Goedemorgen "weetjewelles",
Ik heb een T5 2.0 TDI uit 2010.
Gekocht bij ca. 47000km en nu bijna 99000km op de teller.
Voor een paar weken terug heb ik de (bijna versleten) zomerbanden omgeruild voor all-season banden (incl. lichtmetalen velgen).
14 dagen geleden vernam ik een "rammelend) geluid aan de rechtervoorzijde van de auto.
Eerst dacht ik dat het te maken maken had met de op de straat geplakte rijwielbaanmarkeringen, maar later bleek dat het klapperende geluid ook op ander soorten wegdek aanwezig is. Het is snelheidsafhankelijk en reeds bij een minimale snelheidswijziging (sneller of langzamer) is het geluid weg.
Tussen de 50 en 60km per uur is het zeer hinderlijk. Ben ermee bij de bandenleverancier geweest, maar die meende dat het aan de remblokken lag. Op naar de garage. Deze hebben het rechtervoorwiel eraf gehad en een inspectie doorgevoerd. Niets te vinden. Alles lijkt in orde. Helaas is het klapperende geluid niet verdwenen. Met name na ca 10 minuten rijden komt het weer volop terug. Opwarmen van de oliën en vetten, waardoor er ergens speling ontstaat? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Charles
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
klapperend geluid rechtsvoor
- Multivan Generation
- Berichten: 33773
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: klapperend geluid rechtsvoor
Laat je aandrijfas en as-stomp op eens op slijtage van de splines controleren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: klapperend geluid rechtsvoor
Controleer die kleine stabilisatiestangetjes bij de veerpoten op speling. Gaan geluiden maken wanneer versleten..
Gezien kilometrages neem ik aan dat het de eerste bandenwissel was? Maar al te vaak zit (lichtmetaal) dusdanig vast dat men soms (grof) geweld gebruikt om de velgen er af te kunnen krijgen. Controleer daarom die stabistangetjes, veerpootlager en rubbers. Je zal niet de eerste zijn..
Gezien kilometrages neem ik aan dat het de eerste bandenwissel was? Maar al te vaak zit (lichtmetaal) dusdanig vast dat men soms (grof) geweld gebruikt om de velgen er af te kunnen krijgen. Controleer daarom die stabistangetjes, veerpootlager en rubbers. Je zal niet de eerste zijn..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 22 jan 2018, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: klapperend geluid rechtsvoor
Precies wat jij beschrijft heb ik eens meegemaakt met een geleende Vito. Dacht eerst ook dat het aan de wegmarkeringen lag. Vooral kort na het optrekken (ca. 50 km/h) was het merkbaar en bij iets sneller rijden was het weer weg. Bleek in de automatische versnellingsbak te zitten. Later hoorde ik dat de bak gespoeld was en dat het probleem over was. Was blijkbaar iets met de koppelomvormer, maar heb zelf geen verstand/ervaring met automaten. Als je geen automaat hebt kan je dit verhaal weer vergeten. Als je wel een automaat hebt kan je hier ook eens aan denken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: klapperend geluid rechtsvoor
Waarschijnlijk niet; het geluid komt van rechtsvoor, de (automaat)bak zit links. (geen grapje)Hanz schreef: ↑22 jan 2018, 10:22 Precies wat jij beschrijft heb ik eens meegemaakt met een geleende Vito. Dacht eerst ook dat het aan de wegmarkeringen lag. Vooral kort na het optrekken (ca. 50 km/h) was het merkbaar en bij iets sneller rijden was het weer weg. Bleek in de automatische versnellingsbak te zitten. Later hoorde ik dat de bak gespoeld was en dat het probleem over was. Was blijkbaar iets met de koppelomvormer, maar heb zelf geen verstand/ervaring met automaten. Als je geen automaat hebt kan je dit verhaal weer vergeten. Als je wel een automaat hebt kan je hier ook eens aan denken.