Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben ik nu aan de beurt voor een berg kosten?!

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Ben ik nu aan de beurt voor een berg kosten?!

Bericht door Hendrik Jan »

Hallo allemaal,

Waar ik na het lezen van allerlei ellende hier al bang voor was begint ook bij mij te gebeuren.
Onze 2.5 130PK BNZ die nooit getuned is geweest begon een maand of 2 geleden te stinken naar uitlaatgassen, toen is het uitlaatspruitstuk vervangen omdat het krom was, dat waren de eerste €900,- :groteogen
Nu begon het mij op te vallen dat hij vaker ging regenereren, dus naar een dieselspecialist om het filter te reinigen; daar bleek het filter er in stukken in te liggen.
Milieu vriendelijk als we zijn, roetfilter vervangen door een nieuwe, dat ging heel even goed (nog geen 100km :ie ) Toen ging lampje partikelfilter branden, daarna, voorgloeien knipperen en nog even later ook motorstoringslampje aan.
Terug om uit te lezen, blijkt filter heel snel vol te lopen.
Verder onderzoek gedaan, EGR vuil, luchtinlaat inclusief intercooler vol olie en luchtmassawaarden niet optimaal.
Waarschijnlijk valt de lekkage van de turbo nu nog mee, maar is het wel teveel voor het roetfilter.
De correctiewaarden van de verstuivers zijn volgens hen niet heel erg slecht.
In overleg besloten om het roetfilter leeg te maken, de EGR uit te schrijven en dan hopen dat hij niet te veel roet geeft voor de roetmeting.

Nu zijn er meer auto's die lichtelijk olie verliezen bij de turbo, maar iemand enig idee hoe lang dit nog goed kan gaan?
Als ik namelijk even van worst case uitga kom ik dus op €900,-(spruitstuk)+€1400,-(roetfilter)+€1000,-(turbo)+eventueel €3500,-(koprevisie) dus totaal bijna €7000,-!

Ik kan daarover heel kort zijn, dat geld heb ik dus niet.

Als het nog een jaartje goed kan gaan zo, ik rijd maar zo'n 20.000 km/jaar dan gaat ie eruit en was dit dus mijn eerste en vooral laatste VW :politie

Ben nu nog aan het nadenken wat het dan wordt (wat het niet wordt weet ik al :muur ), moet zeggen dat ik die nieuwe Transit Custom wel heel mooi vind :toppie

De VW T5 is een fijne auto om te rijden en mooi om te zien, maar de kosten die er aan komen zijn echt buitensporig, ik heb dit in de 25 jaar dat ik auto rijdt nog niet eerder meegemaakt.
Laatst gewijzigd door Hendrik Jan op 30 aug 2014, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door DNS »

Balen zeg! :ie

Helaas is het niet alleen VW die zo duur is met reparaties. Komt meer door de nieuwe techniek, veel vermogen uit relatief kleine motoren en het liefst ook nog uit lichtere materialen. Dan gaat het allemaal niet meer zo lang mee als vroeger en is vervangen gecompliceerder en dus duurder (kijk maar naar het verschil tussen een ouderwetse verstuiver en eentje uit een commonrail als die vervangen moet worden).

Met je huidige probleem: DPF verwijderen en weg laten schrijven zal je iig weer een paar centen schelen. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door ktmkrik »

Kan jou 1 advies geven kijk niet teveel naar de prijzen kijken die hier soms voorbij komen en soms nogal opgeblazen zijn!
Daarnaast zijn onderdelen in Duitsland door elkaar veel gunstiger dan in NL.
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door teevijf »

Ga niet wachten tot de turbo ploft want dan heb je pas echt kosten. En hij zit er aan te komen gezien de geconstateerde olielekkage. En met een (gereviseerde) turbo zijn je andere problemen toch ook opgelost? En o ja die EGR en dat roetfilter zou ik er uitdoen, vindt de motor veel fijner....
Hoeveel kilometer gelopen?
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Deki »

ja als je het slim doet kan je de prijzen nog flink laten zakken alleen bij de dealer gelijk de hoofdprijs! :nuts

En hoeveel KM staat er op die :driveT5 ben benieuwd.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door matje86 »

Deki schreef:ja als je het slim doet kan je de prijzen nog flink laten zakken alleen bij de dealer gelijk de hoofdprijs! :nuts

En hoeveel KM staat er op die :driveT5 ben benieuwd.
ik gok op 237.391 :nuts
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Deki »

matje86 schreef:
Deki schreef:ja als je het slim doet kan je de prijzen nog flink laten zakken alleen bij de dealer gelijk de hoofdprijs! :nuts

En hoeveel KM staat er op die :driveT5 ben benieuwd.
ik gok op 237.391 :nuts
ik gok op 180.001 km :sjaal
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Tja, nu ik er nog eens over nagedacht heb, het is inderdaad wel zo dat als ik een bus wil met dezelfde luxe als deze je ook aardig in de buidel moet natuurlijk.

En inderdaad Dennis, alle merken hebben zo hun eigen problemen. Daarbij komt nog dat er in het formaat lange Transporter met dubbele cabine niet zo bijster veel keus is.

Ja ktmkrik, ik weet dat sommigen hier de prijzen enorm opblazen, al blijft het een hoop geld :groteogen
Want waar moet je dan minimaal aan denken voor bijvoorbeeld een gereviseerde turbo inclusief montage?
En weet iemand nog een goede VW specialist voor een leuke prijs in de buurt van Breda/Gorinchem?

TeeVijf, wat heb je aan extra kosten als de turbo ploft? Vervangen worden moet ie toch, het is alleen vervelend dat dat waarschijnlijk altijd net in het buitenland op vakantie gebeurd of zo :nuts
Het is natuurlijk ook de vraag hoe erg hij lekt, een paar druppels kan er al erg uitzien en hij verbruikt merkbaar geen olie, dus veel kan het eigenlijk niet zijn. Ik ben met je eens dat het natuurlijk niet goed is en er op termijn wel wat aan gedaan moet worden, maar zou ik daar nog 20.000km voor kunnen sparen? :knipoog

Hoe bedoel je Deki, "als je het slim doet kun je de prijs nog flink laten zakken"? Weet je een goed adresje? Altijd welkom hoor :toppie

En Matje, je gaat door voor het koffiezetapparaat :toppie hij staat op 227.561 km, je zat er dus het dichtste bij :yes
Laatst gewijzigd door Hendrik Jan op 25 jul 2014, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Multivan Generation »

Neem eens contact op met Caron in Made..
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Bedankt voor de tip Multivan Generation, dat is hier inderdaad om de hoek :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door DNS »

Wat er mis kan gaan als de turbo echt kapot gaat? Dan zou je kunnen denken aan metalen deeltjes van je turboschoepen die zich via de luchtaanvoer tot in de motor kunnen bewegen... :gif

Maar ik zou eerst even bij een relatief onafhankelijke partij hoe de huidige staat van je turbo is. Kan mee of tegenvallen, maar dan weet je iig meer. DPF/roetfilter is zonde van je geld en de auto is beter af zonder (geldt ook voor de EGR). Verder zou je idd beter even rond kunnen kijken bij andere garages. Coulance kennen ze bij VW (voornamelijk hier in NL door Pouw overigens) toch niet meer, dus waarom zou je daar nog je auto voor onderhoud brengen? Ik zou ook even op Ebay rondkijken voor onderdelen, dat kan je ook nog een stuk schelen (gereviseerde turbo voor 350,- bijv.).

PS. Waarom koprevisie?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Scheut
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2013, 20:50

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Scheut »

Hallo Hendrikjan, dit is mooi zuur geld! Ik kan jouw zeggen waar het bijna allemaal aan ligt! Dat is de roetfilter!!!!!!! Omdat de roetfilter bijna vol zit word hij erg warm doordat de turbon hard moet werken en veel te leiden heeft! Dus ook de inlaad die word zo warm dat hij scheurt en dus de uit laad gassen binnen komen! Ik heb de roetfilter laten verwijderen bij JD engineering en meteen laten chippen en nog wat dingetjes laten doen! K heb zelf ook nog een automaat die ook allemaal kapot lopen omdat de dealer zegt dat het longlife oli is en niet verwisseld hoeft te worden! De oli word te dik en warm dus loopt alles kapot! Kosten 6000,- Je kan beter bij elke 70.000km je automaat laten flushen en oliwissel voor 300,- veel forums lezen doet wonderen en kan je veel geld besparen! Oja dpf laten verwijderen is geen probleem met apk! Groeten Ronnie!!
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door Hendrik Jan »

Hmm, het luchtfilter zit natuurlijk vóór de turbo dus de rotzooi gaat inderdaad het blok in :ie , toch eens laten kijken dan hoe hij eraan toe is. Is dat makkelijk te beoordelen of moet hij er helemaal onderuit dan?

Het roetfilter en EGR gaan er nu inderdaad sowieso al uit e de nokkenas dacht de dieselspecialist aan i.v.m. de luchtmassa waarde die niet goed was :groteogen Dus vandaar eventueel koprevisie.

Zelf hield ik hier al rekening mee omdat ons de laatste jaren op allerlei gebied al niets bespaard wordt zullen we dat ook nog wel krijgen :muur Maar zoals Bassie vroeger altijd al zei: "wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen :bifun "

Ik zal als hij terug is binnenkort eens langsgaan bij de tip die Multivan Generation gaf, die zijn waarschijnlijk in ieder geval wat prijsvriendelijker dan de echte dealer. Al heb ik al een van de betere (of minder slechte) dealers van Nederland denk ik :lach

Wordt vervolgd vrees ik...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door heemskerk »

:muur Maar zoals Bassie vroeger altijd al zei: "wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen :bifun "

Je kunt jezelf beter identificeren met die andere uit de dezelfde serie welke als(levens) motto had: ... Ik heb ook altijd pech'...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Nu ben ik aan de beurt voor een berg kosten!

Bericht door matje86 »

Hendrik Jan schreef: En Matje, je gaat door voor het koffiezetapparaat :toppie hij staat op 227.561 km, je zat er dus het dichtste bij :yes
als je je berichten leest stond hij in dec vorig jaar op 220000 we zijn nu een halfjaar verder dus bij normaal gebruik ong 10 000 er bij :knipoog zeker nog nie op vakans gewees :bonk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie