Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Pascal-141 »

RobS schreef: . Over de vijfcylinders is meer (veel) te melden. Er bestaan twee versies van AXD (140pk) en AXE (180pk).
AXD heeft 130pk , niet 140
AXE heeft 174pk , niet 180

140pk = 2.0TDI 4 cilinder CR motor
180pk = 2.0TDI 4 cilinder CR motor
(deze zijn er gekomen vanaf 2010)

En van de 130/174 PK motoren (5 cilinder R5 PD motoren) zijn 2 versies = de "A" reeks (van 2003 tot begin 2007) en de verbeterde "B" reeks (2007-2010) .
Maar ga je niet blindstaren op die "verbeterde" motoren , want ook die hebben nog steeds een grote gevoeligheid aan de verstuivers (lekkende verstuivers , waardoor diesel bij de olie komt , loskomen van de verstuivers , waardoor de cilinderkop er ook aan overlijd , nokkenassen die veel te snel verslijten , ...)

Waarbij ik niet wil zeggen dat de 5 cilinder PD motoren uit de T5 slecht zijn , er rijden er waarschijnlijk honderdduizenden rond zonder problemen , maar ze kunnen in de verste verte niet tippen aan de betrouwbaarheid van de 5 cilinder TDI uit de T4 .
De veiligste keuze bij de T5 zijn de 1.9TDI uit de "oude" T5 , en de 2.0TDI -140pk voor de T5's vanaf 2010 .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 13 jan 2016, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Pascal-141 »

spek schreef: Ik heb ook wel eens gehoord over de 174 pk vijfcilinder dat die goed zijn.


Gr, Arthur
Dat zou ik niet zomaar geloven . De 174PK versie heeft meer/vaker problemen dan de 130PK ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Oviivo »

spek schreef:
Oviivo schreef:Als je echt een mooie, met weinig km's, zoekt ... Moet je de mijne eens bekijken :ikrij
Als ik die van mij kwijt ben wil ik best wel eens kijken naar je mooie California, wat zou de prijs zo'n beetje gaan worden?

Gr, Arthur
Voor € 99.000 is-ie van jou :knipoog

Nee serieus, winkelen moet je doen als je geld op zak hebt. Dus ik denk dat het slim is dat je je eerst goed oriënteert en je eigen bus verkoopt. Als je er dan aan toe bent, ben je van harte welkom om te komen kijken en rijden. Voor die tijd zal ik je zeker een goed richtbedrag kunnen geven :toppie

Ga er wel van uit dat ik een pietlut ben. Dat betekent dat er veel details zijn aangepakt, zoals je in mijn project topic kunt lezen. Als je het laagste aankoopbedrag zoekt, zul je het niet bij mij vinden denk ik. Wel een bijzonder exemplaar.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2711
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Erdem50 »

Het grootste probleem bij het aanpassen/tunen/individualiseren van een auto is dat je op een gegeven moment een grens passeert.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat na die grens je nog zo veel kan aanpassen maar dat voegt niks meer toe aan de waarde. Uiteraard wil je wel goed geld zien voor je mooie aangepaste auto/bus maar heb je er eigenlijk teveel geld inzitten en is hij te duur of onverkoopbaar.

Niks ten nadele van je bus maar ik weet hoe het werkt. Heb een Golf 1 en Golf 3 VR6 waar zoveel geld inzit dat ik er een nieuwe GTI van kon kopen, maarja dat zijn keuzes ;)
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Gerrit354 »

Pascal-141 schreef:
spek schreef: Ik heb ook wel eens gehoord over de 174 pk vijfcilinder dat die goed zijn.


Gr, Arthur
Dat zou ik niet zomaar geloven . De 174PK versie heeft meer/vaker problemen dan de 130PK ...
Als je op het forum hier kijkt blijkt dat inderdaad dat 174 pk versie en getunede blokken veel vaker die problemen hebben. Hier een AXD en die gaat de 300000 aantikken binnenkort zonder enige storing ooit of echt gevoel van achteruitgang of vermogensverlies. Natuurlijk wel rechteraandrijfas en waterpomp gehad, maar daarna gewoon weer prima verder.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Oviivo »

Erdem50 schreef:Het grootste probleem bij het aanpassen/tunen/individualiseren van een auto is dat je op een gegeven moment een grens passeert.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat na die grens je nog zo veel kan aanpassen maar dat voegt niks meer toe aan de waarde. Uiteraard wil je wel goed geld zien voor je mooie aangepaste auto/bus maar heb je er eigenlijk teveel geld inzitten en is hij te duur of onverkoopbaar.

Niks ten nadele van je bus maar ik weet hoe het werkt. Heb een Golf 1 en Golf 3 VR6 waar zoveel geld inzit dat ik er een nieuwe GTI van kon kopen, maarja dat zijn keuzes ;)
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar dat is niet wat ik precies bedoel.

Ik hoef het geld van alle aanpassingen niet terug, dat is hobby van mij. Maar een bijvoorbeeld een z.g.a.n. nieuwe 17" remmenset (incl. klauwen) voor, terwijl de oude nog niet eens half versleten was, dat zijn zaken die m.i. wel degelijk algemene waarde hebben. Vloeistoffen en filters veel vaker vervangen dan voorgeschreven? Check!
Als men dat vergelijkt em een bus die dezelfde km's heeft, maar dan bijv. met de originele remmerij en "budget" onderhoudshistorie, dan zal dat een verschil betekenen in vraagprijs, kan niet anders.

Maar highline instapbakken i.p.v. comfortline? Tja, ik vind dat gaaf, maar ik begrijp dat dat (ondanks de kosten) niet veel algemene waarde toevoegd, you're right. En zo is mijn lijstje erg lang :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Multivan Generation »

Maar wat moet er dan voor in de plaats komen Oviivo?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van een california T4 naar Clifornia T5 ?

Bericht door Oviivo »

Multivan Generation schreef:Maar wat moet er dan voor in de plaats komen Oviivo?
Misschien een "plastic" camper, misschien geen vervanging, misschien hou ik hem :jump
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie