Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

vragen over de T5
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door BBkinkie »

Een aantal weken geleden heb ik een transporter 2.0tdi 4motion van 2009 gekocht voor de sledehondensport. Inmiddels is dit aan het veranderen in een hoofdpijndossier waar ik knettergek van word en mijn portemonnee zwaar onder te lijden heeft.

Eigenlijk na een aantal keer naar mijn werk te zijn gereden merkte ik dat ook deze bus zo nu en dan inhield. Terug naar mijn garagebedrijf in Zaltbommel om te laten kijken.
Geen foutmeldingen in de computer. Twee weken later begeeft de EGR klep het door condens in het electronisch circuit (kosten 500 Euro). Kan gebeuren en ik ging er van uit dat het stotteren daar ook vandaan kwam. Na reparatie helaas geen soelaas wat betreft het stotteren. Dus injectoren zijn er uit gehaald en opgestuurd naar Dieseltechniek Vischer in Den Bosch. Conclusie 2 niet best en andere twee beter ook vervangen.
Vreemd voor een auto met 50k op de teller. Maar met verklaring veel stationair lopen condens in brandstoftank zou kunnen. vier nieuwe injectoren geplaatst maar nog steeds stotteren (1800 Euro). Nieuwe LMM geplaatst en nog steeds inhouden (150 Euro).
Chiptune bij JD en uitschrijven van de EGR zou de klus moeten klaren (650 euro) en nog steeds geen klap opgeschoten.

De auto loopt rauw onder de 2000 toeren en bromt dan flink. Met lastwissel flauw helling op of flauw helling af voel je hem af en toe even 1,5 sec. inhouden waarna hij weer oppakt. Zelf heb ik het idee dat er een timing probleem is wat plaatst vind wanneer het koppel op de aandrijflijn verandert bij een zelfde gasstand. Het gebeurd op een afstand van 80 km gemiddeld zo'n 10 keer en de eene keer heftiger dan de andere. Het lijkt dan net of de motor even geen brandstof krijgt of geen lucht. Ik vind dat de motor ook behoorlijk bromt onder de 2000 toeren wanneer deze koppel moet leveren bijv. 6de of vijfde versnelling. Een diesel moet met 1900 toeren in zijn 5 toch geen enkel probleem hebben zou je zeggen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met goede ideeen want ben inmiddels compleet radeloos en mijn spaarcentjes zijn ook naar een absoluut dieptepunt aan het geraken. Al de diagnoses en geen soelaas zijn voor mij en mijn meissie inmiddels een stressvolle aangelegenheid aan het worden.

Hoop van jullie te horen met vriendelijke groet,

Bram Bervaes
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door Erdem50 »

Beste Bram,

Wat een vervelend verhaal om te horen! Het EGR-verhaal klinkt mij helemaal niet onbekend dus goed dat deze vervangen is. Alleen wat is de reden van de injectoren, dat snap ik echt niet. Tevens de LMM die vervangen is, wat hebben nog nooit een LMM vervangen van deze generatie motoren.

Ik twijfel sterk of jij auto wel bij de juiste garage zit met de juiste kennis van deze motor. Waar woon je eigenlijk?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door BBkinkie »

De auto is een leaseplan bus van de overheid geweest. Waarschijnlijk een monstername bus van waterschap Noord Holland. Ik werk zelf bij de overheid dus weet dat de bussen er daar uit gaan met 5 jaar of 150k op de teller. In de regel worden de bussen goed onderhouden en krijgen ze wat ze nodig hebben. Daarom deze bus ook gekocht.

Deze bus had dus 50k gelopen en was 5 jaar oud. Hoe er mee is gereden kun je natuurlijk nooit zeggen. Ik heb de bus gekocht bij een grote handelaar in vuren die heel veel bussen doorstoten die bij leasebedrijven vandaan komen. Omdat ik toch enigzins zeker wilde zijn van de aankoop dus toen ook nog een second opinion laten uitvoeren op de bus. Hier kwam toen uit dat de bus er zeer netjes bij stond en goed liep.

De injectoren zijn vervangen nadat de vagcomputer hele rare referentiewaardes zag van -70 tot +15 op verschillende injectoren. Hierna zijn de injectoren opgestuurd naar een diesel specialist in Den Bosch waar ze afgeperst zijn. Hier kwam uit dat ze beter vervangen konden worden wat ik dus ook raar vond voor een auto met 50k.

De LMM heb ik zelf vervangen omdat ik had gelezen dat deze ook vaak dit soort storingen geven en die 150 euro mij na alle enorme uitgaven wel het proberen waard leek.

Ik woon in Zaltbommel overigens.

Ik loop nu nog te denken aan :
-dubbel massa vliegwiel of speling op vliegwiel
-bedrading in kop
-vacuum probleem
-N75
-rechter aandrijfas

Al deze zaken vervangen zonder te weten of ze echt de veroorzaker zijn is een niet financieel haalbare zaak daarom begin ik nu ook echt hoofdpijn te krijgen. Bovendien weet ik niet welke van de bovenstaande zaken ook problemen geven bij de 20tdi commonrail.
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door freek »

Wat een drama. Ik heb goede ervaringen met de VW Garage in Oirschot. Zij zijn gespecialiseerd in t4 en t5. Dat is niet al te ver vanuit Zaltbommel. Je zou je problemen eens aan Sjef kunnen voorleggen incl. het verhaal wat er al aan gedaan is. Misschien kan hij een goede diagnose stellen zonder dat er blind onderdelen worden vervangen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door Pascal-141 »

bluebird schreef:.Met 1900 toeren in zn 5/6 ? Moet ie toch hard werken denk ik..
Nee , helemaal niet ...
Bij deze 2.0CR TDI motoren zit je met 1800-1900tr/min mooi in het koppelgebied , en bij dit toerental hebben ze ook de beste trekkracht.
Je kan deze motoren helemaal niet vergelijken met het koppel en toerentalgebied van een T4 .
Bij 1500tr is er al volop trekkracht , en het houd al op bij 3000tr , eens voorbij de 3000tr is de fut er uit , en gaat het langzaam omhoog. (bij een niet gechipte motor uiteraard)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door jordydereus »

De verstuivers vervangen is klink klare diefstal geweest.
Alle "experts" vinden een mindere verstuiver al een slechte.
En vervangen het liefst alles.
Spreek uit ervaring.
En wat blijkt... je probleem is er nog steeds...

Niemand zegt dan... dan hoef je niet te betalen...

Sinds een lange tijd veel wijzer geworden. .
PJB
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 nov 2014, 16:12

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door PJB »

Wat voor brandstof tank je? neem je de standaard diesel aan de pomp of tank je de premium versie (de duurdere soort).

Mijn T5GP loopt aanzienlijk beter op de duurdere diesel, trekt beter, loopt mooier, en bijkomend hij is ook nog zuiniger.

Heb in een andere tak van sport waar we veel met dieselmotoren werken gemerkt dat de moderne standaard diesel een bio diesel is met een biologische toevoeging, de VW motoren doen het daar aanzienlijk minder goed op.

wellicht een poging waard.
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door BBkinkie »

Ik tank altijd de premium diesel soorten geen goedkope bocht in mijn tank. Bied helaas ook geen soelaas!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door Snautzer »

Lekke intercooler? Kijk eens heel goed haar de beugeltjes waarmee de honingraat mee in het frame worden gehouden. Kennis vn mij had zoiets wat tot allerlei moeilijk te verklaren verschijnselen leiden waaronder de door jouw beschreven zaken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door Multivan Generation »

Je zou kunnen denken om de kabelboom van de verstuivers te vervangen.
Maar eerst de bus rijdend uitlezen, dan kun je al een aantal zaken afvinken.

Ik heb geen idee in welke regio je woont, misschien is dat handig om te vermelden ?
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door Kees's bussie »

BBkinkie,

Ik weet nog een adres die NIET het vel over je oren trekt. THS-Automotive in Den Bosch
Ik kom uit Breda :proost Mijn bus komt uit Oirschot, was in Made in onderhoud, maar ik rijd nu met alle plezier naar THS-Automotive in Den Bosch. En hij is gespecialiseerd in VAG

zijn telefoonnummer is 06-1129 0976.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen

Succes, sterkte en de Groeten, Kees
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door Kees's bussie »

Vreemd dat niemand op bovenstaande reageerd.
Dacht hier toch vaak te lezen dat uitsluitend gezonde motoren softwarematig worden aangepast bij JD
Regels zijn er om soms vanaf te wijken he
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door BBkinkie »

Ik houd niet van vingerwijzen naar garagebedrijven en JD heeft gewoon gedaan wat er gevraagd is! Het afsluiten van de EGR en een chiptune fase 1.

Dat de auto op dat moment zo nu en dan haperde wist JD ook niet! Heb de EGR laten uitschrijven in de veronderstelling dat dat de veroorzaker van het gelazer was en dat ik daarna een auto zonder gedonder terug zou krijgen.

Alle garagebedrijven waar ik tot nu toe geweest ben hebben mij zover ik weet meer dan coolant behandeld alleen hebben het euvel niet kunnen vinden.

Belangrijker is dus wie er iemand weet die echt gespecialiseerd is in T5 bussen en alle ongein die deze motorblokken af en toe met zich mee brengen al een keer gezien heeft en dus een gerichte diagnose kan stellen zodat ik snel op een normale manier van mijn busje kan gaan genieten zonder dat ik maandsalaris na maandsalaris richting garagebedrijven loop te brengen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door heemskerk »

BBkinkie schreef:Ik houd niet van vingerwijzen naar garagebedrijven en JD heeft gewoon gedaan wat er gevraagd is! Het afsluiten van de EGR en een chiptune fase 1.

Dat de auto op dat moment zo nu en dan haperde wist JD ook niet! Heb de EGR laten uitschrijven in de veronderstelling dat dat de veroorzaker van het gelazer was en dat ik daarna een auto zonder gedonder terug zou krijgen.

Alle garagebedrijven waar ik tot nu toe geweest ben hebben mij zover ik weet meer dan coolant behandeld alleen hebben het euvel niet kunnen vinden.

Belangrijker is dus wie er iemand weet die echt gespecialiseerd is in T5 bussen en alle ongein die deze motorblokken af en toe met zich mee brengen al een keer gezien heeft en dus een gerichte diagnose kan stellen zodat ik snel op een normale manier van mijn busje kan gaan genieten zonder dat ik maandsalaris na maandsalaris richting garagebedrijven loop te brengen.

Doe eens een belletje naar Jos in Dieverbrug (JB-service/ zie website).
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: RADELOOS door Inhouden t5 2.0tdi common rail

Bericht door BBkinkie »

Had indd gehoord dat dat een goede garage was, maar hoop toch iets dichterbij een goede specialist te vinden. Jos zit namelijk 150km bij mij vandaan.
Plaats reactie