Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

storingslampje defecte verlichting brandt

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
ik heb een verlichtingsstoring die niet alledaags is (voor mij dan).
Eerst even een relaas van wat ik een beetje aan de bus veranderd heb.

- de DRL vervangen door ledlampjes --> storing na een aantal dagen, niet meteen dus, via VCDS de defectmeldingen voor alle lampjes uitgezet.
- Ben met achteruitrijcamera met klaplogo bezig en dacht even het signaal voor openklappen van de rechterachteruitrijlamp te pakken(om te testen), geen storing hierop. Wel in radio en navigatiesysteem achteruitrijcamera aangevinkt
- afgelopen maanden heb ik een aantal keren met verschillende karren er achter gereden en iedere keer gaf mijn auto netjes aan welk probleem er in de aanhang wagen zat qua verlichting.
- nieuwe lichtschakelaar geplaatst omdat ik die mooier vond, maakt niets uit welke lichtschakelaar, blijft..

Nu het probleem: ik heb geen achteruitrij verlichting meer

Wat heb ik gedaan om dit op te lossen?
- beide achteruit rij lampjes doorgemeten, okee
- Via mijn schema zou zekering SD15-10A voor de achteruitrijlampen moeten zijn --> die is heel
- Via VCDS uitgelezen --> buiten het missen van de achteruitrijcamera geen enkele fout uitleesbaar niet in BCM en niet in dashboard
- in aanhangwagen stekker gemeten of er een achteruitrijsignaal kwam, daar dus ook niet.
- in VCDS alle lampdefect meldingen weer aangevinkt met de hoop dat er dan aangegeven zou worden welke lamp defect, geen resultaat.

Mijn vragen:
- Hoe kan ik de bak-schakelaar doormeten en waar zit die bij een KUP-bak?
- BCM-defect? Hoe een nieuwe weer programmeren met mijn oude longcoding (die heb ik opgeslagen) wat staat er op een nieuwe BCM, werkt die meteen, of is die blanco en moet je langs de dealer om hem te laten beschrijven? Software update mogelijk om probleem op te lossen? BCM resetten?
- Meteen de meest uitgebreide BCM nemen ipv de huidige en scheelt dat qua prijs en aansluitingen van de 2 stekkers?
- Hoe verder?



































Edit: ik heb nu iets gevonden, ben benieuwd naar jullie logica.--> Leerzaam
Gebruikersavatar
Svennycane
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jun 2017, 14:31
Locatie: Gorredijk FRL

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Svennycane »

Hmm lastig inderdaad..

Het zou iets te toevallig zijn dat je achteruit schakelaar stuk is gegaan terwijl je aan het testen bent met je camera,
echter zit ik mij te bedenken of de schakelaar een relais bedient om de lampen te schakelen of dat deze als rechtstreekse schakelaar gebruikt wordt.

Zou het kunnen zijn dat je je schakelaar hebt overbelast door extra stroom te vragen met het testen met je camera?
Ben wel benieuwd naar de uitkomst!
T5 enkel cabine 2003, met 2007 174pk BPC motor
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Multivan Generation »

Verlichting wordt tegenwoordig (vanaf T5-GP )aangestuurd via de BCM en niet meer via de schakelaar,
maar ja daar (BCM) stonden geen fouten meer in.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door ArieV »

Het updaten van een bcm heb ik nooit gedaan.
Het vervangen wel.
Koop je een nieuwe zal hij leeg zijn, naar de dealer hoeft niet alleen voor aanschaf eventueel.
Koop je een gebruikte dan zal de oude code van de donor bus er in staan.
Koop je een luxere versie bcm maar wel voor een t5gp heb je kans dat je de oude long coding niet kan over zetten naar de nieuwe dus alle opties opnieuw aanvinken.

Werken je parkeer sensoren achter nog?
Als je de trekhaak module los haalt zekeringen er uit. Verandert er dan iets kwa pdc of verlichting?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Multivan Generation »

Trekhaak kabelboom los koppelen bij D-stijl maakt geen verschil en PDC sensoren werken nog gewoon.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door ArieV »

Dan geloof ik niet dat de achteruit schakelaar stuk is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Multivan Generation »

ArieV schreef: 01 dec 2017, 12:17 Dan geloof ik niet dat de achteruit schakelaar stuk is.
Dat is wel logisch ja..

Verder nog gedaan:
- extra draad die ik bij de plus van de rechter achteruit rij lamp gestoken had verwijderd, in verband met mogelijk te hoge weerstand in can-circuit
- spanning op trekhaak pool 8 gemeten -->0V bij achteruit ingeschakeld :nuts

Wat ik niet snapte: hoe kan ik een verlichtingsstoring op mijn dashboard hebben, terwijl alle lampdefect meldingen gedeactiveerd zijn, en er geen fouten in de BCM staan? rara..
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Walda »

Hoi Peter,

Toen ik mijn werk T5 uit 2012 in 2015 kocht heb ik vrijwel gelijk de achteruitrijlampen en binnenverlichting vervangen voor led, verder is de bus origineel met af fabriek een dubbelcabine. Sinds afgelopen zomer krijg ik te pas en te onpas ook een brandend lamp defect lampje. Vanmorgen nog van Joure op weg naar Den Haag, bij vertrek lampje uit, ineens bij Wassenaar lampje aan en ook bij starten voor de terug weg blijft het lampje branden. Net na aankomst thuis alle verlichting voor de zoveelste keer gecontroleerd en alles is prima. De bus is nog niet uitgelezen en ik heb ook nog niet gemeten op het trekhaak stopcontact. Heel apart dus, eerst 2 jaar goed en nu deze verschijnselen.

Walter
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door ArieV »

Ik weet niet of je me snapte Omdat je me citeerde.

Maar ik bedoelde hier mee. Als de parkeer sensoren wel geactiveert worden met het in zijn achteruit zetten dat de schakelaar wel werkt anders word de pdc niet ingeschakelt.

Dat je niks meet op de trekhaak kan te maken hebben dat er geen aanhanger achter zit.
Heb je dus los gemeten op de stekkerdoos of op een aanhanger?
Meestal heb je een canbus gestuurde trekhaak module die pas spanning geeft als deze een bron meet.

En heb je echt de fout melding uit gezet of de
koud diagnose.

Ik weet niet of je de fout melding wel uit kan zetten.
(Nog geen ervaring mee met een T5gp bij een passat 2009 kon het in iedergeval niet en bij een amarok ook niet)

Koud diagnose uitzetten houd alleen in dat er tijdens het starten van de auto geen meet spanningjes verstuurt worden naar de lampen.
Dus geen fout meldingen overdag.
Als de lampen wel stuk zijn krijg je bij het inschakelen van de verlichting als nog een foutmelding.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Multivan Generation »

Probleem lijkt er uit te zijn.
Maar wat de oorzaak nu daadwerkelijk was? :nuts

De BCM (body control module = centrale zenuwstelsel in een recente volkswagen) gaf dus een melding van een defect lampje weer in de tellerunit.
Eerst klopte dat (led-verlichting geplaatst met een te lage interne weerstand), maar nadat ik die lampjes weer vervangen had door de originele lampjes, was die melding dus onterecht.

Ik heb een paar keer met verschillende karren er achter gereden, en eventuele fouten in die karren, qua verlichting, werden ook netjes weergegeven.
Nadat die verwijderd waren, bleef de fout zichtbaar in de tellerunit.

Mogelijke extra weerstand in Can-circuit; door een extra draad van de achteruit rij verlichting af te takken, er uit gehaald door draad weer te verwijderen. Fout bleef zichtbaar in tellerunit.
Via VCDS dus geen storing meer te zien :bonk

Uiteindelijk beide accupool klemmen van de start accu een nachtje er af gelegd, om alle mosfets en capacitors in BCM te 'drainen' en hierdoor eventueel aanwezige 'rest geheugen' te wissen.
Dit heeft gewerkt.
Accupool klemmen weer gemonteerd, en belangrijk, goed vastgezet; auto op contact gezet, achteruitversnelling ingeschakeld en.....

er was weer licht :jump

Moraal van het verhaal: koop geen minderwaardige LED zooi, prik niet overal even een draad bij( je bouwt daarmee extra weerstand op in het can-circuit), wees bewust van de zwakte van een trekhaak aansluiting en soms kom je met VCDS ook niet verder. Een bus voor een paar uur spanningsvrij maken wil wel eens helpen om vreemde fenomenen en storingen als sneeuw voor de zon te doen laten verdwijnen.

Groeten Peter
PS dit bovenstaande heeft betrekking op onze T5-GP, misschien was het leerzaam :knipoog
PPS dit ook nog gevonden over een uitwisseling van een BCM linkje
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door Burp »

Ik heb ooit eens mijn achteruitrijverlichting vervangen door led verlichting. Deze gaven veel meer licht wat prettig was bij het achteruit rijden in het donker. Mijn camera zag ook veel meer. Echter kreeg ik spontaan problemen dat mijn navi (winCE) niet meer werkte. Oorzaak was de ledlampen. Toen ik deze weer vervangen had door normale was het probleem ook weer weg.

Ik denk dat er door lekstroom de "achteruit" werd ingeschakeld op de unit waardoor de navi en radio uit gingen. Normaal laat hij dan natuurlijk de achteruitrijcamera zien. En dat terwijl hij niet in zijn achteruit stond. Rare verschijnselen inderdaad door led.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
fiddler
Berichten: 162
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: storingslampje defecte verlichting brandt

Bericht door fiddler »

Mijn DEFA alarm in combinatie met (analoog) Blackjax Clifford is perfect ingebouwd door Thuurtronics in mijn 2014 T5GP. Opmerking van de alarm bouwer was: als de Clifford afgaat blijft het verklikker lampje wel branden; gewoon negeren, na kontakt uit is het weg, en om e.a. te corrigeren is bijna niet te doen en kostbaar. M.i. is elke wijziging in het elektrisch syteem altijd een risiko bij mijn type T5; durf niks electrisch zelfstandig meer te veranderen, zelfs geen onschuldig leeslamplje bij plaatsen ... F
Plaats reactie