Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra verlichting aan de voorzijde

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door Multivan Generation »

De wintermaanden komen er weer aan en dan komt er steeds meer behoefte aan goed licht op de auto.

Tijdens onze vakantie in Noorwegen heb ik een aantal oplossingen gefotografeerd en hoe het vastgezet is.
Kan handig zijn voor anderen :gekte

Montage extra lampen op een pushbar, met extra steuntjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Montage van een ledbar met verticale strips achter de grille.
Voor de Noorse keuring werd deze er even afgehaald, want daar was het niet toegestaan volgens de eigenaar :knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lampen hangend aan pushbar
Afbeelding

Afbeelding

Misschien kan er iemand inspiratie uit halen of zijn voordeel er mee doen..

Groetjes Peter
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door Beckontheroad »

black bulli schreef: 24 okt 2017, 18:12 Rare jongens die Noren, dit is allemaal in Nederland niet toegestaan vrees ik.Mensen moeten vaker eens een oogmeting doen in plaats van al die lichtrommel te monteren. :zwaai
Nou kan me voorstellen in Scandinavië in de winter in t donker je een rendier wel op tijd wil zien en wil laten zien dat je eraan komt.
En wees nu eerlijk, in een mooi bus rijden,is toch ook zien en gezien worden... :yes

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door whizzi »

Ik ben het er mee eens dat het er leuk uit ziet. Het is alleen niet toegestaan om te gebruiken in Nederland en de gemiddelde Nederlander vindt het toch mooi om alles wat op zijn of haar auto zit te gebruiken. Hoe vaak ik mensen zie rijden met mistlichten voor aan 'omdat het er zo mooi uit ziet'. Ik heb liever dat ze knipperlichten gebruiken, maar dat doen ze vaak ook niet dan.

En dan heb je nog de club die vergeet dat je ook mistlichten achter hebt, dus die staan vaak ook aan. Het komt zelden voor dat er minder dan 50 meter zicht is, dus mistlampen hoef je eigenlijk nooit aan te hebben.

Zo verdenk ik er ook van dat er korting is op de middelste of 3e rijbaan (deze laatste met name bij > 4 rijbanen één richting) want daar rijden veel mensen terwijl er rechts niemand rijdt, vooral nu in de ochtend zijn de creatieve licht-ideeën en middenplakkers erg vaak gecombineerd tot 1 bestuurder.

Dus aub, niet nog extra lichten aan de voorkant als je jezelf niet kan inhouden om deze te gaan gebruiken.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door brugseb »

@ Black Bulli: ben die extra verlichting vorig jaar 's avonds en 's nachts ook tegengekomen in Zweden, en op die kleine onverlichte baantjes geven ze toch wel een enorme meerwaarde en comfort hoor. Wou toen dat mijn fletse Hella lampjes uit mijn '92 Westy wat méér licht gaven :jump :jump
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door Beckontheroad »

whizzi schreef: 25 okt 2017, 13:32 Ik ben het er mee eens dat het er leuk uit ziet. Het is alleen niet toegestaan om te gebruiken in Nederland en de gemiddelde Nederlander vindt het toch mooi om alles wat op zijn of haar auto zit te gebruiken. Hoe vaak ik mensen zie rijden met mistlichten voor aan 'omdat het er zo mooi uit ziet'. Ik heb liever dat ze knipperlichten gebruiken, maar dat doen ze vaak ook niet dan.

En dan heb je nog de club die vergeet dat je ook mistlichten achter hebt, dus die staan vaak ook aan. Het komt zelden voor dat er minder dan 50 meter zicht is, dus mistlampen hoef je eigenlijk nooit aan te hebben.

Zo verdenk ik er ook van dat er korting is op de middelste of 3e rijbaan (deze laatste met name bij > 4 rijbanen één richting) want daar rijden veel mensen terwijl er rechts niemand rijdt, vooral nu in de ochtend zijn de creatieve licht-ideeën en middenplakkers erg vaak gecombineerd tot 1 bestuurder.

Dus aub, niet nog extra lichten aan de voorkant als je jezelf niet kan inhouden om deze te gaan gebruiken.
Helemaal mee eens! Zo zie je hoeveel mensen achteloos rond hobbelen, al of niet met een handy in de hand..
:proost

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door Hanz »

Ik kom regelmatig in Zweden en heb juist vanwege de donkere weggetjes in de wintermaanden een stel mistlampen op mijn California gemonteerd. Gewoon de standaard mistlampen in de bumper maar het scheelt wel voor het zicht in dat soort situaties. En in het hoge noorden is het inderdaad geen luxe. In Jokkmokk, Lapland zag ik meer dan de helft van de auto's met een batterij schijnwerpers aan de voorkant rondrijden.
Voor Nederlandse wegen en omstandigheden is het zelden nodig. Hier heb ik mijn mistlampen vrijwel nooit aan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door heemskerk »

De vergrijzing is ook een dingetje/factor hoor. Tijdens mijn dagelijkse ronde zie ik naarmate de leeftijd vordert de verlichting in de huiskamers ook toeneemt van level sfeer naar niveau voetbalstadion.. :bonk
Laatst gewijzigd door heemskerk op 26 okt 2017, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door kikker »

black bulli schreef: 24 okt 2017, 18:12 Rare jongens die Noren, dit is allemaal in Nederland niet toegestaan vrees ik.Mensen moeten vaker eens een oogmeting doen in plaats van al die lichtrommel te monteren. :zwaai
Waarom is dit niet toegestaan? Je mag 4 grootlicht punten hebben.
Als je de normale grootlicht uitschakel mag je toch 4 schijnwerpers werkend hebben? mits de lampen goedgekeurd zijn.

Maat van mij heeft dat bij zijn c4 die heeft achter de grill 4 verstralers gemonteerd, je ziet er zelfs niet van tot die seint, dan komt een bak met licht uit.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: extra verlichting aan de voorzijde

Bericht door whizzi »

bron
In de regeling voertuigen staat dat personen auto's twee dagrijlichten mogen hebben. Deze mogen niet anders dan wit licht uitstralen en de lichtopbrengst ervan moet voldoende zijn om de auto de daglicht goed zichtbaar te laten zijn, zonder dat de standaard verlichtingsinstallatie daarbij extra wordt belast.

Het voeren van dagrijverlichting is niet verplicht.

De dagrijlichten moeten zo geschakeld zijn dat ze gaan branden als je 't contact aanzet en automatisch doven als je het dimlicht inschakelt. De dagrijlichten mogen niet tegelijk branden met andere verlichting aan de voorzijde (RVV 1990, art 41.). Stadslichten zijn er op de achterkant van de auto zichtbaar te laten zijn, de kenteken verlichting te laten branden en om (buiten de bebouwde kom) geparkeerde voertuigen bij donker of overdag bij slecht zicht beter te laten opvallen.
Iets betrouwbaardere bron
Dimlicht:
‘s Nachts en overdag bij slecht zicht, is het verplicht om dimlicht te voeren. Gebruik je mistlicht? Dan hoeft het dimlicht niet aan te staan.

Groot licht:
Groot licht mag je alleen voeren als het donker is er andere (tegemoetkomende) weggebruikers er
geen last van hebben. Tegenliggers kunnen anders verblind worden door het felle licht. Daarnaast mag je het groot licht ook niet gebruiken als je op korte afstand achter iemand rijdt. Het gebruik van groot licht mag zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Maar in de praktijk komt het er op neer dat het vooral op de wat stillere, slecht verlichte wegen buiten de bebouwde kom wordt gebruikt,.

Mistlicht:
De mistlampen aan de voorkant van de auto mogen branden als het mistig is, er sneeuw valt of bij hele heftige regenbuien die het zicht ernstig beperken. De mistlampen achter mogen uitsluitend gebruikt worden wanneer het zicht minder dan 50 meter is. Dus niet als het regent. Bij het gebruik van de mistlampen hoeft het dimlicht niet aan.

Achterlichten auto:
Het achterlicht van de auto moet altijd branden bij het gebruik van dimlicht, groot licht, stadslicht of
mistlicht.

Kentekenplaatverlichting:
De verlichting van het kenteken moet altijd branden.

Breedstralers en verstralers:
Het gebruik van breedstralers en verstralers zijn op dit moment niet opgenomen in het
wegenverkeersrecht en mogen dan ook gebruikt worden op de openbare weg.

Derde remlicht:
Auto’s die na 30 september 2001 in gebruik zijn genomen, moeten een derde, rood remlicht hebben.

Boetebedragen
- Onterecht gebruik van mistlichtachterlicht| € 140,-
- Onterecht gebruik van mistlichten aan de voorzijde: € 90,-
- Gebruik van sierverlichting zoals led of neon | € 140,-
- Ondeugdelijk achteruitrijlicht | € 45,-
- Ondeugdelijk kentekenplaatverlichting | € 45,-
- Ondeugdelijke remlichten | € 140,-
- Ondeugdelijke richtingaanwijzers | € 90,-
– Ondeugdelijke verlichting | € 140,-
En voordat iemand zegt dat hierboven staat dat 'Breedstralers en verstralers' wel mogen, dan wil ik er even op wijzen dat dit artikel uit 2015 komt. Een nieuwe artikel is hier te vinden waar het duidelijker staat. Ze zijn niet benoemd in de wet, dus mogen ze op je auto zitten. Echter worden ze hetzelfde behandeld als 'groot licht', dus staat er gewoon een boete op als je die dingen aanzet op de weg en je tegenliggers hebt.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie