Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

vragen over de T5
Plaats reactie
dannyyell
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2017, 09:10
Locatie: Nieuwe Niedorp
Contacteer:

Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door dannyyell »

Het roken, stinken en roesten begon te vervelen dus nu een vroege (augustus 2003) T5 TDI 86 pk. Nog goedkoper dan een vergelijkbare T4. Je kan wel zien waar het extra gewicht zit (in het geval van de A-stijlen (te) vaak). Verder een stuk moderner met (voor mij) onverwachte bonussen als de speakers, opbergmogelijkheden en de geluidsisolatie. De Omos dubbele cabine is een raar ding met die rails en gordels in de laadruimte. Verder nog best soepel op binnenwegen maar straks beladen de snelweg op zal wat rustiger aan gaan vermoed ik.
1. Over dat laatste meteen de eerste vraag: waar het beste tunen (Noord-Holland) en naar hoeveel?
2. Het reservelampje brandde nog niet lang, toch ging er 83,71 liter in. Is dat normaal of moet ik de pomp wantrouwen?
3. Is het "randje" dat op de buitenspiegel geklikt zit los te koop?
4. Ik wil geen longlife olie, klopt de informatie 505.01 in het instructieboekje nog of zijn er nieuwe inzichten inmiddels?
5. Heb me altijd verbaasd over het zelfmoord-tankklepje maar zie nu dat het een slot scheelt. Zijn er aanpassingen om het kiertje te dichten?
6. De rechter bekerhouder heeft geen klepje meer, is dat te koop of alleen het hele setje met asbak enzo?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door Multivan Generation »

dannyyell schreef: 22 okt 2017, 18:14 Het roken, stinken en roesten begon te vervelen dus nu een vroege (augustus 2003) T5 TDI 86 pk. Nog goedkoper dan een vergelijkbare T4. Je kan wel zien waar het extra gewicht zit (in het geval van de A-stijlen (te) vaak). Verder een stuk moderner met (voor mij) onverwachte bonussen als de speakers, opbergmogelijkheden en de geluidsisolatie. De Omos dubbele cabine is een raar ding met die rails en gordels in de laadruimte. Verder nog best soepel op binnenwegen maar straks beladen de snelweg op zal wat rustiger aan gaan vermoed ik.
1. Over dat laatste meteen de eerste vraag: waar het beste tunen (Noord-Holland) en naar hoeveel?
2. Het reservelampje brandde nog niet lang, toch ging er 83,71 liter in. Is dat normaal of moet ik de pomp wantrouwen?
3. Is het "randje" dat op de buitenspiegel geklikt zit los te koop?
4. Ik wil geen longlife olie, klopt de informatie 505.01 in het instructieboekje nog of zijn er nieuwe inzichten inmiddels?
5. Heb me altijd verbaasd over het zelfmoord-tankklepje maar zie nu dat het een slot scheelt. Zijn er aanpassingen om het kiertje te dichten?
6. De rechter bekerhouder heeft geen klepje meer, is dat te koop of alleen het hele setje met asbak enzo?
Welkom op weetjewel.
antwoorden op je vragen:
1 neem eens contact op met BB autotechniek
2 dat is wel gek, kijken of het bij de volgende tankbeurt als je hem nu tot de nok toe vol gegooid hebt ook zo is.
3 ja
4 dat weet ik niet
5 ja, zie daarvoor een topic van Harry-341 van een aantal maanden geleden (tankklep)
6 wellicht is daar een reparatie set voor, anders wordt het een gehele nieuwe.

Trouwens welkom op weetjewel.. :knipoog

Groeten Peter
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door harry t5 191 »

Een t5 ook niet! :zwaai

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door Harry 341 »

dannyyell schreef: 22 okt 2017, 18:14 Het roken, stinken en roesten begon te vervelen dus nu een vroege (augustus 2003) T5 TDI 86 pk. Nog goedkoper dan een vergelijkbare T4. Je kan wel zien waar het extra gewicht zit (in het geval van de A-stijlen (te) vaak). Verder een stuk moderner met (voor mij) onverwachte bonussen als de speakers, opbergmogelijkheden en de geluidsisolatie. De Omos dubbele cabine is een raar ding met die rails en gordels in de laadruimte. Verder nog best soepel op binnenwegen maar straks beladen de snelweg op zal wat rustiger aan gaan vermoed ik.
1. Over dat laatste meteen de eerste vraag: waar het beste tunen (Noord-Holland) en naar hoeveel?
2. Het reservelampje brandde nog niet lang, toch ging er 83,71 liter in. Is dat normaal of moet ik de pomp wantrouwen?
3. Is het "randje" dat op de buitenspiegel geklikt zit los te koop?
4. Ik wil geen longlife olie, klopt de informatie 505.01 in het instructieboekje nog of zijn er nieuwe inzichten inmiddels?
5. Heb me altijd verbaasd over het zelfmoord-tankklepje maar zie nu dat het een slot scheelt. Zijn er aanpassingen om het kiertje te dichten?
6. De rechter bekerhouder heeft geen klepje meer, is dat te koop of alleen het hele setje met asbak enzo?
Dat ie goedkoper is dan een "vergelijkbare"T4 kan kloppen...de eerste T5 bouwjaren zijn niet de beste...en Tunen kan heel goed in Uitgeest...en een klipje wat je waarschijnlijk op je tankklep mist kost 1.35 bij de dealer...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef: 22 okt 2017, 18:50

Goh , hoe zou dat toch komen dat ie goedkoper is.

Een goed onderhouden T4 rookt en stinkt niet .
+1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door Leo45 »

Na 4 T4's prive en 4 T5's via de baas ben ik ervan overtuigd dat de T5 gewoon niet zo goed is.
Volgens mij worden moderne auto's gemaakt om net de lease termijn van 200000 km of 5 jaar te overleven dan zijn ze economisch afgeschreven.

Ik ben ook al even aan het rondkijken maar ik mag mijzelf bijna ervaringsdeskundige noemen als het gaat om garagebezoeken met de T5, T5GP en de T6 dan blijf ik voorlopig even T4 rijden.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
dannyyell
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2017, 09:10
Locatie: Nieuwe Niedorp
Contacteer:

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door dannyyell »

Dank voor de reacties. Ik ben geen T4 hater hoor, integendeel maar alle drie TDI's rookten. De eerste was nog vrij recent en VW onderhouden (gekocht bij Heron, daar zal ik verder niet over beginnen). Als ik een tijdje binnenwegen had gereden en ging invoegen op de snelweg dan schaamde ik me wel een beetje weet je wel. Gelukkig nooit ongelukken gezien als de rook was opgetrokken. Deze nieuwste had het het ergst. Ook na officiële Elsbett ombouw naar PPO. Waarna de verstuivers nog getest zijn. De laatste was het oudst, bijna 20 jaar en toch maar 307000 km.. Lustte een slokje olie (de andere 2 niet) maar had nauwelijks turbogat en rookte het minst (zwart). Misschien omdat na vervangen van de complete uitlaat de vorige eigenaar de katalysator had wegbezuinigd. Ouderwetse dieselstank dus, verschrikkelijk vond ik dat. Overigens zijn alle bussen altijd goed onderhouden.
dannyyell
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jun 2017, 09:10
Locatie: Nieuwe Niedorp
Contacteer:

Re: Na 5 x T4 een T5 1.9 TDI en wat vragen

Bericht door dannyyell »

Oh ja, en goh, hoe zou goedkoper nou komen.... nostalgie, ze raken op, oldtimer status, vijfcilinder geluid? Vooral dat laatste boeit me niet, kan het roffeltje waarderen maar ik zou het liefst elektrisch rijden. De enige reden om nog 's tegen een (korte) T4 aan te lopen is de mindere beenruimte achterin en die achterlijke rails en gordels in de laadruimte. Met grotere wielbasis en afmetingen toch minder ruimte...
Plaats reactie