Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot gelopen motor naar revisie t5

vragen over de T5
Plaats reactie
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 07 mar 2018, 21:11 Haal de slang van de carterontluchting eens los om te zien of de olie daar vandaan komt.

Een motor die op motorolie heeft gelopen, dat wordt niet opgelost door een andere turbo.
Ik zou jouw bus eens bij een specialist brengen.
Hallo,
Bedankt daar heb ik nog niet na gekeken. Het probleem bij de oude turbo was dat Deze heel veel speling had tussen de uitlaat kant van de turbo en de inlaat kant. Ik kon de 2 slakkenhuizen tegen elkaar indraaien zeg maar.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door heemskerk »

@ topicstarter: Zou je niet beter eens een deskundige inschakelen/ de zaak in orde laten maken? Het heeft er alle schijn van dat je maar wat aanrommelt en op de gok dingen uitprobeert. Russian roulette.. :jump

Ik bedoel het zeker niet denigrerend hoor maar dit is/zijn toch niet de juiste methode(s) om de boel op de juiste wijze te herstellen? Wanneer (ik begrijp het soms niet doordat je niet de juiste termen gebruikt voorbeeld: ratelen en later weer niet echt ratelend geluid) je nu vermeld dat de twee turbohelften los van elkaar zitten met speling ver buiten de toleranties.. Dan ga je toch eerst je blok op eventuele schade controleren ipv gokken? Wat te denken van slijpsel in je motorolie? Dat piepen kan ook maar zo de bladen van het turbinewiel zijn die tegen de behuizing aankomen bijvoorbeeld..

Eerst definitief de oorzaak vinden/vaststellen, (eventuele) schade opnemen, delen vervangen/schade herstellen, check, dubbelcheck en dan pas testen/starten.. :toppie


P.s. Lees het onderschrift van Multivan Generation eens.. :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2018, 20:40

Nieuwe turbo toch hetzelfde probleem.
Kan het zijn dat de olie uit de uitlaat weer terug de turbo in gaat als de kat helemaal vol zit?
Nee , dat kan niet . Een draaiende motor "blaast" de olie verder weg (kan het niet aanzuigen via de uitlaat) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

heemskerk schreef: 07 mar 2018, 23:42 @ topicstarter: Zou je niet beter eens een deskundige inschakelen/ de zaak in orde laten maken? Het heeft er alle schijn van dat je maar wat aanrommelt en op de gok dingen uitprobeert. Russian roulette.. :jump

Ik bedoel het zeker niet denigrerend hoor maar dit is/zijn toch niet de juiste methode(s) om de boel op de juiste wijze te herstellen? Wanneer (ik begrijp het soms niet doordat je niet de juiste termen gebruikt voorbeeld: ratelen en later weer niet echt ratelend geluid) je nu vermeld dat de twee turbohelften los van elkaar zitten met speling ver buiten de toleranties.. Dan ga je toch eerst je blok op eventuele schade controleren ipv gokken? Wat te denken van slijpsel in je motorolie? Dat piepen kan ook maar zo de bladen van het turbinewiel zijn die tegen de behuizing aankomen bijvoorbeeld..

Eerst definitief de oorzaak vinden/vaststellen, (eventuele) schade opnemen, delen vervangen/schade herstellen, check, dubbelcheck en dan pas testen/starten.. :toppie


P.s. Lees het onderschrift van Multivan Generation eens.. :knipoog
Ik vat het ook niet verkeerd op.

Alleen moet de specialist wel tijd ervoor hebben natuurlijk. Vanavond komt er iemand na kijken. Maar denk Zelf dat het op hol slaan fataal is geweest
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

gelukkig had je nog garantie toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 11:20 gelukkig had je nog garantie toch?

Ja ik heb nog garantie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

Olie kan door turbo ook het blok in geblazen worden.
De olie aanvoer is met hogere druk. Als de as aan de compressorzijde die olie door laat, dan gaat het via de interkoeler richting blok..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 12:13 Olie kan door turbo ook het blok in geblazen worden.
De olie aanvoer is met hogere druk. Als de as aan de compressorzijde die olie door laat, dan gaat het via de interkoeler richting blok..
Ja dat doet hij ook. Maar waardoor komt die olie omhoog..
Het gaat via de carter ontluchting weer de inlaat in dat is wat ik zie.
Kan het zijn dat het door de zuigers naar boven komt? En zo verder omhoog?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

Je blok is schroot en hoogstwaarschijnlijk is er een fout gemaakt bij de revisie of is je blok niet eens gereviseerd maar hebben ze een ander blok van onbekende herkomst geleverd.

Gewoon teruggaan en garantie aanspraak maken en belangrijk, een reële termijn stellen, waarin dit opgelost zou moeten zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 12:59 Je blok is schroot en hoogstwaarschijnlijk is er een fout gemaakt bij de revisie of is je blok niet eens gereviseerd maar hebben ze een ander blok van onbekende herkomst geleverd.

Gewoon teruggaan en garantie aanspraak maken en belangrijk, een reële termijn stellen, waarin dit opgelost zou moeten zijn.
Ja denk dat mijn oude turbo niet eens kapot was
Ondanks de speling.. het gebeurd niet zomaar lijkt mij.. ik sleutel veel aan motoren en heb er ook genoeg vervangen maar nog nooit zulke problemen ondervonden..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 12:35
Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 12:13 Olie kan door turbo ook het blok in geblazen worden.
De olie aanvoer is met hogere druk. Als de as aan de compressorzijde die olie door laat, dan gaat het via de interkoeler richting blok..
Ja dat doet hij ook. Maar waardoor komt die olie omhoog..
Het gaat via de carter ontluchting weer de inlaat in dat is wat ik zie.
Kan het zijn dat het door de zuigers naar boven komt? En zo verder omhoog?
Als hij olie via de zuigers/cilinders naar buiten drukt , dan is dan blok rijp voor de sloop . Ook als het via de carterontluchting zodanig veel olie naar buiten komt , dan is je blok er ook aan .
Dat zal dus zeker geen revisieblok geweest zijn ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Pascal-141 schreef: 08 mar 2018, 14:00
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 12:35
Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 12:13 Olie kan door turbo ook het blok in geblazen worden.
De olie aanvoer is met hogere druk. Als de as aan de compressorzijde die olie door laat, dan gaat het via de interkoeler richting blok..
Ja dat doet hij ook. Maar waardoor komt die olie omhoog..
Het gaat via de carter ontluchting weer de inlaat in dat is wat ik zie.
Kan het zijn dat het door de zuigers naar boven komt? En zo verder omhoog?
Als hij olie via de zuigers/cilinders naar buiten drukt , dan is dan blok rijp voor de sloop . Ook als het via de carterontluchting zodanig veel olie naar buiten komt , dan is je blok er ook aan .
Dat zal dus zeker geen revisieblok geweest zijn ...
Vanmiddag maar bellen met het bedrijf kijken wat de uitkomst is..
ik laat het nog wel weten, dan denk ik persoonlijk dat de revisie niet helemaal goed is verlopen. Want hij had vanaf dag 1 al olie in de inlaat het wad weinig en zag er geen kwaad in toen en een specialist zei mij dat dat kleine beetje normaal kan zijn aangezien het al wel een oude turbo is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 14:05
Pascal-141 schreef: 08 mar 2018, 14:00
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 12:35

Ja dat doet hij ook. Maar waardoor komt die olie omhoog..
Het gaat via de carter ontluchting weer de inlaat in dat is wat ik zie.
Kan het zijn dat het door de zuigers naar boven komt? En zo verder omhoog?
Als hij olie via de zuigers/cilinders naar buiten drukt , dan is dan blok rijp voor de sloop . Ook als het via de carterontluchting zodanig veel olie naar buiten komt , dan is je blok er ook aan .
Dat zal dus zeker geen revisieblok geweest zijn ...
Vanmiddag maar bellen met het bedrijf kijken wat de uitkomst is..
ik laat het nog wel weten, dan denk ik persoonlijk dat de revisie niet helemaal goed is verlopen. Want hij had vanaf dag 1 al olie in de inlaat het wad weinig en zag er geen kwaad in toen en een specialist zei mij dat dat kleine beetje normaal kan zijn aangezien het al wel een oude turbo is.
Vraag hem dan meteen ook eens WAT er precies aan de motor "gereviseerd" zou zijn , want daar ben ik héél benieuwd naar . (zoals ik al vermeldde in mijn antwoord van 27 februari)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

Probeer eens aan de hand van je nu ingebouwde motornummer,
wat ergens op de motor zelf moet staan *weet even niet waar*
te achterhalen of het wel je eigen motor is.
Het motornummer kun je dan vergelijken met het nummer wat vermeld wordt op de wagensticker,
welke je kunt vinden op bijvoorbeeld de bestuurdersstoel console, of op de eerste pagina van je service boekje.

Als het niet je eigen motor is, dan heeft het bedrijf echt wat uit te leggen, als ze het als revisie verkocht hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 16:49 Probeer eens aan de hand van je nu ingebouwde motornummer,
wat ergens op de motor zelf moet staan *weet even niet waar*
te achterhalen of het wel je eigen motor is.
Het motornummer kun je dan vergelijken met het nummer wat vermeld wordt op de wagensticker,
welke je kunt vinden op bijvoorbeeld de bestuurdersstoel console, of op de eerste pagina van je service boekje.

Als het niet je eigen motor is, dan heeft het bedrijf echt wat uit te leggen, als ze het als revisie verkocht hebben..

Zat origineel een AXE MOTOR in .
En nu ook weer dus dat is het probleem niet multivan.
"Specialist" zei net dat er met de motor niks mis is hij loopt super. Alleen de intercooler komt heel en heel veel olie uit.. laat hem nu warm draaien en alle olie eruit pompen( met de intervooler los uiteraard) aan de egr kant.
De turbo lijkt nu droog
Plaats reactie