Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot gelopen motor naar revisie t5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Pascal-141 »

Als je een kleinere turbo gaat monteren dan origineel, dan ga je inderdaad vermogenverlies hebben , dat is toch logisch ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Ja dat snap ik pascal. Alleen is het schadelijk?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door heemskerk »

Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 20:06 Ja dat snap ik pascal. Alleen is het schadelijk?
Zeker schadelijk. Voor je ego.. :knipoog

Software moet ook aangepast worden. Neem die kosten ook mee en weeg af of je niet gewoon een 174pk wilt behouden..
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

hahaha ja dat snap ik!
Uiteraard wil ik ook me 174 pk behouden.
Ik wil alleen weten of t echt aan me turbo ligt..
Voordat ik weer een nieuwe koop. En deze kan ik gratis van een vriend krijgen. Vandaar mijn vraag
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 21:08 Ik wil alleen weten of t echt aan me turbo ligt..
Voordat ik weer een nieuwe koop.
Ga voor een nieuwe kwaliteits turbo,
en niet voor een goedkoop gereviseerde.
Dan kun je de inferieure onderdelen al uitsluiten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Hebben jullie ervaringen met LR revisie in weert?
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door runnerted »

Olaf schreef: 20 mar 2018, 10:09 De buitenkant schoonmaken is iets anders dan reviseren
....
Dat begrijp ik, maar ik weet niet beter of de meeste revisie bedrijven maken eerst de boel grondig schoon.... :nuts
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Ralph Bakker »

Van revisie-turbo’s afblijven. Ik neem liever een goede gebruikte of nieuw dan een refurbished.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Ralph Bakker »

Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 19:11 Jongens ik heb een vraag voor de kenners,
Ik weet dat een AXD EN AXE niet veel verschillen.
Ook de turbo past gewoon 1op1 incl bochtje dan van de in laat..

Mijn vraag is kan ik zo een axd turbo op mijn axe motor schroeven?
Verlies ik dan alleen vermogen of?

Hoor graag jullie reacties!
Niet doen. Je kleinere turbo gaat op zn tenen lopen met eventuele plof als gevolg. Kans op nog meer schade.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation »

Angelo-anneveld schreef: 26 feb 2018, 23:53 Hallo forum leden,

Zaterdag mijn revisie motor voor het eerst getest naar het inbouwen 4 weken geleden..
alles goed nagekeken en gecheckt. Nergens lekkages etc.
Echter naar 119 km zet ik de bus uit. Later start ik hem en er kwam een enorme rookontwikkeling uit de uitlaat (het leek wel of die in brand stond van onder) gelijk uit gezet. Dacht al meteen aan de turbo. En ja, olie pijl onder minimum niveau.. ik moest de bus nog 100 meter verder op hebben dus dacht start hem even en rij hem dat stukje even de parkeerplaats op. Toen begon hij uit zichzelf een flinke stoot gas te geven.. en hoorde een harde geratel.. heb snel de bus uitgezet.. hij start nu niet meer.. draait paar slagen rond maar slaat dan weer vast. Heb de uitlaat los gemaakt van de turbo en deze zat vol olie..

Het is 2.5AXE motor die net compleet gereviseerd is. 4 maanden terug is me andere motor kapot gelopen waarmee ik ook maar 5.500km mee heb mogen rijden. Ik heb inmiddels in 4 maanden tijd al 7250 euro in de bus gestoken en ben bang dat ook deze nieuwe motor het begeven heeft..
iemand ervaring? Met het soort gelijke heuvel?
Hoor graag van jullie.

Groetjes, angelo
Angelo-anneveld schreef: 27 feb 2018, 07:11 Hallo wim,
Bedankt voor je reactie.
Ja het gaat om een ruilmotor. de oude motor, daarvan is de nokkenas gebroken.
Wat ik zelf ook raar vond was dat er inderdaad dus geen oliedruk lampje aan ging.. ik ging er dus ook vanuit dat die laatste 100 meter niet veel uitmaakte. Waar ik alleen bang voor ben is dat er miss schoepen van de turbo zijn afgebroken die vervolgens het blok zijn in geperst. Of is dat bijna onmogelijk? Naderhand heb ik uiteraard het oliepijl gecheck en er ontbrank zo'n 1.8 liter olie.. lijkt mij niet zo heel gek veel voor meteen blijvende motorschade?
Aangezien dit de 3e motor is die kapot gelopen is, ik heb de multivan net 6 maanden en totaal geen zin meer om er nog maar een enkele euro in te stoppen.. Groetjes, angelo
Angelo-anneveld schreef: 27 feb 2018, 08:15
Pascal-141 schreef: 27 feb 2018, 07:41 Je spreekt van een gereviseerde motor ... is die motor ook effectief gereviseerd , of dat maar een begrip wat de verkoper er aan gegeven heeft om er veel geld te kunnen voor vragen ?
De 2.5tdi uit de T5 is namelijk niet zo makkelijk te reviseren , de alu blok heeft cilinderwanden die voorzien zijn van een laag nicasil (slijtlaag) en dat is niet zomaar eventjes te overbruggen .
Als je spreekt van een revisie , dan wil dat zeggen dat het blok uitgeboort is , en er terug een nieuwe laag nicasil op de cilinderwanden is aangebracht (er zijn weinig revisiebedrijven die dat kunnen) , of dat het blok geboort is en dat er 5 bussen ingekomen zijn (ik kan maar 1 bedrijf die dat kan) . Beide mogelijkheden zijn heel duur .

Ik vrees er voor dat jouw "revisieblok" echt wel gereviseerd zou zijn. Waarom ? omdat als ik je uitleg zo lees , vermoed dat de motor op hol geslagen is en op zijn eigen olie heeft gelopen , vandaar de rookontwikkeling en de olie die weg was . Het geratel dat je nog gehoord hebt , waren hoogstwaarschijnlijk de drijfstangen (de drijfstanglagers zullen er helemaal aan zijn ... )
De kans is groot dat de motor rijp voor het schroot is .
Ik geloof het wel, het kan natuurlijk ook alleen de kop zijn die gereviseerd is.. de motor liep en startte ook gelijk.
Ik vond persoonlijk dat de turbo al raar aanhoorde. Een ander geluid als normaal zeg maar..
aangezien ik nog 1 maand garantie op de motor heb, kan ik deze uiteraard nog terug brengen om alleen de boel weer te gaan demonteren enzo daar zit ik niet meer zo op te wachten.
Maar als de turbo de boosdoender is kan ik natuurlijk fluiten naar mijn garantie..


Groetjes, angelo
Angelo-anneveld schreef: 27 feb 2018, 16:46
jordydereus schreef: 27 feb 2018, 16:38 Kan ook gewoon een hele slechte revisie geweest zijn.

Of iets verkeerde gemonteerd door het bedrijf.
Misschien olieaanzuigbuis vergeten?

Hallo jordy,
Heb zelf alles gemonteerd.
Heb alles wel een paar keer nagelopen voordat ik hem startte.. heb er ook mee gereden de Eerste 119 km mocht er wat verkeerd gemonteerd zijn dan zou je dat in de eerste kilometers wel moeten merken neem ik aan?
Groetjes
Angelo-anneveld schreef: 27 feb 2018, 17:25 Ik wil wel even melden dat ik het wel vreemd vond dat het inlaatspruitstuk koud was en bleef.. of is dat normaal met koude temparaturen?
Hoor graag van jullie
Angelo-anneveld schreef: 27 feb 2018, 18:49 Zou je haast gaan denken haha. Nee ik zou het verhaal even kort proberen samen te vatten.
Ik kocht de multivan met motorschade (1e motor).
Toen heb ik de oude gedemonteerd en 1 op marktplaats gevonden voor 3000 euro + inruil oude motor, zo gezegd zo gedaan!
Motor was dus plug and play. Kreeg hem de eerste weken niet aan de praat dussss.. weggebracht naar een specialist en wat dacht je motor stond niet op tijd. Dus kon hem wel starten met de nokkenassensor los. Het des betreffende bedrijf gebeld en die zei breng hem maar een keer langs(cb trading in monster). Maar hij zei ook dat hun al 20.000 km zo reden dus geen kwaad kon. Ik ging er dus vanuit dat het wel goed zat zo. Toen enkele weken later brak de nokkenas. Cb trading wou alleen tegemoed komen in de werk uren en materiaal van 2000 euro moest ik zelf nog even betalen.

Dus opZoek naar een andere motor (de 3e)
Deze heb ik dus zelf in elkaar gezet( turbo, dynamo, waterpomp, airco pomp, motorsteunen) kan zelf heel veel dus wou t allemaal zo netjes en goed mogelijk doen. Toch echter is dit blok ook kapot gelopen... alles was nieuw op de turbo na..

Groetjes
Angelo-anneveld schreef: 28 feb 2018, 18:11 Lijkt me ook niet.. de inlaat kant heb ik nog niet kunnen bekijken.. tis te koud om te sleutelen deze dagen. Heb het bedrijf waar de motor weg komt wel gebeld, en zei staan wel open voor reparatie als het aan de motor ligt. Dat is in iedere geval goed nieuws. Hij zei wel dat ik de olie koeler/oliefilterhuis eigenlijk ook had moeten vernieuwen en niet de oude erop. Klopt dit wel?
Angelo-anneveld schreef: 03 mar 2018, 16:06 Ik snap wat je bedoeld alleen ik kan de video niet uploaden vanaf mijn telefoon naar youtube app.. geeft hij steeds formulier fout aan..
Heb de turbo inmiddels gedemonteertd net. Plie zit overal.. wat mij opvalt is dat er heel veel speling zit tussen beiden slakkenhuizen..
Angelo-anneveld schreef: 05 mar 2018, 14:40 Oke, Turbo is defect. Teveel speling tussen de 2 slakhuizen waardoor olie in de inlaat circuit is gekomen..
positief is dat de motor weer start naar een paar dagen stil hebben gestaan. Rookt nog heel veel maar dat lijkt me vrij normaal?
Ik hoor verder ook geen rare geluiden uit de motor komen.
Is de kans op motorschade nu klein? Of hoe kan ik het inschatten?
Groejes
Angelo-anneveld schreef: 05 mar 2018, 22:23 Hallo wim,
De motor was op dat moment koud. Ik had hem net gestart en liet hem even warm draaien, ik reed op de koppeling weg naar de parkeerplaats. Toen hij automatische gaf gas kwam het toerental ook niet hoger als 3000 toeren ongeveer. Ik kom hem gelukkig zelf meteen uitzetten.
Ik heb gister even minuutje laten draaien om te kijken of ik waar raars hoorde maar ik hoorde gewoon een goedlopende motor. Een monteur uit de buurt zegt dat het ook puur de kop kan zijn die volgelopen was met olie waardoor die druk niet kwijt kon. En daarom niet complete slagen kon maken. Ik heb persoonlijk geen idee heb het nooit eerder mee gemaakt
Angelo-anneveld schreef: 05 mar 2018, 22:25 Hallo jordy,
Nee de motor ratelt niet.
Wat ik net ook tegen wim zei hij loopt eigenlijk prima..
heb vandaag nieuwe turbo gehaald die ik morgen wil monteren.
Groetjes
Angelo-anneveld schreef: 05 mar 2018, 22:37 Ik wil het ook niet echt ratelend omschrijven.
Jullie hebben vast wel eens een diesel koud gestart en flink gas gegeven met een ijskoude motor zo'n soort was het dan. Dan tikt hij ook iets.
Angelo-anneveld schreef: 06 mar 2018, 19:42 Hallo wim,
Net even gestart, nieuwe turbo erop. Even laten draaien zo'n 5 minuten. Bij een klein beetje gas geven hoor ik 'nog' niks..
Mijn vraag alleen hij rookt nog echt niet normaal veel.. is dat normaal? Aangezien er nog olie in de in en uitlaat zit?
Hoor graag van jullie
Angelo-anneveld schreef: 06 mar 2018, 22:54 Zijn er ook mensen die een kapotte/verstopte kat hadden hier op het forum?
Die mij misschien kan vertellen wat voor effect dat geeft op het gedrag van de motor?
Angelo-anneveld schreef: 06 mar 2018, 23:07
LAYCA schreef: 06 mar 2018, 23:03 Schroef gewoon de kat los en kijk of de motor dan wel goed loopt.
Maakt wel herrie maar je kunt niks stuk maken.
Groeten Wim
Morgen avond maar even testen..
Laat het jullie weten uiteraard!
Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2018, 09:29
Pascal-141 schreef: 07 mar 2018, 07:46 Ik denk dat er al evenveel rondrijden zonder kat (of met leeggemaakte kat) , dan er rondrijden die nog origineel zouden zijn :knipoog

Als je uitlaat vol olie zit door de kapotte turbo , dan is het heel aannemelijk dat je kat ook verstopt zit . In zo'n kat zitten zodanig kleine gaatjes waar de uitlaatgassen doorgeperst moeten worden , dat ik me heel goed kan voorstellen dat een laag olie de boel gewoon gaat verstroppen .
Ik zou dat ding gewoon leegmaken , is de goedkoopste oplossing en je motor "ademt" veel beter (= extra vermogen)

Ja ik ga hem er tussen weg halen lijkt me het beste en goedkoopste oplossing.
wat gebeurd er als ik rij met verstopte kat?
Is er kans op motorschade? Aangezien mijn garage 6 km verderop zit.
Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2018, 19:35 Jongens mag er olie uit de turbo komen?
Uit het gat waar je de intercooler slang op drukt ?
Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2018, 20:40 Nieuwe turbo toch hetzelfde probleem.
Kan het zijn dat de olie uit de uitlaat weer terug de turbo in gaat als de kat helemaal vol zit?
Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2018, 21:04 Wat kan dan de reden zijn dat er olie de intercooler in gaat?
Snap er echt niks meer van
De turbo piept ook erg bij stationair draaiende motor..
Angelo-anneveld schreef: 07 mar 2018, 21:17
Multivan Generation schreef: 07 mar 2018, 21:11 Haal de slang van de carterontluchting eens los om te zien of de olie daar vandaan komt.
Een motor die op motorolie heeft gelopen, dat wordt niet opgelost door een andere turbo.
Ik zou jouw bus eens bij een specialist brengen.
Hallo,
Bedankt daar heb ik nog niet na gekeken. Het probleem bij de oude turbo was dat Deze heel veel speling had tussen de uitlaat kant van de turbo en de inlaat kant. Ik kon de 2 slakkenhuizen tegen elkaar indraaien zeg maar.
heemskerk schreef: 07 mar 2018, 23:42 @ topicstarter: Zou je niet beter eens een deskundige inschakelen/ de zaak in orde laten maken? Het heeft er alle schijn van dat je maar wat aanrommelt en op de gok dingen uitprobeert. Russian roulette.. :jump
Ik bedoel het zeker niet denigrerend hoor maar dit is/zijn toch niet de juiste methode(s) om de boel op de juiste wijze te herstellen? Wanneer (ik begrijp het soms niet doordat je niet de juiste termen gebruikt voorbeeld: ratelen en later weer niet echt ratelend geluid) je nu vermeld dat de twee turbohelften los van elkaar zitten met speling ver buiten de toleranties.. Dan ga je toch eerst je blok op eventuele schade controleren ipv gokken? Wat te denken van slijpsel in je motorolie? Dat piepen kan ook maar zo de bladen van het turbinewiel zijn die tegen de behuizing aankomen bijvoorbeeld..

Eerst definitief de oorzaak vinden/vaststellen, (eventuele) schade opnemen, delen vervangen/schade herstellen, check, dubbelcheck en dan pas testen/starten.. :toppie
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 10:00 Ik vat het ook niet verkeerd op.
Alleen moet de specialist wel tijd ervoor hebben natuurlijk. Vanavond komt er iemand na kijken. Maar denk Zelf dat het op hol slaan fataal is geweest
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 11:23 Ja ik heb nog garantie.
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 13:06
Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 12:59 Je blok is schroot en hoogstwaarschijnlijk is er een fout gemaakt bij de revisie of is je blok niet eens gereviseerd maar hebben ze een ander blok van onbekende herkomst geleverd.
Gewoon teruggaan en garantie aanspraak maken en belangrijk, een reële termijn stellen, waarin dit opgelost zou moeten zijn.
Ja denk dat mijn oude turbo niet eens kapot was
Ondanks de speling.. het gebeurd niet zomaar lijkt mij
.. ik sleutel veel aan motoren en heb er ook genoeg vervangen maar nog nooit zulke problemen ondervonden..
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 14:05
Pascal-141 schreef: 08 mar 2018, 14:00
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 12:35

Ja dat doet hij ook. Maar waardoor komt die olie omhoog..
Het gaat via de carter ontluchting weer de inlaat in dat is wat ik zie.
Kan het zijn dat het door de zuigers naar boven komt? En zo verder omhoog?
Als hij olie via de zuigers/cilinders naar buiten drukt , dan is dan blok rijp voor de sloop . Ook als het via de carterontluchting zodanig veel olie naar buiten komt , dan is je blok er ook aan .
Dat zal dus zeker geen revisieblok geweest zijn ...
Vanmiddag maar bellen met het bedrijf kijken wat de uitkomst is..
ik laat het nog wel weten, dan denk ik persoonlijk dat de revisie niet helemaal goed is verlopen. Want hij had vanaf dag 1 al olie in de inlaat het wad weinig en zag er geen kwaad in toen en een specialist zei mij dat dat kleine beetje normaal kan zijn aangezien het al wel een oude turbo is.
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 18:08 Zat origineel een AXE MOTOR in .
En nu ook weer dus dat is het probleem niet
multivan.
"Specialist" zei net dat er met de motor niks mis is hij loopt super. Alleen de intercooler komt heel en heel veel olie uit.. laat hem nu warm draaien en alle olie eruit pompen( met de intervooler los uiteraard) aan de egr kant.
De turbo lijkt nu droog
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 18:54 De turbo is vernieuwd. Dus dat slakhuizen hebben geen speling meer.
Woon zelf in emmen, nog wel een eindje uit de buurt.
Groetjes
Angelo-anneveld schreef: 08 mar 2018, 19:46
Ralph Bakker schreef: 08 mar 2018, 19:31 Anders naar JB autoservice te Diever. Dicht bij je in de buurt.
Volgende week donderdag gaat de multivan op transport naar het bedrijf waar de motor vandaan komt.
Angelo-anneveld schreef: 18 mar 2018, 22:05 Kleine update, Auto inmiddels bij de garage in Nijmegen gebracht.
Compressie metingen waren goed.
Uit de Carter ontluchtingslang kwam ook geen olie.
Wat bij hun maar op 1 ding duidde, en dat is dat de nieuwe turbo hoogstwaarschijnlijk niet goed gereviseerd is.. waardoor ik dus het hetzelfde probleem heb als bij mijn oude turbo.
. Groetjes
Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 19:11 Jongens ik heb een vraag voor de kenners, Ik weet dat een AXD EN AXE niet veel verschillen.
Ook de turbo past gewoon 1op1 incl bochtje dan van de in laat.. Mijn vraag is kan ik zo een axd turbo op mijn axe motor schroeven?
Verlies ik dan alleen vermogen of? Hoor graag jullie reacties!
Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 21:08 hahaha ja dat snap ik!
Uiteraard wil ik ook me 174 pk behouden.
Ik wil alleen weten of t echt aan me turbo ligt..
Voordat ik weer een nieuwe koop.
En deze kan ik gratis van een vriend krijgen. Vandaar mijn vraag
Multivan Generation schreef: 24 mar 2018, 22:02
Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 21:08 Ik wil alleen weten of t echt aan me turbo ligt..
Voordat ik weer een nieuwe koop.
Ga voor een nieuwe kwaliteits turbo,
en niet voor een goedkoop gereviseerde.
Dan kun je de inferieure onderdelen al uitsluiten.
Angelo-anneveld schreef: 24 mar 2018, 22:11 Hebben jullie ervaringen met LR revisie in weert?
Ralph Bakker schreef: 25 mar 2018, 15:06 Van revisie-turbo’s afblijven. Ik neem liever een goede gebruikte of nieuw dan een refurbished.
Goed,
ik heb even wat tijd genomen om wat dingen onder elkaar te zetten en dik gedrukt te maken voor de leesbaarheid.
Je schrijft dat je de bus met een defecte motor hebt gekocht ---> is er daarop een diagnose uitgevoerd naar de oorzaak waarom die motor defect is geraakt? En wat is er aan gedaan om de oorzaak hiervan op te lossen?

Dan koop je bij een bedrijf in Monster een 2de motor en bouwt alle voorhanden zijnde onderdelen (die mogelijk een probleem hebben kunnen veroorzaakt) over. Ook die motor jaag je over de kling, en je hebt je af laten schepen voor alleen de werkuren.

Dan koop je een derde motor, die bouw je netjes, volgens de regelen der kunst in, en gaat er mee proefrijden en na 119 km gaat die motor op motorolie lopen. Dan laat je er een "specialist" naar kijken en die zegt, met de motor is er niets aan de hand.
Je monteert een nieuwe turbo, wat naar later blijft een gereviseerde geweest te zijn, en de olie zeikt er van tussen --> garantie geval dus.
Je vertrouwd toch je motor niet en brengt de auto naar Nijmegen waar je die motor hebt gekocht,
die "slager keurt zijn eigen vlees" en alles is in orde?

En nu wil je er een niet voor deze motor bedoelde turbo op monteren om te kijken of het aan de turbo ligt?

Wat zou je er van denken om eerst je interkoeler eens te verwijderen inclusief de slangen en deze zeer goed te spoelen en olie vrij te maken.
Dan kun je dat als oorzaak voor de blauwige uitlaatgassen al uitsluiten.
Je haalt de uitlaat los en onder de auto vandaan en gaat de kat eerst eens goed bekijken en desnoods leeghalen.
Goed kijken of er geen metaal deeltjes in de kat zitten. Plaats ook eens wat foto's van je eerste turbo en de speling. Een verstopte roetkat kan er voor zorgen dat de turbo zijn uitlaatgassen niet goed kwijt kan, en je hierdoor dus een turbo naar de eeuwige jachtvelden helpt Ververs je olie filter en je motorolie, zodat je eventuele metaal deeltjes al grotendeels weg haalt. Laat je cilinderkop goed controleren door een derde partij, en eigenlijk je gehele motor. JB autoservice in Dieverbrug is een goede en onafhankelijke garage en prima geschikt hiervoor.

Mijn advies, ga er zelf niet meer aan klooien, neem je verlies en de deuk in je ego, en besteed het uit aan een specialist.
Want ik lees ook nergens dat je je bus al eens uit hebt laten lezen..
Waar heb je de informatie vandaan gehaald om deze klus tot een goed einde te brengen?
Lees je verhaal nog eens chronologisch door, met een objectieve blik en neem een wijze beslissing.

EDIT: lees hier dit stukje ook nog even: http://www.auto.hogewerf.com/auto/In-_u ... ndboek.pdf
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Harry 341 »

:toppie :toppie :toppie :toppie
Super gedaan Peter...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Hallo peter,
Bedankt voor je reactie.
En die snap ik ook volkomen!

Ik heb vandaag de bus klaar gemaakt.
Er zaten metaal splinters in de olie heb de olie zo’n 5 of 6 keer gegoten in de motor kort laten draaien en elke keer de motorolie door een zeef gelaten,
Intercooler + slangen gereinigd.
Turbo plus pakkingen gemonteerd. Nieuwe luchtfilter.
Geen olie meer in de inlaat (tot nu toe)
Heb er nu zo’n 100 km mee gereden en rijd eigenlijk weer als nieuw. Toch heb ik mijn twijfels van de splintertjes de schoepen waren toch iets geschaafd..

In iedere geval allemaal bedankt voor het meedenken en fijn weekend
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door heemskerk »

Angelo-anneveld schreef: 31 mar 2018, 21:59
Er zaten metaal splinters in de olie heb de olie zo’n 5 of 6 keer gegoten in de motor kort laten draaien en elke keer de motorolie door een zeef gelaten,

Heb er nu zo’n 100 km mee gereden en rijd eigenlijk weer als nieuw. Toch heb ik mijn twijfels van de splintertjes de schoepen waren toch iets geschaafd..

In iedere geval allemaal bedankt voor het meedenken en fijn weekend

Ik zie nu de humor wel in van je postings, geweldig! Eerst dacht ik dat je gewoon maar wat deed en onbezonnen was edoch met veel positieve insteek aan een klus begon die veel te hoog gegrepen was..

Nu, na je laatste bericht lig ik in een deuk dat je mij zó bij de neus had; de olie gefilterd en gaan! Top! Ik hou wel van deze (pseudo)destructieve humor. Paasknaller! :yes
Laatst gewijzigd door heemskerk op 01 apr 2018, 02:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld »

Hahahah!
Ik sleutel wel veel aan auto’s, maar geef toe dat de 2.5TDI MOTOREN wel een speciaal snufje techniek is.. maar goed van fouten leer je.. en so far so good!

Fijne avond !
Beckontheroad
Berichten: 2136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Beckontheroad »

Angelo-anneveld schreef: 31 mar 2018, 21:59 Hallo peter,
Bedankt voor je reactie.
En die snap ik ook volkomen!

Ik heb vandaag de bus klaar gemaakt.
Er zaten metaal splinters in de olie heb de olie zo’n 5 of 6 keer gegoten in de motor kort laten draaien en elke keer de motorolie door een zeef gelaten,
Intercooler + slangen gereinigd.

In iedere geval allemaal bedankt voor het meedenken en fijn weekend
Klinkt goed, maar heb je na het zeven de olie nog getest op restlumisatie?
Anders heb je nog alles voor niets gedaan
Su6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie