Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 75
Lid geworden op: zo mar 06, 2016 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Dirkndh » wo dec 06, 2017 9:48

En wat zou de remedie zijn mochten de verstuivergaten niet meer goed zijn?

mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 02, 2014 9:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings » wo dec 06, 2017 10:05

Bij mij zouden dit startproblemen zijn wat veroorzaakt zou worden door slechte afdichting. Ik heb het geheel laten verbussen. En het start probleem is nog niet geheel opgelost. De pompverstuivers zijn geheel gereviseerd en nagekeken door buchli. Het advies wat ik nu vaker krijg een originele kop er op te laten plaatsen waar de verstuivers in komen.

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1381
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jordydereus » wo dec 06, 2017 10:14

Dirkndh schreef:
wo dec 06, 2017 9:48
En wat zou de remedie zijn mochten de verstuivergaten niet meer goed zijn?
Andere lees nieuwe kop.
Afbeelding

Deki
Berichten: 306
Lid geworden op: wo apr 18, 2007 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deki » wo dec 06, 2017 22:52

mdings schreef:
wo dec 06, 2017 7:25
De tendempomp was al vervangen. Dus weer iets wat uitgesloten kan worden.
Ze hebben ook al alles getest bij de be garage met uitlezen. Waar kan het dan nog aan liggen dat er diesel bij de olie komt?
O Ringen verstuivers ? heb het probleem ook gehad bij 80.000km

mdings
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 02, 2014 9:46

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door mdings » do dec 07, 2017 7:08

Bedankt voor reactie maar o ringen zijn al nagekeken.
Pompverstuivers ook geheel gereviseerd.
Tendem pomp vernieuwd. Kop getest op drukverlies tot 5 bar. Garage is verder aan het zoeken.

StefanTouring
Berichten: 3
Lid geworden op: wo sep 26, 2018 22:33

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door StefanTouring » wo dec 05, 2018 15:53

@mdings, wat is er uiteindelijk uit het onderzoek gekomen?

Ik lijk vergelijkbare problemen te hebben met een AXD motor. :ie

Groeten, Stefan.

Miesman
Berichten: 4
Lid geworden op: zo okt 21, 2018 0:57

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Miesman » za dec 08, 2018 21:34

Hallo.
Ik had hetzelfde probleem als jou.
Ook diesel bij de olie.
Ik kan je vertellen dat dit voor 100% aan de cilinderkop ligt.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Ik zou voor een nieuwe cilinderkop gaan en niet voor het verbussen van je kop.
Ik heb zelf een 2.5 bnz 131 pk uit 2009.
Bij mij ook de kop laten verbussen maar dit bleek later niet goed gedaan te zijn met als resultaat alsnog een nieuwe kop erop omdat de andere verpest was.
Dus mijn ervaring, neem een nieuwe.

freek
Berichten: 415
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door freek » zo dec 09, 2018 0:21

Ik heb er nu 100.000km op zitten met een verbuste kop. (Axe motor). Tot nu toe dus geen probleem. Als dit niet goed gedaan wordt blijkt dit al gauw dus ik ga er vanuit dat problemen verder uitblijven; ik heb dit door MRV in Valkenswaard laten uitvoeren. Misschien wel weer een keer de o ringen laten vervangen.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 460
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door jos_br » zo dec 09, 2018 11:49

Wij hebben ook niet meteen de beste ervaringen met verbustte koppen, dus plaatsen over het algemeen nieuwe.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM

Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 166
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deskman » di dec 11, 2018 16:41

Kreeg op navraag van anderdere specialist op dit gebied ook het antwoord dat ze gestopt waren met verbuste koppen en alleen nog originele koppen ter vervanging gebruikten.

Mijn motor is er nog niet helemaal aan toe (geen diesel in de olie) maar de slijtage aan de nok op de eerste klep doet vermoeden dat er wel iets aan de hand is.

Nog even sparen...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

Afbeelding

freek
Berichten: 415
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door freek » di dec 11, 2018 18:23

Kan me niet voorstellen dat mrv hiermee gestopt is.
Het is niet simpel en er zijn maar weinig bedrijven die dit echt goed kunnen. Misschien zelfs maar 1.

Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 166
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deskman » di dec 11, 2018 18:45

Het is goedkoper dan een nieuwe kop maar:
Een oplossing is om in de verstuiverschacht een stalen bus te monteren, maar dat is niet de ideale oplossing.
Echter de stalen bussen voor deze motor moeten wij afraden, het komt soms voor dat ze gaan lekken langs de buitenrand
Er is in Nederland 1 bedrijf die de stalen bussen monteert voor alle revisiebedrijven en die willen er ook na meerdere “lekkage” problemen geen garantie meer op geven.
De nieuwe koppen hebben een hardere legering waardoor het uitstampen veel minder snel optreedt.

Ondertussen kost een kop met nieuwe kleppentrein dik 4k in de BTW. Dat moet dan nog wel zin hebben / moet je wel zin in hebben.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

Afbeelding

Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 928
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door ktmkrik » di dec 11, 2018 19:39

Deskman schreef:
di dec 11, 2018 18:45
Het is goedkoper dan een nieuwe kop maar:
Een oplossing is om in de verstuiverschacht een stalen bus te monteren, maar dat is niet de ideale oplossing.
Echter de stalen bussen voor deze motor moeten wij afraden, het komt soms voor dat ze gaan lekken langs de buitenrand
Er is in Nederland 1 bedrijf die de stalen bussen monteert voor alle revisiebedrijven en die willen er ook na meerdere “lekkage” problemen geen garantie meer op geven.
De nieuwe koppen hebben een hardere legering waardoor het uitstampen veel minder snel optreedt.

Ondertussen kost een kop met nieuwe kleppentrein dik 4k in de BTW. Dat moet dan nog wel zin hebben / moet je wel zin in hebben.
Voor minder als de helft had ik een nieuwe AMC kop met kleppen en nokkenas die naar men zegt ook een hardere legering heeft waardoor uitslaan van de PDC minder snel gaat.
Tot nu toe nog geen problemen weer gehad en de AMC zit er al een paar jaar op.

https://www.ebay.de/itm/AMC-Zylinderkop ... :rk:3:pf:0

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26509
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation » di dec 11, 2018 20:17

Ik zou ook voor een nieuwe AMC kop gaan inplaats van een nieuwe originele kop, en verbussen, liever niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 166
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Motorproblemen - revisie - advies gevraagd

Bericht door Deskman » di dec 11, 2018 20:27

Sieht gut aus...
4K is wel met installatie meegerekend. Als ik het zelf doe vermoedelijk 20 uur...
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

Afbeelding

Plaats reactie