Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen automatische lichtschakelaar

vragen over de T5
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door DennisTDI »

Zijn er T5 eigenaren hier welke ervaring hebben met een dergelijke automatische lichtschakelaar zoals in de onderstaande link?

https://mistlampen.nl/vw-transporter-t5 ... -home.html

De automatische stand mis ik namelijk wel in mijn bus. Alleen is een schakelaar als deze ook voorzien van coming home and leaving home welke dan telkens mijn xenon koplampen aanstuurt met het ontgrendelen en vergrendelen. Niet erg gunstig voor de levensduur van de xenon starters en lampen naar mijn mening. Ik vraag mij dus ook af of de aansturing hiervan te veranderen is naar bijvoorbeeld de mistlampen.

De leverancier weet niet meer als dat het 'niet geschikt is voor xenon'. Ook vanwege de punten die ik op noemde.
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door Beckontheroad »

Zit er bij mij standaard op. Staat (bijna) altijd op automatisch.
Geen omkijken naar m'n met tunnels
Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb mijn lichtschakelaar pas vervangen door eentje met chroom. De oude is te koop en is voor een T5-GP.
Dus als je interesse hebt, voor 10 euro kan die van jou worden. Met 2 mistlampen aansturingen en auto stand.
Prijs is exclusief verzendkosten.

Heb je interesse, stuur me dan even een PB.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door ArieV »

Wat ik begrijp heeft de topic starter geen lichtsensor en wil deze wel graag hebben.
Die in de link vind ik wel erg duur.
Mijn broer heeft er 1 op aliexpres gekocht voor dacht ik 30 euro.
Werkt prima maar de coming home gaat inderdaad over de xenon koplampen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door Multivan Generation »

Die coming home functie kun je via vcds toch ook bewegen om via de mistlampen te werken, dacht ik..
Heb ik volgens mij in het menu van vcds zien staan..
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door ArieV »

Ik weer niet hoe dat bij de eerste t5 serie is.
Maar de schakelaar die hij heeft gedeelt is niet voor de t5gp versie.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door chrisjemol »

de schakelaar zoals in de link heb ik ook gekocht voor mijn T5
HELEMAAL SUPER!
werkt perfect, staat in stand 'auto' en ik hoef er nooit aan te komen
gaat het wat schemeren gaat hij op kleinlicht (of hoe dat ook alweer heet), wordt het donkerder gaan de lampen aan
gaat automatisch in tunnels aan, en is ook nog in te stellen op aantal seconden dat hij vertraagt/aan blijft.

Zit een lichtsensor aan dus die heb ik naar voren op dashboard bij de speaker geleid en nooit meer naar omkijken
klikt in de originele stekker en je hoeft niks in te programmeren.

Wou dat ik dit eerder had gedaan!
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door DennisTDI »

Het gaat hier inderdaad om een T5 welke origineel geen lichtsensor heeft. Was volgens mij ook pas leverbaar op de T5 GP.

Multivan Generation, Helaas kan ik niets met een originele schakelaar. De schakelaar welke ik gedeeld heb in de link heeft dan ook zijn eigen lichtsensor bijgeleverd welke je los inbouwt ergens in de auto. De schakeling wordt dan gedaan door de lichtschakelaar.

Chrisjemol, heb je wellicht een idee of de schakelaar open te halen is en de schakeling naar de dimlichten te onderbreken is waardoor enkel de mistlampen aangaan bij het ont- en vergrendelen van de auto?

Als ik je goed begrijp schakelt de lichtsensor bij schemering eerst het stadslicht waarna als het echt donker wordt pas de dimlichten?
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door chrisjemol »

DennisTDI schreef: 12 nov 2017, 22:06 Het gaat hier inderdaad om een T5 welke origineel geen lichtsensor heeft. Was volgens mij ook pas leverbaar op de T5 GP.

Multivan Generation, Helaas kan ik niets met een originele schakelaar. De schakelaar welke ik gedeeld heb in de link heeft dan ook zijn eigen lichtsensor bijgeleverd welke je los inbouwt ergens in de auto. De schakeling wordt dan gedaan door de lichtschakelaar.

Chrisjemol, heb je wellicht een idee of de schakelaar open te halen is en de schakeling naar de dimlichten te onderbreken is waardoor enkel de mistlampen aangaan bij het ont- en vergrendelen van de auto?

Als ik je goed begrijp schakelt de lichtsensor bij schemering eerst het stadslicht waarna als het echt donker wordt pas de dimlichten?
hoi dennis, als het wat minder licht wordt gaat hij idd aan, dan brand je binnenverlichting dus en het stadslicht. Wordt het dan donkerder (of rij je dor een tunnel) dan gaat het dimlicht aan idd.

Of hij open te halen is durf ik niet te zeggen, ik heb alleen de oude eruit gehaald, en deze erin geklikt en de lichtsensor naar voren op mijn dashboard bij de speaker geleid en vastgeplakt en constateer dat het werkt.
zal wel te doen zijn vermoed ik als je elektrisch onderlegt bent (wat ik dus niet ben :gekte )
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door Harry 341 »

Ik heb wel dat de binnenverlichting bij ontgrendelen gaat branden...maar wil ook wel dat de koplampen aan en uit gaan..heb dus geen automaat schakelaar...is dat simpel een kwestie van schakelaar wisselen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door heemskerk »

Binnenverlichting = lampen in plafond (instapverlichting, leeslampjes, etc)
Dashboardverlichting = verlichting in tellerklok/tacho/dashboard/schakelaars en bedieningsintrumenten

:knipoog :toppie
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door chrisjemol »

Harry 341 schreef: 14 nov 2017, 08:41 Ik heb wel dat de binnenverlichting bij ontgrendelen gaat branden...maar wil ook wel dat de koplampen aan en uit gaan..heb dus geen automaat schakelaar...is dat simpel een kwestie van schakelaar wisselen?
grt.Harry
je koplampen gaan met deze schakelaar ook even aan met ontgrendelen, en na uitzetten (dat is de coming/leaving home functie van deze schakelaar)
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door Multivan Generation »

chrisjemol schreef: 13 nov 2017, 12:50 .... als het wat minder licht wordt gaat hij idd aan, dan brand je binnenverlichting dus en het stadslicht. Wordt het dan donkerder (of rij je dor een tunnel) dan gaat het dimlicht aan idd.
Ik dacht geleerd te hebben dat het niet toegestaan is om met stadslicht rond te rijden.?
Ofwel zonder verlichting of met (minimaal) dimlicht rondrijden.

Stadslicht wordt volgens mij gebruikt als parkeerverlichting,
en als extra breedte indicatie/markering voor als er een dimlichtlamp aan een bepaalde zijde defect is,
dat je dan toch nog ongeveer kunt zien hoe breed het voertuig is in verband met de veiligheid.

Klopt dit?

Groetjes Peter
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door Harry 341 »

Stadslicht is al sinds 1979 verboden als rij verlichting...maar er zijn er nog steeds die....juist ja...

Maar om even bij het topic te blijven...dit heb ik dus nodig?
https://www.ebay.de/itm/Lichtsensor-Ste ... SwW6BZ-JyC
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Ervaringen automatische lichtschakelaar

Bericht door chrisjemol »

Multivan Generation schreef: 14 nov 2017, 15:49
chrisjemol schreef: 13 nov 2017, 12:50 .... als het wat minder licht wordt gaat hij idd aan, dan brand je binnenverlichting dus en het stadslicht. Wordt het dan donkerder (of rij je dor een tunnel) dan gaat het dimlicht aan idd.
Ik dacht geleerd te hebben dat het niet toegestaan is om met stadslicht rond te rijden.?
Ofwel zonder verlichting of met (minimaal) dimlicht rondrijden.

Stadslicht wordt volgens mij gebruikt als parkeerverlichting,
en als extra breedte indicatie/markering voor als er een dimlichtlamp aan een bepaalde zijde defect is,
dat je dan toch nog ongeveer kunt zien hoe breed het voertuig is in verband met de veiligheid.

Klopt dit?

Groetjes Peter
weet het niet precies, mijn depo koplampen hebben om de lamp een soort 'angel eye' ring zitten. Die gaat aan als het schemert, maar als normaal licht aanstaat brand die ook (die ring dus)

is er netjes mee door de apk gekomen btw (of begrijp ik stadslicht nu verkeerd)
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Plaats reactie