Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Afgelopen week een aantal keer op onregelmatige momenten een knipperen gloeispiraal lampje gehad. Met bijbehorende melding over de motor dat deze naar de werkplaats moet. Ik dacht het toch niet!! De melding verschijnt met bijbehorende piep en is meestal binnen 1 seconde weer weg. Soms een dag niet en andere keer een paar keer achter elkaar. Eerst zelf maar even uitlezen dus. Temperatuur uitlaatgas sensor. Precieze code moet ik even opzoeken weer maar het zou de sensor kunnen zijn. Echter doordat de melding verschijnt en weer snel verdwijnt vermoed ik dat het een stekkerverbinding is met een slecht contact. Ik ga dat eerst even uitzoeken. De sensor is overigens niets meer dan een simpele variabele weerstand die wijzigt als de temperatuur veranderd. Ik zal straks de kabel even volgen om te zien of ik iets overduidelijks kan vinden. Connector schoonmaken en testen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Hier de drie connectoren voor de temperatuur sensoren. De bovenste is voor degene die hieronder is ingezoomd.
20180315_134321.jpg
Ingezoomd op de verdachte. Plug even los gehaald, ziet er verder niet verkkerd uit. Ook de weerstand is prima maar hij doet het ook maar af en toe niet en meteen daarna wel. Draadbreukje kan. Eerst maar weer even testen nu ik alle connectoren los gehaald heb en weer vast gedrukt. Anders haal ik de sensor er gewoon even uit. Vervangen als laatste optie, zijn best prijzig....
20180315_134328.jpg
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door DennisTDI »

Op welke momenten heb je de klacht? Bij warme motor, koude motor? Vollast, deellast?
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Op elk mogelijk moment. Warm, koud, rustig uitrijden, optrekken, constante snelheid. Het is ook vrijwel direct weer weg. Kan ook zomaar 100km niet gebeuren maar daarna 5 keer kort achter elkaar. Fout blijft niet hangen. Ik vermoed dus een slecht contact of breuk in de kabel/sensor.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Oke, vandaag de melding ook weer een keer gehad. Als het belletje niet zou klinken zou je hem missen zo snel is hij weer weg. Als de temperatuur weer wat stijgt buiten zal ik de sensor er eens uit halen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Het onderdeelnummer zou moeten zijn: 070906088ac

Kosten bij de dealer 177 inclusief btw. En dat voor een draadje met een temperatuursgevoelige weerstand :ie :ie
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
DennisTDI
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 apr 2017, 23:00
Locatie: Omgeving Venray

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door DennisTDI »

Gewoon bij de betere automaterialen zaak halen. Zelfde kwaliteit mits je een A merk besteld zoals bijvorbeeld NGK.
VW Transporter T5 2.5 TDI 174PK Automaat '08
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Ik was ook zeker niet van plan om deze bij de dealer te kopen. Dat gaat me echt even te ver. Dacht eerst om hem tweedehands te kopen maar het verschil met nieuw bij de reguliere handel is te klein. Dan maar nieuw voor iets meer.

Eerst ga ik hem straks even verwijderen en doormeten. Ik weet wat de oorzaak is en dat kan niet veel kwaad. DPF is al weg.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Ondanks dat je hem goed ziet zitten kun je er met een sleutel vrijwel niet bij om de borgmoer los te draaien. Morgen maar weer even kijken hoe deze makkelijk los te halen is. Anders knip ik hem door en zet er een dop op. Dan moet er dus zeker een nieuwe in, of heeft iemand een simpele truc om deze sensoren te verwijderen?
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door heemskerk »

Daar is een tool voor dacht ik? Prijs (in dit geval, weet niet of het de juiste maat voor jouw toepassing is) valt mee; €8,50 voor een losse dop. zijn ook complete sets te koop met diverse maten. ff zoeken naar Lambdasensor-gereedschap.
Bijlagen
sensor 2.jpg
sensor.jpg
Laatst gewijzigd door heemskerk op 23 mar 2018, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Haha. Vanmiddag dacht ik er over om van een grote dop zoiets te maken. Maar deze schaf ik gewoon aan dus. Weet je toevallig waar te koop ook? Anders zoek ik wel even. Thnx alvast
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door heemskerk »

Burp schreef: 23 mar 2018, 23:16 Haha. Vanmiddag dacht ik er over om van een grote dop zoiets te maken. Maar deze schaf ik gewoon aan dus. Weet je toevallig waar te koop ook? Anders zoek ik wel even. Thnx alvast
https://www.google.nl/search?tbm=isch&s ... 6Yc#imgrc=_

De VW/dealer hier heeft een uitleenservice, misschien ben je dan het voordeligste uit? Je kunt er idd ook zelf een dop voor aanpassen al zal een originele exemplaar wat steviger zijn omdat ie gehard is ná behandeling, e.e.a. kan best vast zitten en voor het geld kan je het zelf niet maken vermoedelijk.. Dure grap is het toch al Martin.. :knipoog
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Thnx. Inmiddels al besteld voor 15 euro thuis bezorgd. Ik vind het nooit zo'n probleem om gereedschap te kopen. En ach, een auto kost nou eenmaal geld. Gelukkig kan ik veel zelf.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Koffieman
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 dec 2017, 00:00
Locatie: Het Westland

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Koffieman »

Goed gereedschap is een zegen, fout gereedschap een plaag en werkplaatsvervuiling, gisteren nog een mooi 30kg aambeeldje gekocht (eindelijk) en nog een mooie Heuer bankschroef met 135 bekbreedte en een opening van minimaal 180, is m'n vijfde Heuer😍
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Af en toe knipperend gloeispiraal lampje

Bericht door Burp »

Ik bezuinig nooit op gereedschap. Heb dan ook voor een fortuin liggen. Ik zeg niet dat ik alles heb (dat bleek wel weer :)) maar veel wel. :yes

Inmiddels alles besteld. Zal deze week wel aan komen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie