Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

terugroepactie multiriem 2.0 TDI

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Multivan Generation »

jordydereus schreef: 10 dec 2017, 19:03 Zo lang gaan multiriemen niet mee hoor.
Na paar jaar zeker vervangen.

Mijn t4 motor was ook gesneuveld door oudere multiriem.
Volgens mij kan een motor niet primair sneuvelen door een multiriem die het begeeft.
Of de restanten/brokstukken moeten tussen een distributieriem terecht komen.
jordydereus

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door jordydereus »

Klopt. Maar dat doen ze.

Losse draadjes . Stukjes plastic.
En BAM ... stuk.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Gerard 136 »

Daarom moet volgens de werkplaats instructies de distributieriemruimte ook worden geinspecteerd en schoongemaakt na een breuk van de multiriem. De distributieriem afdekking is om die reden ook gemodificeerd.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Erdem50 »

Gerard 136 schreef: 10 dec 2017, 19:43 @T5mmie: laat nu zeker ook de spanner vervangen, anders sta je binnenkort weer aan je stuur te zeulen!

@Erdem50: het gaat hier volgens mij om de multiriem, niet de distibutieriem! Als je distributieriem breekt ben je pas echt de klos... dan gaan met wat pech de kleppen door je zuigers....

Als je even goed leest zie je het woordje OOK erbij staan 😉
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Gerard 136 »

Je hebt gelijk! Ik las het te snel. Sorry :bonk
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door T5mmie »

Bedankt voor jullie reacties.

@Erdem50: type ga ik zeker checken, maar ik ga ervan uit dat men wel het juiste type gebruikt heeft als hij (minimaal) dit afgelopen jaar goed gedraaid heeft.

@Jordydereus: oké, 180.000 km is erg optimistisch, maar 15.000 km vind ik niet realistisch...

@Gerard136: spanrol ga ik zeker mee vervangen, want grote kans dat dat ook de oorzaak is in dit geval of anders wellicht in de toekomst een probleem wordt.
T5mmie
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2017, 20:02
Locatie: Zuiden des lands

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door T5mmie »

Ik wil toch even de afloop van dit avontuurtje met jullie delen. Een beetje off-topic nog steeds, maar toch.

Vandaag toch zelf boven de smeerput van mijn vader de multi v-riem vervangen door een type bij de VW-dealer gekocht. Ik moest ongeveer 10 kilometer rijden naar mijn vader en ik moet zeggen dat dat een spannende rit was zonder stuurbekrachtiging in de heftige sneeuwbuien van vandaag. Overigens ook geleerd dat je zonder dynamo met minimaal stroomverbruik (enkel dagrijverlichting aan, radio uit, etc.) net niet die 10 kilometer haalt... Gelukkig heb ik achterin twee Optima Blue tops staan als huishoudaccu's die ik even kon bijschakelen toen het niveau van mijn startaccu onder het niveau was gekomen om de DSG-bak nog te kunnen bedienen. Bijschakelen betekent in mijn geval: even met een klem van een startkabel het Cyrix-relais overbruggen en zo de laatste paar 100 meter rijden. Daar aangekomen direct aan de lader gehangen, waardoor alle 3 mijn accu's weer op peil zijn gebracht. :jumpklap

Toen eerst op internet gezocht naar het juiste type (onderdeelnummer 03L 903 137 AC), typenummer op google ingevoerd en daar vond ik inderdaad bij deze motor (met airco) het type dat gesneuveld is: de 6PK1555, verkrijgbaar van onder andere merk Gates en Conti-tech. In een onderdelen database van een lokale autohandelaar, waren er verschillende types zichtbaar bij deze motor met ook verschillende lengtes. Uiteindelijk toch maar even het zekere voor het onzekere genomen en bij de VW-dealer langsgegaan die ook deze riem en spanrol op voorraad had.
Het type dat ik bij de dealer kreeg, bleek echter ongeveer 5,5 centimeter langer te zijn dan het gesneuvelde exemplaar dat ik erlangs hield... :bonk
De 2 "open" eindes van de kapotte riem zijn zo strak recht, dat het bijna niet te verwachten is dat er precies een recht stuk van deze "missende" 5,5 cm tussenuit gevallen is. Toen we de nieuwe riem erop hadden liggen, had deze dan ook te veel speling om met de spanrol op te kunnen vangen.

Toch maar even op internet gezocht: in een technische folder van VW van dit type motor, vond ik een foto waarop de routing van de multiriem zichtbaar was. Deze route gevolgd (blijkbaar was er nog een optie om alle pulli's en rollen te raken) en de door VW multiriem paste toch perfect.
De spanrol leek overigens prima te draaien en was qua bevestiging niet te benaderen; in deze kou overigens ook weinig zin om heel lang te sleutelen. Ik vertrouw er voor nu op dat de spanrol afgelopen jaar vervangen is (wel nog even een mailtje wagen aan te vorige eigenaar om dit na te vragen) en de spanrol teruggebracht naar de dealer. Nu dus voor ongeveer 47 euro klaar, wat weliswaar meer dan het dubbele is van de prijzen van die riem die ik op internet zag, maar goed. Nog steeds goedkoper dan de uren van de werkplaats te moeten betalen voor hetzelfde werk.

Nu rijst natuurlijk de vraag hoe het kan dat de gesneuvelde riem, met volgens typenummer toch een lengte van 1555 mm, nu maar 1500 mm lang is. Is er bij het sneuvelen toch een stuk tussenuit gevallen, is de riem gekrompen doordat hij heet is gelopen, of was de riem toch niet de juiste en lag deze er verkeerd op? Vreemd.

Het antwoord maakt natuurlijk niet zoveel uit, anders dan dat deze levensduur van nog geen 15000 km eeeeeeeerg teleurstellend is en dat het weer een (koud) dagje werk heeft opgeleverd.

Groeten, Tom
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Multivan Generation »

De spanrollen zijn nu metaal geworden,
en de riem is wat anders geworden, dat klopt
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Henk250 »

Vandaag is Blackie naar de MAN dealer geweest voor de terug roepactie.
Omstreeks 1700u heb ik de bus opgehaald zonder te kijken wat er aan gedaan is.
Hopelijk morgen als het licht is.

:toppie

Enige tijd geleden is er een fabriek software update gedaan tijdens een DSG olie wissel.
Sindsdien reed de bus bokkerig,schakelde met horten en reed niet echt fijn.
Bij MAN hebben ze nu de DSG "gecalibreerd" en zou het volgens hun goed moeten zijn.
Iemand hier ervaring mee of was dit een l*l verhaal.
:bonk
Ivm drukte nog geen tijd gehad om de bak te testen.
:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Erdem50 »

Waarschijnlijk hebben we een adaptierit gereden, soort basisafstelling van de DSG bak, dit kan heel goed.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Henk250 »

Het lijkt nu goed te zijn,maar het lijkt dat er minder power is.
Vraag me af of de tuning software er uit is.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Dhpvloeren »

Misschien hebben ze de software geüpdatet?
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: terugroepactie multiriem 2.0 TDI

Bericht door Henk250 »

Net de " tuner" aan de lijn gehad.
Blijkbaar gaat alle software naar originele instellingen bij een update,
maw de tuning is weg.
Hij gaat kijken naar een mogelijk kosteloos herstel van de tuning.

:ikrij


:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Plaats reactie