Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wegligging verbeteren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door Ralph Bakker »

Multivan Generation schreef: 04 okt 2017, 20:19
DennisTDI schreef: 04 okt 2017, 17:35 Zijn er ook andere stabilisator stangen te krijgen dan?
Origineel VW voor de voorzijde 3 verschillende diameters
en achterzijde ook 3 verschillende diameters.
Ik had de middelste diameters er onder zitten,
en ben naar H&R stabilisatorstangen overgestapt in verband met een een ongunstige gewichtstoename in de auto door een hefdak.

Lees ook eens in het T4 forum de ervaringen over het plaatsen van een stabilisator stang aan de achterzijde.
Geeft een wereld van verschil.

Bijvoorbeeld hier:
viewtopic.php?f=12&t=56033&p=402281&hil ... 2A#p402281

viewtopic.php?f=12&t=41397&p=302245&hil ... 2A#p302245

viewtopic.php?f=12&t=29573&p=193524&hil ... 2A#p193524

Heb je er al eentje aan de achterzijde, dan zou je dus kunnen kiezen voor een dikke versie ..
Bij een T4 zit er standaard geen onder.. Vandaar dat de verschillen zo groot zijn..

Groeten Peter
Met alle respect maar dit is een krom vergelijk een T4 tov een T5. En al helemaal of er achter 1 aanwezig is of niet want dan is er 1 plaatsen al een merkbare verbetering.

Heb met meerdere wagens (mee)gereden met een stabi-verbetering. Je zult echt een aanzienlijk dikkere versie moeten hebben enkel voor een personen wagen.
Daarnaast hebben de eigenaren ook een brug bovenin en voorin tussen de veerpoten om vervorming tegen te gaan.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door heemskerk »

Ralph Bakker schreef: 07 okt 2017, 08:42
Multivan Generation schreef: 04 okt 2017, 20:19
DennisTDI schreef: 04 okt 2017, 17:35 Zijn er ook andere stabilisator stangen te krijgen dan?
Origineel VW voor de voorzijde 3 verschillende diameters
en achterzijde ook 3 verschillende diameters.
Ik had de middelste diameters er onder zitten,
en ben naar H&R stabilisatorstangen overgestapt in verband met een een ongunstige gewichtstoename in de auto door een hefdak.

Lees ook eens in het T4 forum de ervaringen over het plaatsen van een stabilisator stang aan de achterzijde.
Geeft een wereld van verschil.

Bijvoorbeeld hier:
viewtopic.php?f=12&t=56033&p=402281&hil ... 2A#p402281

viewtopic.php?f=12&t=41397&p=302245&hil ... 2A#p302245

viewtopic.php?f=12&t=29573&p=193524&hil ... 2A#p193524

Heb je er al eentje aan de achterzijde, dan zou je dus kunnen kiezen voor een dikke versie ..
Bij een T4 zit er standaard geen onder.. Vandaar dat de verschillen zo groot zijn..

Groeten Peter
Met alle respect maar dit is een krom vergelijk een T4 tov een T5. En al helemaal of er achter 1 aanwezig is of niet want dan is er 1 plaatsen al een merkbare verbetering.

Heb met meerdere wagens (mee)gereden met een stabi-verbetering. Je zult echt een aanzienlijk dikkere versie moeten hebben enkel voor een personen wagen.
Daarnaast hebben de eigenaren ook een brug bovenin en voorin tussen de veerpoten om vervorming tegen te gaan.
Ik heb geen referentie in de zin van ervaring met de verschillende diameters en wel of geen stabilisatorstang, bij mij hangt er al het een en ander onder en nog nooit gewisseld voor een agressiever smeedwerk..

Maar even meedenkend: VW maakt echt geen onderdeel wat geen of amper toegevoegde waarde heeft, alleen al uit efficiëntie (aantallen, kosten, kwaliteit, etc) is mijn ervaring. Ik moet in dat verband denken aan dat rare resonantiepotje op het subframe ;-)) Ik kan mij zo voorstellen dat de meerwaarde (= effectiviteit) van zo'n stabilisator pas onder bepaalde omstandigheden tot z'n recht komt.

Bij een niet of amper beladen Transporter (T5) kan ik mij voorstellen dat een upgrade van standaard naar de dikkere uitvoering geen revolutionair verschil zal opleveren, immers, er wordt niet echt een beroep gedaan op de stijfheid van de carrosserie. Bovendien is de gemiddelde T-rijder geen borderliner wat maximale rijprestaties betreft. Echter, bij meer belading, verhoogd eigengewicht of niet reguliere rijomstandigheden/rijstijl kan zo'n dikke smeedpijp wel eens significant verbeterde resultaten opleveren..

Daarom worden bijvoorbeeld ambulances met die verzwaarde stabi's uitgevoerd. Meer eigengewicht, verhoogd zwaartepunt en (voor zover mogelijk) een wat agressiever bochtenwerk. Bij een camper zal het vanwege de eerste twee argumenten ook wel een toegevoegde waarde hebben. Voor wat betreft het agressievere bochtenwerk, inhaalmanoeuvres, en snelle acties zal het erg hard meevallen omdat de gemiddelde camperrijder beginnend grijzend edoch veelal met (ver)gevorderde ontkleurde en gereduceerde haardos, bezadigd en in meer of mindere mate vlotheid heeft ingeleverd voor landschapsloeren met klapperend kunstgebit, de vlotte globetrotter in een echte California met lustopwekkend geklingel van trendy bierflesjes in de koeling uitgezonderd uiteraard.. :knipoog

Bij de GTI- MK1 een pootje omhoog met of zonder brug was ook wel merkbaar al zal beleving daar ook zeker een rol gespeeld hebben. :lach
Laatst gewijzigd door heemskerk op 07 okt 2017, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door Multivan Generation »

Zo zeg Heemskerk :groteogen
Jij bent weer in vorm zeg.. :yes
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef: 07 okt 2017, 11:01 Zo zeg Heemskerk :groteogen
Jij bent weer in vorm zeg.. :yes
Het is weekend Peter. :toppie

'n Beetje satire doet de bezoekersaantallen op Weetjewel explosief toenemen zo blijkt uit de statistieken van Henk-1. Zal 'm eens contacten of ik kan mee-delen in de toegenomen reclame-inkomsten. :knipoog

Kan ik daar mooi een dikke stabi van bekostigen.. :toppie
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door Jeroen T5 204 »

heemskerk schreef: 07 okt 2017, 11:04
Multivan Generation schreef: 07 okt 2017, 11:01 Zo zeg Heemskerk :groteogen
Jij bent weer in vorm zeg.. :yes
Het is weekend Peter. :toppie

'n Beetje satire doet de bezoekersaantallen op Weetjewel explosief toenemen zo blijkt uit de statistieken van Henk-1. Zal 'm eens contacten of ik kan mee-delen in de toegenomen reclame-inkomsten. :knipoog

Kan ik daar mooi een dikke stabi van bekostigen.. :toppie

Geef maar toe jij wil ook wel zo'n dik H&R setje :lach
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door heemskerk »

Jeroen T5 204 schreef: 07 okt 2017, 20:26
heemskerk schreef: 07 okt 2017, 11:04
Multivan Generation schreef: 07 okt 2017, 11:01 Zo zeg Heemskerk :groteogen
Jij bent weer in vorm zeg.. :yes
Het is weekend Peter. :toppie

'n Beetje satire doet de bezoekersaantallen op Weetjewel explosief toenemen zo blijkt uit de statistieken van Henk-1. Zal 'm eens contacten of ik kan mee-delen in de toegenomen reclame-inkomsten. :knipoog

Kan ik daar mooi een dikke stabi van bekostigen.. :toppie



Geef maar toe jij wil ook wel zo'n dik H&R setje :lach
Ech wel! :knipoog
Gebruikersavatar
JosBlo
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2014, 19:08

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door JosBlo »

Zo, 6 dagen en bijna 1.000km verder na het laten plaatsen van de nieuwe dempers en veren een korte update.

De belangrijkste reden voor de aanschaf was de wagenziekte van mijn vrouw en gelukkig heeft het geholpen!! Het is een verschil van dag en nacht.

Maar wat ben ik er zelf ook blij mee!

De wegligging is echt veel beter, afgelopen weekend in de Ardennen, goed kunnen testen met al die bochtige weggetjes, super gewoon! :T5cruisin

Als ik een nadeel moet noemen is dat sommige oneffenheden (en verkeersdrempels) wat harder binnenkomen, maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen.

:T54LIFE :happy
Gebruikersavatar
JosBlo
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jan 2014, 19:08

Re: Wegligging verbeteren

Bericht door JosBlo »

De volgende aanpassingen worden:
  • Winterbanden op de 16" velgen die er nu onder zitten
  • Geluidissolatie
  • Elektrische dakventilator Le mans voor als de honden in de auto moeten blijven
  • In het voorjaar een nieuwe set 18" velgen
Voor het tweede punt ga ik het forum eens lekker afstruinen.

Gr. Jos
Plaats reactie