Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Draagarmrubbers en aandrijfas Transporter T5 2.5

vragen over de T5
Plaats reactie
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Draagarmrubbers en aandrijfas Transporter T5 2.5

Bericht door Jesper »

Ik wil de draagarmrubbers aan de voorkant van mijn auto gaan vervangen.

Dit zijn de OEM nummers.
Voor: 7H0 407 183
Achter: 7H0 407 182A

Ik meen een keer gelezen te hebben dat er ook verzwaarde rubbers inkunnen. Wie kan mij vertellen wat het juiste nummer is.

Zelf ben ik bij Febi Bilstein gaan zoeken en ben op dit nummer uitgekomen: 7H0 407 182 (Febi nummer: 26381)

Wie kan mij vertellen of dit de verzwaarde versie is ?

Ik heb contact met Pon Amersfoort gehad en die hadden er nog nooit van gehoort. En verzwaard rubber zou alleen passen als je ook een verzwaard onderstel hebt ??
Laatst gewijzigd door Jesper op 07 apr 2014, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Geert G »

Kan me goed voorstellen dat ze bij Pon nog nooit hiervan gehoord hebben.
Dit is alleen aftermarket verkrijgbaar.

Google maar eens op: Polyurethane Bushings.
Dit materiaal resulteert in een betere stuurgedrag, betere handeling & strakkere wegligging, zonder dat het hinderlijk stug wordt.
Dit materiaal droogt niet uit, terwijl rubber dit wel doet.

Wordt voor de T5 onder andere geleverd door het Australische merk Superpro
http://www.superpro.com.au/find-superpr ... 1-638-2249" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij leveren via de UK & Duitsland ook in Europa.
http://www.superpro.com.au/where-to-buy ... er-locator" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder het Engelse merk Powerflex. Onderstaande T5 link:
http://www.powerflex.co.uk/road-series/ ... 874/1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In Nederland leverbaar via o.a. Biesheuvel Autosport.
http://www.biesheuvel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dat je hiermee wat kunt.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:Kan me goed voorstellen dat ze bij Pon nog nooit hiervan gehoord hebben.
Dit is alleen aftermarket verkrijgbaar.

Google maar eens op: Polyurethane Bushings.
Dit materiaal resulteert in een betere stuurgedrag, betere handeling & strakkere wegligging, zonder dat het hinderlijk stug wordt.
Dit materiaal droogt niet uit, terwijl rubber dit wel doet.



Gr, Geert.
Polyurethane bussen voor de ophanging is niet hetzelfde als een "verstevigde" of gewone rubber versie .
De Polyurethane bussen zijn harder dan de rubber versie , dus je levert ook comfort in , het voelt allemaal wat "harder" aan.

Is het in NL toegestaan voor de APK om Polyurethane bussen te monteren ? In Belgie namelijk niet , daarvoor krijg je een rode kaart ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Geert G »

Hoi Pascal.......
Daar sta ik met verbazing te kijken :nuts
Waarom krijg je in Belgie hiervoor een rode kaart?
Het is toch een verbetering, geen verslechtering?
In Nederland mag deze modificatie, er wordt alleen gekeken tijdens de APK of er speling op zit.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Jesper »

Ik vind het op het eerste oog een mooie oplossing. Je zorgt er hiermee voor dat de draagarm alleen in de richting kan bewegen waarvoor hij dient.
Ik kan deze bussen eerlijk gezegd zelf wel maken, kost het me niets.

Zelf denk ik dat het een beetje teveel van het goede is. Het blijft een bestelbus, overigens wel een luxe aangeklede en met 19 inch wielen met 255 rubber, maar toch...
Ik denk dat dit soort setjes meer bedoeld zijn voor echte sportwagens.

Mijn voorkeur gaat uit naar rubberen lagers. Kan ik het beste origineel VW kopen ? Of is Delphi / Febi Bilstein net zo goed ?

Graag zou ik nog even willen weten of 7H0 407 182 de verzwaarde versie is ? Ik kan dit nummer ook bij Pon bestellen, echter weten zij niet zeker of deze gaat passen. Het enige verschil wat ik bij Febi Bilstein kan ontdekken is de stalen binnenbus bij de standaard versie 32 mm is en bij de verzwaarde 34 mm. Verder zijn de afmetingen gelijk.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Geert G »

Als ik deze OEM nummers cross reference toepas krijg ik de volgende gegevens:
7H0 407 182 komt overeen met LEMFÖRDER 26935 01 & Spidan 412059 Toegelaten gewicht 3200
7H0 407 182 A komt overeen met LEMFÖRDER 26936 01 & Spidan 410978 Toegelaten gewicht 3000
De eerste kan meer gewicht hebben.

Ik deel helaas jou mening over Polyurethane bussen niet.
Heb je er al eens mee gereden?
Juist met zwaardere wielen & brede sloffen, krijgt de wielophanging meer op z'n donder en compenseert Polyurethane dit behoorlijk t.o.v. rubber. Je beschrijft zelf al de voordelen hier van.
Een T5 is een behoorlijke zware auto, dat speelt ook nog mee , met de belasting van de wielophanging.

Powerflex heeft 2 serie's: Paarse Road use & Black Race-track use. Ook hier zit dus gradatie in.
Kijk hier maar: http://www.powerflex.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; Hier moet je al meteen kiezen voordat je op deze site verder kunt gaan.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Jesper »

Hmm, Ik twijfel.

Ik geloof zeker dat het directer rijd, beter stuurt, etc zeker icm brede banden.

Echter mijn gevoel zegt dat trillingen meer zullen worden doorgegeven. En ik vraag mij af hoelang de bussen spelingsvrij blijven..
Het zijn gewoon kunststof bussen met een RVS bus er doorheen, zonder enige afdichting...

Uiteraard slijten rubberen lagers ook, maar dat doet elke scharnierpunt.

Misschien moet ik zelf maar eens wat bussen gaan draaien.. Dan kan ik het testen. Het lullige is alleen als het niet bevalt moet ik hem twee keer laten uitlijnen...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Pascal-141 »

Jesper schreef:Hmm, Ik twijfel.

Ik geloof zeker dat het directer rijd, beter stuurt, etc zeker icm brede banden.

Echter mijn gevoel zegt dat trillingen meer zullen worden doorgegeven. En ik vraag mij af hoelang de bussen spelingsvrij blijven..
Het zijn gewoon kunststof bussen met een RVS bus er doorheen, zonder enige afdichting...

Uiteraard slijten rubberen lagers ook, maar dat doet elke scharnierpunt.

Misschien moet ik zelf maar eens wat bussen gaan draaien.. Dan kan ik het testen. Het lullige is alleen als het niet bevalt moet ik hem twee keer laten uitlijnen...
Het zal volgens mij bij een T5 zeker een verlies aan comfort zijn. Waarom ? Als je bekijkt hoe soepel de originele bussen in de T5 zijn (het voorwiel beweegt véél , bij optrekken of remmen, ik vermoed wel een cm of 2 van voor naar achter). Die soepelheid in de bussen zorgt voor het comfort . Neem je die soepelheid weg , dan is ook dat comfort weg door de "stijve" bussen.
Voor competitie vind ik powerflex en dergelijke ideaal , maar voor een bedrijfswagen (die bedoeld is als km vreter) heb ik er mijn twijfels bij.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:Hoi Pascal.......
Daar sta ik met verbazing te kijken :nuts
Waarom krijg je in Belgie hiervoor een rode kaart?
Het is toch een verbetering, geen verslechtering?
In Nederland mag deze modificatie, er wordt alleen gekeken tijdens de APK of er speling op zit.
Tja ... iedere verbetering word in Belgie afgestraft met ...een rode kaart ...
Stalen remleidingen is ook zoiets , is een serieuze verbetering van de remmen , en toch krijg je een rode kaart op de keuring :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Multivan Generation »

Jesper schreef:Het zijn gewoon kunststof bussen met een RVS bus er doorheen, zonder enige afdichting...
Dat is het dus niet..
Het polyurethane heeft heel andere eigenschappen als rubber.
Kunststof zoals jij het ziet, is van een staaf, even op een draaibank de juiste vorm maken en hopla.
Maar dat is het dus niet. Het is wel flexibel en er zit wel comfort in.

En trouwens als je comfort zou willen,
dan had je ook al niet op 19 inch rondgereden :zwaai

groeten Peter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door heemskerk »

Hey Jesper,

de draagarmrubbers zijn origineel VW in verschillende 'hardheden' te verkrijgen; wordt uitgedrukt in tonnages. kijk maar eens in ETKA, staat er in. Voor de Pick-up worden bijvoorbeeld veel stuggere rubbers gemonteerd dan voor een transporter. Heb het zelf ook een aantal jaren geleden (laten) doen.
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Draagarmrubbers Transporter T5 2.5

Bericht door Jesper »

Ik heb 4 originele draagarm rubbers bij Volkswagen gekocht. De achterste twee zijn 3,2T

@Peter: Oke duidelijk, maar toch vind ik het voor een sportauto. Volgens mij heeft elke moderne auto, elk bewegende onderdeel wel in een rubber hangen.
Ik ben er wel van overtuigd dat het de veer eigenschappen en daarbij wegligging verbeterd, maar dat gaat ten kosten van het comfort...

En over het comfort van 19 inch... Ik heb meer comfort dan met mijn originele 16 inch lichtmetalen wielen en met mijn stalen velgen met winterbanden. Beide zijn bedrijfswagen banden.

Ik moet alleen oppassen met stoepranden (of valt dat ook onder comfort) :knipoog
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Draagarmrubbers en aandrijfas Transporter T5 2.5

Bericht door Jesper »

Ik heb inmiddels de draagarmrubbers vervangen. Wat een verschil! Nagenoeg geen beweging meer in mijn voorwielen met remmen / optrekken.

Er is mij alleen iets opgevallen waar ik me zorgen om maak....

Twee maanden geleden zijn er links en recht twee nieuwe aandrijfassen ondergekomen (zijn van Spidan, dus gereviseerde)

Als ik de auto aan de linker voorkant opkrik en het linker voorwiel laat ronddraaien door de motor is er niks aan de hand. Zodra ik lichtjes mijn rem indruk hoor ik de homokineet aan de automaatbak zijde tikken. Het zijn 3 tikken per omwenteling. Ik weet dat de homokineet 3 kogels heeft...

Ik hoor dit aan de rechterkant van de auto niet !

Kan dit betekenen dat de aandrijf as kapot is ? Ik hoor met rijden en remmen geen tikken. Wel heb ik met snelheden boven de 100 sinds kort dat mijn stuur van links naar rechts beweegt met remmen. Dus van zegmaar 160 - 100 afremmen. Onder de 100 is het voorbij.

Auto is uitgelijnd, ophanging is spelingsvrij.

Ik kan de as laten opsturen onder garantie, maar dan moet ik wel eerst een nieuwe as kopen, met dus het risico dat de garantieclaim wordt afgewezen...

Wie weet er meer ?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Draagarmrubbers en aandrijfas Transporter T5 2.5

Bericht door Roger B. (11)61 »

mbt Polyurethaan bussen... geen ervaring in een transporter maar in de langsarmen van een landrover leverje duidelijk merkbaar in aan comfort, kan niet zeggen dat ik er voordeel van merk in het terrein, en op de weg hoor je met een terreinwagen niet te scheuren, daar is ie niet voor gemaakt.. De ervaring bij Land Rovers is wel dat de polybushes veel eerder aan vervanging toe zijn, en als dat zo ver is ook veel harder nog verder achteruit gaan dan de originele rubberbussen (die ook nogeens maar de helft kosten van polybusches)


Aandrijfassen.... heb van de T5 al vaak gehoord dat aandrijfassen vaker een probleem zijn... bij de mijne (112.000km) moet de rechter worden vervangen vanwege speling....... nu heb ik daar weinig last van omdat het een leasebussie is, maar je zult het maar allemaal moeten betalen ....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie