Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

De hele discussie over VW 506.01 LL-2 & 504.00-507.00 LL3 in AXD/AXE R5 motoren blijft ons allen bezig houden. :koffie
Mooi voorbeeld is Pascal z'n topic: viewtopic.php?f=3&t=30562&p=202162&hilit=506.01#p202162" onclick="window.open(this.href);return false;

Mij laat het ook niet los, wil gewoon het naadje van de kous weten.
Wil het tevens technisch onderbouwd hebben & niet als een papegaai de rest na roepen.

De berichtgeving & meningen over dit onderwerp zijn anno 2014 zó verdeeld.
Men roept dat de coating van de lagers oplost door 5W30 LL-3.
Zijn hier praktijkvoorbeelden van, dat door gebruik van VW 504.00-507.00 5W30 LL-3 olie, AXD/AXE motoren kapot zijn gelopen :vraagteken :vraagteken :vraagteken

Tevens dateert de VW 506.01 LL-2 norm ergens van begin jaren 2000.
De VW 504.00-507.00 LL-3 norm dateert vanaf begin 2006 en is tot op heden, de meest recente.
De research & ontwikkeling van smeermiddelen staat ook niet stil.
504.00-507.00 is wederom een recentere techniek, vergeleken met 506.01.
Toevoeging in de 504.00-507.00 norm: Het is een Low Saps olie, laat geen as na, tijdens verbranding.

Waarop baseer ik mijn vermoedens: :google
In onderstaand PDF document van Elsawin UK staat duidelijk dat VW 504.00-507.00 alle voorgaande VW olienormen vervangt:
Zie document: http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik in Federal Mugol webcat kijk zie ik dat: Krukas, drijfstang & nokkenas lagers voor zowel de AXD/AXE als de BNZ/BPC motoren exact dezelfde zijn. http://www.fmecat.eu/selProd2.asp?make= ... &engseal=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom zou het dan in een AXD/AXE motor wél kapot lopen en in een BNZ/BPC motor niet?

Uit ervaring weet, dat 0W30 zo dun is als kraanwater in warme/hete toestand.
Uit de praktijk: Een 0W30 motor die olie verbruikt, stopt vaak met dit verbruik, nadat er 5W30 wordt toegepast.
Iets wat dun is & hot, wordt onder zware drukbelasting makkelijker weg geperst t.o.v. een iets dikkere oliesoort waar dankzij dikkere moleculen de smerende eigenschappen behouden blijven.


viewtopic.php?f=3&t=45755" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom is in dit topic bij Goudriaan de turbo in Oostenrijk kapot gelopen?
Hij had er 0W30 LL-2 in zitten.
Turbo was recentelijk door Jos (JB Autoservice) schoon gemaakt.
Ik vermoed nog steeds door te dunne olie & daardoor te weinig of geen smering.
In bergomstandigheden, waar een turbo hard moet werken (met een 2-Tons sleurhut erachter) is de thermische belasting van een motor ook vele malen hoger, als in ons vlakke Nederland.

Al met al geeft dit stof tot nadenken. :troost
Is het niet zo...... dat we in het verleden (2004-2006) iets gelezen hebben, en dat nu nog steeds roepen, terwijl door de verdergaande ontwikkelingen dit misschien compleet achterhaald is?

Wederom de hamvraag gebaseerd op bovenstaande feiten:
Zijn er praktijkvoorbeelden van kapot gelopen AXD/AXE motoren door het gebruik van 5W30 LL-3?


Gr, Geert : :knipoog
Laatst gewijzigd door Geert G op 06 apr 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door robertTREBOR »

Ik heb ook wel eens met een heel verhaal bij de dealer gestaan van weten jullie wel zeker dat de goeie olie erin zit ?
helemaal bibberend van angst hier de verhalen over verkeerde olie gelezen.

weet niet met de letters hoe dat motortype heet, een eind 2008 128KW 5 cijl. waar de roetkat bij weg is gehaald.

de chef zij gewoon ; longlife 3 gooien we er tegenwoordig in das gewoon goed

http://www.carok.nl/webshop/motor/castr ... -x-1-liter" onclick="window.open(this.href);return false;

kost echt serieus geld dat type motorolie maar als de dealer het niet meer weet wie dan nog wel.


zie copy/past;

De motorolie is met name geschikt voor motoren die VW-normen 504.00 en 507.00 vereisen en voldoet daarmee ook aan de voormalige VW-norm 503.01.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

@Robert:
Dit is een BPC motor. En daar schrijven ze inderdaad 5W30 voor volgens 504.00-507.00
Jouw link is dus de juiste oliesoort.



Twee zéér interessante olie draadjes:

Over VAG motor oliën: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7 ... sg-5177520" onclick="window.open(this.href);return false;

Over olie (hydrocracks) en volsynthetische olie: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5116526" onclick="window.open(this.href);return false;

Hydrocracks vormen langere ketens, die tot verstoppingen kunnen leiden.
Vergelijkbaar met verzadigde vetten in een menselijk lichaam.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

Hey Geert,

Ik heb dezelfde vraag al eens bij Jos voorgelegd; Hij gaf aan dat het om een coating zou gaan op de distributietandwielen welke op zou lossen bij de verkeerde olie meen ik mij te herinneren. Misschien hem de vraag eens voorleggen?

Misschien wel interessant om te kijken of de AXD/-E BPZ verschillende/overeenkomende onderdeelnummers vwb deze distributietrein hebben?

gr.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door jacobsentertainment476 »

Geert G schreef:Uit ervaring weet, dat 0W30 zo dun is als kraanwater in warme/hete toestand.
Uit de praktijk: Een 0W30 motor die olie verbruikt, stopt vaak met dit verbruik, nadat er 5W30 wordt toegepast.
Iets wat dun is & hot, wordt onder zware drukbelasting makkelijker weg geperst t.o.v. een iets dikkere oliesoort waar dankzij dikkere moleculen de smerende eigenschappen behouden blijven.
Nu heb ik zelf sinds de revisie weer de 0W30 in de motor gegooid, en tot op heden dag nog geen enkele drup olie op of aan het blok hangen. Toch verbruikt mijn T5 olie, en persoonlijk vindt ik het veel (½ltr op 1000km) Ik denk dat dit met name verdwijnt via de carter ontluchting (staat wel ergens een filmpje hier op WJW) Wordt dit ook beter zodra er 5W30 op gaat ?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

jacobsentertainment476 schreef:
Geert G schreef:Uit ervaring weet, dat 0W30 zo dun is als kraanwater in warme/hete toestand.
Uit de praktijk: Een 0W30 motor die olie verbruikt, stopt vaak met dit verbruik, nadat er 5W30 wordt toegepast.
Iets wat dun is & hot, wordt onder zware drukbelasting makkelijker weg geperst t.o.v. een iets dikkere oliesoort waar dankzij dikkere moleculen de smerende eigenschappen behouden blijven.
Nu heb ik zelf sinds de revisie weer de 0W30 in de motor gegooid, en tot op heden dag nog geen enkele drup olie op of aan het blok hangen. Toch verbruikt mijn T5 olie, en persoonlijk vindt ik het veel (½ltr op 1000km) Ik denk dat dit met name verdwijnt via de carter ontluchting (staat wel ergens een filmpje hier op WJW) Wordt dit ook beter zodra er 5W30 op gaat ?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 jun 2014, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door ktmkrik »

Deze olie fabrikant schrijft dat de 5W30 wel geschikt is, als het zo slecht zou zijn dan zou die dat toch echt niet op zijn hals halen lijkt me?
Zie het onderstaand verhaal, en nee ik heb geen belangen in dit merk olie.

Eurol® Syntence 5W-30 is een volsynthetische olie voor gebruik in benzine-, LPG- en dieselmotoren, van personenwagens en lichte bedrijfs- wagens, die uitgerust zijn met roetfilters (t.b.v. de Euro-4 uitstootnorm). Deze olie is met name ontwikkeld voor personenwagens en lichte bedrijfswagens van de VAG-groep (Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) en is geschikt voor zeer lange olie verversingintervallen (tot 30.000 km voor benzine- en tot 50.000 km voor dieselmotoren).

Eurol® Syntence 5W-30 zorgt voor een uiterst snelle opbouw van een stabiele smeerfilm bij de koude start, en die stabiel blijft bij hoge bedrijfs- temperaturen, terwijl onnodige wrijving in de motor zoveel mogelijk vermeden wordt.

Eurol® Syntence 5W-30 is ontwikkeld met Eurol OPT-additieventechnologie, dat minder fosfor, zwavel en sulfaat as bevat, zodat het uitlaatgasnabehandelings- systeem (roetfilters en katalysatoren) niet verstopt raakt en hun levensduur niet bekort wordt.

Eurol® Syntence 5W-30 is met name ontwikkeld om aan de VW specificaties 504.00 en 507.00 tegemoet te komen, maar is ook geschikt voor auto's waarvoor oudere VW-specificaties zijn voor- geschreven (zoals 503.00, 506.00, 506.01, 505.01, 502.00, 500.00, 501.01 en 505.00).
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door jacobsentertainment476 »

Thanks voor de tip.


Hoe zat het ook al weer met de codering van olie, het eerste cijfer was toch iets van viscositeit bij warme motor enzo?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

jacobsentertainment476 schreef:Thanks voor de tip.


Hoe zat het ook al weer met de codering van olie, het eerste cijfer was toch iets van viscositeit bij warme motor enzo?
1e cijfer = viscositeit koud
2e cijfer = viscositeit warm

@ Leendert & Olaf,
Toen jullie de cilinderkop eraf trokken, kunnen jullie je nog herinneren of de hoonkrassen in de cilinderbussen nog te zien waren? Deze zorgen ervoor dat de warme olie niet zomaar langs de zuiger naar beneden zakt.
Of waren de bussen inmiddels glad gepolijst?

Het is een bekend gegeven bij moderne motoren dat de OEM zuigerveren vaak te hard zijn en daardoor niet goed inslijten op de zuigerwanden. Met als resultaat behoorlijk olieverbruik.
Men hoont dan de cilinder boring en zet er een zachtere aftermarket zuigerverenset op, en meestal is het probleem dan opgelost.
Webcat Ferderal Mugol: http://www.fmecat.eu/selProd2.asp?make= ... &engseal=1" onclick="window.open(this.href);return false;

En met 0W30 treed dit fenomeen natuurlijk sneller op, als met 5W30, doordat 0W30 een stuk dunner is.
Probeer het eens een keer met een vulling 5W30 en kijk dan eens wat het doet........

Door te vergelijken van lagers, nokkenassen, krukassen, & Tandwielen tussen de AXD/AXE en BNZ/BPC motoren begin ik er steeds meer in te geloven dat het 0W30 olieverhaal voor de AXD/AXE motoren inmiddels via internet is uitgegroeid tot een mythe. De bekende mug is inmiddels een oliefant geworden
Iedereen praat elkaar maar na, maar niemand kan het technisch onderbouwen. Allemaal hebben ze het van elkaar gehoord.
Daardoor is deze story inmiddels z'n eigen leven gaan leiden, zoals zo vaak op internet via de fora's.
En een Duitser is daar nog wat rechtlijniger/heftiger in als wij Nederlanders, heb ik inmiddels mogen ondervinden op het T5 Board.

De cruciale onderdelen die gesmeerd moeten worden heb ik inwendig geen verschil kunnen vinden tussen de AXD/AXE & BNZ/BPC motoren. De rompmotor is in alle 4 uitvoeringen hetzelfde, met allemaal dezelfde onderdelen, uitgezonderd op de PD-verstuivers. Dus technisch qua smering, mag het dan ook niets uitmaken.
Naar aanleiding van deze bevindingen, denk ik dat 5W30 in alle 4 motoren moet kunnen.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door jacobsentertainment476 »

Geert,

Dat uithonen gaat m niet worden met de plasma gecoate boring van de aluminium blokken. Maar dat was jou vast al bekend.

Ik heb over de 5w30 ook navraag gedaan bij mijn VW dealer, en deze zeggen ook " wij gooien er 5w30 in" maar zij konden dat verder niet aantonen of onderbouwen. Vandaar dat ik gebruik wat er in mijn boekje voorgeschreven staat. Laten we het simpel houden, je gooit tenslotte niet een ander type olie in je motor dan aangegeven staat. Als dit veranderd wordt zou ik dit via de officiële weg willen horen en niet via een fora of dergelijke.

Trouwens bedankt voor de heads up, met de viscositeit.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

Ik heb de welbekende klok horen luiden dat juist deze nicasil coating juist glad moet zijn en geen hoonsporing moet hebben.. Enfin, mijn verbruik is nu aanzienlijk aan het teruglopen nu ik een paar duizend kilometers verder ben, vermoedelijk het 'inloopproces'.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 jun 2014, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door InfoMuis »

ktmkrik schreef: Eurol® Syntence 5W-30 is met name ontwikkeld om aan de VW specificaties 504.00 en 507.00 tegemoet te komen, maar is ook geschikt voor auto's waarvoor oudere VW-specificaties zijn voor- geschreven (zoals 503.00, 506.00, 506.01, 505.01, 502.00, 500.00, 501.01 en 505.00).

En wat staat er bij de specs van de olie

Alleen voor R5 en V10 dieselmotoren voor 2007 moet expliciet de VW 506.01 specificatie worden aangehouden;
Eurol Super Ultra II 0W-30 VW is hiervoor de aangewezen olie.

Dus deze olie is niet voor alle motoren compatibel met 506.01

bron: http://www.eurol.com/nl/productbestande ... -5w-30.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;‎
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door Geert G »

@Infomuis:
Ik vermoed dat je iets over het hoofd heb gezien in het begin van dit topic.
Had je dit ook gelezen?
http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit schrijven komt bij Volkswagen U.K. vandaan en wel uit Elsawin, de officiële VAG werkplaats bijbel voor de Dealer monteurs.
Wat staat er onderaan in de alinea Changes to VW oil specifications???

@ Olaf:
Ik denk dat dit toch wel een officiële bevestiging is, waar jij naar zoekt, omdat deze uit Elsawin komt.

@ Leendert & Olaf:
Inderdaad, het nicasil /plasma coating ken ik. Zo wordt het zowat in alle aluminium blokken gedaan.
Maar je kunt het ook opruwen, zodat de zuigerveren hierop inslijten. Jos doet dit ook.
Zuigerveren horen daarom ook zachter zijn, als de nicasil /plasma coating.
Anders sealt zoiets toch nooit fatsoenlijk?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door WouterW »

Nuttig en interessant topic. Het wil erbij mij ook niet in dat alléén de kleine oliespecs-verschillen deze motoren vernielen. De kwaliteit van de overige componenten heeft hier een allesbepalende invloed. Olieverontreiniging met diesel en/of g12 door lekke water-en tandempompen en lekke verstuivers, daar loopt het gros van deze motoren mee kapot denk ik.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot lopen AXD AXE R5 Motoren

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:@Infomuis:
Ik vermoed dat je iets over het hoofd heb gezien in het begin van dit topic.
Had je dit ook gelezen?
http://homepage.ntlworld.com/h5djr/elsa ... 20oils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit schrijven komt bij Volkswagen U.K. vandaan en wel uit Elsawin, de officiële VAG werkplaats bijbel voor de Dealer monteurs.
Wat staat er onderaan in de alinea Changes to VW oil specifications???

@ Olaf:
Ik denk dat dit toch wel een officiële bevestiging is, waar jij naar zoekt, omdat deze uit Elsawin komt.

@ Leendert & Olaf:
Inderdaad, het nicasil /plasma coating ken ik. Zo wordt het zowat in alle aluminium blokken gedaan.
Maar je kunt het ook opruwen, zodat de zuigerveren hierop inslijten. Jos doet dit ook.
Zuigerveren horen daarom ook zachter zijn, als de nicasil /plasma coating.
Anders sealt zoiets toch nooit fatsoenlijk?

Jos gaf mij stellig te kennen dat dit dus niet kon dit opruwen van Nicasil cylinderwanden... Wat is waarrr....?
Plaats reactie