Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startschakelaar vervangen, help.

vragen over de T5
Plaats reactie
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

Wie zou ons tips kunnen geven hoe de startschakelaar te vervangen, het word steeds moeilijker om te starten en de T5 aan te houden, hij heeft stil laten staan, met wat moeite kreeg ik hem dat toch weer aan de gang.

Ik moet nu steeds heel snel door schakelen onder branden de lampje heel zwak, is de bus amper te starten hoor dan een signaal, weer een paar keren heel snel door draaien en als de lampjes normaal branden is starten mogelijk.

De schakelaar moet nu echt vervangen worden, binnen kort doet hij niets meer.
Help ik ben vervanging tips nodig, het door een garage laten doen gaat waarschijnlijk nogal wat kosten. :werkaanT4

Moet het hele dashboard gedemonteerd worden.
Of het stuur en de kapjes om de stuurstang.
Ik heb alleen een T4 vraagbaken handboek.

Grootlichtwaarschuwing licht doet het ook al jaren niet meer, die schakelaar kan ik dan waarschijnlijk ook repareren (vervangen).

Kan iemand van jullie de storingen repareren, daar heb ik wel een paar centen voor over, de dure garage reparaties heb ik een probleem mee geef liever een lid geld. :proost

Zonder handleiding tips red ik het zelf niet.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

Ik had de vraag ook gesteld op het: viewtopic.php?f=3&t=60566&p=436042#p436042
Berichten: 547
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 21:47
Contacteer:
Contacteer Jakob G


Bericht door Jakob G » vr okt 05, 2018 9:53

Dit had ik niet verwacht dat mijn vrienden op dit forum ook verschillende dingen zouden vinden, en voor ons aan de slag zouden gaan: https://www.preppers-shelter.nl/forum/t ... post-90102

Ik ben echt wel een man met een beschrijving maar deze mensen, gaan daar ook heel fijn mee om, daarom noem ik het ook onze vrienden.
Ik moet nog een paar dingen uitzoeken en dan aan de slag.
Ook hier zal ik foto's en de werk beschrijving plaatsen, en hopen dat anderen die voor dit probleem komen er ook wat aan gaan hebben.

Want jullie helpen niet alleen mijn maar ook anderen.

Dit word mijn eerste operatie aan de T5 TDI 1,9 2005 (63 kw, 77 kw SOHC motor met codes AXC en AXB)

Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

P1070508 - kopie.JPG
P1070507 - kopie.JPG
Dag beste mensen.
Vandaag heb ik de stoute schoenen aan getrokken en ben met de T5 aan de slag gegaan.
Eerst de accu verwisseld, de problemen bleven het zelfde.
Voor het verwisselen heb ik eerst de accupolen schoon gemaakt de vaseline die op de polen zat schoon gemaakt en van nieuw voor zien.

Ik ben ook bedrading tegen gekomen die ik wil verbeteren, ook daar staan pijltjes bij.

Ik heb wat dinge los gehaald, maar kon met geen mogelijkheid het kapje onder het stuurkolom verwijderen, het lijkt als of eerst het stuur er af moet :nuts met alle risico's van de airbag ontploft, en dat hebben we er nog een probleem bij.
Foto's van de demontage:
P1070505 - kopie.JPG
P1070506 - kopie.JPG
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

black bulli schreef: 07 okt 2018, 00:23 Het lijkt erop dat je de vraagbaak nog niet in huis hebt of niets gedownload hebt(was schijnbaar niet mogelijk).Natuurlijk kom je dan op een doodlopende weg.. Het prepper gebeuren lijkt me niet erg relevant op dit forum ..stick to the subject. Verder lijkt t wel dat je op elk bericht wel een excuus hebt of van onderwerp veranderd en onsamenhangende zinnen en opmerkingen plaatst. Ik heb daarom besloten niet meer op je berichten te reageren ,nog een fijn leven :zwaai
Zegt het Opdrachtnr. ElsaPro: 399557 jou ook wat Black bulli :proost
Ik ieder geval bedankt voor de moeite die je voor ons, en het forum hebt gedaan, want wij doen het ook voor het forum en bezoekers.
En sorry dat ik niet zo bedreven ben met stukjes schrijven zoals de meerderheid dat doen, ik kan niet meer dan mijn best doen.
Hoe zou het trouwens zijn als mensen allemaal gelijk zijn, is niet de verscheidenheid wat het mooi kan maken.
En daar reken je me vast niet op af. :camping
Ik blijf uit zien voor hulp en weet zeker dat ik dan ook wel op jou kan rekenen, en af en toe een schop onder de reet is nog nooit iemand aan overleden.
Nogmaals bedankt tot zo ver.


Update:
Beste Black bulli,
Je ben een top man op het forum, weet je zeker te waarderen, en naar waarde te schatten.
Ik wil graag met jou door één deur kunnen gaan, en iets moois van het forum maken.
Jij hebt waarschijnlijk een fijne opleiding gehad,,,, ik niet,,,, jij hebt waarschijnlijk top vaardigheid bereikt,,,, ik niet,,, maar wij zijn door behoorlijke ontberingen gekomen, er zelf steeds weer uit gekomen,,,, we zijn door een hel gegaan en zijn er waardig door heen gekomen,,,, ondanks veel beroerde dingen van andere mensen blijven we vriendelijk en begripvol.
Ik denk dat wij dus op een heel ander gebied ook top prestaties hebben gedaan.
Zo denk ik dat we elkaar de hand kunnen geven, en waardig met elkaar kunnen omgaan.

Dag beste Jan we gaan er voor. :proost :sjaal
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

Jammer hier is zoveel kennis, en jullie laten ons in de koude staan.
We kunnen niet mee rijden, en als het een lange tijd slecht weer word hebben we helemaal dubbel pech. :huilen
Ook word er niet gevraagt hoe gaat het lukt het wat.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door ArieV »

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Multivan Generation »

Jakob G schreef: 10 okt 2018, 16:19 Jammer hier is zoveel kennis, en jullie laten ons in de koude staan.
Je hebt dit al 2 jaar..
Waarom heb je dit al 2 jaar, en is het niet eerder opgelost?
Een autorijden kost geld, een Transporter rijden meestal naar verhouding iets meer.

Heb je er ooit aan gedacht, dat je wellicht de eerste bent met dit probleem,
en dat niemand dit op het forum aan de hand heeft gehad?
Dan zul je het zelf moeten zoeken hoe het moet.. :zwaai

En als je het voelt alsof je in de kou gelaten wordt,
dan hebben ze daar op het prepper-forum vast wel een oplossing voor.. :gekte

Groetjes en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ga gewoon naar de Volkswagen dealer als je er niet uit komt :wjw moeten wij ook :lach

Zak geld mee, dan komt het allemaal goed :ikrij
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
jordydereus

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door jordydereus »

Gaat ie nou ons de schuld geven?

Als je geen geld heb moet je geen auto rijden.
Ga dan met de fiets...
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

Multivan Generation schreef: 10 okt 2018, 18:32
Jakob G schreef: 10 okt 2018, 16:19 Jammer hier is zoveel kennis, en jullie laten ons in de koude staan.
Je hebt dit al 2 jaar..
Waarom heb je dit al 2 jaar, en is het niet eerder opgelost?
Een autorijden kost geld, een Transporter rijden meestal naar verhouding iets meer.

Heb je er ooit aan gedacht, dat je wellicht de eerste bent met dit probleem,
en dat niemand dit op het forum aan de hand heeft gehad?
Dan zul je het zelf moeten zoeken hoe het moet.. :zwaai

En als je het voelt alsof je in de kou gelaten wordt,
dan hebben ze daar op het prepper-forum vast wel een oplossing voor.. :gekte

Groetjes en succes
Tja ik ging er automatisch van uit dat die probleem wel bij jullie bekend was, maar hier is ook veel kennis.
Dit is dan een nieuw ontwikkeling, zou mooi zijn dat dit word uitgediept.
Maar als ik het filmpje bekijk is dit een aardige ingreep, waar je het filmpje haast bij je moet als je met de reparatie bezig bent.
Ik heb wel electronica reparaties gedaan bij een electronica zaak maar dat was droog binnen, en kon je in alle gemak de reparatisch uitvoeren, maar als ik dat buiten doe en het lukt niet dan kan ik er niet mee naar een garage rijden.
Tja toch wel bedenkelijk.
Ik heb ook info gekregen dat de reparatie ook zou kunnen zonder dat het stuurwiel er af moet, dat zou een hele stuk schelen en risico dat het niet lukt een stuk verminderen.

Mijn fout ik had het contact met jullie ook warm moeten houden, ben een tijd niet meer zo achtief geweest en kom dan met een probleem wat jullie nog niet bij de kop hebben gehad, en ging er van uit dat jullie alwetend zijn, op zich natuurlijk een compliment voor jullie, ja ik acht jullie hoog en zal dit blijven doen.

Ik houd jullie op de hoogte, en voor andere bezoeker met het zelfde probleem, ik zal mijn best doen het zoveel mogelijk compleet te maken.

Mvg
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

Zo weer wat adviesen gehad en weer even aan de slag.

Héé beste Henk 1, ik heb de storing verbeterd, ja dat klinkt nog niet goed maar nu met het draaien branden de dasboard lampje goed en het starten is ook geen probleem.
Door wat tips van forum leden ben ik met de T5 verder gekomen.
Maar heb toch de lipjes van het kapje af moeten snijden om niet het stuur er ook nog af te moeten halen.
WV maakt de wagen best wel zo dat je dingen onnodig moeilijk kan repareren, ja snap het ook wel weer want zij moeten ook geld verdienen.

Plaats wat foto's om te laten zien hoe je bij het contactslot kan komen, en wat ik heb kunnen doen.

Stuurkolom kapjes van elkaar halen.
Bij de hendel om de stuur te stellen zit aan de linkerkant een schroef, die moet je er eerst uit halen.
Zie foto:
P1070532 - kopie.JPG

Dan met een niet te smalle schroevendraaier de kapjes van elkaar draaien zie foto:
P1070527 - kopie.JPG
Nog even extra als het slot gedemonteerd moet worden dan moet er een stalen draadje door het gaatje wat is aan gegeven, het stalendraadje moet 1,2 millimeter dik, en ongeveer 14 cm lang zijn, en gaat door het hele slot, dat moet om het slot te borgen, anders volg een onherstelbare beschadiging op volgens: Slotcilinder uit- en Inbouwen Opdrachtnr. ElsePro: 39957 blad 2.
P1070528 - kopie - kopie.JPG
Op een van de foto's is te zien, omdat ik daar met witte lijntjes nep lipjes heb gemaakt.
P1070519 - kopie (2).JPG
P1070520 - kopie.JPG
Als je het bovenste stuurkolom kapje hebt los gemaakt zie je op de onderste kapje twee schroeven zitten, handig met een magnetische bit er uit te halen.
P1070505 - kopie.JPG
Hoe je het stuur ook draait je krijgt het onderste kapje niet los of je moet het stuur er afhalen.
Ik heb het anders gedaan, heb de lipjes van het kapje afgesneden, later de kapjes weer in elkaar klikken en vast zetten met de schroef onder, dat kan ook.

Toen ben ik met een klauw hamer voorzichtig tegen het slot gaan tikken tijdwijl de dasboardlampjes zwak branden en tot lichten ze gewoon op, toen opnieuw de sleutel langzaam gedraaid en weer branden de lampjes zwak, toen ben ik de Multi stekker gaan bewegen en ja de lampjes branden normaal weer de sleutel gaan draaien en weer branden de lampjes normaal, toen weer de stekker bewogen en de lampjes branden weer zwak, toe de stekker er helemaal af gehaald en met vuil- oxideoplossende, vocht verdrijvende, verzorgende contact spry in gespoten van het merk GRIFFON.


En nu branden de lampjes steeds normaal, van morgen op nieuw getest.
Laatst gewijzigd door Jakob G op 13 okt 2018, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Startschakelaar vervangen, help.

Bericht door Jakob G »

Nog even de Multi stekker er bij die kon niet meer op het vorige stukje.
P1070518 - kopie.JPG
Nu dus maar afwachten of het los halen in inspuiten genoeg is, in ieder geval kunnen de stuurkolom kapje er voortaan makkelijk af, en ik durf nu wat meer aan de T5 te doen.
Ik houd jullie op de hoogte, en bedankt voor jullie hulp, en geduld. :wjw
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie