP_0742 small.jpg
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door jos_br »

Wat motor betreft hebben we hier eigenlijk eenzelfde ervaring, alleen met de (gechipte/DPFvrije) 180pk versie. We hebben hier best wat snellere uitvoeringen van de 2,5tdi rondrijden, echter de 2.0di doet hier niet voor onder. Deze laatste voelt inderdaad wat lichtvoetiger aan. Een van de monteurs hier kwam terug van een proefrit met een (230pk) 4 cilinder en riep iets van "na deze hoef je niet meer met de 5 cilinder te rijden....". vond het eerst wat overtrokken en reed er zelf eens mee, het wordt wel mijn volgende...

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
BDS
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2013, 16:37

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door BDS »

Ik denk dat er bij de meest t5 geen linkerschuifdeur is gewoon door de prijs komt. Weet niet in Nederland, maar in Belgie tussen 900€ en 1400€ naargelang het een transporter caravelle of multivan is.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door JP »

Ik herken het verhaal dat de T5GP meer comfort biedt dan mijn oude T5.
Ik dacht dat het ook kwam doordat ik nu een LWB heb en mijn T5 een KWB was, nu DSG en verder van 17 naar 16inch wielen gegaan.
Mijn T5GP is een hele fijne auto en gaat pas weg als er een goede opvolger is.

Wat de linker schuifdeur betreft, in mijn geval niet gedaan mede door de prijs maar ook omdat ik mijn zoon van 8 liever niet aan de wegkant zie uitstappen. Mijn jongens hebben achterin zoveel ruimte dat uitstappen voor hun eenvoudig en nu ook veilig is.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Anno »

Inmiddels heb ik 10.000 km gereden. Het verbruik, op winterbanden, bedraagt 1 op 12,9 km.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Harry4motion »

Moet toch even reageren op het 2.5 vs 2.0 verhaal.
want nichterig klinken boven de 2200 toeren kan ik me toch echt niet in vinden :ikrij
Boven de 1500 toeren als de turbo lekker begint mee te blazen dan gaat hij pas echt lekker klinken.
inderdaad die heerlijke duw in je rug en dan ook nog zo'n lekkere 5 cilinder roffel erbij.
De mijne doet dan ook bij gas los nog even fluiten.
Iedere dag fluitend naar mijn werk :yes
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door robertTREBOR »

Ik vond een van de leukste dingen aan de 5 cijlinder die heerlijke 6 cijlinder achtige sound,
echt zo'n mooi stofzuigerachtig zoefff wegwezen geluid, iets wat die emotieloze 4 cijlinder totaal niet heeft.
Ooit wel eens proefgereden met de 180pk 4 cijl. toen die net uit was, het leek totaal niet op 180pk eerder 130pk gevoelsmatig
en totaal niet die speelse beleving die de 5 cijlinder wel heeft.
Verder klopt het verhaal wel aardig, de 5 cijlinder wil idd. erg lastig en moeizaam bochten maken.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door J. Jolliffe »

Hoe zijn de ervaringen inmiddels met de 2.0 BiTdi? Ik krijg de indruk dat de oude 5-cilinder een stuk krachtiger is in de praktijk dan op papier. Een 180 pk 2.0 komt onze 130 pk 2.5tdi pas vanaf 120 km/u voorbij kruipen. Dat vind ik toch vreemd gezien het vermogensverschil. Ik lees veel klachten op forums dat de 2.0 niet waarmaakt wat VW belooft. Pas na chippen lijkt het er weer een beetje op.
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe T5GP maar ben voor alsnog niet zo enthousiast over de nieuwe diesels. Ik neig zelfs naar de TSI-motor.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Anno »

Zowel mijn T5 5 cilinder als mijn T5GP zijn getuned. Wel door 2 verschillende organisaties. Mijn T5GP is voorzien van een DSG bak. Ook dat zorgt ervoor dat het 1 op 1 vergelijken wat lastig is. Bedenk ook dat (motor) geluid een bepaalde snelheidsbeleving kan geven.

De T5GP ervaar ik zowel op de snelweg als op secundaire wegen veel pittiger dan mijn T5. En nu het zaakje met 40 mm verlaagd heb is het verschil in handelbaarheid helemaal groot.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Marco B. »

Hallo, ik heb een t5 4 motion sport edition had standaard 188pk en 450nm koppel heeft na tuning 215 pk 540nm koppel een kennis van mijn heeft de getunde 180 pk met 220pk 480nm echter in onder toeren pakt de 5 cylinder gewoon op en de 4 cylinder moet terug schakelen. Hij heeft dsg ik 6 bak hand de mijn is rapper. Zijn allebij lange uitvoeringen de mijn heeft wel 19 inch wielen en bilstein onderstel en dikke stabilisators en Audi r8 brembo 6 pods. De van mijn kennis is 2wd en standaard onderstel weet niet of daar het verschil in zit
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Anno »

inmiddels heb ik meer dan 10.000 km mee gereden. Het verbruik schommelt tussen 1/13,9 en 1/14,2 km/liter.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Multivan Generation »

Anno schreef:inmiddels heb ik meer dan 10.000 km mee gereden. Het verbruik schommelt tussen 1/13,9 en 1/14,2 km/liter.
Mooi toch :toppie
fiddler
Berichten: 162
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door fiddler »

Na 10.000 km ervaring in mijn nieuwe T5GP DSG 140PK en 220.000 km in mijn vorige, T4 1998 100 PK 2,5 tdi handgeschakeld, wat verschillen:

- T5GP is vooral veel stiller, rijdt iets zuiniger. Helaas is al dat gedoe met CANBUS en eventuele eletrieke of electronische aanpassingen naderhand wel een nadeel. Dit mede door PON en z'n eigenzinnige garantie "voorwaarden" en de eventueel mogelijke coulance reparaties. JB raadde mij tuning, met name voor de DSG, af vanwege Pon gedurende de eerste 5 jaar.

- T4, "minder" PKs op papier, maar rijdend door vooral Franse heuvels en Duitsland voelde deze veel sneller en directer aan bij optrekken op hellingen en bij even inhalen. Bij mijn T5GP automaat effe wel wat hand-bij-geschakeld, vooral tussen 4e en 5e versnelling naar hogere toeren bij helling omhoog: volgens de verbruiks display liep ie dan soms 10% zuiniger.

NBtje - Nederlandse dealers: had een sleutel herkennings probleem in Duitsland bij mijn T5: bij dealer in Reutlingen werd ik gelijk geholpen, sleutels werden opnieuw in geprogrammeerd, GEEN kosten, gewoon service van Volkswagen. Hier bij lokale dealer wilde ik mijn derde reserve sleutel laten mee programmeren, afspraak maken en de kosten 61.00 euro! - Ik kom vrij vaak in Duitsland, dus laat daar maar gewoon zoveel mogelijk het vereiste door een dealer afgestempelde garantie onderhoud doen. De service is gewoon beter, misschien de kosten ook, dat had ik met mijn T4 ook al gemerkt. -F
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door Anno »

inmiddels ziet mijn T5 GP er zo uit:
VW-t5-camperfixx.jpg
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 2.5TDI versus T5 2.0

Bericht door heemskerk »

Op de belettering na wordt het een zoekplaatje of zie ik wat over het hoofd? Foto's van de binnenkant misschien? Ben benieuwd.
Plaats reactie