Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik krijg mijn stuur niet los

vragen over de T5
Plaats reactie
Jonee
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2014, 22:22

Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door Jonee »

Ik heb een 2005 T5 doka een week geleden gekocht.
De claxon werkt niet meer (tenzij ik heel plaatselijk heel hard druk in een bepaalde richting) en ik zie constant het airbag fout icoontje op het centrale display. Ik vermoed dat de contactring (of hoe heet dat ding?) kapot is, dus zou ik graag mijn stuur demonteren (in elk geval toch het airbag cover gedeelte) om te checken.

Het stuur is er al minimum 1 keer geweest door vorige eigenaar(s), aangezien het airbag cover gedeelte van het stuur gelakt is. Maar ik slaag er niet in om de airbag cover te demonteren. Ik heb de howto gelezen, ik weet dat ik de clip naar het center van het stuur moet drukken en daardoor een pen losmaak die vastzit aan de airbag cover. Op de foto zie je die clip, en die pen (geel gekleurd), maar ik zie duidelijk dat ik de clip tot boven de pen kan bewegen zodat de pen op zich loskomt, alleen komt die pen blijkbaar niet los, ik krijg de airbag cover niet los ook al is die pen bevrijd van de clip.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk, ik ken niet alle juiste termen.
Bijlagen
rsz_photo.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door Multivan Generation »

Vanaf de achterzijde,
stuur 90 graden naar boven en dan in het gat aan de achterzijde vanonder steken.
Daarna stuur 180 graden de andere zijde op draaien en dan weer in het andere zichtbare gat steken.
Nu lijkt het alsof je het vanaf de zichtzijde geprobeerd hebt.

Oja, je weet dat een Airbag explosief is?
Als je niet precies weet hoe je hem los moet halen en welke veiligheidsmaatregelen daarbij in acht moet nemen,
dan zou ik er af blijven!

Eerlijk en oprecht advies..

Welkom op weetjewel trouwens :toppie
Jonee
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2014, 22:22

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door Jonee »

Ik ben me idd bewust van de nodige -pool afkoppeling.
De werkwijze is exact wat ik gelezen heb ook. Ik werk met een spiegeltje die staat op de plaats waarvan ook de foto getrokken werd, dus dat is ook wat ikzelf zie.

Alleen komt ie bij mij dus niet los, en wou ik graag wat extra info, of misschien een tekening van hoe die pen en die clip vastzitten, dan kom in misschien te weten waaraan hij nog vastzit.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door ktmkrik »

Zelf ook een paar keer gedaan en bij mij werkte het met een inbus sleutel ( T inbus) het beste en gemakkelijkste.
Jonee
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2014, 22:22

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door Jonee »

Heeft niemand een schema tekening ofzo?
Net 4 uur geprobeerd zonder succes. Meegenomen naar mijn avondles auto mechanica, maar ook de leraar kreeg hem er niet uit (heeft nochtans genoeg ervaring met allerlei merken).
Ik vrees dus dat er intern iets fout zit waardoor die pen niet loskomt.

Heeft iemand een schema, diagram, tekening, ... .?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door ktmkrik »

Jonee schreef:Heeft niemand een schema tekening ofzo?
Net 4 uur geprobeerd zonder succes. Meegenomen naar mijn avondles auto mechanica, maar ook de leraar kreeg hem er niet uit (heeft nochtans genoeg ervaring met allerlei merken).
Ik vrees dus dat er intern iets fout zit waardoor die pen niet loskomt.

Heeft iemand een schema, diagram, tekening, ... .?
Dan doe je iets toch niet helemaal goed, ik had de airbag er zo af toen ik het origineel voor een leren versie heb gewisseld.
Met een schroevendraaier is wel lastiger omdat je de veer niet goed weg kan drukken, een T inbus werkt veel gemakkelijker.
Schema heb ik zo niet en heb je ook niet nodig, de veer moet aan de kant en dan klikt de airbag zo los.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door heemskerk »

Ik heb daar bij het wisselen van een stuur ook eens op staan mopperen; bleek dat er binnen in het stuur het een en ander versleten was waardoor de nokken niet goed vrijkwamen tijdens het wegduwen van de beugel. Uiteindelijk wel gelukt maar vraag niet hoe... Is ook al weer een aantal jaren geleden, wat ik nog weet is dat ik eerst de ene kant los gekregen heb (airbag komt los aan één zijde) deze fixeren zodat ie niet weer in de vergrendeling schiet en dan mieren voor de andere kant..

Sterkte.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door emil »

op youtube staan ook div filmpjes over het verwijderen van vw sturen
zoals https://www.youtube.com/watch?v=w41PRWLroKI" onclick="window.open(this.href);return false;
sucses
Jonee
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2014, 22:22

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door Jonee »

Ik heb het uiteindelijk losgekregen, maar op een nogal onzachte manier.
De airbagcover kwam daardoor in 1 keer los aan beide zijden, zonder dat ik het stuur nog eens 180' moest draaien.

Ik merkte wel dat de elk van de 2 clips, die telkens 2 pennen borgt, maar langs 1 kant een pen los kon zetten. Ik heb die clip dus wat geforceerd en daardoor kwam die helemaal los.

Nu de slipring vervangen, maar misschien ook meteen het stuur en de airbag cover.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ik krijg mijn stuur niet los

Bericht door Multivan Generation »

Jonee schreef:Ik heb het uiteindelijk losgekregen, maar op een nogal onzachte manier.
De airbagcover kwam daardoor in 1 keer los aan beide zijden, zonder dat ik het stuur nog eens 180' moest draaien.

Ik merkte wel dat de elk van de 2 clips, die telkens 2 pennen borgt, maar langs 1 kant een pen los kon zetten. Ik heb die clip dus wat geforceerd en daardoor kwam die helemaal los.

Nu de slipring vervangen, maar misschien ook meteen het stuur en de airbag cover.
Dat was nu precies waarvoor ik je wilde behoeden..
Met een beetje pech is de stekker/aansluiting op de airbag ook nog kaduuk geraakt..
Een tijdje geleden was er iemand op het T4 forum met hetzelfde..
viewtopic.php?f=2&t=43193&hilit=airbag*
Plaats reactie