Ik wil toch even de afloop van dit avontuurtje met jullie delen. Een beetje off-topic nog steeds, maar toch.
Vandaag toch zelf boven de smeerput van mijn vader de multi v-riem vervangen door een type bij de VW-dealer gekocht. Ik moest ongeveer 10 kilometer rijden naar mijn vader en ik moet zeggen dat dat een spannende rit was zonder stuurbekrachtiging in de heftige sneeuwbuien van vandaag. Overigens ook geleerd dat je zonder dynamo met minimaal stroomverbruik (enkel dagrijverlichting aan, radio uit, etc.) net niet die 10 kilometer haalt... Gelukkig heb ik achterin twee Optima Blue tops staan als huishoudaccu's die ik even kon bijschakelen toen het niveau van mijn startaccu onder het niveau was gekomen om de DSG-bak nog te kunnen bedienen. Bijschakelen betekent in mijn geval: even met een klem van een startkabel het Cyrix-relais overbruggen en zo de laatste paar 100 meter rijden. Daar aangekomen direct aan de lader gehangen, waardoor alle 3 mijn accu's weer op peil zijn gebracht.
Toen eerst op internet gezocht naar het juiste type (onderdeelnummer 03L 903 137 AC), typenummer op google ingevoerd en daar vond ik inderdaad bij deze motor (met airco) het type dat gesneuveld is: de 6PK1555, verkrijgbaar van onder andere merk Gates en Conti-tech. In een onderdelen database van een lokale autohandelaar, waren er verschillende types zichtbaar bij deze motor met ook verschillende lengtes. Uiteindelijk toch maar even het zekere voor het onzekere genomen en bij de VW-dealer langsgegaan die ook deze riem en spanrol op voorraad had.
Het type dat ik bij de dealer kreeg, bleek echter ongeveer 5,5 centimeter langer te zijn dan het gesneuvelde exemplaar dat ik erlangs hield...
De 2 "open" eindes van de kapotte riem zijn zo strak recht, dat het bijna niet te verwachten is dat er precies een recht stuk van deze "missende" 5,5 cm tussenuit gevallen is. Toen we de nieuwe riem erop hadden liggen, had deze dan ook te veel speling om met de spanrol op te kunnen vangen.
Toch maar even op internet gezocht: in een technische folder van VW van dit type motor, vond ik een foto waarop de routing van de multiriem zichtbaar was. Deze route gevolgd (blijkbaar was er nog een optie om alle pulli's en rollen te raken) en de door VW multiriem paste toch perfect.
De spanrol leek overigens prima te draaien en was qua bevestiging niet te benaderen; in deze kou overigens ook weinig zin om heel lang te sleutelen. Ik vertrouw er voor nu op dat de spanrol afgelopen jaar vervangen is (wel nog even een mailtje wagen aan te vorige eigenaar om dit na te vragen) en de spanrol teruggebracht naar de dealer. Nu dus voor ongeveer 47 euro klaar, wat weliswaar meer dan het dubbele is van de prijzen van die riem die ik op internet zag, maar goed. Nog steeds goedkoper dan de uren van de werkplaats te moeten betalen voor hetzelfde werk.
Nu rijst natuurlijk de vraag hoe het kan dat de gesneuvelde riem, met volgens typenummer toch een lengte van 1555 mm, nu maar 1500 mm lang is. Is er bij het sneuvelen toch een stuk tussenuit gevallen, is de riem gekrompen doordat hij heet is gelopen, of was de riem toch niet de juiste en lag deze er verkeerd op? Vreemd.
Het antwoord maakt natuurlijk niet zoveel uit, anders dan dat deze levensduur van nog geen 15000 km eeeeeeeerg teleurstellend is en dat het weer een (koud) dagje werk heeft opgeleverd.
Groeten, Tom