Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische ramen soms automatisch soms niet

vragen over de T5
Plaats reactie
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door Sjakiebr »

Beste leden,

Ik heb weer eens iets raars in de bus.

T5 2009 2,5 tdi 130 pk bnz motor

Soms als ik het raam van de bestuurders of bijrijder kant wil open doen, moet ik het knopje vast houden om het raam helemaal te laten zakken. Na een kwartier doe ik dit nog eens en dan gaat dit automatisch.. oftewel met een keer aan tikken sluit of opent het raam volledig...

Soms stopt deze dus zodra ik de knop loslaat, en op een ander moment gaat deze door...

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groet Jacco
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door Beckontheroad »

Herken ik alleen als de accu los iw geweest. Eerste keer erna is dan volledig handmatig, de keer erna alleen even aantikken.JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door Multivan Generation »

Kan zoals JB aangeeft,
kan een kabelboom issue zijn,
of een deurstuurmodule die het langzaam aan begint te begeven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door heemskerk »

De deurschakelaar zelf is ook een veelvoorkomend vervangingsonderdeel. Veel dealers (zo niet allen) hebben 'm standaard op voorraad, dan is het een hardloper..
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door Sjakiebr »

Heb inderdaad de accu recent vervangen, dus spanning is er af geweest. Moet ik hier voor naar de garage om dit opnieuw in te stellen?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door heemskerk »

Sjakiebr schreef: 02 sep 2018, 23:52 Heb inderdaad de accu recent vervangen, dus spanning is er af geweest. Moet ik hier voor naar de garage om dit opnieuw in te stellen?
De Sjaak: de schakelaar kent twee schakelposities omhoog en twee naar beneden. De eerste klik (schakelpositie) is de raammotor bekrachtigen totdat het contact verbroken wordt (de schakelaar losgelaten wordt). Tweede klik (schakelpositie) is bedoeld om het raam direct naar de eindpositie te brengen als een soort van overneemcontact (zowel omhoog als naar beneden).

Bij het loskoppelen van de stroomvoorziening is uit veiligheidsoverweging de tweede schakelshift (in één keer door naar boven of beneden) uitgeschakeld. Permanent, totdat de gebruiker (jij) de schakelaar in de holdpositie (raam-sluitstand) een aantal seconden vasthoud na volledige sluiting waardoor het systeem gereset is (en de beveiligingsmodus daarmee het commando krijgt om de functie te normaliseren).

Wat jij echter omschrijft is dat het willekeurig dan weer wel en dan weer niet werkt. Dát heeft niets met die veiligheidsmodus te maken maar met een ander probleem. Ik zou beginnen met de schakelaar eens door te meten en wanneer dat niet lukt deze misschien eens op goed geluk te vervangen? De kosten zijn een paar tientjes voor de schakelaar. Aangezien (wat ik al eerder postte) een defecte schakelaar een veelvuldig voorkomend probleem is zou ik die aan nader onderzoek onderwerpen/doormeten/ bij geen kennis op goed geluk vervangen. Kans is aanzienlijk dat het probleem daarmee opgelost is omdat de schakelaar rot is? Gewoon even 'doorpiepen' terwijl je de schakelaar bedient... Bug in signaaloverdracht kán (breuk) maar een kabelboomissue komt weinig voor bij de T5.

Daarna de opties die echt geld kosten gaan overwegen..

Doe er je voordeel mee..(™ by PK :lach )
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Elektrische ramen soms automatisch soms niet

Bericht door Sjakiebr »

Super bedankt voor het meedenken!!! Ik ga eens de universeelmeter uit de kast trekken...
Als ik meer duidelijkheid heb laat ik van mij horen👍
Plaats reactie