Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

prijs nieuwe turbo

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door heemskerk »

goudriaan schreef:we gaan het wel meemaken met die " verkeerde" olie. als m'n lagers oplossen is dat mooi pech.
grote vw dealer in Oostenrijk zegt deze olie altijd te gebruiken met alle types T5.....
informatie bij importeur PON vanmiddag leverde op dat de longlife 3 in mijn auto ook prima is....... ( ze hebben e.e.a. nagekeken en mij hierover terug gebeld).
ik hoop de auto nog een paar jaar te gebruiken en ik zal het eerlijk melden als de bende in de soep loopt. wordt dus hopelijk niet vervolgd.

p.s. als iemand een kopie heeft van een officiele mededeling inzake olie van de importeur of fabrikant houd ik mee aanbevolen.
Hm... Wel opmerkelijk dat de VW- dealer dan tot op de dag van vandaag deze longlife II 0W30 (Shell Helix) speciaal op voorraad heeft staan voor (uitsluitend!) de R5 motoren. Vraag maar eens aan Pon of je schriftelijk een verklaring kunt krijgen dat Longlife III ook volstaat, ik heb zo het vermoeden dat ze die niet geven. Toen bij mijn bus de verkeerde olie was afgevuld vond 'men' in eerste instantie ook dat het een prima vervanger was voor de Longlife II. Nadat er (opnieuw) nadrukkelijk rondgevraagd werd bij Pon gingen de alarmbellen pas af.

Ik heb destijds een stuk of vier á vijf Volkswagendealers gebeld om te vragen welke olie zij gebruikten; maar twee (!) kwamen met de juiste aan! Zal bij Pon niet anders zijn vermoed ik zo...

Ik begrijp overigens niet waarom je het risico neemt voor een relatief gering bedrag van een oliewissel ( al zou je het zelf bekostigen).
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door caddy »

Geert G schreef:Wat is er kapot aan de turbo? Speling op de as? Olielekage? Variable regeling vast?
Is het een Borg Warner KKK (blauw typeplaatje) of een Honeywell Garret (Type gegraveerd) turbo?
KKK's zijn in de regel niet zo sterk als Garrets.
Vraag de oude turbo mee, voor analyse door Jos. (Dieverbrug)
Kan zijn dat de turbo staat te pieken, om de een of andere reden. Moet ie effe loggen.

Een 174 PK AXE turbo is ook een stuk sterker als je huidige turbo. Is Plug & Play met je 130PK AXD
Variable regeling vast bij mij door alle roet.
Heb de turbo meegekregen maar ben er nog niet aan toe gekomen om het schoon te maken (als dat al mogelijk is)
gr, Jan.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Geert G »

caddy schreef:
Geert G schreef:Wat is er kapot aan de turbo? Speling op de as? Olielekage? Variable regeling vast?
Is het een Borg Warner KKK (blauw typeplaatje) of een Honeywell Garret (Type gegraveerd) turbo?
KKK's zijn in de regel niet zo sterk als Garrets.
Vraag de oude turbo mee, voor analyse door Jos. (Dieverbrug)
Kan zijn dat de turbo staat te pieken, om de een of andere reden. Moet ie effe loggen.

Een 174 PK AXE turbo is ook een stuk sterker als je huidige turbo. Is Plug & Play met je 130PK AXD
Variable regeling vast bij mij door alle roet.
Heb de turbo meegekregen maar ben er nog niet aan toe gekomen om het schoon te maken (als dat al mogelijk is)
@Jan:
Schoonmaken kan zeker: JB-Autoservice in Dieverbrug, VAG Techniek in Nuenen & VVT-Tuning in Marum doen dit.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Oviivo »

goudriaan schreef:we gaan het wel meemaken met die " verkeerde" olie. als m'n lagers oplossen is dat mooi pech.
grote vw dealer in Oostenrijk zegt deze olie altijd te gebruiken met alle types T5.....
informatie bij importeur PON vanmiddag leverde op dat de longlife 3 in mijn auto ook prima is....... ( ze hebben e.e.a. nagekeken en mij hierover terug gebeld).
ik hoop de auto nog een paar jaar te gebruiken en ik zal het eerlijk melden als de bende in de soep loopt. wordt dus hopelijk niet vervolgd.

p.s. als iemand een kopie heeft van een officiele mededeling inzake olie van de importeur of fabrikant houd ik mee aanbevolen.
Je vraagt erom;

http://www.volkswagen.co.uk/assets/comm ... vicing.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

:muur
*All diesel vehicles fitted with R5 (5 cylinder) and 5.0ltr V10 engines and manufactured prior to 1 January 2006, cannot use oils meeting Volkswagen standard 507 00 even if equipped with a DPF. These engines should use oils meeting Volkswagen standard 506 01 (eg. Castrol Professional Longtec LongLife II 0W-30) for both LongLife and Time and Distance servicing regimes.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door InfoMuis »

*All diesel vehicles fitted with R5 (5 cylinder) and 5.0ltr V10 engines and manufactured prior to 1 January 2006, cannot use oils meeting Volkswagen standard 507 00 even if equipped with a DPF. These engines should use oils meeting Volkswagen standard 506 01 (eg. Castrol Professional Longtec LongLife II 0W-30) for both LongLife and Time and Distance servicing regimes.
[/quote]

'mijn' VW garage en een universeel garage kunnen deze tekst niet begrijpen, en roepen ook na lezen hiervan "Kan er in".
Dat is de reden dat ik tegenwoordig (eigenlijk noodgedwongen) zelf olie ververs.
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Jesper »

Ik zou geen enkel risico nemen en de olie eruit laten halen. Desnoods zelf voor de kosten opdraaien.
Er zit nu een 5w30 olie in terwijl er 0w30 olie in moet. 5w30 is in koude toestand dikker.
Aangezien jou motorblok vol zit met olie kanaaltjes etc moet deze 'dikkere' olie door dezelfde gaatjes heen. Uiteraard duurt dit langer en is dus elke koude start een grotere slijtage voor jou motor.
Tevens kan verkeerde olie met diverse addictieven je lagerschalen aantasten. Ik weet niet zeker of dat met deze olie ook gebeurt, maar je moet het zien als pekel op aluminium...

En even serieus: Aan lagerschaal schade wil je niet denken hoor, denk aan: krukaslagers, big-end lagers, top-end lagers, nokkenas lagerschalen en VOORAL je turbo, turbo zit vrij hoog, dus de olie moet een lange afstand afleggen. Kan je er beter een nieuwe motor inzetten...

Ter indicatie: Ik wissel mijn olie zelf.

Kroon olie Helar SP LL-03 5w30 (deze olie gaat in mijn bus)
7 Liter + een oliefilter was ik laatst 85 euro voor kwijt. De olie verversen is max. 1 uur werk.

Auto op de brug, bodemplaat eronder vandaan, stuurbekrachtigingsreservoir opzij, intercoolerslang los halen, Oliefilterdop los halen, carterplug eruit en een half uurtje laten leeglopen. Vervolgens alles in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Ik vind €250 excl BTW dus een gigantisch bedrag, daar kan ik hem twee keer voor verversen mits ik ook arbeidskosten zou rekenen.

Is het een nette dealer, dan vind ik dat zij dit kostenloos moeten verwisselen, hooguit betaal je alleen de olie.

Ik zou dus voor die €85,- geen enkel risico nemen, uiteraard begrijp ik dat het voor jou duurder is, maar toch..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Pascal-141 »

Jesper schreef:Ik zou geen enkel risico nemen en de olie eruit laten halen. Desnoods zelf voor de kosten opdraaien.
Er zit nu een 5w30 olie in terwijl er 0w30 olie in moet. 5w30 is in koude toestand dikker.
Aangezien jou motorblok vol zit met olie kanaaltjes etc moet deze 'dikkere' olie door dezelfde gaatjes heen. Uiteraard duurt dit langer en is dus elke koude start een grotere slijtage voor jou motor.
Tevens kan verkeerde olie met diverse addictieven je lagerschalen aantasten. Ik weet niet zeker of dat met deze olie ook gebeurt, maar je moet het zien als pekel op aluminium...

En even serieus: Aan lagerschaal schade wil je niet denken hoor, denk aan: krukaslagers, big-end lagers, top-end lagers, nokkenas lagerschalen en VOORAL je turbo, turbo zit vrij hoog, dus de olie moet een lange afstand afleggen. Kan je er beter een nieuwe motor inzetten...

Ter indicatie: Ik wissel mijn olie zelf.

Kroon olie Helar SP LL-03 5w30 (deze olie gaat in mijn bus)
7 Liter + een oliefilter was ik laatst 85 euro voor kwijt. De olie verversen is max. 1 uur werk.

Auto op de brug, bodemplaat eronder vandaan, stuurbekrachtigingsreservoir opzij, intercoolerslang los halen, Oliefilterdop los halen, carterplug eruit en een half uurtje laten leeglopen. Vervolgens alles in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Ik vind €250 excl BTW dus een gigantisch bedrag, daar kan ik hem twee keer voor verversen mits ik ook arbeidskosten zou rekenen.

Is het een nette dealer, dan vind ik dat zij dit kostenloos moeten verwisselen, hooguit betaal je alleen de olie.

Ik zou dus voor die €85,- geen enkel risico nemen, uiteraard begrijp ik dat het voor jou duurder is, maar toch..
waarom haal jij het stuurbekrachtigingsreservoir en de interkoelerslang weg ?
Is niet nodig , je kan zonder die dingen te verplaatsen perfect bij de oliefilter .
Ik heb het gisterenavond toevallig nog gedaan bij mijn T5
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Jesper »

Pascal-141 schreef:
Jesper schreef:Ik zou geen enkel risico nemen en de olie eruit laten halen. Desnoods zelf voor de kosten opdraaien.
Er zit nu een 5w30 olie in terwijl er 0w30 olie in moet. 5w30 is in koude toestand dikker.
Aangezien jou motorblok vol zit met olie kanaaltjes etc moet deze 'dikkere' olie door dezelfde gaatjes heen. Uiteraard duurt dit langer en is dus elke koude start een grotere slijtage voor jou motor.
Tevens kan verkeerde olie met diverse addictieven je lagerschalen aantasten. Ik weet niet zeker of dat met deze olie ook gebeurt, maar je moet het zien als pekel op aluminium...

En even serieus: Aan lagerschaal schade wil je niet denken hoor, denk aan: krukaslagers, big-end lagers, top-end lagers, nokkenas lagerschalen en VOORAL je turbo, turbo zit vrij hoog, dus de olie moet een lange afstand afleggen. Kan je er beter een nieuwe motor inzetten...

Ter indicatie: Ik wissel mijn olie zelf.

Kroon olie Helar SP LL-03 5w30 (deze olie gaat in mijn bus)
7 Liter + een oliefilter was ik laatst 85 euro voor kwijt. De olie verversen is max. 1 uur werk.

Auto op de brug, bodemplaat eronder vandaan, stuurbekrachtigingsreservoir opzij, intercoolerslang los halen, Oliefilterdop los halen, carterplug eruit en een half uurtje laten leeglopen. Vervolgens alles in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Ik vind €250 excl BTW dus een gigantisch bedrag, daar kan ik hem twee keer voor verversen mits ik ook arbeidskosten zou rekenen.

Is het een nette dealer, dan vind ik dat zij dit kostenloos moeten verwisselen, hooguit betaal je alleen de olie.

Ik zou dus voor die €85,- geen enkel risico nemen, uiteraard begrijp ik dat het voor jou duurder is, maar toch..
waarom haal jij het stuurbekrachtigingsreservoir en de interkoelerslang weg ?
Is niet nodig , je kan zonder die dingen te verplaatsen perfect bij de oliefilter .
Ik heb het gisterenavond toevallig nog gedaan bij mijn T5

Dan heb ik net wat meer ruimte en kan ik wat makkelijker zien wat ik doe :toppie
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1661
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE heeft iemand nog een tip waar op dit moment de juiste olie voor een
redelijke prijs te koop is??? :wjw :T5muur
Bedoel dus voor een 2,5Tdi van november 2004(130pk)
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door WouterW »

Ebay, laatst nog 20 l 0w30 Agip i-sint voor €124,- aan huis vanuit München. Met een oliefilter van €7,22 maakt dat dat €57 voor een oliewissel, incl. Btw, eigen arbeid.
Dit zijn groothandelsprijzen waarover al winstmarge is berekend. Kun je nagaan wat een dealer er aan winstmarge bovenop gooit. Een oliewissel is voor de VAG groep €250 tot 300 winst cashen.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Deki »

WouterW schreef:Ebay, laatst nog 20 l 0w30 Agip i-sint voor €124,- aan huis vanuit München. Met een oliefilter van €7,22 maakt dat dat €57 voor een oliewissel, incl. Btw, eigen arbeid.
Dit zijn groothandelsprijzen waarover al winstmarge is berekend. Kun je nagaan wat een dealer er aan winstmarge bovenop gooit. Een oliewissel is voor de VAG groep €250 tot 300 winst cashen.
2 weken geleden nog bij de Dealer geweest voor olie bijna 30 euro de Liter 240 euries + filter 12 euro en het laten doen door hun zit je al gouw boven de 300+- die gasten lachen zich rot :knipoog

Bij de auto handelaar 7L castrol longlife 3 was ik zo'n 95 euries kwijt veel beter :yes
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door Geert G »


Volkswagen Oil Standard 503.00 / 506.01 Approved Oils


Last updated: 25.05.2010
Current as at: 20.06.2010
Manufacturer

Product

SAE Class

VW Standard
ad Parts AD SHT High Tech SAE 0W-30 50300/50600/50601
Addinol Addinol Mega Light MV 039 SAE 0W-30 50300/50600/50601
Agip Agip 7007 SAE 0W-30 50300/50600/50601
Aral Aral SuperTronic Longlife II SAE 0W-30 50300/50600/50601
Aral Aral Supertronic LongLife II SAE 0W-30 50300/50600/50601
BP BP Visco 7000 Longlife II SAE 0W-30 50300/50600/50601
BP BP Visco 7000 LongLife II SAE 0W-30 50300/50600/50601
Bucher AG MOTOREX Concept V-XL SAE 0W-30 50300/50600/50601
Castrol Castrol LongLife 2 Top Up SAE 0W-30 50300/50600/50601
Castrol Castrol LongLife 2 Top Up SAE 0W-30 50300/50600/50601
Castrol Castrol SLX Professional Longtec Longlife II SAE 0W-30 50300/50600/50601
Castrol Castrol SLX Professional Longtec LongLife II SAE 0W-30 50300/50600/50601
Chevron Havoline Synthetic 506.01 SAE 0W-30 50300/50600/50601
Elf Elf Evolution CRV SAE 0W-30 50300/50600/50601
Eurol Eurol Super Ultra II SAE 0W-30 50300/50600/50601
Fuchs Fuchs TITAN Supersyn Longlife Plus SAE 0W-30 50300/50600/50601
Gulf Gulf Energy Saving SAE 0W-30 50300/50600/50601
Kuwait Petroleum Q8 Formula Excel EDX SAE 0W-30 50300/50600/50601
Liqui Moly LIQUI MOLY Synthoil Longtime Plus SAE 0W-30 50300/50600/50601
Mobil Mobil Super 3000 Formula LD SAE 0W-30 50300/50600/50601
Mobil Mobil SHC Formula LD SAE 0W-30 50300/50600/50601
Motul Motul Specific 506 01 506 00 503 00 SAE 0W-30 50300/50600/50601
OMV OMV BIXXOL special V6 SAE 0W-30 50300/50600/50601
Quantum Quantum Longlife Oil SAE 0W-30 50300/50600/50601
Quantum Quantum Longlife Oil SAE 0W-30 50300/50600/50601

Bron: http://www.my-gti.com/2520/volkswagen-o ... roved-oils" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door astolk »

Bij mijn dealer vervangen ze de olie ook gratis....was overigens wel prijzig..daar zal waarschijnlijk de arbeidsloon al in verweven zitten maar ja...wat ik belangrijk vind is dat het goed gebeurt en dat ze de tijd voor je nemen


:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: prijs nieuwe turbo

Bericht door goudriaan »

volgens een Duitse VW site is de longlife 3 ook voldoende voor de oude longlife 2 norm 503.00/506.01
http://www.vw-audi-shop.com/epages/6183 ... 52195M4%22" onclick="window.open(this.href);return false;

Original Volkswagen Öl LongLife III 5W-30

Wir bieten Ihnen einen Kanister LongLife III Öl - 5 Liter.

5W-30

Dieses Öl erfüllt nachfolgende Öl-Normen: 500 00, 501 01, 502 00, 503 00, 504 00, 505 00, 505 01, 506 00, 506 01, 50700


Altölentsorgung: Motoröl muss nach Gebrauch fachgerecht entsorgt werden! Sie haben die Möglichkeit Ihr Altöl bei uns, bis zu der bei uns gekauften Menge, gegen Vorlage des Kaufbeleges, kostenlos abzugeben. Die Rückgabe muss vorher bei uns angemeldet werden. Wir verfügen über eine Rücknahmestelle für Altöl und sorgen für eine Fachgerechte Entsorgung. Der Fachgerechte Rücktransport ist vom Käufer zu organisieren.Anfallende Transportkosten gehen zu Lasten des Käufers.

Passend für:
alle VW / AUDI / SEAT / SKODA Motoren die folgenden Oelnormen benötigen:

Norm:
500 00
501 01
502 00
503 00
504 00
505 00
505 01
506 00
506 01
507 00
Plaats reactie