Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
ArthurMulder
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:27

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door ArthurMulder »

Beste T5 gaande,

Ook ik bezit een T5 van april 2011, nieuw gekocht en gaat als de brandweer maar mijn olie verbruik is ongeveer 3 ltr op de 70000 km , hij staat nu op 78000 km en ik rij veel stadswege.
Soms ga ik speciaal een ritje op de snelweg maken en dan zorg ik dat hij goed warm is en dan wil ik soms stukjes va 190-200 rijden als ik het kan overzien.
Maar overma tig olie verbruik nee gelukkig niet, maar zoals de warming-up gaat doe ik ook een cooldown van 10 min.
Ik laat hem ook min twee tot drie min. stationair nalopen voor de turbo's.
Verder hoop ik natuurlijk dat hij het prima blijf doen.
Misschien moeten jullie eens kijken of je ook zoiets moet doen, kwaad kan het niet!

Arthur
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

ArthurMulder schreef:Beste T5 gaande,

Ook ik bezit een T5 van april 2011, nieuw gekocht en gaat als de brandweer maar mijn olie verbruik is ongeveer 3 ltr op de 70000 km , hij staat nu op 78000 km en ik rij veel stadswege.
Soms ga ik speciaal een ritje op de snelweg maken en dan zorg ik dat hij goed warm is en dan wil ik soms stukjes va 190-200 rijden als ik het kan overzien.
Maar overma tig olie verbruik nee gelukkig niet, maar zoals de warming-up gaat doe ik ook een cooldown van 10 min.
Ik laat hem ook min twee tot drie min. stationair nalopen voor de turbo's.
Verder hoop ik natuurlijk dat hij het prima blijf doen.
Misschien moeten jullie eens kijken of je ook zoiets moet doen, kwaad kan het niet!

Arthur
Warm rijden OK, dat doe ik ook altijd. Maar paar minuten stationair draaien voor ik hem uitzet, nee daar begin ik niet aan.
Ik gebruik mijn Transporter nooit zwaar belast.
Ik heb geen trekhaak, en het zwaarste wat ik laad is met de vakantie. Paar fietsen en vakatiespul.

Ik heb mijn transporter naar de dealer gebracht om een olieweging te starten.
Ze hadden van PON doorgekregen om de hele motor van nieuwe software te voorzien. Daar kon het ook aan liggen, zodat hij teveel druk op bouwd.
Nu bijna 500km gereden, bij 1000km moet ik terug.

Ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Pascal-141 »

deke schreef:
Warm rijden OK, dat doe ik ook altijd. Maar paar minuten stationair draaien voor ik hem uitzet, nee daar begin ik niet aan.
Ik gebruik mijn Transporter nooit zwaar belast.
Ik heb geen trekhaak, en het zwaarste wat ik laad is met de vakantie. Paar fietsen en vakatiespul.
En net DAT betekend nou een al of niet lange levensduur van je turbo('s) ...

Ik heb het al vaker opgemerkt , dat diegenen waar de turbo (nogal snel) kapot gaat , net die zijn die de tijd niet nemen om de turbo te laten uitlopen .

Een turbo draait makkelijk 180.000tr/min . En een turbo heeft geen lagers , de lagering gebeurd door een oliefilm . Wanneer de motor meteen uitgezet word na een rit , valt dus ook direct de oliedruk weg , dus dat betekend dat je turbo op dat moment zonder smering moet uitlopen , wat dus extra slijtage tot gevolg heeft.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door harry t5 191 »

Wat zeker zo belangrijk is,de laatste kms rustig aan doen.
Kan alles lekker afkoelen en hoef je de motor ook niet na te laten draaien.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door fietsensloper »

Precies zoals hierboven staat! Je komt van de snelweg met 120km/h, gaat er bij de pomp of parkeerplaats af en zet gelijk de motor uit. Hoe heet denk je dat de turbo op dat moment is? Die kun je dan toch beter even een minuutje ofzo uit laat draaien zodat hij rustig en geleidelijk af kan koelen terwijl hij draaid. :toppie Zet je hem gelijk uit, kan hij zijn warmte niet goed kwijt en zal hij vele malen snelle kapot gaan... :bonk

En inderdaad, als je het laatste stuk heel rustig rijd hoeft dit natuurlijk niet, omdat de turbo dan ook niet aan het werk is geweest :knipoog
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

fietsensloper schreef:Precies zoals hierboven staat! Je komt van de snelweg met 120km/h, gaat er bij de pomp of parkeerplaats af en zet gelijk de motor uit. Hoe heet denk je dat de turbo op dat moment is? Die kun je dan toch beter even een minuutje ofzo uit laat draaien zodat hij rustig en geleidelijk af kan koelen terwijl hij draaid. :toppie Zet je hem gelijk uit, kan hij zijn warmte niet goed kwijt en zal hij vele malen snelle kapot gaan... :bonk

En inderdaad, als je het laatste stuk heel rustig rijd hoeft dit natuurlijk niet, omdat de turbo dan ook niet aan het werk is geweest :knipoog

Ik misbruik mijn Transporter niet.
Komt eigenlijk bij mij niet voor dat ik als een dolle heb gereden :driveT5 en dan de motor uitzet.

Maar goede tip :jump
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lambiek »

Als dat zoooooooo belangrijk is dat je na 120km per uur je motor moet laten nadraaien.... voor de turbo.

Dan hadden ze er toch wel onderhand een :
nadraaidingautomatichvaneigesturbokoelinghoefnietaantedenken
op gemaakt.

Is bij de motor koeling toch al 25 jaar
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Beckontheroad »

Lambiek schreef:Als dat zoooooooo belangrijk is dat je na 120km per uur je motor moet laten nadraaien.... voor de turbo.

Dan hadden ze er toch wel onderhand een :
nadraaidingautomatichvaneigesturbokoelinghoefnietaantedenken
op gemaakt.

Is bij de motor koeling toch al 25 jaar
Fietsensloper heeft geen ongelijk, de turbo zit boven het blok, wordt olie gekoeld.
Door de motor af te zetten is er geen olie circulatie meer. Warmte stuwing van het blok wordt enigszins tegen gegaan door de thermostaat die de fan aanzet. Door een thermosyphon-werking ontstaat enige koeling van het blok, maar niet van de turbo....

Altijd raadzaam na een rit stevig doorrijden om het blok de kans te geven af te koelen. Abrupt uitzetten en krimpen is niet goed voor metalen ;-)
http://www.tuning-gids.nl/turbotimer.htm
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
deke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2016, 10:58

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door deke »

Olie weging is achter de rug.

1000km gereden, en wat blijkt hij verbruikt 0.6l op 1000km.
Dat is inderdaad te veel volgens de dealer en ook de importeur.
Dealer ging contact opnemen met de importeur wat de regeling zou zijn.
hij vertelde me al dat VW niet flauw is met coulance regelingen, indien het een vaker voorkoment probleem is.
De ene keer word 50% op onderdelen vergoed de andere keer 75%

Aangevraagd was een nieuwe motor, en katalysator en bijbehorende artikelen.

De dag er op kreeg ik bericht dat de importeur in dit geval kon vertellen dat de coulance 100% was op onderdelen en 50% op uurloon. :kus
Maar het moest nog door VW fabriek goedgekeurd worden, enigste maar was dat ik met de 2e beurt 13.000km over de onderhoudsbeurt zat :bonk
Hij zei ook dat het probleem van het olieverbruik daar niet aan kon liggen.

Maar ja op maandag uitsluitsel van fabriek en het hele feest ging niet door :sjaal :zwaai , antwoord te laat onderhoud gepleegd en dat is cruciaal voor dit soort motoren. mmm ja ik weet het stom van me :bonk :bonk

Ik vond het al een hele mooie regeling, aan kosten zou ik ongeveer €1200 tot €1500 excl btw kwijt zijn geweest met weer 2 jaar garantie op onderdelen.

Ik heb gelijk een folder van de nieuwe Vito aangevraagd :huilen :huilen

Heeft er iemand van jullie al een olieweging gedaan met een coulance aanvraag.

Kan me nu wel voor de kop slaan dat ik die beurt niet optijd heb laten uitvoeren.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

hoi,

ik had een olieweging laten doen...
en bij een km stand van ca 125.000km... (wagen was toen bijna 4 jaar oud)
100 % coulance gekregen op de onderdelen, 0% op de werkuren
was iets van een 2500€ kwijt denk ik (incl groot onderhoud en preventief vervangen distributieriem.
Maar: altijd op tijd binnen geweest voor onderhoud (altijd te vroeg zelfs!)
en de extra olie ook steeds bij de dealer gehaald....

was wel in belgië
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door freek »

Ik heb gelijk een folder van de nieuwe Vito aangevraagd :huilen :huilen
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat VW doet bij zo'n coulance reparatie. Zou me niet verbazen als ze dan de versleten delen vervangen door precies dezelfde maar dan nieuw, waardoor je na 100.000 km weer hetzelfde probleem hebt.
Het probleem zit 'm in een ontwerpfout van de zuigerveren volgens revisiebedrijf MRV in Valkenswaard. Dit is een hele grote, en zij doen ook research naar dit soort problemen. Ik zou hun eens bellen en vragen wat het kost om de zuigerveren te laten vervangen door de gemodifceerde. Dit is allicht veel goedkoper dan het verlies door de inruil van een probleemauto.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

... enigste maar was dat ik met de 2e beurt 13.000km over de onderhoudsbeurt zat :bonk
Wat was daar de reden dan van?
Ik bedoel je krijgt zowat 3000 km van te voren reeds meldingen, die je dus genegeerd hebt.
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Dimitri-Turbo »

Een collega van mij rijdt een T5 GP 180pk... bij 50K nieuwe aandrijfas, niet werkende navigatie en zijn olie verbruik is 1 op 1500km... :nuts zijn tellerstand gister 87.000km en auto 5 jaartjes oud.
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
frederik_vc
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2015, 22:53

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door frederik_vc »

by by Volkswagen tot nooit meer, na een defecte EGR klep , oliedrukprobleem overmatig olie verbruik, probleem DSG....en uiteindelijk defecte motor met export naar Polen tot gevolg een nieuwe Vito gekocht. raad ook iedereen aan om geen VAG te kopen.

http://www.test-aankoop.be/auto-fiets/a ... ieverbruik

Heel tevreden , veel beter comfort, veel stiller in cabine, en ziet er in mijn ogen eleganter uit. reeel gemengd verbruik 6,4l/100 hiervoor 10
kvdw
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:48

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door kvdw »

Hallo, ik heb net een olieweging laten doen bij vw (met kleine letters!), verdict, 1,17l op 1000km.
Biturbo van 2012, 70000km gereden, olieverbruik begon op 50000km.
Voorstel van garage is een nieuw onderblok, katalisator, roetfilter en lambda sonde, normale kost 10200 euro,
Zelf te betalen 1600 euro. Het lijkt een redelijk voorstel als ik er dan zeker van kon zijn dat de calfornia daarna
zonder problemen 300000km zou bollen, zoals we mogen verwachten van een degelijke diesel.
Mocht mercedes de binnenafwerking van california bieden..., ik zou meteen veranderen.
Doch, de afwerking van de kampeerunit is ongeevenaard.
Mvg, karel.
Plaats reactie