Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 4motion Haldex koppeling

vragen over de T5
Plaats reactie
ArthurvB
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2018, 18:07

VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door ArthurvB »

Half september 2017 kochten wij een VW Multivan T5 4-motion TDI DSG automaat uit 2011 met 150.000 km op de teller bij een hele grote, goed bekend staande autohandelaar in het midden van het land. De auto zag er van binnen en van buiten prachtig uit en begin 2017 was er een nieuwe motor ingegaan, o.a. een reden waarom wij deze auto heel graag wilde hebben. Garantie was bij dit bedrijf alleen mogelijk op de nieuwe motor maar de goede reviews gaven ons het vertrouwen dat het goed zat.

Eind december kwamen wij met de auto op een drassig stuk grond terecht waarbij de voorwielen doordraaiden in de modder maar de achterwielen van de 4motion helemaal niets deden. Bij controle blijkt nu dat de Haldex koppeling inderdaad niet werkt en dat er al in 2016 een melding was van een storing van de Haldex koppeling. De verkoper beweert dat de computer destijds is uitgelezen en dat er geen storingen waren. Is het mogelijk dat de storing uit 2016 is opgeheven is (en de Haldex dus goed werkte ten tijde van de aankoop) en dat de melding toch op de boordcomputer blijft staan? Dit alles lijkt ons wel onwaarschijnlijk…. We hebben nu een gemodificeerde Haldex besteld. Is deze beter? We horen graag uw reacties.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door Erdem50 »

Belangrijkste in jou vraag mist. Wat was toen de de storing, wat is nu de storing?

‘De haldex’. Wat bedoel je daar exact mee?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door heemskerk »

Het zal toch niet de beruchte zekering zijn? ff zoekfucktie raadplegen..
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door Erdem50 »

Of zeefje verstopt, op pompje stuk.....
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
ArthurvB
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2018, 18:07

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door ArthurvB »

De storing gaf aan : geen spanning. En nu ook: geen spanning. Deze storing staat er dus al vanaf 2016. Welke "beruchte" zekering bedoel je Heemskerk? Ook wij hebben nl. geen schema van de zekeringen. Als iemand die voor ons heeft graag ! Wij gaan af op het garagebedrijf dat de auto nu voor ons in onderhoud heeft. En deze heeft volgens zeggen alles goed gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door Erdem50 »

Sorry maar dit is niet duidelijk genoeg om je verder te helpen, wij roepen nu wat mogelijke oorzaken maar hebben geen idee vd exacte storing. Als ergens ‘geen spanning’ zou komen kan je dat component wel 10x gaan vernieuwen maar zonder spanning zal hij het nog steeds niet doen.

Ik zou graag de exacte storingscode willen weten.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
ArthurvB
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2018, 18:07

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door ArthurvB »

Bedankt voor jullie reakties.
Update:
Inmiddels heeft de garage de pomp en toebehoren vervangen en werkt nu alles naar behoren, bleek dat het filter totaal verstopt was en de olie één grote dikke prut.
Wel een schadepost van ruim 2000 Euro....
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door Erdem50 »

Dit is wel heel bizar, de pomp en het verstopte filter is een bekende maar kost geen 2K
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jordydereus

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door jordydereus »

Geeft niks joh....

Die garagehouder kan weer lekker op vakantie...

Al was hij net terug......
BBkinkie
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 jun 2016, 23:00

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door BBkinkie »

Het filter en de Olie word bijna nooit vervangen wat uiteindelijk verstopping van het filter betekent door een sludge achtige substantie. Op een of andere manier lijkt er toch vocht in het systeem te komen wellicht door opwarmen vd olie en afkoelen waardoor er steeds nieuwe vochtige lucht in het systeem komt. Dit zou kunnen gebeuren via het rubber hoesje van de actuator vh differentieel lock (puur een theorie van mij) en is ook niet onderbouwd.

Maar heb laatst mijn filter en olie vervangen en ook bij mij kwam er helemaal op het eind een laag sludge uit het differentieel lopen en zat het filter al een heel eind dicht met die smurrie. Mijn auto heeft nog maar een kleine ton gedraaid dus ik adviseer iedereen met een 4motion dit toch met enige regelmaat (elke twee jaar) te laten doen om grote schades te voorkomen. Voor die 100 euro materiaal en half uur arbeid kun je het risico niet lopen.

Waar ik benieuwd naar ben is of jou auto ook diff lock heeft dat zou mijn theorie kunnen onderbouwen.
jan bruin
Berichten: 59
Lid geworden op: 19 jan 2007, 22:29
Locatie: warmenhuizen

Re: VW T5 4motion Haldex koppeling

Bericht door jan bruin »

Even inhaken op het verversen, heeft er iemand een linkje of zoiets waar en hoe je de olie en filter moet verversen, wil de mijne ook gaan doen, maar wil wel weten wat voor filter en olie erin moet, staat niks meer in zo’n boekje van Vw in tegenwoordig, alvast bedankt voor de antwoorden :wjw
T4 Caravelle 102 pk 1999 325.000 km 2004 - 2016
T5 GP Caravelle 180 pk DSG 4-motion 2011 146.000 km 2016 - 20..
Plaats reactie