Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

vragen over de T5
Plaats reactie
Jandebie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2017, 02:52

Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Jandebie »

Hallo,

Ik ben jan en ik zit nu vast in Marokko wegens volledig afgesleten cardanas en steekas.
Ik ben hier op het forum omdat ik een tread heb gelezen (vervangen as) die me meer vertrou en gaf dan wat mijn garagist en dz garag hier te vertellen hadden.

Dit zijn de feiten:
Wagen is 4 jaar terug gekocht.
VW T5 2009 2.5l 130pk / 72000km van aannemer.
Vanaf begin had ik wel eens last van slippende koppeling? Iets was mis, af en toe was er iets...

De garage zei me de koppeling te vervangen.
Dit is na reis in Corsica gebeurt
Vorig jaar september 2016 op +125000 km
Nu, 140000 Km is cardanas glad vanbinnen en steekas tanden 20% beschadigd en sta ik hier in Marokko vast, ondertussen wel tot garage in El jadida geraakt en twee dagen werk op de stukken te bestellen Rn via dhl op te sturen... hier in Marokko via garage zou me dat kog 2500 euro koste ... nu stukken 600 transport 130 douane? Montage 210

Mijn vraag is dit:
Heeft mijn garagist zich vergist door koppeling onnodig te vervangen?
Was het probleem misschien altijd cardan?
( auto was niet nieuw dus ik heb geen referentie naarrijgevoel)
Is het mogelijk dat de schade op de cardan enkel in de laatste 15000 km is ontstaan? Of had mijn garagist deze schade moeten vaststellen bij het vervangen van de koppeling?
Vooral die laatste is niet onbelangrijk. Want ik tracht die paljas aan te klagen wegens professionele nalatigheid

Alvast bedankt.
Jan
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door brugseb »

Ik denk dat die cardans toch los moeten bij vervangen van de koppeling, en dat schade toch zou moeten opvallen op dat moment. De kost die je vermeldt lijkt me ook wel erg hoog - assen zou je voor 400 moeten vinden, halve dag werk... maar dan 2500 euro?

Anderzijds, als je een wagen koopt van iemand die er in slaagt om hem na 72.000 km al zo op te rijden... misschien had je die gewoon beter laten staan - maar dat is natuurlijk praat na de vaat.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Pascal-141 »

Een koppeling van een T5 (25tdi) kan in normale gevallen nooit versleten zijn op 125.000km . Tenzij er constant met slippende koppeling gereden word (bvb de voet op de koppeling houden , onnodig veel toeren maken bij vertrekken enz)
En je schrijft "af en toe " last van slippende koppeling : dat kan eigenlijk niet : eens de koppeling slipt , dan slipt ze . Dat kan niet "af en toe" . Koppeling slipt als ze bvb afgesleten is , dan gaat ze ineens niet terug opnemen. Een koppeling kan ook slippen bij bvb een olielek aan de krukasdichting of bij de uitgaande as vd versnellingsbak , ook dan , eens de olie op de koppeling zit , blijft ze er ook op en blijft ze dus slippen.

Bij het vervangen van de koppeling word de versnellingsbak , en dus ook de beide aandrijfassen gedemonteerd . Dan kun je dus ook duidelijk versleten vertanding op de aandrijfas zien.
De aandrijfas rechts vervangen is ongeveer een dik half uur werk , meer niet , neem nu nog een uurtje voor een leek . En het is ook geen moeilijk werk . Als de vertanding van de as tap in de versnellingsbak nog (licht) beschadigde tanden heeft , laat die dan gewoon zitten en vervang alleen de aandrijfas . Je kan dan later (thuis) de as tap nog altijd (laten) vervangen.
Laat je geen oor aan naaien , en laat je niet wijs maken dat het een halve dag werk zou zijn.


https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... en#p239464
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jandebie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2017, 02:52

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??s

Bericht door Jandebie »

Dag Pascal, het was jou tread die ik heb gelezen. Bedankt voor je reactie. De stukken zijn ondertussen besteld.
Nu wil ik mijn garagist aanklagen of op z'n minst onder druk zetten . Ik ben van plan de stukken terug mee naar huis te nemen. Nu is mijn vraag: is er een soort van procedure voor mechaniekers die gevolgd moet worden wanneer een klant aanheeft dat 'iets slipt' ? Maw, kan, wat ik voelde, altijd de cardan geweest zijn?
Of had mijn garagist sowieso eerst nr cardan moeten zien ?

De steekas is toch besteld, was ook niet de grote kost...
Alvast bedankt voor je reactie!!!
Hopelijk blijf je deze nog even volgen!!!
Jandebie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2017, 02:52

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Jandebie »

Pascal,

Dus het is hoogst waarschijnlijk dat, wanneer ik af en toe voelde dat mijn motor geen grip had, dat dat dan reeds de cardan was die doorsloeg en terug grip had? En dat , bij mijn beschrijving, mijn garagist eerst nr cardan had moeten zien? Ipv mij een nieuwe koppeling aan te smeren??

Grtz

Jan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Multivan Generation »

Probeer het hoofd koel te houden,
ik krijg de indruk dat je jezelf nu zit op te vreten.

Pak het terug in België weer eens op en laat het nu maken en dan even rusten.

Geniet verder nog van de vakantie. :toppie

En is het nu je cardan-as (bij een 4 motion) of een aandrijfas waarover je spreekt?
Vanaf begin had ik wel eens last van slippende koppeling? Iets was mis, af en toe was er iets...

De garage zei me de koppeling te vervangen.
Dit is na reis in Corsica gebeurt Vorig jaar september 2016 op +125000 km
Nu, 140000 Km is cardanas glad vanbinnen en steekas tanden 20% beschadigd
Het is mogelijk dat er eerst geen probleem met de aandrijfas was en nu wel, en ja dat kan zich binnen 15000 km openbaren.
Als de garage de aandrijfas en stomp destijds heeft gecontroleerd en er was geen aanleiding om die te vervangen, dan is dat mogelijk.
Dan hoop ik wel dat ze die onderdelen niet droog teruggestoken hebben, maar eerst voorzien hebben van een likje vet, alvorens ze dat weer in elkaar gezet hebben.


Prettige vakantie nog en de onderdelen netjes laten inpakken en meenemen, zodat je later altijd er nog eens op kunt terugvallen.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 12 jul 2017, 14:51

En is het nu je cardan-as (bij een 4 motion) of een aandrijfas waarover je spreekt?

In Belgie noemt een "aandrijfas" ook gewoon "cardan " :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door jos_br »

Tis vrij simpel, de aandrijfas slipt niet, die ligt er letterlijk in een keer uit. Dat de garagist dit niet gezien heeft tijdens vervangen van d e koppeling kan ik inkomen wanneer men deze auto's niet vaak op bezoek hebt. Het is dan wel een kwaal, opvallen doet een leek het niet en zal denken dat dit wel heel blijft.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door mettesboy »

kan ik uit ervaring (helaas al 2 maal) bijtreden....

Als de vertanding versleten is, dan is het ook ineens gedaan.
Het gevoel en vooral het geluid is in de verste verte niet te vergelijken met een slippende koppeling.
Eerder met een schurende ratel....en aandrijving nihil...

op m'n eerste bus is die 150.000km meegegaan(2.5tdi 130pk )
op m'n 2e bus ( T5gp bitd) is de eerste as maar 70000 km meegegaan....
kan dus heel snel gaan.....

koppeling in september 2016 vervangen... nu zijn we 10-11maand later... dan kan er veel gebeuren (ook op 15.000km).
Volgens mij scheelt de levensduur zelfs al enorm als je bv bijna uitsluitend snelweg doet, of bv altijd in steden ligt te manoeuvreren.
Is het niet het in en uitschuiven bij draaien dat de meeste slijtage oplevert?
Zelfs het verhogen of verlagen van de wagen heeft hier blijkbaar invloed op.
Seikel zet bv duidelijk op z'n website dat een hogerlegging van de wagen t.o.v. standaard een versterkte slijtage van de steekassen teweegbrengt...
Denk dat garagehouder hierin niet veel te verwijten valt. (tenzij ie hem droog heeft teruggestopt inderdaad.)

Al is het inderdaad helaas een kwaal (en ik vermoed dat die bij de T6 er helaas ook nog is?
Is volgens mij nog steeds ontwerp van de T5 qua assen e.d.???
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2710
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Erdem50 »

Wij kennen dit dus controleren en smeren ze regelmatig, dit voorkomt snelle slijtage en stranding.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Harm »

Ik heb begrepen dat bij dit soort vertandingen het toegepaste type smering heel belangrijk is. Gewoon lagervet of b.v. koperpasta doet meer kwaad dan goed.
Het smeren met een molybdeenvet met een hoog molybdeengehalte schijnt het beste te zijn, dit blijft alle ruimtes tussen de vertandingen opvullen en wordt er niet tussenuit gedrukt. Dit is mijn ervaring uit de motorfietstechniek, betreft dus niet specifiek de assen van de transporter.
Jandebie
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2017, 02:52

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Jandebie »

Mijn kas opvreten?
Ik zit in Marokko, mijn 3 weken zijn al half op, mijn bijstand wil Marokko niet dekken, ik geraak voorlopig het land niet uit, ik kan de wagen zelfs niet hier laten, de kosten zijn door mijn zoekwerk van 5000 naar 1000 gezakt, de stukken liggen nu vast bij douane owv 'extra informatie'. Ik slaap, kook en eet in mijn wagen, al m'n surfplanken liggen er in. Dus ja ik probeer er het beste van te maken mr ik vreet mijn kas op ja.

Dus voor alle duidelijkheid: wanneer ik ooit het gevoel heb gehad dat er iets mis was met mijn aandrijving, kan niet de slijtage zijn op kop homokineet+steekas, want dat is 'alles of niets'.
Mijn garagist had die schade bij mijn laatste onderhoud, vlak voor de reis kunnen vaststellen? Of moeten vaststellen? Maw, 15000km terug had as nog goed kunnen zijn. Mr vlak voor de reis had er toch al schade moeten zijn? Spijtig dat dit probleem zich bij deze wagen voordoet, de stukken zijn duidelijk te licht ontworpen. Mr voor alle duidelijkheid, ik zit op een ander continent en mijn garagist wist dat ik deze reis ging ondernemen. Had dit voorkomen kunnen worden?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2710
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door Erdem50 »

Alle antwoorden zijn al gegeven dus wat wil je nu nog horen eigenlijk?

De bedrijven met ervaring weten dat je ze regelmatig moet controleren en smeren met speciaal vet. Als jou garage dit niet weet dan mist hij hierin dus de ervaring. trek hieruit je conclusie zou ik zeggen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jordydereus

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door jordydereus »

Als de as er straks droog uit komt. Had het voorkomen kunnen worden.
Is de as vet? Dan kon het niet voorkomen worden.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Had mijn garagist mijn cardanas moeten nazien??

Bericht door WouterW »

Een beetje handige garagist (en die zijn er daar vast) last op de defecte asstomp een paar dikke rupsen, maakt de andere kant daarop pas en U geraakt wel thuis. Moet toch vernieuwd worden. Vergeet dan die asstomp niet, wanneer deze ingevreten is en men monteert alleen een nieuwe aandrijfas, dan ben je binnen afzienbare tijd weer aan de beurt. Succes met het verhelpen van je panne.
Ps: Rij al met de derde rechter aandrijfas en tweede asstomp, dus je staat niet alleen.. :peace
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie