Afgelopen weekend bij vrij staan vonden wij dat de standkachel al snel afsloeg, bij 12,4 V al (volgens de Camper Unit). In de boordcomputer is een grenswaarde aangegeven voor bij welke restspanning van de huishoudaccu de kachel moet afslaan, zie hieronder uit een ander topic:
Er zit inderdaad een grenswaarde ingesteld in de software. Ik lees op het Duitse Cali-forum:Er is dus een instelling 0B/07 waar de uitschakelwaarde voor de kachel staat. Zou bij ons (bouwjaar na 2006) af-fabriek op 234 staan, wat betekent dat de kachel bij 9,0 + 2,34 = 11,34 V afslaat. Maar hij slaat al af bij 12,4 V... Het kan natuurlijk zijn dat de voltmeting in de Camperunit niet helemaal nauwkeurig is en de echte spanning dus al lager ligt, zo rond 11,34 V, of dat er een nog hoger waarde ingesteld staat. Ik lees dat veel mensen hem terug op de 'oude' waarde van 153 zetten (uitschakelen bij 9,0 + 1,53 = 10,53 V) om de kachel langer te laten doorlopen."Im Januar 2006 wurde mit einer Softwareänderung des Heizgerätes auch noch der Schwellenwert für die automatische Abschaltung der Luftstandheizung nach oben korrigiert. Dies hat zur Folge, dass die Heizung kaum noch länger wie ein paar Stunden läuft.
Im Adaptionskanal 07 Luftheizung ist ab Januar ein Wert von 234 (entspricht Abschaltspannung während der Heizphase von 11,34V) eingestellt. Bis 12/2005 war dort ein Wert von 153 eingestellt (entspricht Abschaltspannung 10,53V). Mit diesem Wert gab es nur Probleme, wenn sich die Verschraubungen am Shunt gelöst hatten.
In allen übrigen T5´s (Multivan, Trapo, Shuttel, Caravelle) funktionieren die Luftheizungen tadellos. Aber dieser Messshunt ist ja auch nur im California verbaut."
D.h. dazu brauchst du VCDS, dann ist es ein Kinderspiel. Du mußt dort in das Steuergerät 0B (Luftstandheizung) und dort auf der rechten Seite in die Anpassung der Kanäle und den Kanal 07 auf 153 verändern.
Misschien zijn ook de accu's wel toe aan vervanging of zo, maar we zouden toch graag even naar deze grenswaarde kijken. Kan iemand ons daarbij helpen?