Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door bvddobb »

Wij zijn net de 180.000 km voorbij, en dus volgens schema aan de beurt om de Gates-koppelingen te vervangen. Dat schijnt nogal een klus te zijn, zowat de hele voorkant moet eraf, begrijpen we, en dus hoor je vaak zeggen dat je dan maar het best meteen een aantal andere dingen ook (preventief) kunt vervangen.
O.a. in dit draadje op WJW. Daar is sprake van:
  • de beide vrijlopen van de Gates-koppelingen
  • waterpomp
  • condensor vd airco
  • radiator
  • intercooler
  • beide koplampen + mistlampen
  • nieuwe koelvloeistof plus olie
Is dat de hele lijst waaraan je kunt denken, of zijn er ook nog andere dingen? :groteogen
Is dit echt allemaal nodig/verstandig? Lijkt nogal een dure grap te kunnen worden, zo!! :huilen

Wat is wijsheid in dit geval, vinden jullie? :nuts
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door freek »

Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad bij mijn 2.5 tdi. (AXE). Gateskoppelingen moesten vervangen worden en heb toen inderdaad ook de vrijlopen, waterpomp, condensor, intercooler, radiator en de koplampen laten vervangen. Koplampen waren ingebrand (kwaal) en de intercooler had ook niet meer het eeuwige leven. Maar deze week kon het front er weer af... de temperatuursensor (35,-) was defect. Zo''n 5 uur werk.... Inlaatspruitstuk moet er af en dan nog kan je er moeilijk bij. Heb nu ook de gloeibougies prefentief laten vernieuwen. Ook zo'n k klus.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door bvddobb »

Freek, ja, het rijtje kwam ook uit jouw bijdrage :zwaai
freek schreef: 29 sep 2018, 15:52Koplampen waren ingebrand (kwaal)
Dat is bij ons ook het geval... Heb jij toen andere koplampen laten plaatsen, of dezelfde (die dan over 100.000 km wéér ingebrand zijn...)?
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door freek »

Ik heb de klus bij THS in den bosch laten uitvoeren (bij de dealer zou dit onbetalbaar zijn volgens mij) Weet niet wat voor merk Thomas erin heeft gezet. Ze zien er na ruim 1,5 jaar nog als nieuw uit, maar dat zegt niet zoveel misschien.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10821
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door Pascal-141 »

Radiator en interkoeler vind ik een nutteloze kost om "preventief " te vervangen .
Die gaan niet zomaar kapot , tenzij er bvb een steen in vliegt of zo .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 29 sep 2018, 20:30 Radiator en interkoeler vind ik een nutteloze kost om "preventief " te vervangen .
Die gaan niet zomaar kapot , tenzij er bvb een steen in vliegt of zo .
De interkoelers van de T5 gaan wel degelijk uit zichzelf defect door bijvoorbeeld roest bij het samengestelde gedeelte,
waardoor ze gaan opbollen en lek raken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door freek »

Mijn intercooler stond inderdaad goed bol. De auto is uit 2004 en dan heeft een radiator en condensor ook zijn beste tijd wel gehad. De kosten zij het niet en ik wil de kans op stranden in het buitenland (camper) minimaliseren. Groeten uit italie😊
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10821
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 29 sep 2018, 21:37
Pascal-141 schreef: 29 sep 2018, 20:30 Radiator en interkoeler vind ik een nutteloze kost om "preventief " te vervangen .
Die gaan niet zomaar kapot , tenzij er bvb een steen in vliegt of zo .
De interkoelers van de T5 gaan wel degelijk uit zichzelf defect door bijvoorbeeld roest bij het samengestelde gedeelte,
waardoor ze gaan opbollen en lek raken.
De interkoelers zijn gemaakt van alu , dat roest niet maar oxideerd :knipoog
En vaak begint dat oxideren na wat beschadiging (bvb steenslag)
Maar toegegeven , de T5 interkoelers hebben bijlange niet meer dezelfde kwaliteit als van een T4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door ktmkrik »

De interkoelers zijn gemaakt van alu , dat roest niet maar oxideerd :knipoog
En vaak begint dat oxideren na wat beschadiging (bvb steenslag)
Maar toegegeven , de T5 interkoelers hebben bijlange niet meer dezelfde kwaliteit als van een T4
[/quote]

De interkoeler is idd van alu maar de strips die het geheel bij elkaar houden zijn van staal en gaan wel degelijk roesten, zelf ook vervangen voor een aftermarket die groter en veel degelijker gemaakt zijn.
Om even op dit topic terug te komen de gates koppelingen en vrijloopkoppelingen zijn met wat moeite ook te vervangen als het front in service stand staan.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door WouterW »

Pascal-141 schreef: 30 sep 2018, 12:21
Multivan Generation schreef: 29 sep 2018, 21:37
Pascal-141 schreef: 29 sep 2018, 20:30 Radiator en interkoeler vind ik een nutteloze kost om "preventief " te vervangen .
Die gaan niet zomaar kapot , tenzij er bvb een steen in vliegt of zo .
De interkoelers van de T5 gaan wel degelijk uit zichzelf defect door bijvoorbeeld roest bij het samengestelde gedeelte,
waardoor ze gaan opbollen en lek raken.
De interkoelers zijn gemaakt van alu , dat roest niet maar oxideerd :knipoog
En vaak begint dat oxideren na wat beschadiging (bvb steenslag)
Maar toegegeven , de T5 interkoelers hebben bijlange niet meer dezelfde kwaliteit als van een T4
De plaatstalen strippen die alles bij elkaar behoren te houden,roesten door. Geen oxidatie van de koeler zelf. Heb nog wel een linkje:
viewtopic.php?t=46367#p331079
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10821
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door Pascal-141 »

correct , had niet meer aan die strips eromheen gedacht :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 01 okt 2018, 07:31 correct , had niet meer aan die strips eromheen gedacht :muur
Geeft niet hoor ... :kus
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door bvddobb »

Jongens, bedankt voor jullie reacties! :kus Even een tussentijdse terugkoppeling:

Vanmorgen naar de garage geweest voor de APK (ja, weer goedgekeurd!) en we waren aan de beurt voor een RDW-steekproef. Tijdens het wachten op de RDW-controleur even uitgebreid met de chef van de werkplaats over deze zaken zitten praten. Hij had toch wel een paar verrassende punten (vat ze hier in mijn eigen woorden samen, voorzover ik ze begrepen heb en wijs ben ;-):
  • Inderdaad de Gates-koppelingen en de vrijlopen altijd samen vervangen.
  • Voor het vervangen van de Gates-koppelingen en vrijlopen halen ze helemaal de voorkant er niet af, en zetten hem zelfs niet in de servicestand! Ze maken een motorsteun los en dan kunnen ze ze vervangen. Daarmee vervalt een groot deel van de rationale om een aantal andere dingen tegelijkertijd te laten vervangen.
  • Onze bus is van 2008, die van Freek (waar het voorbeeldlijstje vandaan kwam) van 2004. Een groot deel van de dingen die bij Freek's serie speelden waren inmiddels in de onze al verbeterd.
  • Zo is de waterpomp in onze bus is al niet meer van het type met de problemen (zoals met de kunststof schoepjes), en geeft eigenlijk zelden problemen. Als er problemen zijn met deze, gaat het bijna altijd om de keerring, maar echt niet vaak genoeg om nu 'preventief' te vervangen.
  • Hetzelfde geldt m.m. voor radiator en intercooler.
  • Wat hij wél noemde om evt. 'preventief' te vervangen was evt. de stuurbekrachtigingspomp. De keerring daarin wil volgens hem nog wel eens eerder en vaker problemen geven dan die van onze waterpomp.
  • Onze Multivan-lampen zijn ingebrand (zij het nog niet zo erg dat dat tot APK-afkeur leidt ;-) Zij zetten even wat alternatieven op een rijtje en laten ons die nog weten (inmiddels gemodificeerde Multivan-lampen die niet meer inbranden (of langzamer?), gewone Transporter-lampen die niet inbranden, evt. helemaal nieuwe LED-verlichting). Wat het ook wordt, het vervangen hiervan koppelen aan de Gates-koppelingvervanging lijkt niet direct zinnig (zie hierboven).
Nou, eerst maar eens de offerte voor vervanging van Gates-koppelingen en vrijlopen en de lampen afwachten en een tijdje op kauwen... Misschien met die lampen maar gewoon wachten totdat ze niet meer door de APK komen...
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door freek »

Bedankt voor de update. Mijn overwegingen waren niet gebaseerd op de kinderziektes van de eerste T5 jaren. De bus is weliswaar van 2004 en heeft een AXE motor, maar er is in 2009 bij de vorige eigenaar met 150.000 km een nieuw blok in gekomen (alle rekeningen heb ik). De eerste waterpompen gingen zo kort mee dat die inmiddels al lang zijn overleden. Maar ook een nieuwe waterpomp heeft niet het eeuwige leven. Dat deze bij de T4 tegelijk met een distributiewissel wordt vervangen vind ik dan ook niet zo gek (los van het feit dat dit echt nodig is bij het vervangen van de riem). En dat gold ook voor de andere delen: de auto had toen ruim 330.000 (nu 370.000) op de klok en was inmiddels 13 jaar. Ik weet nu zeker dat de koeling weer optimaal is.
Ten aanzien van de koplampen: de slechtere reflector is geen afkeurpunt zolang hij een juist beeld geeft. Dat de lichtopbrengst minder is geworden boeit de APK niet (citaat keurmeester)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Gates-koppelingen vervangen, en dan meteen ook maar: ... ?

Bericht door bvddobb »

freek schreef: 01 okt 2018, 13:16 de auto had toen ruim 330.000 (nu 370.000) op de klok en was inmiddels 13 jaar.
Dat is natuurlijk ook wel een belangrijk verschil met de onze: die is nu 10 jaar oud staat nu pas op 184.000. Dus we hebben wellicht nog even...
freek schreef: 01 okt 2018, 13:16 Ten aanzien van de koplampen: de slechtere reflector is geen afkeurpunt zolang hij een juist beeld geeft.
Inderdaad, dat hebben we inmiddels ook begrepen! We kunnen dus nog wel even wachten, wat de APK betreft. Op een gegeven moment geeft 'ie natuurlijk geen juist beeld meer, en dan volgt pas afkeuring. Maar de lichtopbrengst is toch inmiddels wel veel minder dan van nieuwe, moderne koplampen, dus dat is een overweging om toch nu al te vervangen.
Plaats reactie