Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trillen/ geluid bij stationair draaien.

vragen over de T5
Plaats reactie
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Trillen/ geluid bij stationair draaien.

Bericht door Hjacobs11 »

VW T5 2013 180pk DSG 4mo
Brandstofsysteem is volledig vervangen (leidingen, common rail, pomp, verstuivers) en brandstoftank gekuist.
Motor draait erg soepel nu.
Maar: bij start en stationair draaien en bij cst houden van toeren, kwam er meer geluid/trillingen in de cabine. Rammelend, heel licht schurend.
Terug naar de garage, waarschijnlijk door dat schokken van de motor en km-aantal, vliegwiel versleten. (als ik zo rond kijk, lijkt het mij een slijtonderdeel)
Deze is vervangen, samen met de koppeling.
Bij de garage zei men dat alles zich nog moest zetten (?? mechanica dat zich moet zetten, of bedoelen ze inslijten?)
ik ben nu 2 dagen verder, en vind dat het geluid/trillingen bij starten en stationair draaien zeker niet verminderd is. Van het moment dat ik gas geef, verdwijnt het rillen. Stationair draait hij erg constante toeren, verbruik is dan ook 0.7l/h, dit was ook tevoren zo. En als ik buiten de cabine sta hoor ik niks extra geluid. OOk geen extra trillingen in de motorblok, als ik onder de motorkap kijk en luister.
Tijdens het rijden loopt ie als een trein heel soepel. Beter als ervoor.
ZIjn er nog slijt onderdelen die bekeken moeten worden? Motor ophanging? UItlaat?

Alvast bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trillen/ geluid bij stationair draaien.

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het eens zoeken in je 4 motion systeem..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:04

Re: Trillen/ geluid bij stationair draaien.

Bericht door Hjacobs11 »

Mister "multivan", bedankt voor de reactie. Ik hoop niet dat ik hiermee een probleem heb. Maar ik hou dit in het achterhoofd.
Ik heb eens onder de auto gelegen en geluisterd, maar hier hoor ik niets abnormaals.

Ik heb er nu even wat tijd over laten gaan en een paar duizend km gereden.
Hij trilde ook wat bij snelheden van rond de 110-120km/h, heb hierom mijn banden eens laten vervangen. Bleek dat dat tijd werd.

Volgende ervaringen komen naar boven:
- stationair draaien, koud rijden bij lage toeren (1200-1500), overschakelen naar volgende versnelling en warm rijden in de stadskern (lage toeren) geeft meer grommend geluid in de cabine. als deze warm is is het iets minder en soms zelfs helemaal weg.
- achteruit rijden geeft dit ook, als ik dan vooruit rij, is het minder(??)
- Als ik achteruit bergop rij en ik stop met gas geven, bolt de bus vooruit?
- als hij rond de 2000 toeren rijd, rijd hij als een klokje. hogere snelheden ook zonder problemen en bijgeluiden.
- Het geluid komt voort juist onder de middenconsole en enkel als ik erin zit, als ik luister onder de motorkap en onder de bestuurderszetel, hoor ik niks abnormaals. Ik voel ook geen abnormale trillingen.
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Trillen/ geluid bij stationair draaien.

Bericht door Burp »

Je kan eens kijken naar motorophanging maar ook naar de ophanging van jouw uitlaat. Het is altijd erg lastig om vanaf afstand te bepalen welke geluiden jij waarneemt en wat normaal is.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Plaats reactie