Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kapot gelopen motor naar revisie t5

vragen over de T5
Plaats reactie
Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » zo apr 01, 2018 11:29

Beckontheroad schreef:
zo apr 01, 2018 8:02
Angelo-anneveld schreef:
za mar 31, 2018 21:59
Hallo peter,
Bedankt voor je reactie.
En die snap ik ook volkomen!

Ik heb vandaag de bus klaar gemaakt.
Er zaten metaal splinters in de olie heb de olie zo’n 5 of 6 keer gegoten in de motor kort laten draaien en elke keer de motorolie door een zeef gelaten,
Intercooler + slangen gereinigd.

In iedere geval allemaal bedankt voor het meedenken en fijn weekend
Klinkt goed, maar heb je na het zeven de olie nog getest op restlumisatie?
Anders heb je nog alles voor niets gedaan
Su6
JB

En dat is?
Ik heb er gister zo’n 200km mee gereden.
Wil vandaag nog eens de olie aftappen en een paar keer filteren. Is het miss verstandig om de carterpan te demonteren?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27408
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation » zo apr 01, 2018 13:37

black bulli schreef:
zo apr 01, 2018 9:43
restlumisatie? ik wil graag leren, maar kan het woord niet vinden.Zou je dat eens kunnen uitleggen? :groteogen
Staat het niet op T4-wiki? :gekte

Ik zou de motorolie niet filteren maar er gewoon eens nieuwe en juiste olie in gooien
en ook een nieuw oliefilter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » zo apr 01, 2018 15:15

Multivan Generation schreef:
zo apr 01, 2018 13:37
black bulli schreef:
zo apr 01, 2018 9:43
restlumisatie? ik wil graag leren, maar kan het woord niet vinden.Zou je dat eens kunnen uitleggen? :groteogen
Staat het niet op T4-wiki? :gekte

Ik zou de motorolie niet filteren maar er gewoon eens nieuwe en juiste olie in gooien
en ook een nieuw oliefilter.

Uiteraard is de olie + filter nieuw.
Dat is het eerste wat ik gedaan heb. Alleen blijf geen nieuwe olie kopen haha.. dus heb elke keer de nieuwe olie laten lopen door het blok aftappen, filteren. En weer erin dat proces zo’n 5 keer herhaald. Vanochtend weer afgetapt en gefilterd . Moet zeggen dat zeef redelijk schoon was!
Ik weet alleen niet hoe je hier op het forum foto’s kan plaatsen zodat ik jullie er ook een beeld bij kan geven

Beckontheroad
Berichten: 1138
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Beckontheroad » zo apr 01, 2018 15:23

Multivan Generation schreef:
zo apr 01, 2018 13:37
black bulli schreef:
zo apr 01, 2018 9:43
restlumisatie? ik wil graag leren, maar kan het woord niet vinden.Zou je dat eens kunnen uitleggen? :groteogen
Staat het niet op T4-wiki? :gekte

Ik zou de motorolie niet filteren maar er gewoon eens nieuwe en juiste olie in gooien
en ook een nieuw oliefilter.
Niet bekend mee, MG? :)
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door heemskerk » zo apr 01, 2018 15:56

Angelo-anneveld schreef:
zo apr 01, 2018 15:15
Multivan Generation schreef:
zo apr 01, 2018 13:37
black bulli schreef:
zo apr 01, 2018 9:43
restlumisatie? ik wil graag leren, maar kan het woord niet vinden.Zou je dat eens kunnen uitleggen? :groteogen
Staat het niet op T4-wiki? :gekte

Ik zou de motorolie niet filteren maar er gewoon eens nieuwe en juiste olie in gooien
en ook een nieuw oliefilter.

Uiteraard is de olie + filter nieuw.
Dat is het eerste wat ik gedaan heb. Alleen blijf geen nieuwe olie kopen haha.. dus heb elke keer de nieuwe olie laten lopen door het blok aftappen, filteren. En weer erin dat proces zo’n 5 keer herhaald. Vanochtend weer afgetapt en gefilterd . Moet zeggen dat zeef redelijk schoon was!
Ik weet alleen niet hoe je hier op het forum foto’s kan plaatsen zodat ik jullie er ook een beeld bij kan geven
Dat geeft toch geen garantie dat er her en der in het blok metaaldeeltjes blijven? Er kunnen ook deeltjes tussen de lagerschalen, zuigerveren, etc zitten (dan is het leed sowieso al geschied) die je niet op deze manier wegspoelt. Heb je visueel op lagerschade gecontroleerd? Blijft anders Russisch roulette naar mijn mening.

Wat bedoel je dan met redelijk schoon? Dat het na vijf keer (nog steeds) metaaldeeltjes bevat?

Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » zo apr 01, 2018 16:02

heemskerk schreef:
zo apr 01, 2018 15:56
Angelo-anneveld schreef:
zo apr 01, 2018 15:15
Multivan Generation schreef:
zo apr 01, 2018 13:37


Staat het niet op T4-wiki? :gekte

Ik zou de motorolie niet filteren maar er gewoon eens nieuwe en juiste olie in gooien
en ook een nieuw oliefilter.

Uiteraard is de olie + filter nieuw.
Dat is het eerste wat ik gedaan heb. Alleen blijf geen nieuwe olie kopen haha.. dus heb elke keer de nieuwe olie laten lopen door het blok aftappen, filteren. En weer erin dat proces zo’n 5 keer herhaald. Vanochtend weer afgetapt en gefilterd . Moet zeggen dat zeef redelijk schoon was!
Ik weet alleen niet hoe je hier op het forum foto’s kan plaatsen zodat ik jullie er ook een beeld bij kan geven
Dat geeft toch geen garantie dat er her en der in het blok metaaldeeltjes blijven? Er kunnen ook deeltjes tussen de lagerschalen, zuigerveren, etc zitten (dan is het leed sowieso al geschied) die je niet op deze manier wegspoelt. Heb je visueel op lagerschade gecontroleerd? Blijft anders Russisch roulette naar mijn mening.

Wat bedoel je dan met redelijk schoon? Dat het na vijf keer (nog steeds) metaaldeeltjes bevat?
daar geef ik je alle gelijk in! Russische roulette blijft het sowieso met deze motor! Mocht het kwaad al geschiet zijn dan is mijn motor toch al kapot( mochten het deeltjes van de lager zijn)Kan alleen hopen eigenlijk..
Wat het ook kan zijn is dat naar de revisie de motor niet goed is gereinigd.. op me dagteller staat nu 260km hij trekt en rijd prima en hoor geen rare geluiden!
Het enige is ik reed net 110 en wou een beetje gas bij geven als ik dan volledig gas intrap gebeurd er eigebkijk vrij weinig( geen vermorgen meer?)
Hebben jullie enig idee?

Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » zo apr 01, 2018 16:18

black bulli schreef:
zo apr 01, 2018 16:13
Als ie niet meer trekt ,heb je m waarschijnlijk niet gelimuniseerd :bifun
Hahahahahaha

Beckontheroad
Berichten: 1138
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Beckontheroad » zo apr 01, 2018 16:18

black bulli schreef:
zo apr 01, 2018 16:13
Als ie niet meer trekt ,heb je m waarschijnlijk niet gelimuniseerd :bifun
Jij begrijpt m!
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2028
Lid geworden op: vr nov 07, 2008 20:12

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door heemskerk » zo apr 01, 2018 20:09

Angelo-anneveld schreef:
zo apr 01, 2018 16:02
heemskerk schreef:
zo apr 01, 2018 15:56
Angelo-anneveld schreef:
zo apr 01, 2018 15:15



Uiteraard is de olie + filter nieuw.
Dat is het eerste wat ik gedaan heb. Alleen blijf geen nieuwe olie kopen haha.. dus heb elke keer de nieuwe olie laten lopen door het blok aftappen, filteren. En weer erin dat proces zo’n 5 keer herhaald. Vanochtend weer afgetapt en gefilterd . Moet zeggen dat zeef redelijk schoon was!
Ik weet alleen niet hoe je hier op het forum foto’s kan plaatsen zodat ik jullie er ook een beeld bij kan geven
Dat geeft toch geen garantie dat er her en der in het blok metaaldeeltjes blijven? Er kunnen ook deeltjes tussen de lagerschalen, zuigerveren, etc zitten (dan is het leed sowieso al geschied) die je niet op deze manier wegspoelt. Heb je visueel op lagerschade gecontroleerd? Blijft anders Russisch roulette naar mijn mening.

Wat bedoel je dan met redelijk schoon? Dat het na vijf keer (nog steeds) metaaldeeltjes bevat?
daar geef ik je alle gelijk in! Russische roulette blijft het sowieso met deze motor! Mocht het kwaad al geschiet zijn dan is mijn motor toch al kapot( mochten het deeltjes van de lager zijn)Kan alleen hopen eigenlijk..
Wat het ook kan zijn is dat naar de revisie de motor niet goed is gereinigd.. op me dagteller staat nu 260km hij trekt en rijd prima en hoor geen rare geluiden!
Het enige is ik reed net 110 en wou een beetje gas bij geven als ik dan volledig gas intrap gebeurd er eigebkijk vrij weinig( geen vermorgen meer?)
Hebben jullie enig idee?
Ik waardeer je optimisme. :knipoog Zal ongetwijfeld met de verstelbare geometrie van de toerbô te maken hebben. Geen noodloop? Misschien even rijdend een log zien te maken dan kan je zien wat er (niet) gebeurt..

Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » zo apr 01, 2018 21:14

heemskerk schreef:
zo apr 01, 2018 20:09
Angelo-anneveld schreef:
zo apr 01, 2018 16:02
heemskerk schreef:
zo apr 01, 2018 15:56


Dat geeft toch geen garantie dat er her en der in het blok metaaldeeltjes blijven? Er kunnen ook deeltjes tussen de lagerschalen, zuigerveren, etc zitten (dan is het leed sowieso al geschied) die je niet op deze manier wegspoelt. Heb je visueel op lagerschade gecontroleerd? Blijft anders Russisch roulette naar mijn mening.

Wat bedoel je dan met redelijk schoon? Dat het na vijf keer (nog steeds) metaaldeeltjes bevat?
daar geef ik je alle gelijk in! Russische roulette blijft het sowieso met deze motor! Mocht het kwaad al geschiet zijn dan is mijn motor toch al kapot( mochten het deeltjes van de lager zijn)Kan alleen hopen eigenlijk..
Wat het ook kan zijn is dat naar de revisie de motor niet goed is gereinigd.. op me dagteller staat nu 260km hij trekt en rijd prima en hoor geen rare geluiden!
Het enige is ik reed net 110 en wou een beetje gas bij geven als ik dan volledig gas intrap gebeurd er eigebkijk vrij weinig( geen vermorgen meer?)
Hebben jullie enig idee?
Ik waardeer je optimisme. :knipoog Zal ongetwijfeld met de verstelbare geometrie van de toerbô te maken hebben. Geen noodloop? Misschien even rijdend een log zien te maken dan kan je zien wat er (niet) gebeurt..

Het lijkt inderdaad een soort van noodloop.
De turbo draait wel maar niet volop!
Alsof de druk weg is zeg maar

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27408
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation » zo apr 01, 2018 22:08

Heb je met de roetkat eronder gereden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » zo apr 01, 2018 22:59

Multivan Generation schreef:
zo apr 01, 2018 22:08
Heb je met de roetkat eronder gereden?


Jaaaa :bonk
Die heb ik al gelijk gedemonteerd zonder resultaat,
De turbo draait wel gewoon. Ik weet niet of je er bekend mee bent maar je hebt voor je inlaatspruitstuk een stekker op de intercooler slang zitten als je die los haalt loopt je turbo ook in een soort noodloop zo loopt hij nu.

Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 434
Lid geworden op: zo aug 18, 2013 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Olaf » ma apr 02, 2018 8:07

Heb je hem al uitgelezen ??
Vw T4 Multivan Atlantis 2001 90kw/122pk
VW Kever 1679cc bj 1959
Kia Picanto super pack 2013
Berini eitje M13 +/-1955

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27408
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Multivan Generation » ma apr 02, 2018 8:51

Inderdaad is uitlezen en rijdend loggen nu van toepassing.

Vraagje: met welke turbo rij je nu?

Diegene waarvan je dacht dat die niet goed gereviseerd was of die van de 130 pk die je zo kon krijgen,
Of een fabrieksnieuwe turbo?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Angelo-anneveld
Berichten: 180
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Kapot gelopen motor naar revisie t5

Bericht door Angelo-anneveld » ma apr 02, 2018 10:09

Heb een gereviseerde turbo gehaald!
Met 12 maanden garantie
En natuurlijk gewoon een turbo die bij een axe motor hoort.

En de montage heb ik deze keer echt zorgvuldig uitgevoerd. Ik wacht even af tot morgen dan kan ik hem uitlezen.. het is gewoon vreemd, zo rij je 200+ zonder problemen en ik jaagte hem ook niet in ze toeren ofzo gewoon rustig bij de 2500 toeren schakelen maar ooeens had die geen kracht meer.

Plaats reactie