Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Beste forumleden,

Ik heb mij hier aangemeld nadat ik al zeer veel berichten over Webasto standkachels heb gelezen, maar nog steeds met enkele vragen zit. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik zal eerst mijn auto even kort voorstellen: dit is een T5 besteluitvoering 1.9l 105pk uit 2005 (AXB motor). Ik heb de auto in 2009 tweedehands gekocht met 60.000km op de teller (ik ben 2e eigenaar) en inmiddels zijn we de 380.000km ruim gepasseerd. Eigenlijk praktisch zonder problemen, maar dit zal ik afkloppen. :knipoog Ik doe tegenwoordig al het onderhoud aan de auto zelf.
De auto is in prima staat, erg betrouwbaar en ik wil hier eigenlijk nog wel een tijdje mee doorrijden.

Nu heb ik onlangs het idee gekregen om mijn auto te gaan uitrusten met een standkachel. Ik zou dan zowel een vloeistofverwarmer als een luchtverwarmer willen gaan inbouwen. De inbouw zelf zie ik wel zitten, hier heb ik inmiddels ook al vrij veel informatie over opgezocht.
Het probleem waar ik echter tegenaan loop is de aanschaf van de kachels. Gezien de leeftijd van mijn busje wil ik een tweedehands set aanschaffen, nieuw kopen vind ik de investering niet meer waard.
Nu zijn er tweedehands heel veel Webasto Thermo Top C bijverwarmers en vloeistofverwarmers te koop welke origineel door VW werden ingebouwd (staat dan ook een VW logo op). Iets moeilijker te vinden, maar ook regelmatig aangeboden zijn de Webasto Air top 2000 of 3500 (die laatste werd volgens mij standaard ook door VW ingebouwd).
Nu heb ik echter gelezen dat die OEM-kachels met VW logo veelal voorzien zijn van andere elektronica dan de originele Webasto's, waardoor deze alleen met VW bussen werken waarbij deze op het CAN-bus systeem zijn aangesloten. Voor zover ik weet beschikt mijn auto helemaal niet over CAN-bus (ik heb geen boordcomputer in mijn dashboard en handmatig bediende airco). Ik dacht dat CAN-bus veelal werd gebruikt om systemen als de boordcomputer en climate control mogelijk te maken (misschien zit ik hier fout)...

Nu mijn vraag: is het überhaupt mogelijk om zo'n OEM VW kachel werkend te krijgen op mijn auto? Dus bijvoorbeeld een Thermo Top C die voorheen als bijverwarmer heeft gefunctioneerd. Ik zou daar dan een ombouwset met kabelboom en Webasto klok bij kopen. Moet in dat geval altijd de printplaat (vrij dure aangelegenheid volgens mij) in de Thermo Top C vervangen worden door een originele Webasto? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Weet iemand of ditzelfde ook geldt voor de Air top luchtverwarmers? Of zijn deze wel ALTIJD werkend te krijgen zonder CAN-bus?
Heeft VW ooit varianten van kachels gemonteerd welke niet op de CAN-bus van de auto zaten aangesloten? Zijn deze ook herkenbaar (d.m.v. typenummer)?

Daarnaast nog een vraag. Wanneer ik een Webasto klok zou monteren voor het aansturen van de kachels (bijvoorbeeld de nieuwe Webasto Multicontrol), kan ik daar dan zowel de vloeistofverwarmer áls de luchtverwarmer mee bedienen? Of is het noodzakelijk om 2 klokjes te monteren?

Lang verhaal, maar ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

malightcommander schreef: 09 sep 2018, 21:04
Nu heb ik echter gelezen dat die OEM-kachels met VW logo veelal voorzien zijn van andere elektronica dan de originele Webasto's, waardoor deze alleen met VW bussen werken waarbij deze op het CAN-bus systeem zijn aangesloten.
Dat klopt, ze hebben andere electronica waardoor ze via de OBD aansluiting uitgelezen kunnen worden.
De vloeistofkachels is het beste om er eentje met een VW logo te kopen, hetzij een zuheizer hetzij een standkachel,
voor een luchtkachel maakt het niet uit, die heeft niet perse canbus nodig en kan ook standalone aangestuurd worden.
Bijvoorbeeld een planair luchtstandkachel, kosten nieuw minder als een gebruikte Webasto of Eberspacher.
Voor zover ik weet beschikt mijn auto helemaal niet over CAN-bus (ik heb geen boordcomputer in mijn dashboard en handmatig bediende airco). Ik dacht dat CAN-bus veelal werd gebruikt om systemen als de boordcomputer en climate control mogelijk te maken (misschien zit ik hier fout)...
Ook jouw bus heeft canbus, al is bij de nieuwere modellen dit wel uitgebreider. Zelfs de T4 TDI's hadden al canbus.
Nu mijn vraag: is het überhaupt mogelijk om zo'n OEM VW kachel werkend te krijgen op mijn auto? Dus bijvoorbeeld een Thermo Top C die voorheen als bijverwarmer heeft gefunctioneerd. Ik zou daar dan een ombouwset met kabelboom en Webasto klok bij kopen.
ja dat is goed mogelijk, maar het hangt natuurlijk wel af van je "skills". Met een universele ombouwset van Webasto, kun je eender zuheizer of standkachel via een klokje of vanaf afstand besturen/programmeren.
Moet in dat geval altijd de printplaat (vrij dure aangelegenheid volgens mij) in de Thermo Top C vervangen worden door een originele Webasto? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Nee, dat hoeft niet, maar dan moet je wel de juiste kabelboom bij Webasto bestellen die specifiek voor jouw kachel en voor jouw auto bestemd is.
Je kunt er eventueel zo'n bedien-ei aan vast hangen, of via een afstandsbediening, of ook mogelijk via telefoon en/of app.
Weet iemand of ditzelfde ook geldt voor de Air top luchtverwarmers? Of zijn deze wel ALTIJD werkend te krijgen zonder CAN-bus?
die zijn wel werkend te krijgen, met behulp van een losse bedienunit, maar kijk maar eens naar een planair luchtkachel en zoek hier ook eens op het forum naar de ervaringen hiermee.
Heeft VW ooit varianten van kachels gemonteerd welke niet op de CAN-bus van de auto zaten aangesloten? Zijn deze ook herkenbaar (d.m.v. typenummer)?
Ja hoor, in de T4, T3 etc.. De luchtkachels hebben niet perse canbus nodig, Webasto werkt met W-bus protocol, Eberspacher weer net even anders..
Daarnaast nog een vraag. Wanneer ik een Webasto klok zou monteren voor het aansturen van de kachels (bijvoorbeeld de nieuwe Webasto Multicontrol), kan ik daar dan zowel de vloeistofverwarmer áls de luchtverwarmer mee bedienen? Of is het noodzakelijk om 2 klokjes te monteren?
Die vraag zou ik bij Webasto neerleggen, origineel met originele VW onderdelen heb je 2 bedienunits nodig.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Multivan Generation schreef: 10 sep 2018, 11:14
Nu mijn vraag: is het überhaupt mogelijk om zo'n OEM VW kachel werkend te krijgen op mijn auto? Dus bijvoorbeeld een Thermo Top C die voorheen als bijverwarmer heeft gefunctioneerd. Ik zou daar dan een ombouwset met kabelboom en Webasto klok bij kopen.
ja dat is goed mogelijk, maar het hangt natuurlijk wel af van je "skills". Met een universele ombouwset van Webasto, kun je eender zuheizer of standkachel via een klokje of vanaf afstand besturen/programmeren.
Moet in dat geval altijd de printplaat (vrij dure aangelegenheid volgens mij) in de Thermo Top C vervangen worden door een originele Webasto? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Nee, dat hoeft niet, maar dan moet je wel de juiste kabelboom bij Webasto bestellen die specifiek voor jouw kachel en voor jouw auto bestemd is.
Je kunt er eventueel zo'n bedien-ei aan vast hangen, of via een afstandsbediening, of ook mogelijk via telefoon en/of app.
Beste Peter, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Dit geeft aan dat er wel mogelijkheden zijn!
Nu had ik vorige week toevallig ook al een mail gestuurd naar Webasto zelf, met daarin een aantal vragen. Hierop kreeg ik vanmorgen een reactie (via een dealer):
Als u een tweedehands kachel wilt kopen moet u opletten dat het een universele kachel is en geen vanaf fabriekskachel. Een fabriekskachel kunt u niet in uw VW monteren, daar heeft u de auto voor nodig die daar voor is voorbereid.
Zij beweren dus eigenlijk het tegenovergestelde... :muur

Kun je wellicht nog iets dieper ingaan op welke kabelboom ik zou moeten kiezen voor mijn auto? Moet ik deze op maat bestellen via Webasto (maar hun dealer zegt dat het überhaupt niet kan..?) of zijn er verschillende kant-en-klaar oplossingen die in mijn auto zouden kunnen werken? Ik heb ze in de diverse webshops eigenlijk nog niet gezien.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Wat steld de kabelboom eigenlijk voor van een standkachel.
Je hebt de voeding stekker met 2 aders.

En een stekker met al je aansluitingen.
2 canbus
2 voor eventueel een afstandsbediening en
2 voor je brandstof opvoerpomp.
En afhankelijk van het type kachel 2 aders voor de waterpomp.
8 totaal.

Ik heb in het verleden zelf in een passat en een audi een originele vw en audi webasto achteraf ingebouwd en dit werkte bij die auto’s top via de boorcomputer en climatronic.
Alleen bij de audi zit er een component lock op de kachel.
Bij audi moet de kachel via het serie nummer van de kachel bij een dealer worden vrij gegeven. Als deze als gestolen is op gegeven kan die zo de vuilnis bak in. Ontlocken is dan onmogelijk.
Bij de nieuwere VW’s op het MQB platform is dat nu ook.

Maar waarom wil je 2 kachels inbouwen. Alleen een water verwarmer die je interieur ventilator inschakelt werkt toch ook. Duurt mischien iets langer voor het zelfde resultaat in de winter maanden. Of is het een campertje.

Hier nog een linkje van de audi ombouw op het audi forum.
https://www.audiforum.nl/forum/model-sp ... attro.html
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

ArieV schreef: 10 sep 2018, 23:30 Ik heb in het verleden zelf in een passat en een audi een originele vw en audi webasto achteraf ingebouwd en dit werkte bij die auto’s top via de boorcomputer en climatronic.
Je hebt dus geen los Webasto klokje ingebouwd? Dan neem ik aan dat je de kachel ook in de auto hebt moeten laten programmeren?
Mijn auto beschikt niet over een boordcomputer en ik heb tevens een handbediende airco. Een relais voor de aanjager zal dus noodzakelijk zijn en dus ook een externe Webasto klok.
Maar waarom wil je 2 kachels inbouwen. Alleen een water verwarmer die je interieur ventilator inschakelt werkt toch ook. Duurt mischien iets langer voor het zelfde resultaat in de winter maanden. Of is het een campertje.
De vloeistofverwarmer zou ik graag voor het comfort in Nederland willen gaan gebruiken. Ik vertrek elke ochtend om 6.15 uur naar mijn werk en een voorverwarmde auto en motor die al op temperatuur is lijkt me erg comfortabel. Heb met deze auto (naast het krabben) altijd enorm last van beslagen ruiten aan de binnenkant gehad, waardoor je soms wel 10 minuten met de aanjager op vol vermogen staat te blazen om de boel schoon te krijgen...

Echter, we willen komende winter onze bestelbus ook als camper gaan 'misbruiken'. Oftewel: matras in de laadruimte en daar slapen. Daarvoor wil ik de luchtverwarmer gaan inbouwen.

Kan iemand mij misschien nog iets meer uitleg geven over de CAN-bus aansluitingen? Wat voor signaal verwacht de kachel dat er aanwezig is? Wacht de kachel op een bepaald commando om überhaupt te kunnen starten (daarvoor zou aanpassing in de software van mijn auto noodzakelijk zijn, lijkt mij)? Of is enkel de aanwezigheid van een CAN-bus signaal voldoende (en kan de start dan vervolgens via de Webasto klok worden ingegeven)?
Waar kan ik in mijn auto het CAN-bus signaal aftappen (zoals gezegd, ik heb geen boordcomputer in het dashboard, geen climatronic en tevens een aftermarket radio)?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp zover en ik zal zeker ook het topic van ArieV over de Audi doorlezen.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Hallo Peter,

Ik had die documenten inderdaad al eens doorgelezen. Vergeef mij als ik wat over het hoofd heb gezien, maar in die documenten wordt toch met geen woord gerept over het aansluiten op CAN-bus?
Volgens mij is dat document een instructie om een bestaande bijverwarmer tot volwaardige standkachel om te bouwen, maar dan gaat men er blijkbaar al vanuit dat er sprake is van een bestaande installatie die aangesloten is d.m.v. CAN-bus. Bij mij is dit niet het geval, ik beschik nog over helemaal niets...
Maar misschien moet ik het anders interpreteren en moet ik, wanneer ik een tweedehands originele VW-bijverwamer zou aanschaffen, deze eerst als zodanig laten programmeren in mijn auto? En daarna de ombouw doen naar volwaardige standkachel?

Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet perse een bijverwarmer voor tijdens het rijden nodig heb, zodra de motor op temperatuur is dan blijft hij dat ook wel is mijn ervaring...

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Ik heb inderdaad geen klokje ingebouwd maar wel een afstandsbediening. Een klokje of afstandsbediening maakt geen verschil kwa aansluiting. Wel had ik een T91r afstandbediening nodig en geen gewone T91.
Het canbus signaal word ook gebruikt om het brandstof niveau te meten zo dat je nooit leeg komt te staan en zorgt ervoor dat je kachel niet onnodig aangaat als de motor al op bedrijfs temperatuur is.
Ook zorgt het canbus signaal ervoor dat je kachel aangaat op het moment je motor koud is om sneller op temperatuur te zijn bij lagere buiten temperaturen.
Ik begrijp dat je een vw bijverwamrer wilt kopen en deze wil ombouwen naar standkachel, volgens mij is 1 van de ombouw onderdelen de aansturing van je aanjager die zit namelijk niet standaart in een bijverwarmer.

Met een hoop geknars in de kop zat de canbus volgensmij aangesloten op de infotainment canbus lijn. Te vinden achter de radio en tellerbak.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Arjan, dus even samenvattend, want ik denk dat ik het begin te begrijpen:
Ik kan een willekeurige VW bijverwarmer of standkachel kopen, zolang ik op de kabelboom maar een verbinding maak met de CAN-bus van de auto (even uitpluizen dus waar vandaan, in de buurt van radio of tellers). Daarna moet de kachel met ik neem aan VCDS geprogrammeerd worden in de auto. Dit is dus altijd mogelijk?

Na inbouw moet ik dan iemand zoeken die dit laatste kan regelen, zelf beschik ik namelijk niet over VCDS.

Ben ik correct over mijn aannames?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Ja programmeren is wel noodzakelijk.
Maar hou je ook rekening met de canbus snelheid.
De eerste generatie t5 heeft canbus 1.6 en de gp versie heeft canbus 2.0. Dus niet iedere kachel is zo plug en play.

Maar even een gedachte van mij.
Je bus heeft 380k lang geen standkachel nodig gehad.
Om persoonlijke voorkeuren wil je smorgens warm instappen en voor eventueel kampeer trips.
Waarom niet alleen een lucht verwarmer.
Stap je ook warm in. Is iets eenvoudiger te installeren en vervult naar mijn idee 2 functie.

Ik zelf heb ook een webasto lucht verwarmer in de bus en hoof nooit het ijs van de ramen te halen. Ik heb er een afstandsbediening bij en werkt top.
Alleen moet je er rekening mee houden dat je rustig je motor warm rijd ondanks dat je warm zit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Voor het begrip en waarom je een zuheizer aan can-bus moet hangen:

zoek op internet naar SSP 415 en SSP 416 en SSP 311 (voor de elektronica in jouw bus)

Dat zijn zelf-studie programma's van Volkswagen die gaan over de extra kachels in bedrijfsvoertuigen.
Probeer daarbij ook nog een elektrisch schema van je eigen auto te vinden,
alsmede van jouw auto met zuheizer en de verschillen zul je zelf voor moeten zorgen.
Hetzij met een andere kabelboom van een andere auto die je ergens op de kop tikt..

Kachels hangen dus aan canbus komfort, met als draadkleuren :
viewtopic.php?f=3&t=58969&p=428229&hilit=canbus#p428229

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Hallo Peter,

Dat is inderdaad erg nuttige informatie. Er is mij n.a.v. dit topic ook een stuk meer duidelijk geworden.
Nu dus na inbouw nog naar iemand op zoek die kan helpen om de zuheizer ook softwarematig in de auto te programmeren...

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Beste forumleden,

Inmiddels ben ik alweer wat verder en heb ik tweedehands 2 zeer nette Webasto kachels aangeschaft: een Thermo Top C en een Air Top 3500ST. Beide zijn als setje origineel gemonteerd geweest in een VW T5 California van 2006. In het geval van de Air Top zit de originele VW kabelboom er nog helemaal aan, bij de Thermo Top C is deze helaas afgeknipt vlak na de plek waar hij onder de bestuurdersstoel de auto binnen komt. Connectoren aan de kachelkant en op de pompjes zitten er allemaal gelukkig wel aan.

Nu ben ik eens even de bedradingsschema's gaan bestuderen en kom bij de Air Top 3500 inderdaad tot de conclusie dat deze zo om te bouwen is voor gebruik in combinatie met een Webasto bedieningspaneel. Hierbij hoef ik de bijgeleverde kabelboom slechts een beetje aan te passen.
Maar bij de Thermo Top C is er voor mij nog wat verwarring, ik heb namelijk een VW-schema van de penbezetting van de 6-polige connector op de bijverwarmer gevonden, maar deze lijkt toch wel wat af te wijken van de Webasto. De gegevens zijn als volgt:
Penbezetting Webasto Thermo Top C 6-polige connector
1: Bedieningsklok
2: Diagnose
3: Buitentemperatuursensor
4: Aanjagerrelais
5: Zomer/Winter-schakelaar
6: Opvoerpomp brandstof
Penbezetting VW Thermo Top C schema 6-polige connector
1: Webasto diagnose
2: CAN bus high (optioneel)
3: CAN bus low (optioneel)
4: Koelvloeistof afsluitklep, verwarming -N279- (niet op voertuigen met bijverwarmer)
5: Hoofdschakelaar
6: Opvoerpomp brandstof -V54-
Om van deze bijverwarmer, zoals ik in mijn auto graag wil, een volwaardige standkachel te maken, moet ik naar mijn idee 2 aanpassingen maken: een Webasto klok (bijvoorbeeld het 'eitje') aansluiten op pin 1, en pin 4 gebruiken om een relais met voeding voor de aanjager te schakelen. Maar nu zegt het VW schema dat pin 1 gebruikt wordt voor Diagnose (pin 2 in het originele Webasto schema)?
En dat ik met pin 4 een afsluitklep kan bedienen in het koelvloeistofsysteem. Is het schakelmoment daarvan dezelfde als voor de aanjager gebruikt zou worden (kan ik dus gewoon de aanjagerrelais ook met pin 4 laten schakelen)? Heeft iemand toevallig ook ervaring met het schakelen van die koelvloeistofklep?

Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand op het forum zit die al eens achteraf zo'n Thermo Top C via CAN-bus heeft aangemeld in de auto en mij daarbij zou willen helpen? Bij voorkeur in de regio Twente/Oost-Nederland?

Als jullie het leuk vinden zou ik in ieder geval de voortgang wel met jullie hier op het forum willen delen.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Lijk me niet dat de n279 klep het zelfde schakeld. Die klep bepaald namelijk de prioriteit van je verwarmde koelvloeistof na dat deze terug komt uit je kachel radiateur.
De rest warmte gaat vanaf je kachel radiateur naar de n279 klep en dan door de klep heen naar 1 de motor als deze koud is of 2 via de klep direct terug naar de webasto.
Ik heb zelf in mijn Passat toen der tijd de n279 uit geprogrammeerd dus de motor werd altijd verwarmt als de webasto aanstond.
Ik gok dat je beter als aftakking voor het aanjager relais de waterpomp van je kachel kan gebruiken deze draait altijd als de kachel opgestart is. En bij het niet opstarten door een fout draait de pomp ook niet en dus je interieur blower ook niet.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Hou er wel rekening mee dat als je waterpomp op de webasto een bestaande waterpomp vervangt deze ook draait als de motor warm is en je webasto uit staat.
Als je die dus gebruikt om je blower aantesturen dat je geen mogelijkheid meer hebt in de bus om je fan snelheid te regelen.
Plaats reactie