Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Water in olie

vragen over de T5
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Water in olie

Bericht door I LOVE T VIJF »

Mijn transporter 2400 tdi 130 pk staat reeds 8 maanden stil wegens meervoudige problemen.
Toen ik gisteren mijn olie liet weglopen om aan mijn motor te werken kwam er eerst water uit het carter en nadien de olie.
Ik weet zeker dat de wagen steeds perfect heeft gedraaid, nooit te warm is gelopen en er is steeds rustig met gereden.
Na de problemen met de cervo pomp en de aandrijving vind ik het wel een beetje te veel worden.
82.000km en al zoveel mizerie, deze motor is bij wijze van zeggen nog zo goed als nieuw.
Wat is er hier aan de hand.
Fransoos
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 dec 2012, 17:24
Locatie: Geleen

Re: Water in olie

Bericht door Fransoos »

Waterpomp kapot met inwendige lekkage?
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Water in olie

Bericht door matje86 »

water in olie, lekke koppakking, maar de meeste gevallen lekkende waterpomp :werkaanT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: Water in olie

Bericht door I LOVE T VIJF »

Hoe kan je het verschil zien tussen een lekkende waterpomp en een lekkende koppakking.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Water in olie

Bericht door Pim 328 »

Koppakking kan je eigenlijk wel uitsluiten, haal deksel van de waterpomp maar eens los en haal dan het tandwiel eraf.
Voel aan de as van de pomp heeft deze veel speling dan is deze zeker kapot en heb je de oorzaak.
Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om deze los te halen.

weet niet van welk jaar jouw t5 is maar de eerste modeljaren hadden veel last van kapotte waterpomp (bij touareg is dit terugroepactie geweest, bij t5/multivan niet)

En aangezien die van jouw maar 82.000 km heeft gelopen kan het zijn dat dit euvel nooit is opgemerkt of pas recent kapot gegaan is.
Let wel op dat je hier nog lagerschade van kan krijgen, krukaslagers en nokkenaslagers, tevens een nokkenas waar de nokken van af slijten.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Water in olie

Bericht door matje86 »

I LOVE T VIJF schreef:Hoe kan je het verschil zien tussen een lekkende waterpomp en een lekkende koppakking.
lekkende koppakking: dan gaat er water door de cilinders en komt zichtbaar door de uitlaat naar buiten
lekkende waterpomp zie bovenstaand bericht
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: Water in olie

Bericht door I LOVE T VIJF »

Heb juist geprobeerd om mijn waterpomp uit te bouwen maar ben moeten stoppen.
Toen ik de moer waarmee het tandwiel aan de pomp is bevestigd wou los draaien bleek dat de tandwielen van de pomp mee draaiden.
Heb de wagen in 1ste versnelling gezet en de handrem opgetrokken dat leidde tot het zelfde resultaat zo als beschreven hier boven.
Toen dacht ik er aan dat deze handeling geen resultaat kon opbrengen te meer omdat mijn aandrijving niet meer werkt.
Reden aandrijfas is stuk.
Bestaat er speciaal gereedschap om de waterpomp los te krijgen in deze situatie of moet ik overgaan tot eerst de aandrijving te herstellen en nadien de pomp in 1 ste versnelling trachten los te maken.
als er speciaal gereedschap te verkrijgen is, wat en waar kan ik dit bestellen en hoe te gebruiken.

groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
quercusgarden
Berichten: 216
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Water in olie

Bericht door quercusgarden »

Beste Jan,

Hierbij een link voor het speciale gereedschap om de waterpomp los te maken:
http://www.aliexpress.com/item/Water-Pu ... f#feedback

Succes!
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Water in olie

Bericht door Marcel.S »

als je de distributie gaat vervangen, dan wordt de waterpomp ook vervangen .
dus als dat bij jou nog niet gebeurt is en je zou de oude riem en pomp er nog in hebben zitten .........

ik heb de distributie laten doen , incl apk was het 500 , kwam nog wat bij maar dat viel mee :toppie
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Water in olie

Bericht door heemskerk »

Marcel.S schreef:als je de distributie gaat vervangen, dan wordt de waterpomp ook vervangen .
dus als dat bij jou nog niet gebeurt is en je zou de oude riem en pomp er nog in hebben zitten .........

ik heb de distributie laten doen , incl apk was het 500 , kwam nog wat bij maar dat viel mee :toppie

Het is een 2.5 TDI: tandwieldistributie, geen riem. Dat scheelt in de kosten... :yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Water in olie

Bericht door heemskerk »

I LOVE T VIJF schreef:Heb juist geprobeerd om mijn waterpomp uit te bouwen maar ben moeten stoppen.
Toen ik de moer waarmee het tandwiel aan de pomp is bevestigd wou los draaien bleek dat de tandwielen van de pomp mee draaiden.
Heb de wagen in 1ste versnelling gezet en de handrem opgetrokken dat leidde tot het zelfde resultaat zo als beschreven hier boven.
Toen dacht ik er aan dat deze handeling geen resultaat kon opbrengen te meer omdat mijn aandrijving niet meer werkt.
Reden aandrijfas is stuk.
Bestaat er speciaal gereedschap om de waterpomp los te krijgen in deze situatie of moet ik overgaan tot eerst de aandrijving te herstellen en nadien de pomp in 1 ste versnelling trachten los te maken.
als er speciaal gereedschap te verkrijgen is, wat en waar kan ik dit bestellen en hoe te gebruiken.

groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM

Bij de Volkswagendealer alhier kan speciaal gereedschap voor de demontage van de waterpomp gehuurd worden. Misschien een idee om eens te informeren bij jouw lokale VW-dealer?
I LOVE T VIJF
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 mei 2015, 14:54

Re: Water in olie

Bericht door I LOVE T VIJF »

Beste Marcel.
de motor van mijn wagen is een 2.400 cc. turbo diesel en beschikt niet over een distributieriem maar over distributie tandwielen.
Vervangen van enige onderdelen van de distributie moet nooit gebeuren.
Op het distributie deksel heeft men en afsluitbare uitsparing gemaakt indien men deze (verzegeld met 3 bouten) afsluiting verwijderd dan kan men direct bij de waterpomp.
Als je het tandwiel van de waterpomp los maakt en verwijderd, dan kan men aan de bouten waarmee de pomp is verankerd op het motorblok, dit om deze los te vijzen en de pomp te verwijderen.
Wanneer ik probeerde de moer van het tandwiel los te maken verdraaid dat tandwiel om tegelijkertijd alle andere distributie tandwielen ook te verplaatsen.
Men kan dit aanzien als het manuweel verdraaien van de motor.
Zolang alle tandwielen van de distributie gelijktijdig verdraaien kan men de distributie afstelling niet ontregelen.
Als de aandrijfassen in goede staat zijn en men de wagen in versnelling zet met de handrem op kan men de moer van het tandwiel losvijzen om het tandwiel te verwijderen, en verder de bouten van de waterpomp demonteren alsook de waterpomp.
Maar omdat de aandrijfassen van mijn wagen versleten zijn en geen grip hebben in het differentieel kunnen deze geen weerstand bieden om de moer van het pomptandwiel los te maken en zal je alleen maar de motor handmatig verdraaien.
Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.

groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER bouwjaart 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Water in olie

Bericht door Multivan Generation »

I LOVE T VIJF schreef: Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.
Dat antwoord is reeds gegeven in de reactie van Pim en quercusgarden.

zie ook hier: http://www.ebay.de/itm/Werkzeug-Wasserp ... 35d46a22c7
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Water in olie

Bericht door Pascal-141 »

I LOVE T VIJF schreef:Beste Marcel.
de motor van mijn wagen is een 2.400 cc. turbo diesel en beschikt niet over een distributieriem maar over distributie tandwielen.
Vervangen van enige onderdelen van de distributie moet nooit gebeuren.
Op het distributie deksel heeft men en afsluitbare uitsparing gemaakt indien men deze (verzegeld met 3 bouten) afsluiting verwijderd dan kan men direct bij de waterpomp.
Als je het tandwiel van de waterpomp los maakt en verwijderd, dan kan men aan de bouten waarmee de pomp is verankerd op het motorblok, dit om deze los te vijzen en de pomp te verwijderen.
Wanneer ik probeerde de moer van het tandwiel los te maken verdraaid dat tandwiel om tegelijkertijd alle andere distributie tandwielen ook te verplaatsen.
Men kan dit aanzien als het manuweel verdraaien van de motor.
Zolang alle tandwielen van de distributie gelijktijdig verdraaien kan men de distributie afstelling niet ontregelen.
Als de aandrijfassen in goede staat zijn en men de wagen in versnelling zet met de handrem op kan men de moer van het tandwiel losvijzen om het tandwiel te verwijderen, en verder de bouten van de waterpomp demonteren alsook de waterpomp.
Maar omdat de aandrijfassen van mijn wagen versleten zijn en geen grip hebben in het differentieel kunnen deze geen weerstand bieden om de moer van het pomptandwiel los te maken en zal je alleen maar de motor handmatig verdraaien.
Daarom zou ik willen weten of er speciale gereedschappen op markt zijn om de pomp te demoteren.

groetjes
Jan I LOVE T 5
WV TRANSPORTER bouwjaart 2006 2.400CC. 130PK METERSTAND 82.000KM

Bij een T5 is het een 2.5TDI , geen 2.4 turbo diesel :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Water in olie

Bericht door Marcel.S »

ah mooi dat scheelt geen riem, maar dan nu nog even het probleem met de rest oplossen .

hopelijk gaat het allemaal lukken ,dat is toch altijd weer fijn :werkaanT4
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Plaats reactie