Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

vragen over de T5
rb28dett
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2014, 23:39

T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door rb28dett »

Hallo beste mensen ik ben nieuw hier dus ik zal mij even voorstellen:

Ik ben Arie en ik rij nu vanaf 2012 een t5gp 180 dsg 4 motion met momenteel 50.000km deze weegt gemiddeld 2750kg.
Al vanaf het begin was ik niet erg tevreden met de prestaties van deze t5gp (kom van 2,5 174pk) maar vanwege de garantie gewacht met tunning.
Nu de garantie vervallen is heb ik een eps down pipe (verval van roetfilter en cat) geplaatst en de ecu opnieuw laten mappen.
Onderin trekt hij nu erg lekker en het bakje koffie moment bij het wegtrekken is ook een stuk minder geworden maar dat je nu zegt van wauw nee.
Ik ben mij ervan bewust dat het geen race auto is maar ik had er toch meer van verwacht , mijn oude 174pk met tunning ging als een raket in DE wel eens flink uitgeprobeerd en 220kmh was geen probleem. Nou dan de t5gp ding komt met moeite boven de 200kmh.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wat zou ik nu nog kunnen doen? (ik heb zelfs even een vito 122 v6 overwogen bah :bonk )

Ik kijk uit naar jullie reacties

mvg Arie
Gebruikersavatar
dyselinck
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 jan 2012, 00:13

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door dyselinck »

Hoeveel pk heb je nu?

Je kan met een intercooler en hybrid turbo richting 220 Pk gaan
T5 SWB 2010 GP "naomi": 186 PK - Xenon - Plastidipped - 19 inch - frontspoiler
Wishlist: - DRL - 40 mm verlaging - DPF OFF
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Cedarcanoe »

200km/u? Dat is toch heel hard voor een diesel 4x4 bus?
Ik begrijp je probleem niet, maar het ligt misschien aan mezelf.
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door heemskerk »

Cedarcanoe schreef:200km/u? Dat is toch heel hard voor een diesel 4x4 bus?
Ik begrijp je probleem niet, maar het ligt misschien aan mezelf.

Ik denk dat Arie 200km/u ook wel vlotjes vindt voor een 4x4/bus maar begrijp z'n vraag wel: Waar 'm dan die verschillen in zitten tov zijn 174pk bus. Hij is niet de enige op dit forum (en elders) die de prestaties wat tegen vinden vallen bij een toegenomen/gelijkblijvend vermogen/ koppel. Mijn ervaring tot op heden met de GP 140/180 Pk is ook dat ze wat minder gretig/bijterig zijn.

Punt is mogelijk ook wel dat je huidige 2750 kg aanmerkelijk meer is dan de gemiddelde (lege) Transporter van zo rond de 2 ton. Ook de 4-motion aandrijving geeft wat vermogensverlies?
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Donald4Motion »

Omdat het een biturbo is, voelt het geheel wat vlak aan, ten opzichte van een enkele turbo.
Het koppel wordt meer gespreid en ook het gevoel van dat de turbo erin komt.

Waar heb je h'm laten tunen? Heb je ook je bak laten tunen?
Ik weet dat ze bij JDengineering ongeveer 235Pk eruit halen en 550Nm koppel :alarm dat gaat natuurlijk als de brandweer.
Kost misschien wat maar dan heb je ook wat, en op maat voor jouw wagen. En goedkoper dan een nieuwe vito

Je kan ook misschien bij tunex een standaard chippie erin proppen en hopen dat het goed werkt :wjw
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door _alain_ »

heemskerk schreef:Mijn ervaring tot op heden met de GP 140/180 Pk is ook dat ze wat minder gretig/bijterig zijn.
Volgens mij ligt dat aan de euro norm,
daarvoor worden motoren op bepaalde vlakken behoorlijk geknepen om een propere uitstoot te krijgen.
Het gaat nog altijd vlot vooruit, maar het "hangen aan de gas" zoals ervoor heb je niet (meer).
Ik heb een 140pk model, en heb toevallig daarstraks nog eens gereden zoals met een benzine (snelheden tot pakweg 90kmh),
dus wat hoger (+3000) in toeren en wat vaker schakelen.
Voor een bus van 2T ging dat toch vlot vooruit.

Ik weet dat bij vrachtwagens van een bepaald merk een 470pk harder bergop gaat dan het laatste model met 500pk.
(het is dat merk dat met de euro 6 & 450pk evenveel koppel heeft als de andere merken met 480pk...)
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Cedarcanoe »

Volgens mij ligt het niet aan de euro-norm, maar aan je verwachtingen.
Als 200pk in een busje niet voldoende is, dan weet ik het niet meer.
:T54LIFE
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Donald4Motion »

Cedarcanoe schreef:Volgens mij ligt het niet aan de euro-norm, maar aan je verwachtingen.
Als 200pk in een busje niet voldoende is, dan weet ik het niet meer.
:T54LIFE
Daarom rijden er ook mensen met busjes met 90Pk, want dat vinden anderen dan weer genoeg, voor een busje :knipoog
jordydereus

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door jordydereus »

Tja... ik kan alleen maar dromen van 100+ pk......
Ik heb nu 75.... al meer dan de standaard 68 pk..
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Patatbakker »

Hoi Arie,

Ik rij in dezelfde bus.
Snap je bevindingen wel, maar het is wel een compleet andere bus.
Ik zelf kom ook uit een 174pk, zowel handgeschakeld als automaat.

Ben je bij JD geweest?
Mijn bus gaat als een raket weg en houd niet op tot 160. Wel heb ik soms last van een turbogat.
Ook is mijn bus 2 x in noodloop gegaan. Zonder enige reden overigens.
Garage kon ook niets vinden.

Mijn verwachting is dat ik de 220 ook niet ga redden, maar heb hier ook geen behoefte aan.
Misschien een keer op de rollenbank zetten?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door mettesboy »

daarbij komt nog dat 'volgens mijn ondervinding' dat de snelheidsmeter van de T5 veel meer afwijking had dan die van de T5gp....

Met mijn T5 130 pk handgeschakeld heb ik max 175 op teller gehaald vroeger, na heeeeeeel lang linkerbaan in duitsland.
maakte niet uit of die vol, leeg, wind tegen of wind mee..... max 175
Ik hoorde hier vaak verhalen van mensen die er 195 mee haalden.......toen had ik ook zoiets van, waarom haalt mijne dat niet... maar waarom ? hoe vaak wil/kan je 175 in Belgie of nederland?
Maar je had wel een enorme snelheidsbeleving.
Mijn GPbitd heeft vaak nul komma nul snelheidsbeleving... maar is wel degelijk snel hoor, je voelt gewoon niets.
En daarbij eigenlijk ook nog, volgens boekje is max. snelheid ca 191km/u..... dat is zelfs met afwijking geen 220......
Vaak heb ik nochtans 'het gevoel' dat mijn 130pk sneller was dan mijn bitd, maar dat is verre van correct.
Hij 'leek' sneller, enige verschil vind ik, is dat de vorige generatie 'vinniger' was. Reageerde echt direct bij accelereren.
Dat heeft de huidige vaak niet, je moet hem even laten opkomen, maar eens die vertrokken is, dan blijft die toch lekker doorgaan?

De V klasse zal inderdaad sneller aan die snelheid komen, ook maar met 190pk .... maar die is wel 10cm lager, dat maakt een groot verschil.... en hij heeft toch nog 2 hapjes meer longinhoud ;-)


de opkomende motorisatie van 240pk? of ben ik verkeerd? gaat volgens mij ook geen pannen van het dak rijden hoor.
koppel van 450nm lees ik, waarschijnlijk over een nog smallere toerentalspreiding dan de bitd?
en enkel met een dsg-7traps?......

waarom maken ze geen busje waarbij je kan kiezen welke versnellingsbakverhoudingen je wenst ;-)
Dan kan je kiezen, eentje om veel te trekken, of eentje om leeg te spurten.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
rb28dett
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2014, 23:39

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door rb28dett »

Mensen ik heb nu 220 pk en 500 nm
En het ligt ook niet aan de euro norm want ik heb nu ongeveer euro 1(zonder roet en kat)
Maat van mij heeft mijn oude 174pk gewoon standaart en ik kan hem niet voor blijven,
Nou is mijn bus wel 200 kilo zwaarder maar toch ik ben er gewoon niet tevreden mee.

Net als de nieuwe vito ze zeggen dat de prestaties gelijk zo niet beter zijn.
Nou op papier misschien maar in de praktijk ho maar.

En het gaat mij er echt niet om dat ik elke keer 200+ moet rijden maar je betaald ruim 40k voor zoon bus dan mag je toch wat verwachten toch?
Ik ga weer op zoek naar een goeie 2,5 ltr dan maar geen nieuwe neus :nuts
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Erdem50 »

Die pk's zijn die gemeten op de bank? En waar is hij Getuned. Software kan zo verkeerd aangepast zijn dat het juist niet goed staat. Persoonlijk zou ik als eerste op de rollenbank gaan.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
rb28dett
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2014, 23:39

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door rb28dett »

Erdem50 schreef:Die pk's zijn die gemeten op de bank? En waar is hij Getuned. Software kan zo verkeerd aangepast zijn dat het juist niet goed staat. Persoonlijk zou ik als eerste op de rollenbank gaan.
Afspraak gemaakt op awd bank voor deze week.
Hij is gechipt door tunning experience , nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5gp 180 eps downpipe+tunning valt nog tegen

Bericht door Erdem50 »

Dat is heel mooi! Ik ben erg benieuwd.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie