Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling en dmf

vragen over de T5
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

Hoi ik ben nieuw hier en even kort over mijn bus; Ik heb een jaar geleden via een handelaar een T5 GP uit 2010 gekocht met 209.000 op de klok. Zat best wat werk aan, maar was de prijs ook zeker naar ))
Heb de bus een grote beurt gegeven, kering aandrijfas vervangen, remmen rondom vervangen en klauwen achter gereviseerd, brandstofdruk regelaar laten vervangen (kwam ik zelf niet uit) en m op 140pk laten zetten bij JB.
Heb inmiddels probleemloos 12dkm gereden en nu is stilletjes de koppeling aan de beurt, zit erg hoog en begint te slippen. Vraag 1; moet ik nu ook meteen de dmf ook doen, bij VW zeggen ze als je m niet hoort of er problemen mee hebt niet doen. Vraag 2; met een koude motor hoor ik wat tikken en dat veranderd met koppelen / ontkoppelen. Na paar minuten rijden is dat weg.

Groet

Simme
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling en dmf

Bericht door Pascal-141 »

Zeker en vast het 2massavliegwiel mee vervangen (bij km stand 210.000) , anders kun je binnenkort de versnellingsbak er nog eens afhalen...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Re: Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

Bedankt voor je reactie! Bij 110.000 is die al een keer vervangen door de dealer en teller staat nu op 221.000, maar heb inderdaad geen zin om 2 keer de bak los te halen!
Is hier nog speciaal gereedschap voor nodig of zijn er tips )) volle dag schroeven? krukas kering ook meteen doen?

Dit is een nette deal toch, omdat je uit Duitsland bestelt gaat de btw er ook af
https://www.auto-onderdelen24.nl/luk/7002144
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling en dmf

Bericht door Pascal-141 »

Waarom gaat de BTW eraf als je in Duitsland besteld ?
Binnen de EU aankopen maakt geen verschil ivm BTW ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Koppeling en dmf

Bericht door Ralph Bakker »

Pascal-141 schreef: 02 nov 2017, 21:24 Waarom gaat de BTW eraf als je in Duitsland besteld ?
Binnen de EU aankopen maakt geen verschil ivm BTW ...
Snap ik ook niet. Enkel ondernemers kunnen met hun btw nummer btw vrij bestellen.

Luk is ruk wordt er vaak geroepen. Een dmf gaat niet zomaar stuk. Het rare klikken kan ook je druklager van de bak zijn.
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Re: Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

Klopt, moet met btw nummer

Dacht dat luk en sachs een beetje hetzelfde is ??? Wat is wel goed dan

Daar zat ik id ook aan te denken drukgroep. klant ook logischer ivm warm worden etc. Maar hoe kan ik het uitsluiten, heb namelijk niet zo'n zin om alles 2 keer los te halen...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling en dmf

Bericht door Multivan Generation »

Kan ook zo maar aan de tuning liggen.
Veel mensen die tuning van JD engineering hebben krijgen later een probleem met de koppeling.
Lees het forum er maar eens op na..
Niet allemaal gelukkig, maar valt mij wel op.

Maar zou ook zo maar aan de timing tussen linkervoet op laten komen en rechtervoet naar beneden kunnen liggen. Ik vind de levensduur van de koppeling van de topicstarter wel erg kort.

Groeten Peter
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Re: Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

de koppeling zat bij aankoop al erg hoog, ongeveer 12dkm geleden. laatste weken begint die ook te slippen en schakel die wat grof.

dus leek het me tijd om dit project nu op te pakken
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Re: Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

Kan me wel iets voorstellen met de tuning, er is natuurlijk best wat Pk en Nm bijgekomen (stond origineel op 90Pk). Daarnaast komt die er harder in, maar ligt het natuurlijk ook aan je trap gedrag ))

Heeft iemand ervaring met een vast vliegwiel en bv een sterkere koppeling?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling en dmf

Bericht door Pascal-141 »

T5GP-Amsterdam schreef: 03 nov 2017, 13:06 Kan me wel iets voorstellen met de tuning, er is natuurlijk best wat Pk en Nm bijgekomen (stond origineel op 90Pk). Daarnaast komt die er harder in, maar ligt het natuurlijk ook aan je trap gedrag ))

Heeft iemand ervaring met een vast vliegwiel en bv een sterkere koppeling?
Vast vliegwiel moet je vooral doen als je graag ook extra kosten aan je motor wil. Het 2 massavliegwiel zit er niet in zonder reden... Een vast vliegwiel kan geen trillingen opvangen , met ernstige schade , zoals krukasbreuk, tot gevolg ...
Een 2 massavliegwiel gaat heus wel lang mee .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Koppeling en dmf

Bericht door jos_br »

Pascal-141 schreef: 03 nov 2017, 15:21
T5GP-Amsterdam schreef: 03 nov 2017, 13:06 Kan me wel iets voorstellen met de tuning, er is natuurlijk best wat Pk en Nm bijgekomen (stond origineel op 90Pk). Daarnaast komt die er harder in, maar ligt het natuurlijk ook aan je trap gedrag ))

Heeft iemand ervaring met een vast vliegwiel en bv een sterkere koppeling?
Vast vliegwiel moet je vooral doen als je graag ook extra kosten aan je motor wil. Het 2 massavliegwiel zit er niet in zonder reden... Een vast vliegwiel kan geen trillingen opvangen , met ernstige schade , zoals krukasbreuk, tot gevolg ...
Een 2 massavliegwiel gaat heus wel lang mee .
Misschien beter je even te verdiepen in hoe een vliegwiel en koppeling werkt? De trillingen die het tweemassa vliegwiel opvangen worden bij een normale koppeling d.m.v. veren ook opgevangen. We hebben inmiddels een aantal (vooral zwaar gebruikte auto's) voorzien van een speciaal ontwikkelde koppelingskit incl vast vliegwiel, deze klanten zijn allemaal enthousiast over deze set.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling en dmf

Bericht door Pascal-141 »

jos_br schreef: 05 nov 2017, 20:25
Pascal-141 schreef: 03 nov 2017, 15:21
T5GP-Amsterdam schreef: 03 nov 2017, 13:06 Kan me wel iets voorstellen met de tuning, er is natuurlijk best wat Pk en Nm bijgekomen (stond origineel op 90Pk). Daarnaast komt die er harder in, maar ligt het natuurlijk ook aan je trap gedrag ))

Heeft iemand ervaring met een vast vliegwiel en bv een sterkere koppeling?
Vast vliegwiel moet je vooral doen als je graag ook extra kosten aan je motor wil. Het 2 massavliegwiel zit er niet in zonder reden... Een vast vliegwiel kan geen trillingen opvangen , met ernstige schade , zoals krukasbreuk, tot gevolg ...
Een 2 massavliegwiel gaat heus wel lang mee .
Misschien beter je even te verdiepen in hoe een vliegwiel en koppeling werkt? De trillingen die het tweemassa vliegwiel opvangen worden bij een normale koppeling d.m.v. veren ook opgevangen. We hebben inmiddels een aantal (vooral zwaar gebruikte auto's) voorzien van een speciaal ontwikkelde koppelingskit incl vast vliegwiel, deze klanten zijn allemaal enthousiast over deze set.

Jos.
Jos , ik weet goed genoeg hoe het werkt ...
Ik weet ook dat het helemaal de eerste motor niet zou zijn die sneuvelt door een vast vliegwiel ( onlangs zo nog een 2.5tdi uit een T4 tegengekomen)
Ik zeg niet dat iedere motor hierdoor kapot gaat ! Wil alleen maar zeggen dat de kans groter is
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Re: Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

Heeft iemand tips voor het vervangen van de koppeling? Aandrijfas bestuurderskant eraf, steun eronder en naar links schuiven? Of moeten beide assen eraf, uitlaat los en dan de hele bak eraf.

Zijn er slijtage delen die ik dan meteen moet aanpakken, rubbers etc ophanging?

Ik denk dat ik voor nu gewoon de koppeling vervang. De dmf is niet hoorbaar en al een keer gedaan bij de dealer en moet nog een tijdje meegaan.

Zou opzicht wel logisch zijn om een upgrade te doen ivm de tune en dan is de vast vliegwiel kit een mooie optie. Maar rij redelijk rustig met de bus in de stad en hou m denk nog een jaar of 2...
T5GP-Amsterdam
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 apr 2017, 14:29

Re: Koppeling en dmf

Bericht door T5GP-Amsterdam »

De koppeling en DMF waren wel aan vervanging toe... zie foto's ))

Was een beste klus, maar met wat tips van Jos van JB autoservice, prima te doen
Bijlagen
20180221_154012.jpeg
20180221_154009.jpeg
20180221_154004.jpeg
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Koppeling en dmf

Bericht door heemskerk »

Topgast die Jos. Zolang ie z'n bootschoentjes tijdens het zeilen maar aantrekt anders gaat ie weer op z'n ***** :knipoog :knipoog :knipoog
Plaats reactie