Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

vragen over de T5
Plaats reactie
Ardkaputt
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2018, 20:56

Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

Bericht door Ardkaputt »

Sinds een half jaar heb ik een vreemde storing. De accu is soms helemaal leeg zelfs nadat ik de bus na een rit van een uur uitzet. Het starten van de bus is dan onmogelijk enkel nog dashboard verlichting maar de start motor krijgt de motor niet meer rond. Eerste keer dat dit optrad was nadat ik de auto voor een verkeerslicht had uit gezet (december 2017). Ik zette de bus uit omdat de bus aan het regenereren was en dan nogal wat stank en rook veroorzaakt wat ik mijn mede weg gebruikers niet wil aandoen. Na het uitzetten was de accu dus dood enkel nog radio en wat dashboard verlichting.

Mijn garage houder had weinig tijd maar heeft de accu doorgemeten en geconstateerd dat deze niet best was en deze dus vervangen. Tot aan de pasen 2018 ging het goed totdat ook toen plotseling de accu weer leeg was en de bus niet meer aan de praat kreeg (startmotor te langzaam rond en vervolgens accu dood). Dit gebeurde ook weer in de week dat de motor aan het regenereren was. Bij mijn bus duurt het regenereren vaak wel een week. Ik maak meestal ritten van 30-40 minuten waarvan 25 km snelweg. Het irritante is dat de bus vaak pas bij bijna thuiskomst of verlaten snelweg begint te regenereren.

Na deze klacht bij en een andere garage geweest deze heeft de accu en dynamo getest en geconcludeerd dat deze in orde waren (bosch test kast).
Hij kon de klacht niet vinden en heeft de accu opgeladen.

Na enige tijd (2 maanden) probleemloos te hebben gereden was de accu weer eens leeg.

Weer naar de garage deze bedacht dat er ergens een lekstroom moest zijn. Hij kon hem echter niet aantonen met een meting en trok toen de conclusie dat het een lekstroom moet zijn die af en toe optrad en dat het dus moeilijk is een fout aan te wijzen. Hij heeft vervolgens als gok twee relais vervangen (een hoofd relais en de gloeirelais nrs 109 en 475). Helaas bleek dit niet de oorzaak (na een maand probleemloos gereden te hebben stond ik toch weer met een lege accu. Ook nu weer in de periode dat de motor aan het regeneren geslagen was.)

Met auto weer naar garage. Nu was de garagehouder meer hoopvol want hij kon een lekstroom meten. Na het uitnemen van de accu (relais en veel elektra zitten onder de accu) en weer aansluiten met een startkabel was de lekstroom echter weer weg en kon de garagehouder geen defect aantonen.

Mijn bus start erg makkelijk (een renault twingo met mini accu fungeert vaak als donor accu met startkabel zonder dat deze draait)

Wie kan mij helpen met dit lekstroom probleem??????
Laatst gewijzigd door Ardkaputt op 13 aug 2018, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

Bericht door Pascal-141 »

Met de lekstroom kan ik je niet helpen , maar ik weet wel dat je eigenlijk hee l stom bezig bent als je aan een kruispunt de motor gaat uitzetten tijdens het regenereren :muur
Het regenereren gaat alleen goed als de "cyclus" volledig doorlopen word. Als het goed en compleet gebeurd , dan gaat het regenereren maar 1x om de zoveel tijd gebeuren.
Niet verwonderlijk dat heg bij jou "een week duurt " , cyclus onderbreken = later gewoon opnieuw beginnen .

Gebeurt het regenereren écht vaak , dan begint je dpf vol te geraken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Johan nr.46
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jun 2007, 17:33

Re: Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

Bericht door Johan nr.46 »

Ik had op een gegeven moment ook elk jaar een nieuwe accu in mijn t5 uit 2006. Tot de startmotor stuk ging. Een nieuwe er in en nooit meer een probleem gehad met de accu.
Caravelle Highline 204 pk TDI
Gebruikersavatar
WillyB
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 17:02
Locatie: Emmerich am Rhein (Dld)

Re: Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

Bericht door WillyB »

Hallo, Ik haak even in op dit draadje,
Hoe weet ik of merk ik dat mijn motor regenereert, Ik heb hem nu zowat een jaar en nog nooit wat gemerkt of gezien.
Ik heb een T5 1.9 TDI Transporter met BJ. 2006
Gr. WillyB.
Groetjes uit Emmerich. En wie schrijfvouten fint mag ze houden :zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

Bericht door Pascal-141 »

WillyB schreef: 16 aug 2018, 06:28 Hallo, Ik haak even in op dit draadje,
Hoe weet ik of merk ik dat mijn motor regenereert, Ik heb hem nu zowat een jaar en nog nooit wat gemerkt of gezien.
Ik heb een T5 1.9 TDI Transporter met BJ. 2006
Gr. WillyB.
Jouw motor kan niet regenereren , een bwj 2006 heeft geen DPF , dus geen regeneratie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
WillyB
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 17:02
Locatie: Emmerich am Rhein (Dld)

Re: Accu leeg in periode dat de motor regenereert. T5 2007 2.5L 130 PK

Bericht door WillyB »

Pascal-141 schreef: 16 aug 2018, 07:19
WillyB schreef: 16 aug 2018, 06:28 Hallo, Ik haak even in op dit draadje,
Hoe weet ik of merk ik dat mijn motor regenereert, Ik heb hem nu zowat een jaar en nog nooit wat gemerkt of gezien.
Ik heb een T5 1.9 TDI Transporter met BJ. 2006
Gr. WillyB.
Jouw motor kan niet regenereren , een bwj 2006 heeft geen DPF , dus geen regeneratie .
Ik woon in Duitsland en heb dus een Duitse uitvoering en volgens mijn "Kraftfahrzeug Brief " zit er een partikelfilter onder en een milieu sticker klasse 4.
Groetjes uit Emmerich. En wie schrijfvouten fint mag ze houden :zwaai
Plaats reactie