Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tip voor california rijders ......lade onder bank..

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door ratlookcalifornia »

Hier een tip uit ervaring ( net terug uit Frankrijk met halverwege een defecte lade die niet meer te openen was zonder veel mc Gyverwerk...)......

Check even het boutje aan de bestuurderskant aan het stangenstelsel of dat nog vast zit. Als dit niet zo is gaat de haak aan de bijrijderskant zijn eigen gang en slaat die haak een rondje in de veer( omdat hij niet meert voldoende geborgd is) waardoor de lade niet meer opengaat en je heel veel gedoe hebt om hem weer in elkaar te zetten ( hele mechaniek moet dan uit elkaar)..... Simpel te voorkomen door de inbus vast te draaien ( had ik dat maar eerder geweten :nuts )...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door matje86 »

Afbeelding :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door ratlookcalifornia »

je vind hem vanzelf als je de aanwijzingen volgt.....( en ik heb er tijdens de verwensingen nog geen foto van gemaakt ;-) ).........
marzmarz
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2014, 14:26

Re: tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door marzmarz »

Ik heb zojuist hetzelfde probleem gehad. Gelukkig met de tips die hier staan heb ik het opgelost :

https://vwcaliforniaclub.com/threads/re ... uck.12881/

In mijn geval ging de bevestigingshaak aan de schuifdeur zijde niet helemaal ver genoeg omlaag (scheelde paar mm).
Ik heb de gereedschapset (die met 2 schroeven aan de bank vast zit) aan de achterzijde van de bank verwijderd, waardoor in de banklade kon kijken. Mijn arm was net te dik om het haakje aan de schuifdeur zijde van binnen uit de bank om laag te drukken. Ik had nog een lange alu strip bij (voor een ander handige opbergtip), waardoor ik van binnenuit het haakje verder naar beneden kon drukken, wanneer iemand tegelijkertijd aan de voorzijde de banklade probeerde de openen.

En toen schoot de bank la open!

Het bleek dat de inbus moer die aan de kopse kant (bij bedienklep aan de keuken zijde) niet volledig was aangedraaid (ik had al een tijdje dat er een raar piepend/krakend geluid uit de banklade kwam).
Terwijl ik de haak aan de schuifdeur zijde omlaag duw, heb ik de moer vast gedraaid.
Er zat nog wel een ongelijkheid qua hoogte van beide haken in de hoogste stand, maar dat gaf geen probleem.
Ik heb geen lock-tite gebruikt, omdat wellicht in de toekomst deze om een of andere reden los zou moeten.

Vanaf nu doe ik de check van deze moer periodiek.

Op het Engelse forum staan ook pics.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door heemskerk »

marzmarz schreef: 01 mei 2017, 12:29
Ik heb geen lock-tite gebruikt, omdat wellicht in de toekomst deze om een of andere reden los zou moeten.

Vanaf nu doe ik de check van deze moer periodiek.

Er zijn verschillende varianten vwb Locktite, vast, vaster en nooit meer los tenzij je het verhit waardoor het weer los te maken is, afhankelijk van de toepassing en krachten die er op losgelaten kunnen worden. De meest milde variant borgt alleen maar en is gemakkelijk weer te lossen met slechts een lichte weerstand. Het is te vergelijken met een zelfborgende moer. Is dat overigens geen optie?
marzmarz
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 dec 2014, 14:26

Re: tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door marzmarz »

Thnx voor de tip! Ik ga eens zoeken naar de lichte variant.
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: tip voor california rijders ......lade onder bank..

Bericht door Thé Vier »

Effe gecheckt, maar zit vast bij mij. Bedankt voor de herinnering. Bij mijn vorige California ook al gecontroleerd n.a.v. dit draadje.
Plaats reactie