Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoopadvies T5

vragen over de T5
Plaats reactie
RemmieT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2018, 16:24

Aankoopadvies T5

Bericht door RemmieT5 »

Hallo allemaal,

Zoals in het voorstel topic ook al stond, zal ik binnen een paar maanden een T5 aan gaan schaffen.
Kan volgende week al zijn of over een aantal maanden, hangt er een beetje vanaf wanneer ik een mooie spot.

Ik ben in ieder geval op zoek naar een T5 automaat LWB met dubbele cabine. Verder heb ik nog niet echt eisen die belangrijk zijn.
Dat komt denk ik meer tijdens de zoektocht. Ik heb zelf niet zoveel kaas gegeten van auto techniek.
Welke motor, welke opties is voor mij nog een groot vraagteken. :vraagteken

Er is al wel wat rondgekeken en ik moet zeggen dat het lastig zal worden om een betaalbare T5 met fatsoenlijke km-stand te vinden.
Iedereen zoekt natuurlijk zo'n pareltje.
Eerste vraag is of een T5 met 2 ton+ op de teller nog de moeite waard is. Je ziet er voorbij komen met 4 ton+ :groteogen , maar wat is redelijk?
Welke motoren zijn dan de absolute aanraders. Welke zijn het best in combinatie met een automaat?
Dan nog de versie, want je hebt de 'gewone' transporter, de Multivan etc. (achterin komen rolstoel en 2 hondenkooien).
Klopt het dat de dubbele cabine bij de LWB groter is? Zo ja, dan moet die het zeker worden gezien de 3 kinderen.

Als er alvast wat advies volgt dan zullen gedurende de tijd wel meer vragen opkomen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Remco
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door Beckontheroad »

Hi Remco,
welkom op wjw, als je de zoekfunctie gebruikt, kom je ongetwijfeld veel te weten over welke motoren welke kwalen wel of niet hebben voor een T5.
Zal je veel leesplz en wijsheid geven. Zo heb ik na mn T4 ook hier, en elders eerst veel ingelezen.

suc6,
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
RemmieT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2018, 16:24

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door RemmieT5 »

Heb zoekfunctie zeker al wel gebruikt, maar kwam vooral tot 'oude' resultaten.
Vind reacties van 2012 niet echt actueel meer.

Maar ik zal zeker nog aan de gang gaan met search, want wil niet 'lui' zijn.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door Beckontheroad »

weet niet naar welke leeftijd je kijkt?
tussen de T5 en de T5Gp/ facelift zit motorisch nogal wat verschil.
En de GP was er vanaf ergens 2011-2012
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
jordydereus

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door jordydereus »

De t5 is alleen met de 2.5 geleverd met automaat

De 130 en 174 pk

De GP met alleen de 2.0 dsg. In div pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33783
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door Multivan Generation »

Een vraag die ook relevant is: wat is het budget?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RemmieT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2018, 16:24

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door RemmieT5 »

Budget is max. 13-15k

Ik ben nog lekker in de weer geweest met de zoekfunctie, maar daar haal ik toch niet naar boven wat ik wil.
Welke motor/bak combi is sterk (al weet je nooit wat voor aanhangers erachter hebben gehangen).

Het valt me tegen wat ik in DLD kan vinden.
Ik had verwacht daar toch mijn slag te kunnen slaan, aangezien ik alleen BTW moet voldoen en geen BPM.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door ArieV »

Ik heb zelf een lwb dubbel cabine en 2 kleine kinderen in een kinderstoel. Maar ik mis best wel eens de 2de schuifdeur. Zeker als er al een kind in de stoel zit bij de schuifdeur. Ze zitten royaal maar even langs de benen lopen lukt niet door de voor stoelen.
Als eerste er in, is als laatste er uit.
Ik heb een 2l TDI 140pk en de afgelopen 17k een heerlijke motor geweest zonder olie verbruik en genoeg vermogen. Huidige km stand is 116k+
Ik heb een enkel cabine omlaten bouwen naar dubbel met een snoeks cabine. Geeft iets meer zoek ruimte misschien.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door ArieV »

Ombouwen naar grijskenteken en hebt een nette bus denk ik.
Je schrijft dat er een rolstoel mee moet dan kun je misschien ook nog wat regelen met de overheid om kwart tarief te rijden zonder een schot te plaatsen.
(Geen ervaring mee)

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volks ... ed6e1cbccb
RemmieT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2018, 16:24

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door RemmieT5 »

Er moet inderdaad een rolstoel mee, maar ik ben met rijden niet gebonden aan een rolstoel.
Daarom moet er wel een tussenschot inzitten om tegen het speciaal tarief te rijden.
Het voordeel van zo'n 9 persoons is dat ze (bijna) niet zijn ingezet met forse aanhanger, waardoor de bak beter behouden is.
Ik ben zelf niet mobiel en handig waardoor ik zo'n ombouw zal moeten laten doen (kosten?)
Dat gaat natuurlijk van het budget van de bus af.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33783
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door Multivan Generation »

Als ik je budget zie dan wordt het een 2.5 TDI met automaat.
Als je de bus op mindervaliden kenteken kunt zetten dan hoeft er volgens mij geen scheidingswand in te zitten.
Was een uitzondering destijds.

Wat je jezelf kunt realiseren is dat de automaatbak nog wel eens gereviseerd moet worden en dat kost tussen de 2 en 3000 euro. Iets om bij je zoektocht rekening mee te houden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Aankoopadvies T5

Bericht door Burp »

Het is altijd lastig te beantwoorden. Ik heb destijds ook gezocht en uiteindelijk gevonden wat ik wilde hebben. Ik kwam van een Touareg 3,6 V6 mat alle luxe en automaat en heb nu de 174pk LWB met dubbele cabine. Een heel praktische auto met veel ruimte. Als je regelmatig mensen op de achterbank mee neemt is een LWB wel aan te raden, je hebt dan echt meer ruimte in de dubbele cabine. Dit scheelt bij de ene of andere cabine overigens ook nog. De automaat is bij de sterkere (lees 174pk) eigenlijk niet op zijn taak berust. Zit op het randje wat hij kan leveren. Als je dan gaat chippen (heb ik gedaan naar 208pk / 460Nm) dan is de automaat eigenlijk wat te licht.

Is een auto met 200K+ nog goed? Dat hangt helemaal af van het vorige gebruik en onderhoud. Ik had in mijn zoek tocht voorgenomen om naar een auto met minder dan 175K op de teller te zoeken. Dat blijkt al lastig in een bepaald budget. Tot ik die van mij tegen het lijf liep. Ik keek bij een auto zaak naar een andere auto maar die was lelijk en uitgeleefd. Toen liet hij me deze zien, staond niet in mijn lijst vanwege km stand. Zat op 180K ofzo. Zag er netjes uit en toen maar mee gaan rijden. Reed prima en zag er verder netjes uit. Nooit spijt van gehad.

Succes en als je wat zoiet kun je altijd advies vragen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie