Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bromvlieg en olieverbruik bitd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

Hello,

in navolging van het 'gezoem' uit het dashboard'
Dealer kon bij mij ook niks vinden, was eind maart binnen voor onderhoud.
Bij mij lijkt dit probleem de laatste weken/maanden gecombineerd te zijn met een toch wel stevig verhoogd olieverbruik.
3 weken geleden olie bijgevuld toen gele lampje af en toe flikkerde.....
Gisteren flikkerde dat opnieuw, maar had geen olie bij de hand...
Auto enkele uren laten stilstaan en oliepeil gechecked..... zat onderaan het merkteken dus kon volgens mij wel kloppen
Volgende dag, geen melding (alhoewel ik geen olie had bijgevuld)
Dag erna, weer melding.
Nu een halve liter bijgevuld en merkteken op peilstok zit net onder het midden.
Ik weet nog goed dat ik de eerste 30.000-35000km 0,0 olie had bijgevuld.
Voor het 2e onderhoud op ca 70.000 had ik nog geen halve liter bijgevuld.
Voor het derde onderhoud op ca 105.000km had ik bijna een liter bijgevuld.
Maar sinds dit laatste onderhoud nu toch al 2 3 keer bijgevuld.......

Vanochtend haal ik busje olie bij de stealer en vraag naar mijn service manager en leg hem het probleem uit dat ik denk aan een plotse verhoging van het olieverbruik en zijn eerste reactie.... "dat is een 180pk zeker hé....."
Als het probleem aanhoudt stelde hij een olieweging voor en die resultaten zouden dan naar dieteren gestuurd worden om te zien wat ze doen....
Ik hoop van harte dat het meer aan de sensor ligt of nog iets anders, want van de verhalen over mensen die een liter olie op duizend kilometer verbruiken wordt ik niet gelukkig.
Heb nog geen 120.000km op de teller.....
op het duitse forum lees ik zaken als 'vastlopende zuigerveren' met als resultaat een nieuw motorblok en nieuwe turbo, vervuilde roetfilter etc.... o jee....
Oliekoeler en EGR is na 40.000km al eens vervangen onder garantie ( maar dat was een gekend probleem blijkbaar) en dat gaf toen gewoon af en toe een "noodloop" dus heel andere problemen....
grts

maken ze eigenlijk nog motoren die langer als 100.000km meegaan? wat moet ik met de volgende motor dan doen,na 100.000km weer laten vervangen?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
nikita
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 apr 2012, 15:57
Locatie: wageningen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door nikita »

Het is algemeen bekend dat de 180pk 2.0 ltr. veel olie gebruikt,

viewtopic.php?f=3&t=43649&p=315995&hili ... ik#p310642" onclick="window.open(this.href);return false;

het is nu hoe deze klacht wordt opgelost.

Maar volgens mij is je bus uit 2010 dus grote kans op ouder dan 4 jaar en dan maak je al niet veel kans meer op coulance.

Inruilen op een nieuwe is een optie, maar 20.000 euro bijbetalen zal je niet van moeten schrikken.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

bus is van december 2010, dus bijna 3,5 jaar oud.....enkele maanden terug was ie 3 jaar oud en toen is de rechter aandrijfas nog vervangen met 70% coulance.... (we hebben nog wel wat Vw en audi rondbollen op de firma en thuis rijd half de familie met vw, dus de dealer moet maar wat moeite doen ;-))

Ik ben nu nog aan't kijken hoeveel olie er wordt verbruikt momenteel.
Ik las op duitse fora hier en daar dat vooral het rijden op lage toeren hier misschien oorzaak van was?
Het is inderdaad vaak bij langdurig rijden op 1400-1600 toeren dat de 'bromvlieg toeslaat', zeker als je dan accellereert zonder terugschakelen...
De motor wordt dan intern zeer zwaar belast? (handig dan toch een schakelindicator die toch zegt dat je dan in de juiste versnelling zit.)
ik vind dat echt wel straf....
Mijn bus is 95% van de tijd zo goed als leeg (enkel chauffeur en minder als 100kg in koffer)
Uiterst zelden aanhangwagen (enkel soms voor m'n verbouwingen thuis, en dan nog max 1500kg eraan)
Als ik van de 119000km waar ik ondertussen zit 500km met aanhanger heb gereden dan zal ik er niet ver naastzitten.
Altijd rustig gereden,.... vaak 100km/u op snelweg. Zat met een verbruik onder de opgegeven 7,8l/100km, dan weet je al dat je geen laagvlieger bent.
En dan dit na 112000 km? i don't get it. en dan nog zo plots....

Een vraagje...
Hoeveel liter olie is er in principe verdwenen vooraleer het lampje van de olie aangaat?
Ik had nu een halve liter bijgekapt toen lampje brandde en de peilstok zat dan net onder de helft.
Ik check nu regelmatig savonds (en heb het gevoel dat dat peil elke dag schommelt???)

Ik zou er nog 1,5 jaar mee moeten rijden, na 5 jaar worden die telkens vervangen bij ons op firma.
Dat zou een 50.000 a 55000km nog zijn.....
Als ik daar een motor voor moet laten vervangen, tja.
Als er coulance op zit misschien wel, dan houd ik hem nadien zelf bij en maak er wel een mobilhomeprojectje van of zo (dan heb ik een mobilhome met relatief weinig km.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Ik ben nu nog aan't kijken hoeveel olie er wordt verbruikt momenteel.
Ik las op duitse fora hier en daar dat vooral het rijden op lage toeren hier misschien oorzaak van was?
Het is inderdaad vaak bij langdurig rijden op 1400-1600 toeren dat de 'bromvlieg toeslaat', zeker als je dan accellereert zonder terugschakelen...
De motor wordt dan intern zeer zwaar belast? (handig dan toch een schakelindicator die toch zegt dat je dan in de juiste versnelling zit.)
ik vind dat echt wel straf....
Dat heel laag in toeren rijden is helemaal voor niks goed , je moet regelmatig eens goed gas geven ,alles eens schoonbranden .
Een vraagje...
Hoeveel liter olie is er in principe verdwenen vooraleer het lampje van de olie aangaat?
Ik had nu een halve liter bijgekapt toen lampje brandde en de peilstok zat dan net onder de helft.
Ik check nu regelmatig savonds (en heb het gevoel dat dat peil elke dag schommelt???)
Waarom slechts bijvullen tot onder de helft ? Ik zou die zeker tot aan max. streepje bijvullen , zeker nu je weet dat hij zoveel olie vebruikt !

Ik zou er nog 1,5 jaar mee moeten rijden, na 5 jaar worden die telkens vervangen bij ons op firma.
Dat zou een 50.000 a 55000km nog zijn.....
Als ik daar een motor voor moet laten vervangen, tja.
Als er coulance op zit misschien wel, dan houd ik hem nadien zelf bij en maak er wel een mobilhomeprojectje van of zo (dan heb ik een mobilhome met relatief weinig km.....
Het is een vaker voorkomend probleem bij de 180PK bi-turbo 2.0 motoren , dat ze wel eens stevig olie durven verbruiken . De oorzaak zijn de zuigerveren . Wel raar dat de andere uitvoeringen van hetzelfde blok geen olieverbuik hebben , zoals de 140PK variant met enkele turbo , maar bvb ook bij de 170PK variant (ook met enkele turbo) zijn er zo geen klachten over overmatig olievebruik.
Zo ken ik bvb 3 personen die alledrie met een Scirocco rijden , met die 170PK blok erin , geen van de 3 verbruikt olie , en 2 daarvan zijn dan ook nog gechipt naar +200PK .
In jouw geval zou ik niet de motor vervangen , maar enkel de zuigerveren . Er zou naar verluid bij de nieuwe Bi-turbo 180PK variant nu een ander type zuigerveren inzitten , dus kan je misschien die laten monteren in jouw blok .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

Waarom slechts 0,5 bijvullen?

Dan weet ik sneller of en hoeveel eruit gaat ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Waarom slechts 0,5 bijvullen?

Dan weet ik sneller of en hoeveel eruit gaat ;-)
Als je bijvult tot MAX , zoals het oliepeil hoort te staan , dan kun je na x-aantal km toch weer bijvullen tot MAX streepje , en dan weet je toch precies hoeveel eruit was ?


Bij een motor die olie verbuikt het oliepeil zo laag laten staan , is vragen om problemen volgens mij . Oliepeil goed bijhouden tot op MAX kan alleen maar beter zijn , en veiliger .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

heb er nu nog bijgekieperd, na 300ml zat ie op max.
Verschil tussen max en min op de stok is dus precies niet zo denderend veel?

Had bijna 1000km gereden sinds ik die 0,5l had bijgegooid....
Nu lijkt het weer of er niets verbruikt is over die afstand.....
Het zal testen over langere termijn worden.

Het "brommen" heb ik tot een minimum kunnen herleiden nu door sneller terug te schakelen en steeds ietsje hoger in toeren te rijden..
Heb het echt enkel als ik op 1400-1500rpm rijd en ineens moet gas bijgeven. Als ik dan niet terugschakel, dan bromt ie af en toe... (en ik vermoed dat er een link is tussen het brommen en de olie?)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

beste metteboy

De 180 pk bi turbo motor heeft niet voor niets andere zuigerveren gekregen in de nieuwste type's
Je hebt gewoon een motor met een kinderziekte ! Geef jezelf niet de schuld door te denken dat het
door het rijden op 1400 toeren komt.
Ik reed met mijn T4 2500TDI tot 410.000 km en T5 2500TDI 128KW tot 133.000 km ,
ook vaak op 1400 toeren beide hebben nooit EEN druppel olie verbruikt op 30.000 km !
De enige oplossing zal zijn zoals hierboven genoemd , de zuigers te voorzien van andere zuigerveren.
Zoals hierboven door Pascal ook al is aangegeven, kijk daar zou je een heel eind mee opschieten !
Het hele internet is vergeven met klachten over olie zuipende 180 pk T5 motoren dus duidelijker kan toch niet ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

Ik zie dat meestal het ganse blok wordt vernieuwd vaak incl turbo en dpf...
Enig idee of enkel zuigerveren vervangen kan?

Iemand een idee wat dat zou kosten?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

De oplossing kan ook op juridisch gebied liggen door gewoon te stellen dat het niet normaal is dat het product
binnen 4 jaar en ca 100.000 km zulke gebreken vertoont.
Tevens is het duidelijk gezien de aantallen klachten dat het hier om een technische gebrek gaat.

https://www.arag.nl/particulier/klanten ... k-doen/848" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat je met een goede jurist een heel eind kan komen.

De kosten van herstel zullen logischer wijze betaald moeten worden door de Dealer/ Pon of de Fabrikant.

Uiteindelijk is jouw een ondeugdelijk product verkocht.

Van een dieselmotor mag je een levensduur verwachtten van 350.000 km lijkt me, dat is het uitgangspunt.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door ozkaynar »

Hoi,

Mijn multivan is ook 180 pk bi turbo uit 2010 heb nog 2 maanden garantie (verlengd). Moet ik mij ook zorgen maken auto is nu op 94.000 km. Als het een bekend probleem is moet ik dan van de garage eisen dat ze nu alvast nieuwe zuigerveren plaatsen voordat de garantie verlopen is?
Verbruik olie is nu 0.0
Mvg,
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

tot 100.000km verbruikte ik ook quasi 0l olie.....
Ik zit wel bijlange nog niet aan de 1l/1000km uit sommige horrorverhalen, maar ik vraag me af hgoe snel het gaat toenemen
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

net bij dealer langsgeweest.
Volgende week start de 'oliemeting' , aan de normen te zien 0,5l/1000km, zal ik erboven zitten
Toch al even gepolst naar kosten en mogelijke tussenkomst....en nieuws stelde me redelijk gerust...
Er stond er net een bitd binnen met hetzelfde probleem, voor herstelling.
van maart 2010 en 135000km op de teller...... die kreeg de onderdelen (volledig onderblok etc... eigenlijk herstelling voor bijna 10000€ volledig van vw,) enkel de werkuren en de vloeistoffen waren voor de klant. Net geen 2000€....
Deze garage 'één van de grootste uit de streek hier, had al 2 gevallen voorgehad, ik was de derde. Zij hadden tot nu toe enkel modellen van 2010 met die problemen, ook steeds 'ongeveer' met mijn kilometerstand.
Mijne is van december 2010 en heeft minder kilometer, dus ze gingen ervan uit dat dit geen probleem ging zijn naar coulance-regeling.
"vw neemt voor dat de motor minstens 300.000km moet meegaan en je zit nog maar in een derde nu....." kreeg ik ook nog te horen

greetz ik houd jullie op de hoogte
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

2.5 TDI vette motor problemen ( oa. robertTREBOR) nu de 180 pk 2.0 Bi-Turbo
Ben blij dat ik nog een :driveT4 met een ACV motor heb... als ik lees dat 0,5l/1000km bij een wagen die een ton heeft gelopen "de max norm" is: ik heb ¼ liter "echt niet meer" per 20.000 km nodig en we rijden heel veel korte stukjes, en die is 12 jaar oud en heeft nog net geen 300.000 gelopen.
We rijden deze bus vanaf 2006 en heel veel zeer laag in de toeren dus pruttelen in de bebouwde kom onder de 1600 rpm
bochten pak ik allemaal in de 3e versneling met even iets boven de 1000 rpm wel allemaal zga onbelast
allemaal geen enkel probleem 1e koppeling zit er in, remschijven achter bij 290.000 1e keer vervangen.
(rijdt die als personenwagen) met lading of aanhanger zou ik zo niet ermee rijden maar wel wat hoger in de toeren
maar onbeladen kan dat heel goed.
---wat is dat voor spul die moderne VW motoren??? ---
"te" veel vermogen uit een kleine motor = zowieso niet mijn ding!!!

welke VW motor is tegenwoordig nog probleemloos??
en dan nog de TSI motoren met geknapte distributiekettingen
http://www.autoweek.nl/nieuws/20945/ket ... si-motoren" onclick="window.open(this.href);return false;

Als dat zo blijft dan is na de :T44EVER (en ik rijdt al vanaf 2002 T4) Mercedes mijn merk of de nieuwe Ford bus
als die goed blijkt te zijn??
Vw maakt dure spullen = geen probleem MAAR dan moet het wel kwaliteit zijn!!!.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door astolk »

Hallo WJWellers,

ik heb een T5GP 2011 102 PK en ik heb totaal geen problemen what so ever met mijn Transporter komt het omdat ik een 102 PK uitvoering heb er ligt toch wel 300 KG in een af en toe een loaded aanhanger...

gr bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Plaats reactie