Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

vragen over de T5
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door GertjanvD »

Het is mijn bedoeling mijn huidige VW T5 4Motion bj 2012, te vervangen door eenzelfde T6. Op dit moment rij ik op BF Goodrich AT in de maat 235/70R16, met een onderstel verhoging van 2cm af fabriek. Het reservewiel past niet in de houder onder de auto, tenzij ik een beugel van €400,00 bij Seikel aanschaf. Wie kan mij (bij voorkeur uit eigen ervaring) vertellen of een maatje kleiner 225/70R16 wél in de reservewiel houder past. Natuurlijk kan ik ook kiezen voor een standaardband, maar vanwege het gebruik van de auto heb ik een voorkeur voor een AT band mét sneeuwvlokje. Hoewel de vraag eigenlijk dus over een T6 gaat, verwacht in bij T5 rijders meer ervaring op dit punt. En volgens mij maakt het onderstel niets uit. Vast bedankt voor eventuele reacties.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door ktmkrik »

Bij mijn weten heeft de beugel een stelmogelijkheid en kun je in de onderste stand een 235/70R16 kwijt, kan bij mijn T5 en een T6 die ik pas op mijn werk had in ieder geval wel.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door Egbert&Manon »

http://www.motor-talk.de/forum/t6-multi ... 68570.html

Heb je die vraag al gesteld bij VW?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door ktmkrik »

Zie foto, pos 12 is met een beetje gepriegel te verwijderen en dan kun je pos 4 een stand laten zakken zodat het mogelijk is om een 235/70R16 band te kunnen bergen op de beugel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door heemskerk »

Wanneer je de beugel hebt versteld aan de scharnierkant kan je de sluitkant in de juiste dikte (van het reservewiel) krijgen door er een hogere (of lagere) afstandsbus tussen te zetten (positie 10). Bestellen bij de dealer, kost bijna niets).
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door GertjanvD »

Hartelijk dank voor de reacties. Morgen op naar de plaatselijke garage en hopelijk binnenkort een pure grey T6 4motion. Levering op zijn vroegst week 23. Zónder tussenwand, met draaistoelen en een Webasto standkachel. Wordt vervolgd met foto's als het zover is . . . . . .
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door heemskerk »

GertjanvD schreef: 19 mar 2017, 11:07 Hartelijk dank voor de reacties. Morgen op naar de plaatselijke garage en hopelijk binnenkort een pure grey T6 4motion. Levering op zijn vroegst week 23. Zónder tussenwand, met draaistoelen en een Webasto standkachel. Wordt vervolgd met foto's als het zover is . . . . . .
Wanneer je gaat voor de maximale dikte ook een langere bout bestellen wanneer je toch bij de dealer bent (zie ETKA).
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door heemskerk »

heemskerk schreef: 19 mar 2017, 11:13
GertjanvD schreef: 19 mar 2017, 11:07 Hartelijk dank voor de reacties. Morgen op naar de plaatselijke garage en hopelijk binnenkort een pure grey T6 4motion. Levering op zijn vroegst week 23. Zónder tussenwand, met draaistoelen en een Webasto standkachel. Wordt vervolgd met foto's als het zover is . . . . . .
Wanneer je gaat voor de maximale dikte ook een langere bout bestellen wanneer je toch bij de dealer bent (zie ETKA).
Positie 1 of 2..
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door ron philippo »

Ik heb 235/70/16 in de originele houder.
Maar wel zonder lucht.
Met band onder druk past het niet.
Dus een compressortje mee.

Gr. Ron
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door bvddobb »

Bij ons past 225/70/R16 zonder aanpassingen in de beugel, maar dan wel zonder lucht, zoals bij Ron. Wij hebben ook altijd een compressortje bij ons.
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door GertjanvD »

Bij toeval lees ik de recente reacties die op mijn vraag van -bijna exact- een jaar geleden zijn gekomen. Met het reservewiel en de bestelde VW T6 4Motion is het allemaal goedgekomen. Een fantastische auto die juni vorig jaar is afgeleverd.
Helaas verliep het met mijn gezondheid iets minder. Deze winter bleek ik kanker te hebben en ben inmiddels geopereerd. Door de ziekte is het belangrijkste gebruiksdoel van de VW, reizen naar afgelegen gebieden in Scandinavië, buiten bereik gekomen.
Vandaar dat ik met pijn in mijn hart (en portemonee) afscheid neem van de auto. Hij is een maatje te groot geworden.
De bevriende plaatselijke garage ruilt de auto in en levert een nieuwe . . . . . . Fiat Panda Cross! Heb ik toch nog een beetje lol onderweg.
Mocht een avontuurlijke ondernemer belangstelling hebben voor een (in mijn ogen) perfekte multifunctionele auto, laat het even weten via een pbtje. Reken echter niet op een afbraakprijs. In principe gaat ie naar de garage. Enkele foto’s staan in het draadje bij ‘T6 met variabel interieur.
Groeten, Gertjan.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door ktmkrik »

bvddobb schreef: 08 apr 2018, 21:30 Bij ons past 225/70/R16 zonder aanpassingen in de beugel, maar dan wel zonder lucht, zoals bij Ron. Wij hebben ook altijd een compressortje bij ons.
Vreemd bij mij past een 235/55/R17 met lucht er onder!
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door ron philippo »

Niet zo vreemd hoor,
235/55/17 is 69,03 cm hoog.
235/70/16 is 73,53cm hoog.
Scheelt 35 mm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door Multivan Generation »

Laten jullie de tellerunit ook aanpassen als jullie met zulke afwijkende bandenmaten rondrijden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Bandenmaat reservewielhouder T5 / T6

Bericht door ron philippo »

Ik heb het iig niet gedaan.
Teller geeft zo,n 5 procenten te snel aan.
Plaats reactie