Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

vragen over de T5
Plaats reactie
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door komoptijd »

Hoi,

Ook hier even de vraag gepost nav een ander bericht in t5 projecten


Ik heb vorige week een Nederlandse t5 (2,5 tdi) bestelbus met grijs kenteken naar camper(ombouw) laten keuren bij de rdw.
Nu moet ik Bpm aangifte doen en wordt er een co2 uitstoot gevraagd.
Volgens technische dienst rdw geldt dat alleen voor benzineauto's en moet de roetuitstoot volstaan (in mijn geval 0,044g/km), vandaar dat tijdens de keuring ook geen co2 meting is gedaan.
De belastingdienst blijft volhouden dat alle auto's co2 uitstoten en dat dat ook ingevuld dient te worden, ipv de roet uitstoot.
Doe ik dat niet, gaan ze een hoge waarde hanteren.
Tijdens de rdw keuring was het niet nodig en zou ik nu alleen daarvoor terug moeten gaan (wederom dagkenteken aanvragen/ verzekeren etc)
De dealer kan -behalve prijzen- geen waarde terughalen.

Weet / heeft iemand die waarde, of wat ik nu moet doen?
Is het zelf (goed) te doen of is een bedrijf aan te raden voor die bpm-aangifte.

Bedankt alvast.

Mvg,
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door JanP »

Als je het vermogen (motortype) en soort versnellingsbak weet kun je de CO2 uitstoot op internet vinden.
Zal waarschijnlijk ergens tussen 200 en 250 gr/km zijn. (sommige types nog hoger, nieuwere types lager)
Met een beetje geluk staat het ook op je code-sticker (bij relatief nieuwe auto's).
Het wordt dus niet gemeten, maar van een lijst overgenomen.

BPM aangifte kun je prima zelf doen, maar normaal wil de RDW je daar ook wel bij helpen..
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door ardesch 879 »

Site van de belastingdienst, maar weet niet of dat voor nieuwe auto's geldt of ook voor bestaande
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door Oviivo »

viewtopic.php?f=13&t=46287#p331708" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door komoptijd »

JanP schreef:Als je het vermogen (motortype) en soort versnellingsbak weet kun je de CO2 uitstoot op internet vinden.
Zal waarschijnlijk ergens tussen 200 en 250 gr/km zijn. (sommige types nog hoger, nieuwere types lager)
Met een beetje geluk staat het ook op je code-sticker (bij relatief nieuwe auto's).
Het wordt dus niet gemeten, maar van een lijst overgenomen.

BPM aangifte kun je prima zelf doen, maar normaal wil de RDW je daar ook wel bij helpen..
Ik zal nog eens zoeken.
Inmiddels Pon gebeld en een mailtje naar tgk@poh.nl gestuurd, ben benieuwd.

Weet bij de Bpm berekening even niet of ik de "huidige- of historisch" waarde moet hanteren.
Aangezien het een origineel Nederlandse wagen betreft, kan ik alleen "forfaitaire"-aangifte doen(?)
Rdw was (hoewel erg aardig) niet helemaal optimaal.
Toen ik vroeg of de Co2 waarde gemeten kon worden ivm Bpm (spullen lagen er) was dit niet nodig, omdat er bij een diesel alleen gevraagd wordt naar de roet-uitstoot.
De belastingdienst zei later natuurlijk het tegenovergestelde.
Geweldig die samenwerkende en op elkaar ingestelde overheid...van het kastje naar de :muur

We komen er wel, misschien zelfs deze zomer nog en anders gaan we er in de winter natuurlijk lekker mee naar de zon!! :zwaai
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door komoptijd »

JanP schreef:Als je het vermogen (motortype) en soort versnellingsbak weet kun je de CO2 uitstoot op internet vinden.
Zal waarschijnlijk ergens tussen 200 en 250 gr/km zijn. (sommige types nog hoger, nieuwere types lager)
Met een beetje geluk staat het ook op je code-sticker (bij relatief nieuwe auto's).
Het wordt dus niet gemeten, maar van een lijst overgenomen.

BPM aangifte kun je prima zelf doen, maar normaal wil de RDW je daar ook wel bij helpen..
Ik zal nog eens zoeken.
Inmiddels Pon gebeld en een mailtje naar tgk@poh.nl gestuurd, ben benieuwd.

Weet bij de Bpm berekening even niet of ik de "huidige- of historisch" waarde moet hanteren.
Aangezien het een origineel Nederlandse wagen betreft, kan ik alleen "forfaitaire"-aangifte doen(?)
Rdw was (hoewel erg aardig) niet helemaal optimaal.
Toen ik vroeg of de Co2 waarde gemeten kon worden ivm Bpm (spullen lagen er) was dit niet nodig, omdat er bij een diesel alleen gevraagd wordt naar de roet-uitstoot.
De belastingdienst zei later natuurlijk het tegenovergestelde.
Geweldig die samenwerkende en op elkaar ingestelde overheid...van het kastje naar de :muur

We komen er wel, misschien zelfs deze zomer nog en anders gaan we er in de winter natuurlijk lekker mee naar de zon!! :zwaai
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door komoptijd »

Ja, daar staat mijn vraag ook bij.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bpm-aangifte co2 of roetuitstoot

Bericht door Oviivo »

komoptijd schreef:
Ja, daar staat mijn vraag ook bij.
en mijn antwoord van 221 g/km
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie