Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gebruik sneeuwkettingen

vragen over de T5
Plaats reactie
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door GertjanvD »

Beste forumleden,
Ondanks zoeken in oudere berichten, heb ik nog niet het antwoord gevonden. Vanwege regelmatige ritjes in oa Duitsland wil (moet) ik passende sneeuwkettingen bij mij hebben voor mijn VW T5 4motion 2012. De auto is af fabriek 2cm verhoogd en staat op M+S banden in de maat 235/70-16. Ik verwacht sneeuwkettingen niet nodig te hebben maar in sommige landen geldt de verplichting dat je ze bij je moet hebben.
Het instructieboekje is over kettingen niet erg mededeelzaam, maar geeft een maximale bandbreedte van 215 aan. En een schakeldikte van max 15mm. Als ik de ruimte in de wielkasten bekijk verwacht ik niet zoveel problemen, of zijn het juist de leidingen die kwetsbaar zijn. Wie heeft praktijkervaring met een vergelijkbare bandenmaat en kettingen. Moet ik dan opletten kettingen met extra dunne schakels te kopen of valt het allemaal wel mee. Groet, Gertjan
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door Pascal-141 »

Ik vermoed dat het risico groot is dat je sneeuwkettingen bij het rijden met een 235 band de remleiding en abs sensorbekabeling kunnen beschadigen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door ronald tdi »

Mijn werkgever zei altijd "bij kettingen leggen is het zeker tijd voor een rustperiode." :toppie :bifun

Maar ik snap je, bij de truck moet je ze ook hebben, maar ze kijken niet welke soort/type je hebt.
Men ziet ze en dan is het al gauw goed.
Tenzij je een ongeval veroorzaakt en je moest, let wel, moest kettingen om hebben en niet gedaan hebt.

Een ketting hoort redelijk strak om de band te liggen.
Dus stuk slaan van delen mag eigenlijk niet gebeuren.
In die landen rijden ze immers oom met een vw T en dat zal vreemd zijn als men in rijen naar de garage moet om het nodige te laten repareren na gebruik van kettingen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door Multivan Generation »

@ Ronald,
dat kan wel zo zijn,
maar de fabrikant, in dit geval VW geeft een aanbeveling voor een winterbandenmaat.
Hierbij wordt al rekening gehouden met het gebruik van sneeuwkettingen.
De vraagsteller echter rijdt met een andere bandenmaat, en zal daar zijn redenen voor hebben,
waardoor(afwijkende bandenmaat) er wel schade kan ontstaan door kettingen..

Advies zou zijn om met originele winterbandenmaat rond te rijden,
alles wat afwijkend is, kan problemen veroorzaken.





En nu weet ik ook wel dat dit het T5 forum is, en zowat iedereen niet meer origineel qua bandenmaat rijdt,
maar dit is dus een van de "risico's".

succes..
BDS
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2013, 16:37

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door BDS »

Er bestaan ook kettingen die niet aan de binnenkant van het wiel komt. Vb RUD centrax. Zijn wel een stuk duurder.
Maar normaal gezien zou er geen probleem mogen zijn als de juiste ketting correct gemonteerd is.
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door zonweringen »

Via de sneeuwkettingen konfigurator bij Pewag kom ik geen geschikte kettingen tegenvoor jou bandenmaat, zowel bij de Multivan als bij de Transporter.

Inderdaad kan je een RUD Centrax V sneeuwketting nemen, deze gebruikte ik eens bij een Volvo V70 XC/Ford SMax, daar was ook erg weinig ruimte (bij het nemen van bochten) tussen de velg en oa de remleidingen.
Ik rij zelf ook met een 4motion en verhoogd, alleen mijn bandenmaat is 215/60R17 M+S. Enkele dagen gelden in Oostenrijk bij het naar beneden rijden sneeuwkettingen gebruikt (Pewag Brenta-C 4x4 XMR 76V). Geen probleem ondervonden, wel stap ik over voor de komende winterseizoenen van M+S naar echte winterbanden want tractie bij het omhoog rijden was niet naar wens en remmen op sneeuw was ook geen leuke ervaring.
S6
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door GertjanvD »

Bedankt voor de reacties. Voor het serieuze werk met sneeuwkettingen ontkom ik denk ik niet aan smallere banden. Voorlopig probeer ik het met een passend setje Pewag Brenta C kettingen dat ik via Marktplaats op de kop heb getikt. Ik ga ze eens rustig monteren en kijken hoe het past. Groet, Gertjan
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door mdw »

Al gedacht aan sneeuwsokken?
Is makkelijker om te leggen dan kettingen, alleen in sommige delen van Oostenrijk en Zwitserland is het niet toegelaten.
In Frankrijk en Duitsland zijn ze wel goedgekeurd als vervanger van kettingen.
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door bvddobb »

Als jullie in een Syncro of 4Motion rijden, zoals 'zonweringen', gebruiken jullie dan 2 paar kettingen, vóór en achter, of één paar, alleen voor?
Gebruikersavatar
zonweringen
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 nov 2013, 10:28

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door zonweringen »

Volgens het instructieboekje mag je alleen de sneeuwkettingen op de voorbanden monteren bij 4-motion en dit hebben we ook gedaan afgelopen december. Ik had wel 2 paar sneeuwkettingen bij me; de Pewag Brenta C 4x4 en de Pewag Snox 560. Weet niet wat voor schade je zou rijden als je ook op de achterbanden de kettingen zou monteren (voor korte periode?) bij sneeuw of modder/vast zitten?
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door GertjanvD »

Inmiddels heb ik afgelopen zondag bij de comfortabele temperatuur van zo'n 11 graden C de Brenta kettingen geprobeerd. Ze passen prima. Liggen strak tegen de band aan en lijken ver weg te blijven van de leidingen achter het wiel. Zoals ik eerder meldde verwacht ik de kettingen niet echt te gebruiken maar wil ze bij me hebben in het buitenland waar het soms verplicht is. De banden die nu onder mijn auto zitten zijn niet alleen M+S banden maar hebben ook het sneeuwvlokje. Hoewel nog nooit geprobeerd in wintersportgebied maar wel vorig jaar in een dichtgesneeuwde Achterhoek ben ik juist wel erg tevreden over tractie en remweg; dit in tegenstelling tot Zonwering. Zelfs een enorme verbetering tov van mijn Landrover Defender die ABS en dergelijke miste.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door bvddobb »

zonweringen schreef:Volgens het instructieboekje mag je alleen de sneeuwkettingen op de voorbanden monteren bij 4-motion en dit hebben we ook gedaan afgelopen december.
Mijn boekje zegt dat als je ook kettingen op de achteras wilt leggen, dat dan 'door VW goedgekeurde kettingen' moeten zijn. Alleen welke dat dan zijn heb ik in het boekje of bij VW nergens nog kunnen vinden...
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door daimen »

je kan altijd ook nog voor sokken kiezen makkelijk er om te leggen en genoeg grip : :driveT5
elswhere
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2013, 23:12

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door elswhere »

Goedenmorgen, dames en heren. Hier de dame in kwestie. We hebben een leuk setje gevonden; http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;
want in de praktijk heb ik ze op vorige auto's toch echt wel eens moeten gebruiken, dus wil ook wel redelijke. Volgens mij gaan ze gewoon per 4. Sokken is helaas geen optie als je in CH geen bekeuring wil krijgen, je mag ze best gebruiken daar niet van, maar moet altijd nog een metalen set bij je hebben. Ik heb goede banden, daar kom je een heel eind mee, maar ik wil ook gewoon aan de wettelijke verplichting voldoen. :T4politie
frits k

Re: Gebruik sneeuwkettingen

Bericht door frits k »

Ik ben net weer terug uit Oostenrijk en behoorlijk wat sneeuw gehad,maar er word volgens mij door de topic starter een denkfout gemaakt.
Hij stelt dat je sneeuwkettingen bij je moet hebben,maar dit is NIET zo,enkel bij het blauwe bord met daarop een band met sneeuwketting afgebeeld,mag je rijden met sneeuwkettingen.
Deze niet aangelegd ,niet rijden op deze weg,komt voornamelijk voor bij bergpassen.
Verder is het zo dat je de auto aan winterse omstandigheden dient aan te passen,maar is geen verplichting maar uit verzekerings overweging wel aan te bevelen.
Doe er je voordeel mee. :zwaai
Plaats reactie