Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Defecte claxon

vragen over de T5
Plaats reactie
Sepster
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:14

Defecte claxon

Bericht door Sepster »

Nogmaals een vraag ivm de claxon in mijn t5 die het niet meer doet :lach
Mijn claxon werkt al een tijdje niet en door tijd gebrek en laksigheid van mij bleef het erbij ,maar ik ben er onlangs toch maar even mee bezig geweest ,en na controle bleek dat in elk geval 1 van de 2 hoorns het niet meer deed ,en dus heb ik beide maar vervangen ,echter nog geen geluid .
Wat googlen leerde me dat het wellicht ook de sleepring /klokveer van de airbag kon zijn ...ik heb ook al een geruime tijd een brandend airbag lampje in mn dashboard ,die ik niet kan resetten met vcds ( hij geeft als foutcode 00588 ...weerstand te groot ) ,mijn vraag is : loopt het signaal van de claxon ook door de klokveer van de airbag of zit deze in de handles van de knipperlichten ?..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Defecte claxon

Bericht door Multivan Generation »

Sepster schreef: 14 dec 2018, 12:49 Wat googlen leerde me dat het wellicht ook de sleepring /klokveer van de airbag kon zijn ...ik heb ook al een geruime tijd een brandend airbag lampje in mn dashboard ,die ik niet kan resetten met vcds ( hij geeft als foutcode 00588 ...weerstand te groot ) ,mijn vraag is : loopt het signaal van de claxon ook door de klokveer van de airbag
Antwoord: ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Defecte claxon

Bericht door sep »

Helder !...dan ga ik dit weekend een andere klokveer bestellen !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Defecte claxon

Bericht door Multivan Generation »

Haal voor het verwijderen van de airbag,
even je accu polen los..
Daarna Airbag en stuur verwijderen alsmede de stuurschakelaars met klok.
Daarna terugplaatsen in omgekeerde volgorde.
Als je geluk hebt, dan is je airbag fout ook meteen niet meer zichtbaar,
en hoef je die met software al niet meer te wissen.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sepster
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:14

Re: Defecte claxon

Bericht door Sepster »

dankjewel ...gaat goed komen !
Vanochtend net even de Airbag gedemonteerd en het stuur verwijderd ,zodat ik zicht had op het onderdelen nummer van de klokveer (die tevens dienst doet in de Polo zag ik )...met een beetje geluk heb ik hem volgende week in huis en kunnen we weer 'Tuuteren :lach
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Defecte claxon

Bericht door Burp »

De claxons gaan overigens wel regelmatig stuk. Ik heb ze in 3 jaar al 2 keer vervangen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Defecte claxon

Bericht door sep »

Goede tip !...ik zal nog even kijken of ik ze goed geplaatst heb ,en misschien de beugels wat buigen zodat de hoorns wat minder water pakken !
Sepster
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:14

Re: Defecte claxon

Bericht door Sepster »

Nou ...de sleepring /klokveer van de airbag was inderdaad de boosdoener ,heb net de oude gedemonteerd en een nieuwe geplaatst ,en we kunnen weer toeteren !
Voor hen , die wellicht ook een keer te maken krijgen met een dergelijk probleem ,en dit ook zelf op willen lossen , heb ik wat foto's gemaakt ,en geef ik een kleine omschrijving van de werkwijze .

1 Alvorens men het stuur kan demonteren ,dient men eerst de airbag te demonteren ...en dat doet men door met een schroevendraaier ,met een platte kop , 2 metalen veertjes opzij te drukken aan de achterzijde van het stuur ...( op youtube staan meerdere filmpjes waarin dit duidelijk wordt uitgelegd ,dat geeft een hoop duidelijkheid )...moeilijk is het niet !

2 Vervolgens maakt men de bout in het midden van het stuur los ,met een spline /veeltand bit ( lijkt op torx ,maar dat is het niet !),en alvorens je het stuur los trekt ,maak een markering zodat je precies je stuur weer op de goede positie terug kunt plaatsen ( anders zit je stuur misschien scheef )

3 Dan druk je met een platte schroevendraaier ,(of iets anders wat plat is ,en geen beschadigingen geeft )tussen de twee kunststof delen van de stuur kolom en wip je deze los van elkaar ...de onderste helft zit met 2 torx schroefjes vast ,en die kun je zien ,als je het bovenste deel van de stuurkolom omhoog houd .

4 Nu zie je de sleepring al zitten ,en deze is vast geclipt op de richting aanwijzer behuizing ...aan de boven en onderkant ...tevens zit er nog een klein kunststof palletje aan de linker bovenkant die de stekkerverbinding vasthoud ( maar dat kun je wel zien aan de klokveer die je dan al hebt als vervanger ,dan zie je precies hoe hij is vast geklemd )

5 Vervolgens is het gewoon een kwestie van de nieuwe klokveer er weer in klikken ,en de boel gewoon weer in elkaar zetten ....en als het goed is doet je claxon het dan weer .

Al met al hooguit een half uur werk .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Defecte claxon

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het opgelost is.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Defecte claxon

Bericht door sep »

Vind ik ook !...voelt goed als je iets zelf hebt gefixed :yes
Plaats reactie