Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 electrisch probleem

vragen over de T5
wakker

t5 electrisch probleem

Bericht door wakker » ma jan 11, 2016 19:14

Dag allemaal
Ik heb een electrisch probleem met mijn t5 uit 2007...ben wel handig, maar dit gaat boven mijn pet:
1)
De electrische ramen doen het spontaan niet meer (ooit eerder meegemaakt, ging na maanden plotseling weer over)
2)
Bij starten of gebruik van de intervalstand van de ruitenwisser valt regelmatig het dashboard uit: heel kort, maar dan staan wel alle klokken weer op nul...
Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt?? Mijn garage heeft er wel eens naar gezocht, vergeefs, maar niettemin forse rekening aan onderzoekstijd...
Hoor het graag

black bulli

Re: t5 electrisch probleem

Bericht door black bulli » di jan 12, 2016 8:55

bekabeling van deurstijl naar deur (bestuurderskant)kan gebroken zijn,harmonica rubber even opstroppen en kabelbundel heen en weer buigen/bewegen tegelijkertijd schakelaar bedienen.Spiegelbediening werkt? Verder kunnen verschillende massadraden (dacht donkerbruine ) roestvorming hebben of losgetrild zijn.Verder alle connectors goed aandrukken bijv rond de stuurkolom en zekeringkastje alle relaisblokjes/ zekeringen eens goed bekijken op roest /aanslag op de pennetjes.succes
Zet af en toe de stilte eens wat harder

black bulli

Bericht door black bulli » di jan 12, 2016 9:56

Aanvulling:Is je bus ooit geïmporteerd geweest?onze oosterburen installeren nog wel eens een "spannungswachter"die de accu beschermt tegen ontladen.Als de spanning door starten terug valt geeft dat apparaat een verkeerde puls op de ecu (Boordcomputer)waardoor dit soort storingen optreden.Heb deze materie van een duits forum geplukt.Dus zoek eens naar verdachte draadjes op je accupolen als je bus uit Duitsland komt. :wjw

Burp

Bericht door Burp » di jan 12, 2016 14:56

Controleer ook het deel achter je contactslot. Deze gaan ook wel eens stuk.
Groeten, Martin

wakker

Bericht door wakker » wo jan 13, 2016 10:59

Beste Martin, hartelijk dank voor je input, ik ga er mee aan de slag.

wakker

Bericht door wakker » wo jan 13, 2016 11:02

En ook dank aan bleubird! Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd of er sprake van een kabelbreukje bij de deurstijl...Denk niet dat dat aan de orde is....lijkt een progressieve kwaal, waarbij steeds meer systemen het begeven...

edwinh

Bericht door edwinh » wo jan 13, 2016 13:01

wakker schreef:En ook dank aan bleubird! Ik heb inderdaad wel eens geprobeerd of er sprake van een kabelbreukje bij de deurstijl...Denk niet dat dat aan de orde is....lijkt een progressieve kwaal, waarbij steeds meer systemen het begeven...
Denk dat je het meer moet zoeken in de centrale zekering kast. Laat hem eerst een uitlezen, en dan niet alleen het mot. ECU. Maar vooral het Can bus en Comfort gedeelte.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN

Niels18

Bericht door Niels18 » wo mar 21, 2018 20:53

Hoi wakker, hoi allemaal,

Mijn T5 uit 2008 heeft precies het zelfde probleem v.w.b. uitval van het dashboard. Jouw klacht nummer 2)
Bij de eerste keer dat het gebeurde was de bus net een half jaar uit de garantie waarbij de dealer en Volkswagen NL niets voor me konden doen en in een nieuw dashboard van € 1.200,= had ik geen zin, ook niet voor de helft van het geld. (Dat is opzich een andere discussie, maar ik vind wel dat ik van een nieuw gekochte, best wel dik aangeklede T5 mag verwachten dat een dashboard een autoleven lang mee gaat, maar toch op zijn minst niet na 2.5 jaar kapot gaat.)

Mijn klacht klacht komt voor als je de bus start en als je de ruitenwissers gebruikt op de intervalstand:
Op het moment dat de wisserbladen terugkomen naar beneden schakelt er een relais om, en precies op dat moment komt het vaak voor (niet altijd) dat de dashverlichting uitvalt, alle meters lopen trillend terug naar 0, de boordcomputer reset zich, gereden kilometers en brandstofverbuik van die rit klopt dus niets meer van. Daarbij kan het zijn dat de brandstofmeter een totaal andere waarde aan geeft en de BC zegt dat je moet tanken, terwijl ik weet dat de tank nog voor 3/4 vol zit.
Volgens mij praten we hier over het zelfde probleem als wat jij hebt (gehad).

Ik heb destijds ook al gezocht naar oplossingen in fora ed. en niets kunnen vinden. Al die tijd heb ik er mee doorgereden, wat op zich weinig technische problemen geeft, al heb je niets aan je BC en is het irritant.

Ook op dit moment heb ik er nog niets aan gedaan en blijft de klacht zich voordoen.
Nu zag ik in een keer jouw bericht hier op ons forum, het is voor jou wel even geleden, maar toch wil ik je vragen:
Heb jij jouw klacht kunnen oplossen? En zo ja hoe? Wat is je advies?
Zou je me willen helpen?

Hoop van je te horen.
Groet.
Niels

DennisTDI

Bericht door DennisTDI » wo mar 21, 2018 22:47

Centrale zekering kast onder de accu eens goed controleren op waterschade!
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08

Niels18

Bericht door Niels18 » wo mar 21, 2018 23:16

Hoi Dennis,
Ik zie bij jou zelfde motor, zelfde bouwjaar.
Heb jij het zelfde probleem gehad dan, en zat daar de oplossing?
Gr N

Frank ut Fryslân

Bericht door Frank ut Fryslân » za mar 24, 2018 13:55

Helaas ook mijn TDI uit 2008 heeft dit zelfde probleem wat aardig irritant is.

Doet zich overigens alleen voor bij het gebruik van de ruitenwisser.

:ie

Niels18

Bericht door Niels18 » wo mar 28, 2018 9:46

Ja Frank, maar hopen dat Wakker gaat reageren, ben erg benieuwd naar de oplossing.
Ik heb al geïnformeerd naar revisie van het het dashboard, maar een bedrijf in Apeldoorn kan niet garanderen dat het dan is opgelost.

black bulli

Bericht door black bulli » wo mar 28, 2018 21:10

Op duitse fora wordt dit probleem ook genoemd,oorzaak ligt in het klokkenhuis printplaat,er zouden 3 condensatoren vervangen of opnieuw gesoldeert moeten worden, vooral met vochtig weer treed het probleem op.

black bulli

Bericht door black bulli » wo mar 28, 2018 22:21

Aanvulling:specifiek 3 x elko

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » do mar 29, 2018 7:49

Als er steeds meer systemen uit gaan vallen, haal dan eens je vloermat aan de voorzijde los en bekijk goed de kabelboom die over de vloer vanaf de zekeringenkasten naar de 2 voorstoelen lopen.. de buitenmantel wil wel eens een beetje beschadigen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie