Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Hoi Arie, bedankt weer voor je reactie.
Die N279 klep er helemaal tussenuit programmeren is waarschijnlijk de mooiste optie, aangezien dat ding er bij een fabrieksoriginele kachel ook niet tussen zit. Echter nu las ik in een Duitstalig artikel dat die klep bij een T5 blijkbaar niet softwarematig te omzeilen is... Iemand daar toevallig ervaring mee?
Hou er wel rekening mee dat als je waterpomp op de webasto een bestaande waterpomp vervangt deze ook draait als de motor warm is en je webasto uit staat.
Is er dan naast de door de distributieriem aangedreven waterpomp nog een andere pomp in het koelwatercircuit aanwezig bij een 1.9l motor? Ik heb een schematische tekening van het koelwatercircuit en zie die daar niet in terug, aanjagerrelais aan de elektrische pomp van de Webasto hangen zou dan inderdaad een goede tip zijn.
Ik vraag me wel af: zit dat ook zo verwerkt in die kabelboompjes die je achteraf bij Webasto kunt kopen om een bijverwarmer om te bouwen naar standkachel? Of hoe doen ze het daar? Aangezien de kabelbomen bij mijn kachels nog grotendeels aanwezig zijn, was ik niet van plan om die nieuw (behoorlijk prijzig) aan te schaffen. Naar mijn idee stellen die kant-en-klare kabelbomen ook niet zo veel voor...
Als je die dus gebruikt om je blower aantesturen dat je geen mogelijkheid meer hebt in de bus om je fan snelheid te regelen.
Is het niet mogelijk de aanjager te voeden waarbij de sterkte regeling (schakelaar met standen 0,1,2,3,4) nog gewoon in takt blijft? Ik lees overal dat geadviseerd wordt de aanjagerschakelaar bij gebruik van de standkachel op stand 1 of 2 te zetten, dus dat klinkt alsof de sterkteregeling gewoon intact blijft?


Plan is in ieder geval om aankomend weekend wat voorbereidingen te gaan treffen voor de inbouw. Zal dan ook eens nauwkeurig kijken hoe het koelwatercircuit er bij mijn auto nu daadwerkelijk bij ligt (bijvoorbeeld of die klep N279 ook daadwerkelijk aanwezig is).
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Die thermotop C die je gekocht heeft,
staat daar een label met een VW nummer op?

Ik heb een interieurkabelboom van een multivan highline met een hele heleboel opties liggen.
Ik zou kunnen kijken of hetgeen jij nodig hebt, hier in zit..
Voor wat betreft de kachel aan te sluiten op de BCM.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ArieV »

Ik heb geen ervaring met een losse voeding op de aanjager.
De auto’s die ik heb aangepast hadden allemaal climatronic en werd via de canbus aangestuurt.

Een collega heeft een t5 gehad met een 1.9tdi en die had onder de auto ter hoogte van de bestuurders stoel een elektrische waterpomp zitten.
Die pomp ging bij hem weg en daar kwam toen een webasto voor terug. De koelwaterslangen die op de oude pomp zaten werden op de webasto aangesloten.
Hoe die collega het allemaal elektrisch heeft opgelost heb ik geen idee van.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Multivan Generation schreef: 24 sep 2018, 15:37 Die thermotop C die je gekocht heeft,
staat daar een label met een VW nummer op?
Jazeker, zie de foto in de bijlage.
Bijlagen
7C7A96A0-6E59-4463-8B59-1B406D893552.jpeg
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

welke stekker zit er op met welke draad kleuren?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Multivan Generation schreef: 24 sep 2018, 17:08 welke stekker zit er op met welke draad kleuren?
Ik heb een nieuwe foto bijgevoegd van de connectoren op de Thermo Top C. De 2 polige connector is uiteraard voor de 12v voeding. Op de 6-polige connector zijn 4 draden aangesloten:
Pin 1 (geel) - Webasto diagnose of klok (is een losse draad, na 10cm afgeknipt, ik vermoed dat er eerder ook al een losse klok aan heeft gehangen).
Pin 2 (oranje/bruin) - Canbus high
Pin 3 (oranje/groen) - Canbus low
Pin 6 (groen) - Opvoerpomp brandstof

Verder zitten er op mijn unit nog een 2e brandstofpomp (voor de Air top 3500) en een waterpomp. De bekabeling van deze voegt zich rechtstreeks in de kabelboom die naar de auto gaat. Ik moet nog even kijken of die waterpomp niet rechtstreeks op de Thermo Top aangesloten kan worden, connector bevindt zich als het goed is onder het afdekplaatje.

Groeten Hugo
Bijlagen
thermotop.jpeg
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Zoals ik het nu zie zit er op het ei-vormige Webasto klokje (1533) een aparte schakelende 12 volt uitgang. Deze zou gebruikt kunnen worden om het aanjager-relais mee te schakelen (dus helemaal buiten de Thermo Top om).
Met het klokje op het dashboard zit het ook al mooi in de buurt.
Ik kwam online dit schema nog tegen: https://i.ebayimg.com/images/g/PhQAAOSw ... -l1600.jpg

Wat betreft de aanwezigheid van een elektrische waterpomp, dat zal even tot dit weekend moeten wachten om te bekijken. Dan kan ik over een smeerkelder beschikken. Heb nog wel even op straat onder de auto gekeken, maar zonder de plastic kappen te verwijderen is het slecht te zien, ik meende wel een glimp van een rubber koelvloeistofslang te zien, dus dat er een pompje onder de bestuurdersstoel zit is goed mogelijk...

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Je moet aan de bestuurderskant bij de instapbak zijn, daar zit als het goed is een umwalzpumpe die je moet verwijderen en daar de waterpomp van Webasto plaatsen.
Zelf een Thermo TOP Evo 5+ in combinatie met de ThermoCall TC4 Advanced geplaatst,kost een paar centen maar dan stap je in een warme auto met een voorverwarmde motor.
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

ktmkrik schreef: 26 sep 2018, 20:20 Je moet aan de bestuurderskant bij de instapbak zijn, daar zit als het goed is een umwalzpumpe die je moet verwijderen en daar de waterpomp van Webasto plaatsen.
Ik vermoed inderdaad dat daar wat zit. Hoe heb je die pomp (elektrisch) aangesloten? Rechtstreeks op de Webasto of juist originele bedrading van de pomp? Of nog anders?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

malightcommander schreef: 26 sep 2018, 23:26
ktmkrik schreef: 26 sep 2018, 20:20 Je moet aan de bestuurderskant bij de instapbak zijn, daar zit als het goed is een umwalzpumpe die je moet verwijderen en daar de waterpomp van Webasto plaatsen.
Ik vermoed inderdaad dat daar wat zit. Hoe heb je die pomp (elektrisch) aangesloten? Rechtstreeks op de Webasto of juist originele bedrading van de pomp? Of nog anders?

Groeten Hugo
Voor zover ik me kan herinneren op de originele kabelboom van de kachel en de originele draden geïsoleerd en weg gebonden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Hangt die kachel er nu al onder?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Multivan Generation schreef: 27 sep 2018, 20:27 Hangt die kachel er nu al onder?
Nog niet, dit weekend ga ik een begin maken met de werkzaamheden. Er moet ook nog even een 2e accu ingebouwd worden. :knipoog

Heb vandaag kennis gemaakt met de lokale Webasto dealer, heb daar een klokje voor de Thermo Top en een draaischakelaar voor de Air Top gekocht. Daarnaast ook nog wat losse ontbrekende delen (brandstofleidingen en connectortjes voor de klokjes). De rest van de kabelboom zet ik zelf wel in elkaar, dat is niet zo spannend.


Die Webasto dealer dacht dat de koelvloeistofpomp mogelijk ook via canbus zou kunnen starten, maar wist dat ook niet precies. Hij stelde voor om hem anders met het kloksignaal (aanjager) mee te laten schakelen.

Stel er zit wel een pompje momenteel, kan ik die desnoods niet gewoon laten zitten en dan de Webasto pomp er achter zetten? Alleen even opletten dat ze beide dezelfde kant op pompen, maar wat is de kans dat ze tegelijkertijd aanspringen en wat zou er in dat geval mis kunnen gaan?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Zou er gewoon eens mee beginnen en kijk dan tegen welke problemen je oploopt bij de inbouw.
Ben ook zonder enige kennis begonnen destijds maar had het geluk een werkplaatshandboek(Thermo Top EVO 5+) er bij te hebben op het laatst wat het een stuk handiger maakte.
Een tip voor als je de waterpomp plaatst van Webasto, zorg dat alle lucht uit het koelwatercircuit is want een luchtbel die blijft hangen kan zorgen voor oververhitting waardoor de kachel mysterieus kan worden en even aanslaat en vervolgens weer uitschakelt.
Succes met de inbouw!
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door malightcommander »

Erg drukke week gehad, dus het was nog niet van een reactie gekomen. Maar vorig weekend heb ik de auto even van de onderkant kunnen inspecteren en alle plastic kappen kunnen verwijderen. Er zit inderdaad reeds een waterpomp gemonteerd op de plek waar de koelvloeistofverwarmer moet komen. Zie deze foto:
waterpomp.JPG
De meeste zaken zijn mij inmiddels wel vrij duidelijk, maar ik blijf toch nog even zitten met wat ik nu met die bestaande waterpomp aan moet. Ik neem aan dat die bestaande waterpomp centraal wordt aangestuurd, is het niet mogelijk om deze te verwijderen en de bedrading rechtstreeks op de pomp van de Webasto aan te sluiten. Kan men dan de aansturing niet zo programmeren dat deze over canbus herkent dat de verwarming aanspringt en dan de pomp activeert? Want ik neem aan dat het bij een origineel ingebouwde kachel ook op die manier functioneert?

Ik zou graag met iemand in contact komen die ervaring heeft met het inprogrammeren van deze kachel in een T5, heeft er iemand suggesties wie daar ervaring mee heeft? Want los van de pomp moet de kachel dus sowieso aangemeld worden.
Ik zou natuurlijk naar een dealer kunnen gaan, maar naast de hoge kosten vraag ik mij af of die echt op dit soort projectjes zitten te wachten...

Daadwerkelijke inbouw van beide kachels staat nu voor het laatste weekend van oktober op de planning, dus nog even tijd om wat laatste materialen te verzamelen.
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Tweedehands Webasto standkachel inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met Webasto Nl, hun technische dienst kan en wil jou denk ik wel van nuttige info voorzien waar je wat mee kan.
Plaats reactie