Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grote "deadzone" op rempedaal

vragen over de T5
Plaats reactie
JohnCPun
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:43

Grote "deadzone" op rempedaal

Bericht door JohnCPun »

Recent ben ik tegen wat problemen met de remmen van mijn T5 uit 2007 aan het aanlopen. Oorspronkelijk waren de remmen heel erg strak, en met slechts een lichte druk op het rempedaal kreeg ik al een behoorlijke hoeveelheid remkracht.

Echter, hebben we wat problemen gehad met de remvloeistof die te hoog kwam (na het bijvullen, maar nog steeds onder max), waardoor het rubber in de dop van het remvloeistofreservoir uitzette en daardoor niet meer terug op zijn plaatst paste. Toen hebben we geprobeerd om wat remvloeistof uit het reservoir te halen, maar het gereedschap dat we daarvoor gebruikten was helaas wat verontreinigd met motorolie, waarvan er een druppel in de remvloeistof terecht is gekomen.
Hierdoor is de remvloeistof gaan schuiven en daardoor hadden we dus helemaal geen remmen meer. Na diverse keren het remsysteem te hebben doorgespoeld, hebben dit er echter uit kunnen krijgen en het systeem weer kunnen opvullen met nieuwe remvloeistof. Dit heeft echter niet alle problemen verholpen, en de remmen waren nog steeds wat sponzig, dus uiteindelijk hebben we eerst de hoofdremcilinder vervangen, later beide remklauwen voor en een paar dagen geleden ook de remklauwen achter.

Uiteraard hebben we daarbij de remmen ook uitgebreid ontlucht, en ook de koppelingscilinder hebben we ontlucht (blijkbaar zit die op hetzelfde systeem). Dus ik ben er wel zeker van dat er geen lucht meer in de remleidingen zit.


Wanneer ik nu mijn remmen stevig induw, werken de remmen gewoon helemaal goed, en heb ik dus ook genoeg remkracht (toen ik het echt even stevig uittestte, blokkeerden de wielen zelfs een beetje).
Echter, voordat de remmen echt aangrijpen, moet ik het rempedaal behoorlijk ver intrappen. Voorheen, hoefde ik het pedaal maar 1 cm in te trappen voordat de remmen aangrepen, nu moet ik ze zo'n 5 cm intrappen voordat ik enige echte respons krijg. Er zit dus zo'n 5 cm "deadzone" in het rempedaal, waarin de remmen niet echt iets lijken te doen, voordat ze aangrijpen.


Uiteraard is dit nogal vervelen (en zelfs potentieel gevaarlijk), aangezien ik mijn gedachten nog steeds (bijvoorbeeld) een rotonde benader met de rem ongeveer 1 cm ingetrapt, waarbij ik moei soepel verwacht te kunnen stoppen. Echter doordat hij dus dan niet vertraagd, moet ik daarna het pedaal vrij ferm intrappen om nog op tijd te stoppen (om een of andere reden krijg ik het niet meer voor elkaar om me aan te passen aan het feit dat ik de rem initieel zo ver en hard in moet trappen).


Is er iemand hier misschien bekend met dit soort problemen? Heeft iemand enig idee wat we nog verder kunnen doen / proberen om dit probleem op te lossen?
Elk beetje hulp wordt zeker gewaardeerd.
jordydereus

Re: Grote "deadzone" op rempedaal

Bericht door jordydereus »

Contact aangezet bij ontluchten?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grote "deadzone" op rempedaal

Bericht door Multivan Generation »

jordydereus schreef: 04 jun 2018, 19:34 Contact aangezet bij ontluchten?
Daar zat ik ook aan te denken .. in relatie tot de ABS pomp.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JohnCPun
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:43

Re: Grote "deadzone" op rempedaal

Bericht door JohnCPun »

Die hebben we inderdaad aanstaan (ook lopende motor) bij het ontluchten en ook handrem eraf.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grote "deadzone" op rempedaal

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het eens bij een garage neer leggen ipv zelf verder "klooien".

Trouwens welkom op weetjewel..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie