Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

180pk dsg tunen??? Moeite waard?

vragen over de T5
johanuneken
Berichten: 13
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 20:46

180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door johanuneken »

Is het echt de moeite waard om mijn 180 pk dsg te tunen?
Had met mijn vorige t5 wel is dat hij in de noodloop sloeg
En was er toen flauw van.
Hoor nu verhalen van EGR KLEP afsluiten,dpf filter verwijderen enz....!!
Ik wil niet beginnen te "klaaien" aan mijn bus!
Dus gewoon tunen via de computer is dat genoeg???
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Pim 328 »

Is niet vrijgegeven. ivm dsg automaat.

Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 622
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door jos_br »

Wij hebben hier een aantal 180pk DPF vrij en met de 7 traps DSG getuned naar 230pk rondrijden. De bak kan dit zonder aanpassingen goed aan, het is een verademing t.o.v. de 5 cilinder automaat.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: di jun 05, 2007 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Babson »

De motor is wel bestaand tegen hogere mechanische en thermische belasting. De koeling van van de 180 pk motor is geoptimaliseerd. Hetzelfde blok wordt ook probleemloos in de langeafstandsraces gebruikt.

Maar het probleem met de thermische overbelasting bij getunde 180 pk blokken wordt vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van een DPF. Daar hebben de flink getunde diesel raceblokken van VW geen last van. Wil je minder risico lopen bij het tunen van een 180 pk blok, is naast het kiezen van een gerenommeerde tuner (bijv. JD, TVS Engineering,...) ook het vervangen van de DPF door een downpipe (EPS) zeer aanbevolen.

Wat de DSG bak betreft, de introductie van de DQ500 DSG bakken in T5 GP heeft mijn vertrouwen in VW automaat weer gewekt. Deze bak is ontwikkeld voor een koppel tot 600 Nm. De DSG heeft zich in meerdere VW modellen bewezen. De software van de bak is helaas niet perfect. Volgens de DSG specialisten van DSG Dokter zijn de lage motortoerentallen van de standaard VW software niet bevorderlijk voor de levensduur van de DSG koppeling. Schakelen bij lage toerentallen zou op den duur voor meer speling van de koppeling zorgen m.a.g. vroegtijdige slijtage. Aanpassing van DSG software is zeker overwegen waard.

Zelf rijd ik al 2,5 jaar probleemloos rond met een getunde 180 pk blok en getunde DSG bak . DPF is uiteraard verwijderd en EGR voor 100% dicht geschreven. 220 pk en vooral 490 Nm koppel geven erg veel rijplezier :lach

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 14, 2012 23:23

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Race Eend »

Pim 328 schreef:Is niet vrijgegeven. ivm dsg automaat.

Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Dat slaat nergens op, hoe kom je daar bij.

Deze DQ500 bak is gelijk aan de bak van de RS3 etc, die dingen kunnen met gemak 650Nm aan. Dat ga je met je 4 cilindertje nooit halen.

Wat wel mooi is aan de dsg tuning, is dat je de schakelmomenten meteen kunt verleggen. 85kph in de 7e versnelling is niet optimaal. Afgelopen weken een aantal van deze modellen inclusief dsg tuning gedaan, wereld van verschil in het schakelen, veel natuurlijker.

Bij JDEngineering zetten we tegenwoordig de EGR standaard 100% dicht bij de tuning van de T5 GP modellen (het zijn zeer betrouwbare motoren/bakken, maar de EGR van dit model is waardeloos).
caddy
Berichten: 214
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 23:07
Locatie: Roden

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door caddy »

Over EGR gesproken.
Mark, jij hebt mijn Caddy 75 pk er bij getuned maar de EGR kon je toen nog niet dicht zetten.
Kan dat inmiddels wel?
gr, Jan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10392
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Pascal-141 »

Race Eend schreef:
Pim 328 schreef:Is niet vrijgegeven. ivm dsg automaat.

Mocht je het wel laten doen ook je dsg laten tunen anders gaat de bak zeker kapot
Dat slaat nergens op, hoe kom je daar bij.

Deze DQ500 bak is gelijk aan de bak van de RS3 etc, die dingen kunnen met gemak 650Nm aan. Dat ga je met je 4 cilindertje nooit halen.

Wat wel mooi is aan de dsg tuning, is dat je de schakelmomenten meteen kunt verleggen. 85kph in de 7e versnelling is niet optimaal. Afgelopen weken een aantal van deze modellen inclusief dsg tuning gedaan, wereld van verschil in het schakelen, veel natuurlijker.

Bij JDEngineering zetten we tegenwoordig de EGR standaard 100% dicht bij de tuning van de T5 GP modellen (het zijn zeer betrouwbare motoren/bakken, maar de EGR van dit model is waardeloos).
de topicstarter vroeg of het OK is om alleen de motor te chippen. Pim antwoordde dat ook de dsg moet meegechipt worden om schade aan de dsg te vermijden.
In plaats van nou direct te gaan roepen "dat slaat nergens op" , zou ik eerst de vraag en het antwoord goed lezen , want uiteindelijk schrijf je net hetzelfde wat Pim al vermeldde : dat je bij het chippen ook de dsg moet mee chippen ... :muur
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
johanuneken
Berichten: 13
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 20:46

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door johanuneken »

Door deze verhalen wordt ik er nog niet veel rustiger op,denk dat ik het maar gewoon bij 180pk laat.
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 14, 2012 23:23

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Race Eend »

caddy schreef:Over EGR gesproken.
Mark, jij hebt mijn Caddy 75 pk er bij getuned maar de EGR kon je toen nog niet dicht zetten.
Kan dat inmiddels wel?
Ja dat kan inmiddels!
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 14, 2012 23:23

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Race Eend »

Pascal-141 schreef:
de topicstarter vroeg of het OK is om alleen de motor te chippen. Pim antwoordde dat ook de dsg moet meegechipt worden om schade aan de dsg te vermijden.
In plaats van nou direct te gaan roepen "dat slaat nergens op" , zou ik eerst de vraag en het antwoord goed lezen , want uiteindelijk schrijf je net hetzelfde wat Pim al vermeldde : dat je bij het chippen ook de dsg moet mee chippen ... :muur
Nee dat zeg ik absoluut niet, lees mijn antwoord nog maar eens.

De koppelbegrenzer verhogen in de bak is onzin, deze bak kan tot 650Nm hebben. Je gaat deze bak met je 4 cilindertje nooit slopen, deze bak is sterker dan de motor is.

Je kunt de bak wel aanpassen, maar dat is alleen om dan de schakelmomenten prettiger te maken, als je nu al tevreden bent met de standaard bak schakelmomenten, dan kan je de bak simpel origineel laten.

Pas je alleen motortuning toe op een 180pk, en laat je je bak origineel, dan blijft hij net zo veilig tov als je de bak wel aan past.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: di sep 04, 2012 22:22

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Anno »

Indien je je motor niet laat tunen dan zal je toch kunnen overwegen om de DSG bak wel te laten tunen. Dat zou de levensduur verlengen en een plezieriger schakelgedrag opleveren. Dat laatste kan ik beamen, een getunede DSG bak is een hele verademing!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: za jan 14, 2012 23:23

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Race Eend »

@ Anno, inderdaad, een aangepaste dsg bak rijdt veel natuurlijker dan dat idioot snelle overschakelen wat ze standaard doen.

85kph in de 7e versnelling :muur
T5Rocks
Berichten: 10
Lid geworden op: vr feb 28, 2014 1:06

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door T5Rocks »

Hoi! Ben nieuw hier.. maar wat mij betreft dik de moeite waard! Rijdt getuned erg erg soepel, veel stiller en een trekkracht...niet normaal!
gedaan bij VAG in Nuenen. Ben erg tevreden!

T5GP 2011 218pk 470 nm 4 Motion
Bijlagen
1899909_595144917239278_2116698869_n.jpg
1932296_595144990572604_988988147_n.jpg
T5GP 2011 218pk 470Nm 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10392
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Pascal-141 »

T5Rocks schreef:Hoi! Ben nieuw hier.. maar wat mij betreft dik de moeite waard! Rijdt getuned erg erg soepel, veel stiller en een trekkracht...niet normaal!
gedaan bij VAG in Nuenen. Ben erg tevreden!

T5GP 2011 218pk 470 nm 4 Motion
Stiller ? Hebben ze de motor dan meteen ook geisoleerd of zo ? :lach
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: di sep 04, 2012 22:22

Re: 180pk dsg tunen??? Moeite waard?

Bericht door Anno »

Ook mijn ervaring met tunen is dat het geluid anders dan wel stiller wordt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie