Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bullbar T5

vragen over de T5
cromag
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:06
Contacteer:

Bullbar T5

Bericht door cromag »

Hallo kameraden

Weet iemand welk model van Bullbar / merk etc dit is, heb nog geen dergelijke modellen kunnen vinden ergens

Grtz
C.
Bijlagen
FR840280.jpg
FR840280.jpg (22.3 KiB) 2958 keer bekeken
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: Bullbar T5

Bericht door kdo »

Ik zou mijn zoekacties eens verplaatsen naar de Scandinavische landen.

In Zweden zie je deze vorm nog wel, in NL en omliggende landen vanwege EU richtlijn voetgangersveiligheid niet meer.
Een pushbar met deze vorm krijg je niet goedgekeurd onder de huidige wetgeving.

Ik denk dan ook dat je hem wel gaat vinden daar, maar dat wordt dan iedere keer voor de APK demonteren :politie en daarna er weer op :jumpklap
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: Bullbar T5

Bericht door kdo »

en officieel binnen NL zonder certificaat zijn de regels dat je ze dan niet op vooraad mag hebben en niet mag verhandelen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bullbar T5

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij kwam Cromag uit België, dus wellicht andere keuringsregeltjes? :zwaai
cromag
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:06
Contacteer:

Re: Bullbar T5

Bericht door cromag »

hmmm en ik dacht altijd dat ze in NL vrijgeviger waren dan Belgie, zal het alvast eens gaan opzoeken maar als het een EU richtlijn is zal Belgie wel gevolgd hebben. Weet dat Bullbars een hot topic waren een ganse tijd terug.

de meeste CE pushbars hebben weinig opties om mooi afgewerkt verstralers te zetten, misschien eens opteren voor een LED lightbar

thnx voor de info!
C.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Bullbar T5

Bericht door emil »

als je veel licht wilt kun je ze het best op het dak zetten
ik heb er ooit al eens een beugel voor gezien , volgens mij ook een Scandinavische fabrikant
weet geen namen meer
als je wat hebt
FOTO'S !!!!!!!
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Bullbar T5

Bericht door ronald tdi »

In het verleden heb ik een een aflevering gezien van het programma man bijt hond.
Daar had iemand een (ik geloof) hyundai busje oid en had daar een truck beugel op zijn dak gemonteerd met lampen.
In het midden iets weg gehaald en de breedte van zijn bus aangehouden.

Hij wilde graag chauffeur worden, maar redde dat niet om e.o.a. redenen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bullbar T5

Bericht door Pascal-141 »

cromag schreef:hmmm en ik dacht altijd dat ze in NL vrijgeviger waren dan Belgie, zal het alvast eens gaan opzoeken maar als het een EU richtlijn is zal Belgie wel gevolgd hebben. Weet dat Bullbars een hot topic waren een ganse tijd terug.

de meeste CE pushbars hebben weinig opties om mooi afgewerkt verstralers te zetten, misschien eens opteren voor een LED lightbar

thnx voor de info!
C.

Ook in.België moet je een CE attest hebben van de fabrikant vd bullbar, anders word je afgekeurd op de keuring.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Bullbar T5

Bericht door JanP »

Dakbeugels voor vrachtwagens o.a. van Trux of Kelsa.
Kelsa heeft ook beugels voor MB Sprinter, misschien ook VW?
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
johan p
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 dec 2010, 20:38

Re: Bullbar T5

Bericht door johan p »

kijk eens op verstralershop in sneek heeft veel op het gebied van lampen en bars passen zonder gaten te boren.
cromag
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:06
Contacteer:

Re: Bullbar T5

Bericht door cromag »

Dak beugels vinnnek wat on interessanter, je haalt meer als je lampen over de weg schijnen, je schijnt enkel verder als ze bovenaan staan. maar dan kan je de meeste toren en ondergrondse parkings op je buik schrijven helaas en das echt niet handig in een stadsomgeving ;o)... en idd in Belgie is de CE keuring ook een ding geworden, dan maar zoeken naar een fatsoenlijke pushbar met CE en plek voor een verstraler of lichtbar :o)
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: Bullbar T5

Bericht door kdo »

@cromag: In Belgie zijn dezelfde regels van toepassing als in Nederland want Europese regelgeving.

Verschil zit hem in hoe men er mee omgaat en hoe de Europese wetgeving weer verwerkt is in de landelijke wetgeving. In NL is het onderdeel van de APK keuring geworden.

Maar ik weet uit ervaring dat er in België meer en zwaarder gecontroleerd word dan in NL op de keuringen.
drosttechniek
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2013, 21:01

Re: Bullbar T5

Bericht door drosttechniek »

Hallo

Ik heb nooit gekeken naar deze regels maar heb mijn Bull bar en lampen er al 2 jaar op zitten en ben altijd zo Door de keuring gekomen en nog nooit aangehouden ofzo
Bijlagen
image (2).jpg
image (2).jpg (10.71 KiB) 2816 keer bekeken
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Re: Bullbar T5

Bericht door kdo »

viewtopic.php?f=3&t=3232" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb er in 2007 ook al eens over geschreven. Staat volgens mij ook bij de tips en truuks ergens.

APK tekst over de bullbar / pushbar:
Artikel 5.2.50 frontbeschermingsinrichtingen
Frontbeschermingsinrichtingen van personenauto’s
met een toegestane maximum massa van niet meer dan
3.500 kg, die na 31 december 2008 in gebruik zijn
genomen, moeten zijn goedgekeurd voor het voertuig
waarop zij zijn aangebracht en moeten zijn voorzien van
een EG-typegoedkeurings merk dat voldoet aan de
daaromtrent in Aanvullende permanente eisen,
artikel 112, gestelde eisen.

Visuele controle.

Indien een EG typegoedkeuringsmerk aanwezig is blijft verdere
controle achterwege.



Voor wat betreft jouw situatie: is je pushbar voorzien van EU typegoedkeuringsmerk dan is het in orde en voor wat betreft de lampen denk ik dat je gewoon geluk gehad hebt..... :toppie
cromag
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:06
Contacteer:

Re: Bullbar T5

Bericht door cromag »

Als je in Belgie aan een keuringsstation aankomt dan zie je gewoon het geweldige enthousiasme er van afdruipen :p.
ik heb al gehad dat de keurder blijkbaar boos was en gewoon met men wagen naar achteren reed, de lichte teste en was geslaagd op alles, heb al gehad dat men afkeurde op dingen waarvan je zegt dat het wel reden is om te herstellen maar niet van die aard dat het noodzakelijk en onmiddellijk moet.

Nu vroeger had ik een VW taro met zelf gemaakte bull, was ook nooit geen issue. de lampen hier zijn ook geen issue dacht ik, enkel mogen ze niet branden als je de gewone verstralers aan zet, dus moeten ergens onderbroken worden voor de keuring ;o).

Die tip over de bull op de foto was idd waar, in zweedse shops kan je dat model nog vinden voor de zwoele prijs van veel kronor. Als je in Zweden rijd zie je meer Hella lampen dan op een doorsnee rally :p

Denk dat je gewoon soms verder moet denken, als je ooit eens een wielerterrorist omver maait of een andere zwakke weggebruiker verwond, met een niet CE gekeurde bull..... dan ben je gewoon de schietschijf van dienst vrees ik.
Plaats reactie