Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Einde turbo of iets anders?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Laatste tijd nogal last van een turbo-gat. Tevens heb ik minder vermogen (op de snelweg) lijkt het wel.
De bus rookt ook zwarte rook bij het even doortrekken in bijvoorbeeld de 2e versnelling.

Is dit het einde van mijn turbo of zou het ook iets anders kunnen zijn? De o ringen van mijn turbo buizen zijn ook niet optimaal aan wat olie spat sporen te zien bij de motor. Dit is enkel te zien zonder bodemplaat op de brug.

Gr. Stefan
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

Even eenvoudig beginnen:
Zitten al je interkoelerslangen goed vast?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Geert G »

Steefer schreef:Laatste tijd nogal last van een turbo-gat. Tevens heb ik minder vermogen (op de snelweg) lijkt het wel.
De bus rookt ook zwarte rook bij het even doortrekken in bijvoorbeeld de 2e versnelling.

Is dit het einde van mijn turbo of zou het ook iets anders kunnen zijn? De o ringen van mijn turbo buizen zijn ook niet optimaal aan wat olie spat sporen te zien bij de motor. Dit is enkel te zien zonder bodemplaat op de brug.

Gr. Stefan
VAG Bajonet slangverbindingen met de bekende groene O-ringen vind ik persoonlijk een klote systeem. geef mij maar intercooler slangen met ouderwetse slang-klemmen.
Grote kans dat er bij jouw intercooler-slang(en) ergens een nok is afgesleten, waardoor deze er half uithangt.
Mede ook vanwege je opmerking over de O-ringen + olie vervuiling
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Ff een update. Samen met een bevriende monteur even naar de buizen gekeken.
Er zit een beetje speling op de koppeling van een intercooler buis maar volgens de monteur zal niet uitmaken.
Je hoort ook geen blazend geluid of het geluid dat er wat lucht ontsnapt.

Volgens hem zou het de lucht massa meter zijn die slecht is. Deze hebben we losgehaald en nagekeken en hij was inderdaad behoorlijk vervuild.
Nadat we hem iets schoongemaakt hebben met een bepaald goedje, rijd de bus wel iets beter maar het turbo gat blijft maar is wel minder voelbaar. (2e versnelling na 2000 toeren) en
4e versnelling rond de 80 km p/u. Als je hem op de cruise control zet op de snelweg met 120 is de snelheid helaas nog niet constant en schommelt hij een beetje.

Ik gooi er maar een nieuwe LMM in en dan hopen dat het opgelost is.
Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag :toppie ;-

Groeten Stefan
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

rijdend je bus eens uitlezen kan je een hoop meer informatie geven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Ik heb zojuist rijdend een log gemaakt maar kan iemand zien of mijn lmm kapot is?
Snap er geen bal van.

Alvast bedankt.
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-03-05 om 14.07.42.png
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

Luchtmassa meter is het probleem niet, die haalt zijn waarden.
De turbodruk wordt af en toe niet gehaald. Vaak ook wel.
Ik zou zeker willen weten of de verstelling van de venen wel goed vrij is en hem anders eens open maken en reinigen.
Ik zal je daarvoor een linkje sturen... via PB.

Ik zou je ook willen aanraden om een roetkat leeg te maken of al dan niet de roetfilter leeg te maken en dan de sensoren uit te laten schrijven..

Het beeld van de turbodruk is wat zwabberig.. kan door vastzittende(door roet) verstelling van de venen komen,
of mogelijk door een magneetklep (N75 geheten) die niet lekker aanstuurt.

4de kolom is LMM gevraagd, 5de kolom is geleverd. 9de kolom is turbodruk gevraagd en 10de kolom is turbodruk geleverd. 11e kolom is openingsprecentage van de wastegate.

Succes er mee..
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Bedankt voor je reactie Peter!
Het wordt zo een stuk duidelijker. Ik heb er vanmiddag een andere LMM in gehad maar dit gaf maar weinig verschil idd.
Morgen ga ik even je punten nalopen en ik hoop dat ik de oorzaak kan vinden.

Heeft een 1.9 TDI (105 pk) een turbo met variabele schoepen of vaste schoepen?

Groeten Stefan
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

variabele volgens mij

Trouwens je hebt PB :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Geert G »

Hier zit een Borg Warner KKK BV39A VTG turbo op. http://www.turbochargers.nl/turboshop/t ... -0020.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze turbo vind je ook op de meeste 105 PK 1.9TDI personenauto's uit de VAG groep, incl. Seat & Skoda.
VTG betekent: Variable Turbo Geometrie

Mooie foto's & goede uitleg van een vastzittende variable turbo regeling:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Gisteren even bezig geweest met de bus. Ik heb de rubbers (ringen) van de turbo buizen / slangen vervangen. Na een proef rondje reed hij al beter maar nog net niet helemaal. Daarna heb ik de EGR buis verwijdert en er originele vw afdop plaatjes op gezet. Het resultaat is dat de bus eigenlijk prima loopt. Het turbo-gat is verdwenen en de cruise control behoud zijn vaste snelheid.

Maaarr...... eerder haalde de bus een top snelheid van 160 km/h. Nu haalt hij amper de 150 km/h... De motor klinkt ook een beetje rauw heb ik het idee (genoeg olie). Ik heb de nokkenas timing met vagcom uitgelezen en deze schommelt tussen de 2.2 en 2.8 ck/cf (zie voorbeeld van Gerrit Speek waar -5.0 staat). http://www.gerritspeek.nl/vag-com_nokkenas.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien mijn waardes heb ik het idee dat mijn motor niet meer lekker op tijd staat. Kan iemand dat bevestigen?
En wat zouden anders wel nette waarden zijn voor een 1.9 TDI (77kw)?

Groeten Stefan
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Geert G »

Steefer schreef: Maaarr...... eerder haalde de bus een top snelheid van 160 km/h. Nu haalt hij amper de 150 km/h... De motor klinkt ook een beetje rauw heb ik het idee (genoeg olie). Ik heb de nokkenas timing met vagcom uitgelezen en deze schommelt tussen de 2.2 en 2.8 ck/cf (zie voorbeeld van Gerrit Speek waar -5.0 staat). http://www.gerritspeek.nl/vag-com_nokkenas.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien mijn waardes heb ik het idee dat mijn motor niet meer lekker op tijd staat. Kan iemand dat bevestigen?
En wat zouden anders wel nette waarden zijn voor een 1.9 TDI (77kw)?

Groeten Stefan
Een pompverstuiver wordt aangedreven door de nokkenas van de motor. Deze zorgt niet voor het moment van inspuiten, maar wel voor de drukopbouw. Als de drukopbouw niet optimaal is (te laag) dan is de verbranding ook niet optimaal.
Door het slijten van de distributie, kan deze waarde verlopen. Of men heeft bij de laatste distributieriem wissel er niet op gelet om dit nauwkeurig af te stellen.

Is jou waarde min - of plus +?
Een VAG Pompverstuiver moet op nul (0) staan. Maakt niet uit welk type PD-motor.
Als je waarde -2.2/2.8 is dan staat deze te vroeg.
En is het plus.....yepp, te laat.
Als je hem op nul afstelt zal ie mooier lopen.
In de praktijk zal deze uiteindelijk een waarde hebben ergens tussen de -0,5 & +0,5 tussen koud & warm.
Hoe dichter bij de nul hoe beter.

Uit datzelfde verhaaltje bij Gerrit Speek:
N.B.3: een kritische monteur houdt 0.0 - 0.5 °Ck als tolerantiegrens aan.
N.B.4: de ervaring is dat de auto met een kleine negatieve waarde (tussen -0.3 en -0.7) mooi loopt en vlot is.

@Stefan:
Eigenlijk heb je het antwoord op jou vraag al gelezen bij Gerrit Speek.nl
Ik zou in jouw geval de pompverstuivers opnieuw afstellen/finetunen.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Bedankt voor je reactie Geert het is me een stuk duidelijker.
De distributie is bij een vorige eigenaar vervangen in Bosnië tijdens een vakantie. Dus dat ie daar niet netjes optijd is gezet lijkt me best aannemelijk. :lach
Het is bij mij dus 2.2 / 2.8 + dus te laat. Is het erg hier een paar dagen mee door te rijden of heb ik dan kans op schade? Al rij ik er al een tijdje mee rond momenteel. Aankomende week heeft mijn monteur tijd om het aan te passen.

Thanx :toppie
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Steefer
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2013, 16:48
Locatie: Almelo

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Steefer »

Ik wil nog even de oplossing van mijn probleem hier vermelden. Ik had de CF waarde terug gezet naar -0,6 CF en hierdoor liep hij een stuk mooier en ook zuiniger. Toch was dit niet de oplossing voor het vermogensverlies. De reden hiervoor was een lekke intercooler. Deze heb ik vervangen voor een nieuwe en hij loopt momenteel weer perfect. :yes
T5 Camperbus eigenbouw 1.9TDI 2004
T5.1 Multivan Camperbus 2.0TDI 4-Motion 2011
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Einde turbo of iets anders?

Bericht door Geert G »

Mooi, toppie :yes :driveT5
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie