Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 84pk=>185pk chippen

vragen over de T5
Plaats reactie
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door michaell »

Dag weetjewellers, zal me even vlug voorstellen. Ben Michael en heb een 2.0 tdi cr t5 transporter (84pk) van het jaar 2010. Ik ga er ook een klein camper project van maken voor kleinere kampeer trips te doen.
Nu veronderstel ik dat mijn motor dezelfde is als de 140pk versie. Daarmee dat ik hem wou laten chippen zodat de bus wat vlotter gaat. Ik heb gezien dat hier vooral JD wordt aangeraden, maar dat is nogal redelijk ver voor mij. Nu had ik gehoord dat in Belgie DVX performance een goede tuner is.

Als ik het bij hun zou laten doen zou stage 1 van 84pk, 220Nm naar 185pk, 370Nm zou gaan. Nu heb ik nog nooit een auto laten chippen maar dit lijkt me toch een heel goot verschil. Heeft iemand hier ervaring mee met zijn bus te laten chippen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou liever een paar km extra rijden , om hem te laten chippen bij DE referentie onder de VAG chippers (JD dus) , om zeker te zijn dat het goed gebeurd
En , ik zou het beperken tot een goeie 140pk, dat zal de levensduur ook ten goede komen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door michaell »

Pascal-141 schreef:Ik zou liever een paar km extra rijden , om hem te laten chippen bij DE referentie onder de VAG chippers (JD dus) , om zeker te zijn dat het goed gebeurd
En , ik zou het beperken tot een goeie 140pk, dat zal de levensduur ook ten goede komen
Dat was ik ook aan het denken Pascal. Maar heb nog eens verder opgezocht en blijkt dat het toch normal is. Was bij JD op bij de verkeerde uitvoering aan het kijken. JD chipt hem ook dadelijk tot 175pk..
Dus dan veronderstel ik dat mijn bus wel gemaakt is voor deze pk`s
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door Multivan Generation »

michaell schreef:
Pascal-141 schreef:Ik zou liever een paar km extra rijden , om hem te laten chippen bij DE referentie onder de VAG chippers (JD dus) , om zeker te zijn dat het goed gebeurd
En , ik zou het beperken tot een goeie 140pk, dat zal de levensduur ook ten goede komen
Dat was ik ook aan het denken Pascal. Maar heb nog eens verder opgezocht en blijkt dat het toch normal is. Was bij JD op bij de verkeerde uitvoering aan het kijken. JD chipt hem ook dadelijk tot 175pk..
Dus dan veronderstel ik dat mijn bus wel gemaakt is voor deze pk`s
Denk er dan ook aan om je onderstel, qua veren en schokdempers, stabilisator stangen en vooral remmen, en versnellingsbak aan te passen..
Want als je het doet, dan wel met verstand, toch?
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door michaell »

Multivan Generation schreef:
michaell schreef:
Pascal-141 schreef:Ik zou liever een paar km extra rijden , om hem te laten chippen bij DE referentie onder de VAG chippers (JD dus) , om zeker te zijn dat het goed gebeurd
En , ik zou het beperken tot een goeie 140pk, dat zal de levensduur ook ten goede komen
Dat was ik ook aan het denken Pascal. Maar heb nog eens verder opgezocht en blijkt dat het toch normal is. Was bij JD op bij de verkeerde uitvoering aan het kijken. JD chipt hem ook dadelijk tot 175pk..
Dus dan veronderstel ik dat mijn bus wel gemaakt is voor deze pk`s
Denk er dan ook aan om je onderstel, qua veren en schokdempers, stabilisator stangen en vooral remmen, en versnellingsbak aan te passen..
Want als je het doet, dan wel met verstand, toch?
Hi multivan, blijkbaar zou dit allemaal in orde zijn en is de bus voor zoveel pk`s gemaakt.. Ik ga er ook niet zot mee rijden wil gewoon dat ie wat vlotter is en dit is het laagste dat je hem kan chippen.
Ga volgende week nog langs de winkel gaan om nog even goed te informeren en waarschijnlijk een afspraak maken :)
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door Ralph Bakker »

Ik zou het ook op safe houden. Als ik mij niet vergis heb je een vijfbak en die is niet bestand tegen het hoge koppel. 175pk kan maar die 350nm is toch echt de max.

Met DVX is volgens mij niks mis mee. Sommige staren zich blind op JD zeg maar.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door robertTREBOR »

Een ieder met enige basis kennis autotechniek kan snappen als je van 84 naar 185 pk gaat das meer als 100% toename dat ook je overbrengingsverhouding niet meer klopt, de trekkracht in de 5e versnelling voelt alsof je in je 3e versnelling rijdt.
daarnaast zijn aandrijfassen , versnellingsbak lagers , de koppeling en remmen met zo'n toename van vermogen ook allemaal onvoldoende.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door jos_br »

robertTREBOR schreef:Een ieder met enige basis kennis autotechniek kan snappen als je van 84 naar 185 pk gaat das meer als 100% toename dat ook je overbrengingsverhouding niet meer klopt, de trekkracht in de 5e versnelling voelt alsof je in je 3e versnelling rijdt.
daarnaast zijn aandrijfassen , versnellingsbak lagers , de koppeling en remmen met zo'n toename van vermogen ook allemaal onvoldoende.
Deze 5 bak i.c.m. dit vermogen én een ook hierop aangepast koppelverloop geeft absoluut geen problemen. Tijden veranderen Robert, ook bij VW is de kwaliteit weer (eindelijk) er behoorlijk op vooruit gegaan. Ook is deze 5 bak al behoorlijk lang en kan goed met dit vermogen overweg zonder dat je denkt in de 4e versnelling te rijden.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door robertTREBOR »

Ik had ooit een T4 met volgens mij 88 pk , laten chippen naar iets van 115 echte pk,
toen slipte de koppeling direct door.
Koppeling laten vernieuwen , nog doorslippen !
Er moest toen een andere koppeling in van een zwaarder type (102 pk) wat gelukkig paste, daarna was de koppeling weer goed.
Wat denk je als je van 84 pk naar + 100% gaat ?
En de overbrenging van een 84 pk of een orginele 180 pk dat is toch NOOIT hetzelfde als die uit de fabriek komt ?

Overigens fijn om te horen dat de kwaliteit beter aan het worden is , ik hou het in de gaten wie weet over 2 jaar toch weer VW. :ikrij
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 08 dec 2016, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door jos_br »

robertTREBOR schreef:Ik had ooit een T4 met volgens mij 88 pk , laten chippen naar iets van 115 echte pk,
toen slipte de koppeling direct door.
Koppeling laten vernieuwen , nog doorslippen !
Er moest toen een andere koppeling in van een zwaarder type (102 pk) wat gelukkig paste, daarna was de koppeling weer goed.
Wat denk je als je van 84 pk naar + 100% gaat ?
En de overbrenging van een 84 pk of een orginele 180 pk dat is toch NOOIT hetzelfde als die uit de fabriek komt ?
Nogmaals, tijden veranderen Robert........

Jos. :proost
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: t5 84pk=>185pk chippen

Bericht door heemskerk »

De koppeling van de 88pk was ook wel ondermaats hoor, ook de niet gepimpte versies hadden al snel last van slip bij veel belading/dikke aanhanger was mijn ervaring..
Plaats reactie