Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zijraampje lekt

vragen over de T5
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

zijraampje lekt

Bericht door chrisjemol »

Goedendag
Ik kom erachter dat het zijraampje (geen schuifdeur, zit in dichte zijde) water lekt
aan de binnenkant is het helemaal nat, echt plasjes
loopt zo ook de zonnerolo in die in het paneel zit dus wordt een schimmelbende zo

Is dit een bekend euvel, en hoe op te lossen, het raampje zelf sluit in rubber ofzo?
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

Moet je ff zoeken, ik heb er destijds een oplossing voor gepost alhier. Is een kwaaltje, ook VW heeft er een mod tegenaan gegooid.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: zijraampje lekt

Bericht door chrisjemol »

heemskerk schreef: 06 sep 2017, 15:42 Moet je ff zoeken, ik heb er destijds een oplossing voor gepost alhier. Is een kwaaltje, ook VW heeft er een mod tegenaan gegooid.
ok zie het ja
geel lekgootje is ori VW methode
jouwes is rubber eruit, kitlaagje eronder en terugplaatsen zodat het rubber iets hoger ligt en dus beter afsluit
en schoonmaken met zuurvrije vaseline

zal eens aan de slag gaan
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

chrisjemol schreef: 07 sep 2017, 12:57
heemskerk schreef: 06 sep 2017, 15:42 Moet je ff zoeken, ik heb er destijds een oplossing voor gepost alhier. Is een kwaaltje, ook VW heeft er een mod tegenaan gegooid.
ok zie het ja
geel lekgootje is ori VW methode
jouwes is rubber eruit, kitlaagje eronder en terugplaatsen zodat het rubber iets hoger ligt en dus beter afsluit
en schoonmaken met zuurvrije vaseline

zal eens aan de slag gaan

Precies. Werkte prima, wasstraat-proof. Is al een tijd geleden. Geen kit gebruikt maar een soort van dubbelzijdig plakkend tape (bij Wurth gekocht)waardoor het originele rubber wordt opgehoogd. Hadden best veel variatie in verschillende breedtes zodat ik er een had die precies in de rand van het profiel voor het afdichtrubber viel. Nadien geen last meer van lekkages gehad.

Wel ff spannend om het raampje er uit de wippen komt wel wat kracht (torderen) op tijdens het demonteren en het blijft kunststof, moet even uit de rail/goot waar het schuifgedeelte in loopt. Staat ergens op een Duits forum hoe te doen, meen met een wigje maar kan ook zonder. ´t Is voor mij inmiddels ook al weer vijf/zes jaar terug meen ik dus heb het niet helemaal scherp meer.
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: zijraampje lekt

Bericht door freek »

Op het Duitse TX Board is hierover heel veel geschreven. En er zijn heel veel teleurstellingen zelfs nadat de dealer raampjes onder garantie heeft vervangen. Ook valt op dat de klachten zicht niet beperken tot de eerste bouwjaren maar ook de recentere.
Ik had ook lekkages aan beide raampjes (links en rechts) maar door engels filmpje op youtube heb ik de lekkages weten op te lossen.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=S5-HT0cl9A8
Wat was bij mij het geval: de raampjes worden geleid door kunststof pennetjes aan de boven en onderzijde van het raam die in een gootje vallen. Door het open en dichtdoen van de ramen slijten deze pennetjes en krijgen een vlakke kant. Ze worden dus dunner en krijgen hierdoor speling in de geleidegoot met als gevolg dat het rubber niet meer goed aangedrukt wordt. De oplossing bestaat uit het 90 graden verdraaien van de pennetjes waardoor ze weer precies passen in de geleidegoot. Met beleid zijn de ramen goed te verwijderen. Je kan dan ook meteen het rubber reinigen.
Verder zijn er afwateringsgaatjes in de gootjes die ervoor moeten zorgen dat het water in de gootjes naar buiten wordt afgevoerd. Die gaatjes kunnen verstopt zitten en maar ook schijnen ze vanaf de fabriek niet goed aangesloten te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=ajVz2AzEz-k
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

Ter aanvulling: Ik vermoed dat torderen (van de bus en daarom ook het glas en frame in zekere mate) een cruciale rol speelt. Immers, ook nieuwe (met geen of verwaarloosbare) slijtage aan dat pinnetje blijken te lekken. Een kleine onregelmatigheid in de naad, gecombineerd met over- & onderdruk (rijwind) is voldoende om een leak te forceren. Ik had destijds twee new old stock exemplaren die toch last hadden van lekkage.
Mijn ervaring is dat het ophogen van het originele rubber het meest effectief is. De ophoging creëert toenemende fysieke druk en meer 'rubbervolume' in de naad waardoor variabelen ontstaan tijdens torderen (?) blijvend afgedicht worden.

Ik vermoed dat bovenstaand beredenering het meest van toepassing is. Volkswagen heeft eigenlijk aan de oorzaak van de lekkage geen oplossing verbonden maar het probleem gekanaliseerd door een drain te creeren die het lekwater naar de buitenzijde geleid/afvoert. Geen upgrade van het pinnetje schijnbaar..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 08 sep 2017, 13:38, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: zijraampje lekt

Bericht door chrisjemol »

nou ik heb genoeg te doen zo!
pennetjes checken/draaien
raam eruit, rubber ophogen, schoonmaken en monteren en de afvoeren checken

bedankt!
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

chrisjemol schreef: 08 sep 2017, 13:01 nou ik heb genoeg te doen zo!
pennetjes checken/draaien
raam eruit, rubber ophogen, schoonmaken en monteren en de afvoeren checken

bedankt!
Met de herfst in volle gang dé periode om het resultaat van je modificatie upgrade eens volop te testen.. :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zijraampje lekt

Bericht door Multivan Generation »

Waar zou die afvoer moeten zitten dan?
Re: Kan het schuifraam (DC) er ook uit? Update: lekkage opge

Bericht door heemskerk » wo aug 08, 2012 23:18

TsX schreef:
ja, dat had ik ook begrepen dat er te weinig druk op de rubber komt.

Mijn wagen staat meestal binnen bij regenweer, maar ik heb gezien dat er bij mij ook water binnen gekomen is.

Ben wel benieuwd naar wat foto's, kan me niet goed voorstellen hoe je dat gedaan hebt zeker
als je zegt dat het feitelijk tape is en geen rubber.

Is er trouwens nog geen nieuwe versie van die rubber bij VW ?
Sommige zaken evolueren blijkbaar waardoor de nummers in Etka ook veranderen...

Uh ja... dan is een fotootje makkelijk.... Shame on me! :muur Ik ga 't een dezer dagen ff digitaliseren accoord?

Ik ben niet op de hoogte van een mogelijke modificatie, maar de aangepaste schuiframen met plasgoot hebben eigenlijk 't oorspronkelijke euvel nog steeds namelijk, lekken. Door toepassing van deze drain ( zie eerdere topic over schuifraam / lekkage) wordt het wel afgevoerd naar de buitenkant maar... het lekt feitelijk nog steeds.

Trouwens volgens mij wordt er geen los rubber geleverd. Ben hier niet zeker van maar meen dat in Etka te hebben gezien bij het besltellen van een afwerkstrip voor aan de binnenzijde van het schuifraam (onder en bovenkant).

Voor de duidelijkheid: Met dubbelzijdig tape bedoel ik een een soort schuimband, zwart en het lijkt wel op tochtband maar dan met een fijnere structuur, rubberachtig. Dit is het materiaal waar stootstripss e.d. aan een auto bevestigd worden. Daagt 't?
Omhoog
Nou Heemskerk,
is het al gelukt met digitaliseren? :knipoog
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

Tja.. Dikke smoes: Digibesitas :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zijraampje lekt

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef: 13 sep 2017, 01:58 Tja.. Dikke smoes: Digibesitas :knipoog
Dat is mooi.

Dan verwacht ik overmatig vele foto's :knipoog
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef: 16 sep 2017, 15:16
heemskerk schreef: 13 sep 2017, 01:58 Tja.. Dikke smoes: Digibesitas :knipoog
Dat is mooi.

Dan verwacht ik overmatig vele foto's :knipoog
Waar. Maar de kwaliteit is van een junkstatus helaas :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zijraampje lekt

Bericht door Multivan Generation »

Vanwege de snelle reactie heb ik er nu al bijna 2 weken tape aan de buitenzijde tegenaan geplakt..

Dus foto's zijn snel gewenst, zodat ik tussen de buien door er wat aan kan doen.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: zijraampje lekt

Bericht door chrisjemol »

haha jij ook al peter ?
ik moet ook keertje gaan doen, maar schiet niet op naast het huis verbouwen voor een 2e smurfje en smurf nr 1 die wat tijd vraagt

maar gaat goedkomen!
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: zijraampje lekt

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef: 16 sep 2017, 20:00 Vanwege de snelle reactie heb ik er nu al bijna 2 weken tape aan de buitenzijde tegenaan geplakt..

Dus foto's zijn snel gewenst, zodat ik tussen de buien door er wat aan kan doen.
Jij hebt een heeele mooie schuur waar je bus kurkdroog staat Peter! :zwaai
Plaats reactie