Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurhuis t5 vervangen.

vragen over de T5
Plaats reactie
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Stuurhuis t5 vervangen.

Bericht door Transporter Cor »

Heb inmiddels het stuurhuis laten vervangen na een klap in een kuil en een stuk asfalt. Compleet afgebroken naast de ingang van het stuurpengedeelte. Alles werkt perfect maar heb ''knappende'' bijgeluiden. Ik vond ook dat het stuur voor het uitlijnen wel heel erg scheef stond. Wel 90 graden. Ik merkte net bij een haakse bocht dat mijn draaicirkel naar links groter is geworden. Ik heb het vermoeden dat er tussen stuur en stuurhuis (daar komt ook dat knappende geluid vandaan) iets krom is of verkeerd gemonteerd. Ik weet dat de eerste kruiskoppeling vanaf stuurhuis naar de stuurstang er af is geweest. Dit is een soort vierkant kokerprofiel. Een kwartslag verkeerd monteren kan dus heel eenvoudig. Dit lijkt mij de oorzaak. Iemand andere ervaringen en/of suggesties?

Het stuurhuis zelf is een perfect ding. Ik weet onder welke t5 hij gemonteerd zat en daar kan het niet aan liggen.
Transporter Cor
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:51

Re: Stuurhuis t5 vervangen.

Bericht door Transporter Cor »

Oh ja. De stuurstangen naar de linker en rechter naaf staan ook niet goed. Links staat totaal op zijn minimum terwijl de ander bijna op max staat.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stuurhuis t5 vervangen.

Bericht door Pascal-141 »

Transporter Cor schreef:Oh ja. De stuurstangen naar de linker en rechter naaf staan ook niet goed. Links staat totaal op zijn minimum terwijl de ander bijna op max staat.

dat is dus de reden dat je aan de ene kant korter kan sturen dan aan de anderen kant ...
verkeerd gemonteerd dus.
bij het monteren stuurhuis ongeveer in het midden zetten (opmeten links en rechts vd uitgaande as) , en dan de beide spoorstangen ook ongeveer op dezelfde afstand draaien . Dan het stuur zelf ook "recht" zetten . Dan ook uitlijnen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie